Raskaaksi 2024

Heipat tämänkin vuoden ketjuun!

Vitosta yritetty nyt reilu 2v, pari keskenmenoa ollut tämän yrityksen aikana, sekä edellisissä. Meidän historia pikaisesti eka tärppäsi yk 28 (syntyessä olin 22v), toka yk 18 (24v), kolmas yk 3 (25v), nelonen yk 8 (29v). Nuorempana lapsettomuus tutkimuksissa käyty ja silloin ei mitään selittävää vikaa löytynyt.
Nyt tutkimukset uudelleen 32v ja toinen munatorvi meni kohdunulkoisen takia, ja AMH todettu alhaiseiksi.
Letroja syön ja järeämpiä hoitoja (yksityisellä) harkitaan vielä.

Mulla oli inhottava kokemus ensimmäisessä neuvolassa viime raskaudessa.
Neuvolatäti heitti toistuvasti huumoria mun raskauksista ja kauhisteli. Naureskellen "Onkohan sulla rautaa enää ollenkaan, kun olet niin vuotanut, oho oli sittenkin". "Oletko tietoinen että täällä neuvolassa työskenteli eräs nainen, jolla oli paljon tietoa tästä kuviosta missä olet mukana, harmi ettei hän ole tässä sinua tukemassa". "Voi miten paljon kaikkea vaivaa sinulla on ollut, katsotaan mitä tässä raskaudessa tulee".
Olen siis aikaisemmin ollut mukana uskonnossa, jossa ehkäisy oli kielletty. Tosin ollut siitä kuivilla jo 10v ja sen ilmaisin hoitajalle.
Tuli tunne, että edelleen olisin menneisyyteni vanki ja tekisin valinnat pakotettusti.
Aluksi oli jotenkin hyvä olo neuvolan jälkeen, mutta sittemmin pelotti seuraava neuvolakäynti. Ja nyt tiedän, että pelon takana oli aitoja syitä.

Myös keskeytyksen tekevä lääkäri(pillerit) sanoi, että koska minulla on herpes, on se merkittävä syy keskeytykseen.
Ei ole, aidosti ei ole. Minulla se on ollut aina ja hyvässä hoitotasapainossa.

Halusin vain tukea ja kannustusta. Ei raskaus ole, eikä olisi ollut minulle mitenkään mahdoton asia kyetä. Haluan vauvan ja rohkenen ajattelemaan, että herpeksestä ja Rdstä sekä mahdollisista muista vaivoista riippumatta, minä olen ihan normaali nainen raskauden läpikäymään.
Sellainen tunne tuli edellisessä raskaudessa, että raskaus olisi vain "täydellisesti terveiden" etuoikeus.

Ihanakin kokemus on. Keskenmenon kun sain keväällä 2023 niin hoitava lääkäri sanoi, että tervetuloa synnyttämään. Ja lohdutteli verenvuotooni liittyvää pelkoani, että se on hallittavissa ja hyväntuulisesti sanoi myös, että elämä on aina riski. ❤️

Seuraavan synnytyksen tekisin NKL:ssä. Olen saanut sieltä pääosin hyvää hoitoa. Paitsi, keskeytyslääkärin herpes-kommentti.

Neuvolatädin vaihdan, jos ensimmäinen ei kykenisi jakamaan iloani raskaudesta, eikä näkisi minua nyt sellaisena kuin olen, vaan tarkastelisi minua menneisyyteni mukaan. 🙏❤️

Haluaisin päästää myös miehen aktiivisemmin mukaan raskauteen. Olin edellisessä raskaudessa jotenkin, öh, "tämä on minun juttuni". Hän jäi hyvin ulkopuolelle. Nyt minulla on tunne, että ME saisimme MEIDÄN vauvan. Että me molemmat vauvan kanssa ansaitaan ihanaa hyvää hoitoa. Ja onhan lapsi myös mieheni, hänelle jos jollekin on helppoa toivoa vauvaa ja hyvää hoitoa hänen lapselleen. ❤️

Seuraavan raskauden aijon ottaa myös omana asiana, tarkoitan sitä, että kyse on kehostani, minun rakkaasta vauvastani. Se on myös yksityisasia ja minun EI tarvitse olla asiattomien syytöksien, epäilyjen ja naureskelujen kohteena. Tiedostan haasteet, kannan seuraukset pääosin itse kehossani ja toiminnalla niitä helpotan. Ei tämä lapsi ole terveydenhuollon, he auttavat minua, ovat siellä siksi töissä, eikä heillä ole oikeuksia päätellä minun mielenterveydestä mitään, eikä haastaa valintojani.
Olen aikuinen, yksityinen ihminen.

Voi kun olisi vara mennä yksityiselle, en olisi "suurperhe-massaa" ja tuomittavissa välttämättä niin suuresti. Yksityisellä olen kokenut todella hyvää kohtelua aina!

Muokattu viimeksi:
Tietääkö kukaan, onko kokemusta, että voiko yksityistä ja julkista äitiysneuvolaa yhdistää?
Oon miettinyt yksityiseltä ottaa neuvolan ja ultrat. Ja sitten julkiselta labrat ja lääkärikäynnit.

Onko kellään kokemusta siitä, että ovistestit ei näytä missään vaiheessa selvää plussaa mutta tiedätte varmaksi ovulaation silti tapahtuneen? 🤔

Esikoisesta en saanut ovisplussaa, mutta raskauduin, joten ovis ollut pakko tapahtua. Testasin myös oikeaan aikaan silloin, koska testasin melkein koko kierron päivittäin, mutta en silti saanut ovisplussaa kiinni..

Totta kai tuo hedelmällisyyden lasku on yksilöllistä, mutta todennäköisyyksiähän näissä täytyy katsoa. Hedelmällisyyden laskusta ja munasolujen laadun heikkenemisestä iän myötä on kuitenkin tutkimustietoa. Instassa vulvadr tilillä oli hyvä kuvaaja tästä. Jyrkkä lasku alkaa, mutta käyrän jyrkkyys on toki yksilöllinen.

Aiheeseen liittyen oli muuten uutinen vasta Turun sanomissa: https://www.ts.fi/uutiset/6211680

Osittain olen huomannut omassakin lähipiirissä tuudittautumista siihen, että ehtiihän sitä vielä myöhemminkin. Tavallaan olen ehkä ajatellut niin itsekin. Siinä mielessä olisi hyvä, jos aiheesta puhuttaisiin enemmänkin. Kaikilla ei tietoa oikeasti ole.

Muakin kyllä lohduttaa tieto, että molemmat mummot on saaneet lapsia vielä nelikymppisenä. Kunhan ei nyt mitään pahempaa tuolta kohdusta enää löytyisi.

Tänään pitäisi olla noin dpo10. En ole testannut, vähän houkuttaisi, mutta pessimisti pelkää vain pettymystä.

Tulipa masentava viesti 😅

Tietääkö kukaan, onko kokemusta, että voiko yksityistä ja julkista äitiysneuvolaa yhdistää?
Oon miettinyt yksityiseltä ottaa neuvolan ja ultrat. Ja sitten julkiselta labrat ja lääkärikäynnit.
Voi yhdistää! En tiedä miten ton lääkärin kanssa, mutta mulla oli sovittu neuvola + lääkärit yksityiselle ja ultrat +labrat julkiselle. Sitten kuitenkin todettiin, että riskiraskaus nii tulee varmasti halvemmaksi julkisella, kun pääsin äippäpolin asiakkaaksi.

IMG_9674.jpeg

Päivittelen kertaalleen vielä kuulumiset tänne 😊.
Dpo16 ja 4+2 😭🥰❤️.
Jään nyt hieman taka-alalle tämän ketjun kanssa ja päivittelen enemmän syyskuiset 2024 ryhmään, mutta pysyn taustapiruna täälläkin ja haluan seurailla teidän muidenkin matkaa kohti plussaa 😊.
Hurjasti tsemppiä ihan jokaiselle tähän vuoteen ja plussatuulia kaikille 🥰.

Voi yhdistää! En tiedä miten ton lääkärin kanssa, mutta mulla oli sovittu neuvola + lääkärit yksityiselle ja ultrat +labrat julkiselle. Sitten kuitenkin todettiin, että riskiraskaus nii tulee varmasti halvemmaksi julkisella, kun pääsin äippäpolin asiakkaaksi.
Kiitos tästä, hyvä tietää. Miehen mielestä yksityinen olisi meille paras, saan häneltä täyden tuen.
Kuitenkin täytyy miettiä rahapuolen resurssit, vaikka mies toppuutteli minua pohtimasta asiaa liikaa, hänellä on kuulema keinot maksaa. Keinoista minä en sitten tiedä vielä mitään, voin vain mielenkiinnolla jäädä seuraamaan hänen tekemisiään 🤭❤️
Neuvola jota oon katsellut, niin siellä olisi ilmainen rakenneultra, kuuluu heidän neuvolapalveluun bonuksena.

Ehkä menisimme step by step, katsoisimme aina tilanteen mukaan, menisimmekö julkiselle vai ostaisimmeko palvelun yksityiseltä. Mies päättää, onko rahaa vai ei. Ehkä uskaltaudun elämäni ensimmäistä kertaa jättää rahahuolet toisen kontolle, kerran hän niin tahtonsa ilmaisee 😊

Niin helpottavaa, että pääsisin yksityiselle. Saa hyvää palvelua maksavana asiakkaana 🙏 Helpottaa tunnetta raskausajastan kulusta.

Beibikuume, onpa upea viiva 😍 onnea matkaan 💗💗

Gumman, kyllä varmasti onnistuu yhdistää! Uskon että hyvinkin voi käydä vähemmän käyntejä julkisella ja osan sitten yksityisellä.. On varmasti tosi raskasta, jos sinua painostettu keskeytykseen 😪 Voimia paljon 💗 ja julkisella aina oikeus myös toivoa vaihtoa, jos ei halua jollekin tietylle terveydenhoitajalle mennä! Toivottavasti et syyllistä itseäsi liikaa. Eihän elämästä koskaan tiedä ja olisit muutenkin saattanut saada keskenmenon.

Minä täällä vuoroin itken ja vuoroin hermoromahduksen partaalla, siis on ihan tosi kiukkuinen olo. Kuin pahimmista pahin pms. Minulla vaikuttaa tosi voimakkaasti tämmöiset äkilliset hormonimuutokset 😞 Onneksi on saikkua vielä. Menen hierontaan tänään itseäni hoidattamaan. Vuoto lakkasi jo eilen, ja tänään otettiin hcg -verikoe, jännittää se tulos.. terkkari soittaa huomenna.

Olen vielä kahden vaiheilla jaksanko heti uudelleen yrittää vai kuukausi taukoa. On ollut yllättävän rankkaa kyllä sekä fyysisesti että psyykkisesti 😞 Kestää vielä kyllä toipua. Toisaalta ei haluaisi arvokasta aikaa yhtään hukata. Mies sanoo että antaisin itselleni vähän aikaa nyt. Mutta kun en oikein pysty..tämä raskaustoive on koko ajan niin suuri.

Totta kai tuo hedelmällisyyden lasku on yksilöllistä, mutta todennäköisyyksiähän näissä täytyy katsoa. Hedelmällisyyden laskusta ja munasolujen laadun heikkenemisestä iän myötä on kuitenkin tutkimustietoa. Instassa vulvadr tilillä oli hyvä kuvaaja tästä. Jyrkkä lasku alkaa, mutta käyrän jyrkkyys on toki yksilöllinen.

Aiheeseen liittyen oli muuten uutinen vasta Turun sanomissa: https://www.ts.fi/uutiset/6211680

Osittain olen huomannut omassakin lähipiirissä tuudittautumista siihen, että ehtiihän sitä vielä myöhemminkin. Tavallaan olen ehkä ajatellut niin itsekin. Siinä mielessä olisi hyvä, jos aiheesta puhuttaisiin enemmänkin. Kaikilla ei tietoa oikeasti ole.

Muakin kyllä lohduttaa tieto, että molemmat mummot on saaneet lapsia vielä nelikymppisenä. Kunhan ei nyt mitään pahempaa tuolta kohdusta enää löytyisi.

Tänään pitäisi olla noin dpo10. En ole testannut, vähän houkuttaisi, mutta pessimisti pelkää vain pettymystä.

Tulipa masentava viesti 😅
Tuo linkki oli kyllä masentavaa luettavaa, vaikka totta. "Valitettavasti hedelmöityshoidotkaan eivät ole varma keino lapsen saamiseksi, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimus hyvin osoittaa"

Tällä hetkellä oon ehkä vähän tuohon juurikin tuudittautunut, että kunhan päästään tutkimuksiin ja saan lääkityksen noiden vuotohäiriöiden tueksi, niin raskaudun. Eihän se tietenkään välttämättä niin mene, mutta nyt olen siinä toivossa, enkä vielä halua miettiä jos löytyykin jotain muuta. Tai jos ei löydykkään mitään vikaa mutta en vain raskaudu. Tai jos miehessä on vikaa. Nyt vaan tuntuu niin vahvasti siltä, että noiden mun tuhruttelujen takia (keltarauhashäikkää tms hormonaalista) en raskaudu. Odotan toiveikkaana ja innokkaana että päästäisi hoitoihin/tutkimuksiin.

Tuo linkki oli kyllä masentavaa luettavaa, vaikka totta. "Valitettavasti hedelmöityshoidotkaan eivät ole varma keino lapsen saamiseksi, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimus hyvin osoittaa"

Tällä hetkellä oon ehkä vähän tuohon juurikin tuudittautunut, että kunhan päästään tutkimuksiin ja saan lääkityksen noiden vuotohäiriöiden tueksi, niin raskaudun. Eihän se tietenkään välttämättä niin mene, mutta nyt olen siinä toivossa, enkä vielä halua miettiä jos löytyykin jotain muuta. Tai jos ei löydykkään mitään vikaa mutta en vain raskaudu. Tai jos miehessä on vikaa. Nyt vaan tuntuu niin vahvasti siltä, että noiden mun tuhruttelujen takia (keltarauhashäikkää tms hormonaalista) en raskaudu. Odotan toiveikkaana ja innokkaana että päästäisi hoitoihin/tutkimuksiin.
Jospa keltarauhastuki auttaisi jo teillä, käsittääkseni tuo vuotohäiriöt ja lyhyt luteaali voisi siihen viitata (mitä tässä olen itseoppineena tutkinut...). Joskus nämä on niin pienestä kiinni, onneksi. Vaikka kaikilla ei valitettavasti ne hoidotkaan auta mutta ainakin se helpottaa kun saa ammattilaisilta apua ja kokeillaan eri vaihtoehdot.

Moikkelis. Täällä mennään 4+4 ja dpo18. Vielä tein yhden pc liuskan ja ei se ainakaan haalistunut ole. Ei auta kuin toivoo että siellä on kaikki hyvin tällä kertaa🤗 Mä siirryn kuiteskin syyskuisiin nyt ja saatan käydä sit ultrakuulumiset kertoo, varsinkin jos uutiset on hyviä. Mä kyllä stalkkaan että kuin kenenkin käy kuumeillessa ja toivon plussia kaikille❤️

Liitteet

• IMG_20240118_133255__01.jpg
    IMG_20240118_133255__01.jpg
    405.4 KB · Katsottu: 64
Mulla oli just edellisessä kierrossa (vkm) ja nyt luotin samaan, ei tullut ovulaatiota silloin, vaan vasta kp 20. Oon huomannut, että pc ovistesti tummuu paremmin kuin one stepit. Laitan kuvan omasta one stepistä kun pc oli aivan räikyvä ja herkässä r-testissäkin näkyi lh huippu (luulin, että dpo 8)... 🙈
Mulla on pc näyttäny tämmöstä jo viimeiset 5 päivää mut ei oo tummunu ton enempää 🤪

Onko kellään kokemusta siitä, että ovistestit ei näytä missään vaiheessa selvää plussaa mutta tiedätte varmaksi ovulaation silti tapahtuneen? 🤔
Mulla oli tällänen tilanne yk1:sessä. Eli en saanut ovisplussaa näkyviin testeihin. Oireita oli kp13-14. Kävin gynellä joskus kp19 aikoihin ja todistetusti olin ovuloinut 😁 lopetin sit ovistestailut siihen😅 jotenkin luotin niin, et kyl sit selkeen plussan saan, kun yleensä mul näkyy ovisplussa 1,5vrk testissä. Mut eipä tuossa kierrossa ollutkaan, kun joku tosi nopee huippu.

Täällä dpo14 ja menkat pitäis alkaa, mutta ei oo vielä näkynyt. Tuhruvuotoa on ollut sieltä dpo9 lähtien 😔 kamalat pms oireet ja migreeni päällä. Tää on niin kyllä sieltä jostain, kun joutuu pettymään joka kuukausi että se raskaus ei alkanutkaan niin sit vielä nää kamalat pms oireet ja migreenit päälle. Toivottavasti uusi kierto nyt starttais ajallaan ja sit ei auta kun tsempata uutta yritystä kohti.

Moikkelis. Täällä mennään 4+4 ja dpo18. Vielä tein yhden pc liuskan ja ei se ainakaan haalistunut ole. Ei auta kuin toivoo että siellä on kaikki hyvin tällä kertaa🤗 Mä siirryn kuiteskin syyskuisiin nyt ja saatan käydä sit ultrakuulumiset kertoo, varsinkin jos uutiset on hyviä. Mä kyllä stalkkaan että kuin kenenkin käy kuumeillessa ja toivon plussia kaikille❤️
Onnea sinulle ja tarrasukkia🤗

Heipsis täältäkin. Itselläkin se ikä kummittelee, 36 tulee pian mittariin vaikka samalta se elo tuntuu kun esikoisen sain 27 vuotiaana. Täällä edelleen tuskailen tuntemusten kanssa kp 26/28-29 menossa.. Olen kyllä asennoitunut että kyllä ne menkat sieltä viikonlopun aikana alkaa... mutta.. 😅🙈kyllä kroppa tekee kaikki temput että kuitenkin vielä elättelen toiveita josko ei kuitenkaan alkaisi.. rinnat on turpeat ja arat, väsy iskee aaltoina ja tää nälkä on ihan jotain kamalaa. Alaselkäkivut puuttuu, eilen kyllä tuli kunnon pms kiukku ja sehän pisti taas fiilikset maihin. Kaksi päivää on nyt myös tullut vessakäynnillä pyyhkäistessä vähän vaaleanpunaista. Ja aamulla päätin että kyllä ne menkat sitten alkaa, laitoin phs kun töihin lähdin. Ja miten monta kertaa tullut "märkä olo" ja vessaan lähtenyt sillä fiiliksellä et No nyt ☹️ mutta ei siellä mitään ollut, ei joka kerralla edes sitä pinkkiä.. et kyllä nyt kroppa keksii merkkejä mulle.. Raskaustesti olis kyllä kaapissa, mutta jotenkin en haluaisi nähdä sitä negatiivista testiä niin yritän odotella nämä muutamat päivät..
Onnittelut jo vahvistuneille plussaajille 💕

Täällä on kohdussa repäisykipuja välillä voisko olla kiinnittymistä ku täällä dpo 4-5
Mullakin oli pientä juilintaa ap (en tiiä kuvittelinko vaa vai oliko oikeesti) dpo6. Nyt illalla tuli outo limaklimppi vessarrissun yhteydessä, tiiä sitte oliko kiinnittymisen takia vai miksi mut ei oo mulla normaalia😂 verta ei ollu seassa mitä oli pari kk sit kemiallisessa (jonka unohdin mainita tuolla jossain ekassa kirjoittelussani). Eli nyt vaan jännittää enemmän! Muita oireita ei oo vieläkään ku vaan tää flunssa

Takaisin