Raskaaksi 2024

Itsellä heinäkuussa oli hb133 ja rautavarasto 17. Söin 4kk intensiivisen rautakuurin ja hb 128 ja rautavarasto edelleen vain 17. Lääkäri käski vielä jatkaa kk. Tammikuussa mitattu 31,7 ja hb 137, eli aika hitaasti nousee ferrit ja lääkäri sanoikin, että voi mennä 6kk-1vuos ennenkuin näkyy mitään. Itsellä runsaat kk mistä raudanpuute johtuu. Lääkäri olisi halunnut aloittaa hormoonallisen valmisteen, muttakun raskaus yritys niin sanoin en ota. Joten ei tässä muuta kun vaan raudan syöntiä. 🤷🏻‍♀️
Olen huomannut, että lisäraudan syönti on kyllä vielä entisestään lisännyt kk määrää😳

Oloja ovat olleet väsymys, aivosumu, unohtelu, ärtyneisyys ja mustelmien helppo muodostuminen. Pikkuhiljaa on alkanut olo olemaan parempi☺️
Mitä rautavalmistetta syöt ja kuinka usein?

Mä mietin, kun vedän tota Sideralia, et täytyisi kans varmaan käydä mittaamassa noita arvoja, vaikka oon kyllä todistetusti aiemmin raskautunu normaalisti alle 10 ferritiinillä ja anemialla (hb 109) 😅 Monelta kuitenkin kuullut, että toi Sideral ei nosta arvoja, niin oon pohtinut et onkohan kans kyse siitä että ne arvot korjaantuu vaan tosi hitaasti. Mä oon jo 5 kk kyllä syöny ite.

Samoissa mennään siis 🙃
Oon teitä muutaman päivän edellä, kp5 :Face Savouring Delicious Food:

Yrttiteestä: jotkin yrtit tai rohdosvalmisteet on haitallisia raskaana (kasvit tuppaavat tuottamaan paljon puolustusyhdisteitä, kun ne eivät pääse juoksemaan karkuun) ja moniahan on käytetty raskaudenkeskeytykseen joskus ammoisina aikoina. Ja koska monien harvinaisempien ruoka-aineiden kohdalla tutkimusnäyttö ei riitä todistamaan niitä turvallisiksi, suomalainen ohjeistus taitaa varovaisuusperiaatteella suositella välttämään kaikkia yrttiteelaatuja.

Dpo 3 ja aika matelee... On tää. Aina odotat jotain. Nyt on kyllä seesteinen olo. Mutta olo, ettei tärpännyt, vaikka kaikki meni nappiin tallettelujen suhteen. 😅

Mitä rautavalmistetta syöt ja kuinka usein?

Mä mietin, kun vedän tota Sideralia, et täytyisi kans varmaan käydä mittaamassa noita arvoja, vaikka oon kyllä todistetusti aiemmin raskautunu normaalisti alle 10 ferritiinillä ja anemialla (hb 109) 😅 Monelta kuitenkin kuullut, että toi Sideral ei nosta arvoja, niin oon pohtinut et onkohan kans kyse siitä että ne arvot korjaantuu vaan tosi hitaasti. Mä oon jo 5 kk kyllä syöny ite.
Itse söin Sideralia sen 4kk eikä vaikuttanut ollenkaan. Oli tottakai vatsalle parempi. Siirryin sitten syömään aamuin ja illoin Ferrodania, siinä ei myöskään haittaa mihin aikaan ottaa ja sillä nousi kk jälkeen ferrit enemmän. Nytten syön aina vaan ennen nukkumaan menoa. Tottakai vasta oli viikon kipeä ja oli ummetusta, mutta meni onneksi ohi. ☺️☺️

Itse söin Sideralia sen 4kk eikä vaikuttanut ollenkaan. Oli tottakai vatsalle parempi. Siirryin sitten syömään aamuin ja illoin Ferrodania, siinä ei myöskään haittaa mihin aikaan ottaa ja sillä nousi kk jälkeen ferrit enemmän. Nytten syön aina vaan ennen nukkumaan menoa. Tottakai vasta oli viikon kipeä ja oli ummetusta, mutta meni onneksi ohi. ☺️☺️
Täältä kans suositus Ferrodanille! Ja sama homma, et vatsan päälle tuo kävi, mutta imeytyi hyvin ja oli sen paremman olon arvoista 😊

Täältä kans suositus Ferrodanille! Ja sama homma, et vatsan päälle tuo kävi, mutta imeytyi hyvin ja oli sen paremman olon arvoista 😊
Mä sain apteekista yllättäen raskausaikaan ohjeen: rautavalmisteet joka toinen vrk, niin imeytyminen olisi tutkimusten mukaan varmempaa.
Niin myös näytti olevan. Oon siis Niagara-menkkojen myötä joutunut syömään lisärautaa jo vuosia. Parempi imeytyminen perustuu ilmeisesti siihen ettei luolamies aikaan rautaa ollut saatavana joka päivä, joten elimistö hyödyntää sen paremmin kun saa sitä vain joka toinen....

Dpo11, Flunssainen olo on hiukan pahentunut, äkkinäisissä liikkeissä repimiskipuja havaittu ja hiukan paineen tunnetta alavatsalla.

Tissit on turvoksissa ja hiukan arat, ja aamusta tuntuis nukuttavan.
Testitkin vahvistuu ihan hienosti

Liitteet

• 1707624900195.jpg
    1707624900195.jpg
    426.5 KB · Katsottu: 113
Mä sain apteekista yllättäen raskausaikaan ohjeen: rautavalmisteet joka toinen vrk, niin imeytyminen olisi tutkimusten mukaan varmempaa.
Niin myös näytti olevan. Oon siis Niagara-menkkojen myötä joutunut syömään lisärautaa jo vuosia. Parempi imeytyminen perustuu ilmeisesti siihen ettei luolamies aikaan rautaa ollut saatavana joka päivä, joten elimistö hyödyntää sen paremmin kun saa sitä vain joka toinen....
Oon kuullut tämän saman. Nykyään syön rautaa vain vuotopäivät ja on toistaiseksi ainakin riittänyt lisäraudaksi normaalitilanteessa. Syön kyllä aika paljon lihaa ja veriruoatkin maistuvat.

Miulla kyllä imeytyy rauta hyvin. Sain ihan muutamassa kuukaudessa synnytyksen jälkeen nostettua yli 60een ferritiinin. Menetin synnytyksessä paljon verta ja rautavarastot olivat aivan nollissa.

Kyllä se siltä vaikuttaisi, että pe oli huippu ovistestissä, tänään sain testattua normaaliin aikaan vähän ennen 9 ja on laskenut. Eilen saatiin talleteltua, joten nyt alkaa se pahin vaihe - 2 viikon odotus 😆

@Mymms kyllä on hienosti vahvistunut 😍

@Mymms hyvin vahvistuu 😍

Rautakeskusteluun: harmi, ettei teillä oo sideral auttanut! Olen kyllä lähipiiristä kuullut myös tapauksen, että kyseinen valmiste ei nostanut arvoja yhtään. Mulla taas sideralilla ferrit tuplaantui jossain 3kk:ssa ~30 - > ~60. Eli osalle toimii, osalle ei. Mulla ei nyt tuon jälkeen oo ferritiiniä kontrolloitu, oon välillä syönyt tota sideralia pikku kuureina, ettei arvot tippuis.

Mulla loppu eilis iltaan terolut kuuri ja eilen myöhään illalla ja nyt aamusta on tullut vähän ruskeaa tuhrua. Eli menkat toivottavasti pian alkaisi niin pääsisi seuraavaan kiertoon.

Mulle lääkäri kans sanoi että jokatoinen päivä rautaa niin imeytyis paremmin. En tiedä paljon mun ferrit on kun tulokset ei ollu vielä tullut kun olin siinä inssissä, mutta sanoi toisen labravastauksen perusteella että alhaiset on varmasti. Eikä lri oo mulle niistä edes soittanutkaan, sanoi vaan että voisin aloittaa raudan nyt ja sittenkun soitan jotain tuloksia sinne niin kysyä samalla. Ärsyttävää kun Ovumialla ei labravastaukset (tai muutkaan kirjaukset) tule omakantaan.. Mä en vielä oo käynyt tabletteja ostamassa, käytän tollasta suihketta minkä esikoiselle oon ostanut :Grinning Face:

Omaanapaa, Dpo6 ja heti herätessä jäätävät menkkakivut, luulin jo et nyt alkoi vuoto kun holahti vv siihen malliin. Seesteisyys alkaa väistyä ja nyt näköjään alkaa kropan tarkkailu ja googlailu.. Josko sitä prismasta hakis tänään pari rfsu herkkää kaappiin odottelemaan:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Tuntuu siltä, että eriäviä mielipiteitä on lääkäreillä tästä raudan syönnistä. Toiset sitä mieltä, että joka toinen päivä ja toiset sanoo päivittäin. Lääkäri kenenellä itse käyn nimenomaan paljon raudanpuute potilaita ja perehtynyt hyvin asiaan niin sanoi, että ei ole paljon tutkimustuloksia siitä, että tämä joka toinen päivä toimisi. Tiedä sitten 🤷🏻‍♀️

ON: Dpo12 tänään ja olin varma, että nyt ollaan raskaana. Repäisykipuja ja kohdunsuulta välillä viiltäviä kipuja Dpo7 lähtien. Vv lisääntynyt, rinnat turvonneet ja super kipeet. Alaselkäkipuja ja ajoittain etovaa oloa. Ärsyneisyyttä ollu myös tässä pari päivää. Tänään testasin ja oli kyllä testi niin nega kun olla ja voi. Tiputtiin kyllä korkealta!! Miten voikaan PMS oireet olla niin samanlaisia kun raskausoireet 😔. On kyllä niin tyhjä olo tällä hetkellä. Eiköhän uusi kierto ala tässä parin päivän sisällä.

Toi rautahomma on erikoinen kyllä. Mulle ei joka toinen pv ois raskausaikana riittänyt. Hb. tippui 100 ja ei meinannut millään nousta joka toinen pv syönnillä, niin piti syödä joka pv, sitten nousi. Mutta mulla oli muitakin puutteita, mm. B12 puutos.

Raskauden jälkeen on toi joka toinen pv toiminut ihan ok. Toisaalta mulla imeytyy melko hitaasti kai muutenkin. Sideral hyvä, mutta jos on maitoproteiiniallergia se ei käy, kuten mulla 😅

Täälläkin pitäs lähteä testikaupoille. Migreeni loppui ja väsyttää. Mut se on ihan perus kyllä 🤭

ON: Dpo12 tänään ja olin varma, että nyt ollaan raskaana. Repäisykipuja ja kohdunsuulta välillä viiltäviä kipuja Dpo7 lähtien. Vv lisääntynyt, rinnat turvonneet ja super kipeet. Alaselkäkipuja ja ajoittain etovaa oloa. Ärsyneisyyttä ollu myös tässä pari päivää. Tänään testasin ja oli kyllä testi niin nega kun olla ja voi. Tiputtiin kyllä korkealta!! Miten voikaan PMS oireet olla niin samanlaisia kun raskausoireet 😔. On kyllä niin tyhjä olo tällä hetkellä. Eiköhän uusi kierto ala tässä parin päivän sisällä.

Täällä sama. Olin tosi varma mutta testi nega. Mut odotellaan alkaako kuukautiset 🤷🏼‍♀️

Mulla yleensä maha on kipee ja turvonnut päivää ennen menkkoja ja aamulla hulahtaa pönttöön kun käyn pissalla. Nyt mulla on särkenyt selkää monta päivää, oviksesta asti repäisykipuja ja vihlontaa, selkeä kiinnittymisvuoto 6 päivää ovulaatiosta (yhden pienen tampoonin verran) ja nyt viikkoa ennen kuukautisia todella kovat kuukautiskivut eilen mutta ei menkkoja ja aivan haaleaa vanhaa ruskeaa verta välillä pyyhittäessä. En niinku tajua. Flon mukaan kuukautisia 5 päivää mut en tiedä minkä pituinen kierto mulla on kun ehkäisyn poisjäännin jälkeen oli yhden!!??!! päivän menkat 🤦🏼‍♀️ olen 2 kertaa raskautunut niin että kuukautisia ei kerennyt edes tulla. Mutta tällaista ei ole koskaan ennen ollut ja pää hajoaa. Tähän päälle pitkittynyt flunssa ilman kuumetta. Nenän limakalvot kuivat ja tihkuttaa verta. Eilen ja tänään varpaat ja kädet jääkylmät. En vaan tajua 🥴

Täällä dpo 8 ja yleensä dpo 9 alkaa tuhruvuodot, joten jännityksellä käyn tässä nyt tutkimassa aina kun valkovuotoa holahtaa housuihin. 🙈 Ihan kuin olisin jo bongannut ihan ihan hitusen vaaleanpunaista väriä. Luulen kyllä että sieltä ne menkkoja enteilevät tuhrut on tuloillaan. 😩

Täällä kp1 🥇🎉 oon ihan superhelpottunut. Ehdin jo maalailla kauhukuvia jos menkat ei alakaan vaan tää olis joku kkm ja tarvis lääkkeitä ja sit yritystaukoa...
Heräsin yöllä klo 4 kun maha oli aivan järkkykipee! Pakko oli ottaa särkylääkkeet ja samalla kävin vessassa niin huomasin et menkat alko. Normistikin oon kyllä kipeä menkoista mut tästä kemiallisesta on kyllä ihan next level.

Täällä vielä odotellaan kiertoa alkavaksi tälle päivälle myös. Ärsyttävää jos aina säännöllinen kierto alkaa nyt temppuilemaan, kun yritys on kunnolla alkanut. Testit ovat olleet negoja.

Takaisin