Raskaaksi 2025

Täällä dpo3 ja nyt odotellaan että piinapäivät menisi äkkiä ja pääsis testailemaan 🙈 Yritän olla liikaa miettimättä tuntemuksia ja oireita, mutta se on tietysti helpommin sanottu kuin tehty 😅🙈 kovasti tuntuu nyt vauvauutisia tulevan joka suunnasta ja huomaan että nyt alkaa yritystä olla sen verran takana että kirpaisee aina vähän kun raskausuutisia kuulee 🙈

Heips 👋🏻 kaveri vinkkas tästä sivustosta ja päätin heti hypätä tänne hakemaan vertaistukea 😆 mulla on -22 syntynyt esikoinen ja nyt kumppanuusvanhemmuuden kautta yritän toista. Yrittäminen aloitettiin viime kuussa ja suuri olis toive raskautua tämän vuoden aikana. Macaa aloin kaverin kehoituksesta syömään ja keskustelusta huomasin et ilmeisesti gelee royale vois olla kans hyödyllinen? Plussatuulia kaikille ☺️

Täällä dpo 11, kp 21. Eli aikainen ovis oli tässä kierrossa. Enkä oo uskaltanut vielä testata. Mä pelkään sitä negaa. Ollut niin toiveikas olo nyt. Menisi taas pitkät vapaat, siis vkl+loppiainen pilalle. Ehkä testaan vasta tiistaina😅

Mulla on vaikka mitä oireita nyt. Rinnat, etenkin vasen, sen kuin jatkaa turpoamista ja kipeytymistä. Vasen rinta on siis selkeästi suurentunut! Ja sitten niitä jänniä repäisykipuja kohdun kohdalla tuntunut taas tänään muutamaan otteeseen.. kun äkillisesti vaihdan asentoa. Että jotain hormonaalista kyllä tapahtuu.

Paljon plussaonnea kaikille 💖💖💖 Onpa kiva että täällä useampi omaa ikäluokkaakin. Nykyäänhän Suomessa saadaan enempi lapsia 35v-39v. Kuin alle 24v. Mä välillä oikeesti koen olevani vanha jo kun sain esikoiseni jo 22v.

Mä kuulin vasta ihan muutaman kk sisään ettäiulla myös herttaimainen kohtu ja epäilivät mulla väliseinä.. sitä on ilmeisesti aikaisemmin epäilty myös mut nyt oli vasta eka kerta kun kuulin siitä

Oho, voi pylly! Toisaalta kiva tietää mikä mahdollisesti on raskautumisen esteenä/hidasteena tai syypäänä keskenmenoihin, mutta ei silti kuitenkaan yhtään kiva :(❤️

Mä sain sektion jälkeen lähetteen naistentautien poliklinikalle (sektion suorittanut lääkäri huomasi ison kovan kiinteän massan kohdussa, minkä takia teki lähetteen poliklinikalle), missä kohdun tutki tietty lääkäri + oppilaat.. eivät huomanneet muuta ku lievän herttamaisen kohdun. No kerkesin poliklinikalta just kotia, kun soittivatkin perään et tuus sittenkin uusiks tutkittavaksi. Nyt mut tutkikin sitten joku erikoislääkärienerikoislääkäri, joka bongas heti väliseinän ja kunnolla herttamaisen kohdun. Muuta poikkeevaa ei löydetty, mutta kuulemma usein kohtu anomalian omaavalla voi olla häikkää munuaisissa ja jossain muuallakin.

Täällä kp 18 menossa, eilen taas viiva hieman jo tummeni ovistestissä (samoin kun kp12), mutta tänään ei enää näy mitään.. vähintään kerran päivässä testaillut sieltä kp7 asti. Hermo menee näiden kanssa, ehkä plussa tulee taas vasta myöhemmin ja luteaali jää vain 5-6 päivään, turhauttaa🙈
Tilasin digitaalisen ovistestin kokeiluun normaalien testien lisäksi, vaikka haastavaa ennustaa kyllä testausajankohtaa..

Mitähän mahtaa nykyään olla kriteerinä, että kannattaa hakeutua tuon lyhyen luteaalin vuoksi lääkärille 🤔 minipillerit tosiaan jätin pois jo maalis-huhtikuussa.

Moikka, minä tulin myös esittäytymään 👋 Olen 29-vuotias ja mies mua pari vuotta vanhempi. Aloitettiin esikoisen yrittäminen elokuussa, joten puolisen vuotta yritystä tulee kohta täyteen. Mulla on ollut vauvakuume jo ainakin 5 vuotta, joten negakierto toisensa perään on ollut aika lannistavaa mutta koitan pysyä rauhallisena ja onneksi iän puolesta ei ole vielä kiirus Olen ollut enemmän aktiivinen tuolla bbt-ketjussa mutta välillä seurailen näitä muitakin 😊 Plussatuulia ja tsemppiä kaikille raskautumisen kanssa 🌈

Viime kuukautiset alkoivat taas kellontarkasti ja jouluviikko meni sairastaessa. Nyt olisi ehkä ovulaatio ja mies ehdotti petipuuhia, mutta en vaan jaksa 🤷‍♀️ Samalla syyllisyys, että kello käy ja mahdollisuudet pienenee entisestään 🥺 Ehkä tässä kohtaa vain tarvitsee taukoa ja muita juttuja. Painoa olen pudottanut ja lääkäri teki lähetteen gynelle, niin päässee uä-tutkimukseen jollain aikataululla. Viime kierrossa ei ollut kemiallista ja kuukautiset oli kivuttomat, joten epäilen kyllä, että ne syksyn kovat kuukautiskivut ovat liittyneet kemiallisiin. Hyvä tietysti tutkiakin kaiken varalta 😊

Pidin vähän taukoa foorumista... Naputtelin Maisa-viestin lapsettomuusasiasta (vuosi esikoista yritetty), kun ajattelin pistää ainakin jonon vetämään julkiselle ja hankkiutua sitten alkuvuoden menojen jälkeen ehkä yksityiselle. Saatiin julkiselta aika ensiviikolle 😱 En tiiä mitä tuolla terveysasemalla tapahtuu, varmaan hyvä johto tai ilmapiiri tai jotain.

Nyt jännittää ja pahasti, kun en olettanut ajan saamista näin nopeaksi ja että osuu vielä piinailupäiville. 😅

Täällä kp 18 menossa, eilen taas viiva hieman jo tummeni ovistestissä (samoin kun kp12), mutta tänään ei enää näy mitään.. vähintään kerran päivässä testaillut sieltä kp7 asti. Hermo menee näiden kanssa, ehkä plussa tulee taas vasta myöhemmin ja luteaali jää vain 5-6 päivään, turhauttaa🙈
Tilasin digitaalisen ovistestin kokeiluun normaalien testien lisäksi, vaikka haastavaa ennustaa kyllä testausajankohtaa..

Mitähän mahtaa nykyään olla kriteerinä, että kannattaa hakeutua tuon lyhyen luteaalin vuoksi lääkärille 🤔 minipillerit tosiaan jätin pois jo maalis-huhtikuussa.

Minä luovuin ehkäisystä (hormonikierukka) maaliskuussa. Lääkärille (yksityinen) hakeuduin syyskuussa, ohjeiden mukaan siis (olen 37-vuotias). Lääkäri määräsi heti keltarauhastuen (cyclogest), kun mulla oli luteaalivaihe pääsääntöisesti 9-10 päivää. Sanoi suoraan että 10 päivän luteaali on liian lyhyt, että saisi olla mielellään väh. 12 päivää. Eli ehdottomasti lääkärille, jos on epäilys noin lyhyestä luteaalista!!

Mä käytin myös digitestejä alkuun, jopa niitä kahden hormonin testejä, kun opettelin tunnistamaan merkkejä ja tuntemaan kehoani. Sitten siirryin liuskoihin siihen rinnalle, hetkeksi pelkkiin liuskoihin ja nyt palasin digitesteihin (gynen suositus). 😊 Tein siis niin, että kun kahden hormonin testi alkoi vilkuttaa estrogeenin nousua, aloin iltapäivisin tehdä myös liuskatestin. Sairaan kallista, mutta en olisi edes nykytilanteessa (ovulaation induktio + keltarauhastuki) ilman näitä toimenpiteitä.

Ja samalla tietysti voi olla järkevää tutkia ovulaatio, eli että olisiko tuo ovulaation induktio myös paikallaan, jos sen kanssa on vaikeuksia #googlelääkäri 🤗

Siirrytäänpä myös tänne ketjuun tuolta viime vuoden ketjusta. Täällä nyt jos voisi sanoa jonkinsortin "välikierto" menossa. Mulla oli tämän kierron alussa korona ja epäilin vahvasti että tulee vaikuttamaan kiertoon niin en nyt jouluna ja välipäivinä vaan jaksanut alkaa tikuttaa ovista. Ja kun ovista en tikuttanut niin ajattelin myös että pidän välikierron terolutista kun ovulaatio on tupannut tulemaan siellä kp 17 ja teroluttien kanssa kierto menee siihen 30pv niin ajattelin että ei tarvitsisi tuskailla pitkän kierron kanssa kun se on muutenkin alkukierron sairastelun takia nyt ihan sekaisin. Mulla on Oura ja seuraan sitä kautta lämpöjä niin saa vähän osviittaa kuitenkin ilman tikutteluja että mitä tapahtuu ja on kyllä ollut outo kierto. Nyt kp 20 menossa ja lämmöt putos taas hiukkasen eilisen plussapäivän jälkeen ja vv:n tulo jatkuu edelleen, eli joko ovulaatio oikeasti venähtää tosi myöhäiseksi tai sitten jää tulematta. Eilen kuitenkin oviskipuja oli niin odotin että lämmöt singahtaisi ylös.

Se mikä oli ehkä paras joululahja niin mies oli itsekin näitä hedelmällisyysasioita tutkaillut ja sanoi että kun mä oon käynyt yksityisellä gynellä chekeissä ja selvittämässä juttuja niin hänkin voisi varata nyt tammikuun alkuun simppa-analyysin. Ja varasi jo ajan sille! Nyt tosiaan yk9 menossa joten hyvä myös saada tuo tehtyä tässä kohtaa niin sitten jos ennättää tulla vuosi täyteen niin sitten päästäisiin tuolla kontrollilla suoraan eteenpäin eikä tarvitsisi sitä odotella enää.

Paljon tähtipölyä kaikille, olkoon tämä meidän kaikkien vuosi :Sparkles: 🌈 :red-heart:

Nyt on ollut pari kiertoa oudon oireeton luteaali. Normaalisti on vaikka mitä oireita ja nippailee yms, mutta nyt vain pientä turvotusta ja se ummetus, joka sekin jo loppui. 😅 En tiedä voiko vahvat kipu- ja tulehduskipulääkkeet sekoittaa kroppaa useammaksi kierroksi vai mikä on. Tässä kierrossa en muistanut syödä geleetä, mutta myo-inositolia olen kyllä syönyt säännöllisesti. Häiritsevää, kun en oikein tiedä onko tuo oireettomuus hyvä vai huono merkki. 😆 Dpo taitaa olla 10 eli pianhan se selviää. Tässä vuoden yrityksen jälkeen ei kyllä toiveet ole enää niin korkealla, kun h-hetki lähestyy, vaikka aina se pieni kipinä sieltä irtoaa, että josko nyt kuitenkin. 🤭

Mäkin hyppään tänne, en ihan hirveästi ehtinyt 2024 ryhmään kirjoittamaan ja toivotaan että monikaan ei ehdi tässä ryhmässä olemaan, vaan saataisiin hyviä uutisia pian! ✨🤞

Meillä yk 5 ja juuri tästä siirtymässä piinapäiville. Koitan tässä kierrossa pitää mieleni rauhallisempana ja olla ajattelematta liikoja. Ettei tulisi yli analysoitua joka hiton oireita 😅

Hei, minäkin liityn tänne joukkoon. Oon 27v ja esikoinen on syntynyt 10/19. Nyt meil on haave pikkusisaruksesta. Ya 10/24.
Ovista en ole tikutellut lainkaan nyt yrityksen aikana.
Kävin äsken tekemässä testin vaikka kuukautiset pitäisi alkaa vasta parin päivän päästä ja sieltä tuli jo nyt selkeä plussa! Mitä ihmettä 🫣 nyt siis kp 28.

Liitteet

• 17359030753943424557162231387360.jpg
    17359030753943424557162231387360.jpg
    1 MB · Katsottu: 122
Kävin äsken tekemässä testin vaikka kuukautiset pitäisi alkaa vasta parin päivän päästä ja sieltä tuli jo nyt selkeä plussa! Mitä ihmettä 🫣 nyt siis kp 28.
Ooh onnea plussasta, onpa hieno alku vuodelle! Tarrasukkia! 😍🎇

Nyt on ollut pari kiertoa oudon oireeton luteaali. Normaalisti on vaikka mitä oireita ja nippailee yms, mutta nyt vain pientä turvotusta ja se ummetus, joka sekin jo loppui. 😅 En tiedä voiko vahvat kipu- ja tulehduskipulääkkeet sekoittaa kroppaa useammaksi kierroksi vai mikä on. Tässä kierrossa en muistanut syödä geleetä, mutta myo-inositolia olen kyllä syönyt säännöllisesti. Häiritsevää, kun en oikein tiedä onko tuo oireettomuus hyvä vai huono merkki. 😆 Dpo taitaa olla 10 eli pianhan se selviää. Tässä vuoden yrityksen jälkeen ei kyllä toiveet ole enää niin korkealla, kun h-hetki lähestyy, vaikka aina se pieni kipinä sieltä irtoaa, että josko nyt kuitenkin. 🤭
Heh on se kyllä kun ei saa edes rauhassa nauttia oireettomuudesta kun sekin vaan aiheuttaa lisämietintöjä! 😬 Toivon minäkin peukut pystyssä että nyt nyt nyt vihdoin olisi kaikki tähdet kohdillaan teille! 👍👍👍👍❣️

Tänä aamuna vilkkui odotetusti hymynaama ovistestissä eli pari päivää aikaa tehdä taikoja.. ✨🪄 Alunperin piti jo uv aloittaa tallettelut mutta väsymys ja erimielisyydet sotkivat kuvioita. Tänään kyllä yritettävä vaikka puoliunessa, en aio antaa kisaväsymykselle vielä periksi. 😅

Kirjoittelin vähän tonne viime vuoden ketjuun, vaikka meillä ajatus yritykseen on enemmän ollut tälle vuodelle.

Mulla on tässä loppukesästä todettu endo joka on oireillut ja sitä on nyt koetettu saada kuriin minipillereillä ennen raskauden yritystä. Nyt oon syöny eka 2kk yhtä tablettia joka auttoi vai hyvin vähän ja nyt sit 2kk kahta tablettia ja ei oikeen vieläkään tunnu auttavan, kivut on palanneet x.x hoidin asiaa työterveyden kautta ja sieltä kuulemma saa nyt vielä yhden gynekäynnin seuraavaksi, mutta sitten pitää siirtyä julkiselle julkiselle puolelle tai maksaa itse. Ens viikolla on tuo aika niin ajattelin kysellä vähän että mikä on tilanne ja mitä tässä nyt kannattaisi tehdä. Ikää tulee tänä vuonna 35 joten en haluaisi odotellakaan liikaa. Jos ois ollut fiksu niin ois käyny ottamassa hedelmällisyystestit ennen pillereiden aloittamista.

Ostin työsuhde-eduilla Puhdilta raskautta suunnittelevan testipaketin niin näkee vähän mikä on tilanne folaatin ja varastoraudan ja d-vitamiinin suhteen.

Onko järkeä tehä raskaustestiä illalla vai kannattaako malttaa odottaa aamuun? Hirvee hinku ois tehä nyt tässä illalla, mulla jotain perus rfsu liuskatestejä

Onko järkeä tehä raskaustestiä illalla vai kannattaako malttaa odottaa aamuun? Hirvee hinku ois tehä nyt tässä illalla, mulla jotain perus rfsu liuskatestejä
Riippuu kuinka aikaisin testaat. Jos hcg on vielä matala, ei välttämättä näy illalla. Ite testasin esikoisesta plussan illalla (menkkojen piti alkaa seuraavana päivänä, en malttanut aamuun).

Takaisin