Raskaaksi 2024

Halauksia ikäkriiseilijöille. 🫂 Jaksamista myös negatiivisiin testeihin. 💔 Ja tarrasukkia plussanneille!

Dpo9. Saakeli, että alkaa kutkuttaa! Mutta onnistuin eilen olemaan ostamatta testiä, ehkä siitä syystä vain, että en käynyt apteekissa, eh.

Flon mukaan kuukautiset alkaisi 22., eilen tuntui, että rinnat hieman turvonneet. Ja tänään ehkä verihaituva virtsan seassa. Enteileekö kuukautisia vai raskautta, otapa tästä selvää. 🫠
Muoksmuoks, rinnat myös kipeytyneet selvästi tänään. 🧐

Perjantaina testaan (viimeistään).

Täällä suunnilleen sama menkkojen alkamispäivä, jos luteaali niinkuin aiemminkin 15-16 päivää... Nyt dpo 9-10, en malta olla testaamatta huomenna. Oireita tosi vähän, lähinnä eilen ja tänään nälän tunne tullut yhtäkkiä ihmeen herkästi. Iltalämmöt 37,4 mikä normaalia sekä raskaudessa että ilman raskautta.

Pitkää pinnaa kaikille piinapäiviin, voimia pettymyksiin ❤️ Ja onnea raskautuneille! Ja ikäkriiseihin tsemppiä, nuoriahan te vielä olette 😁

Kiitos ihanat ikäkriisin vertaistuesta 💗

Fiarlan, ihana kuulla, että teillä onnistunut raskaus varhaisen keskenmenon jälkeen. Kuinka pian uusi raskaus alkoi sen km jälkeen?

Heippa kaikki! Vois taas täällä hieman aktivoitua hiljaiselon jälkeen. Vieläkään ei ole kertaakaan tärpännyt, mutta nyt on vihdoin aika aloittaa tutkimukset/hoidot. Soitin viime viikolla TK, ja homma lähtee toivottavasti nopeasti liikkumaan eteenpäin.

@Hemmo ymmärrän tosi hyvin, mitä tarkoitat! Mun lähipiirissä myös suurin osa tullut suunnilleen ekalla yrittämällä raskaaksi, niin kaipa sitä odotti liikoja, vaikka toki tiesin faktat.

Musta tuntuu hurjalta...että jos esim keväällä tulisin onnistuneesti raskaaksi, niin silloinkin todennäköisesti ehdin jo täyttää 37 ennen kuin vauva syntyisi. Mulla on iso ikäkriisikin, että pelkään ajan loppuvan kesken 😭

Olen ilmeisesti pari vuotta nuorempi, mutta ymmärrän silti hyvin tuon ikäkriisin ja pelon ajan loppumisesta. ❤️ Vaikka tästä kierrosta saataisiin vauva, olisin silti 35-vuotias ensisynnyttäjä. Kamala rajapyykki, jossa hedelmällisyys kääntyy jyrkkään laskuun ja raskauden ja synnytyksen riskit kasvaa. Kuulostaa todella vanhalta, tunnen itseni paljon nuoremmaksi 😕

Mutta niin kuin @Emri ja @Daiya kirjoittivat, ei minullekaan aika ollut oikea aiemmin. Liikaa keskeneräisiä asioita itseni kanssa, epävakaa elämäntilanne töiden ja opiskelujen suhteen eikä ollut edes puolisoa, joka olisi kanssani halunnut yrittää lisääntyä. Nyt kävi näin.

Halauksia ikäkriiseilijöille :red-heart: eipä täälläkään olla enää ihan nuoria. Oudoltahan se tuntuu, että väkisin tässä on hedelmällinen aika vähissä verrattuna siihen, kuinka pitkästi sitä on takana.

Täällä on ovulaatio edessä 1-2 päivän päästä ja talletushommat on tehty tältä kierrolta. Enää ei tähän ovulaatioon ehdi työreissujen vuoksi. Nyt vaan sormet ristissä, että kävi tuuri!

Joo tää ikä on ihan outo juttu.. kun minusta tuntuu, että täytin just 32v ja olen jotenkin henkisesti jäänyt siihen. Mutta täytänkin ensi kuussa jo 36!! Se tuntuu ihan uskomattomalta.. ja naiselle tää biologia on armoton 😞 Nyt on oikeasti henkisesti paljon valmiimpi ja kypsempi äidiksi kuin silloin parikymppisenä.

Miulla ei varsinaisesti ikäkriisiä vielä ole, ikää tulee 31 mittariin tänä vuonna. Esikoinen syntyi kun olin pari kuukautta alle 29 ja hiukan jo silloin tuli mietittyä että ei todellakaan elämä oo menny niinkuin toivoi/suunnitteli..
Nyt toisen yrittämisen aikana on hiukan kriiseillyt sitä että mitäpä jos meille ei suodakkaan toista ilman hoitoja, vaikkakin monet hokee että ekan jälkeen voi toinen tulla helpolla.. en luota siihen juurikaan, ei -21 kkm jälkeen tämä esikoinenkaan saanut alkuansa ilman hoitoja.. ja toisesta ollaan päätetty ettei hoitoihin mennä..
Toki oon myös miettinyt olisiko helpompaa saada hoito/letrozol yksityiseltä, sen ns pienen rahan siitä raaskisi maksaakkin mutta ...

Kiitos ihanat ikäkriisin vertaistuesta 💗

Fiarlan, ihana kuulla, että teillä onnistunut raskaus varhaisen keskenmenon jälkeen. Kuinka pian uusi raskaus alkoi sen km jälkeen?
Km oli helmikuussa -21 ja tein positiivisen raskaustestin kesäkuun alussa. Käytiin maaliskuussa -21 yksityisellä perustutkimuksissa (multa perusverikokeet, AMH, kilpirauhasarvot ja mieheltä siemennesteanalyysi). Mulle tuli km jälkeen thyroxin-lääkitys tueksi kun on vajaatoiminnalle sukurasite ja kilpirauhasen vasta-arvot oli koholla. Varsinaista kilpparin vajaatoimintaa mulla ei ole.

Mä olen myös sitä mieltä, että olisin varmasti parempi vanhempi lapselle nyt kuin 10 vuotta sitten. Kypsempi, tasaisempi. En valmis, mutta valmiimpi. Enkä tarkoita tällä, että nuoret äidit/isät olisivat jotenkin automaattisesti huonompia vanhempia, puhun nyt lähinnä itsestäni.

Tänään dpo 6 ja mä oon jo ihan maani myynyt. Edellisestä kierrosta vkm, joka pidensi tätä kiertoa. Nyt ei mitään vastaavaa tuntemusta tai oiretta, mitä ollut silloin vkm plussaa ennen.

Enkä kuollaksenikaan muista muista oireita... Oliko niitä edes ennen plussaa minkäänlaista. 🙈

Testit odottelee kaapissa, olen keskimmäisen plussannut selkeänä (enkä ymmärrä miten) dpo 9 pillereiden läpi. Varmistui myöhemmin ultrassa. Nyt vkm plussa tuli vasta dpo 11 niin ettei tarvinnut arvailla.

Heips!

Uskaltaudun varovasti mukaan keskusteluun hetken täällä haamuiltuani ja luettuani teidän viestejä :) Ja nyt mukana haaveilemassa 🧡

Nelisen kiertoa nyt yritetty, minulla aika pitkä kierto, 32-35, pahimmillaan jopa 37 päivää joten joutuu kyllä välillä tuskaisen kauan odottamaan 😅 Vielä en ole päässyt ovistesteihin asti, mutta varmaan nyt seuraavasta kierrosta sitten siihen mukaan. Dpo 9? (Lämpöjä seurannut jo pari vuotta, joten se on tuttua, mutta tässä kierrossa sattui viikon nuhakuume just tuohon oviksen päälle joka sekoitti pakkaa). Menkkoja odotellaan alkavaksi sunnnuntaina/maanantaina.

Mä oon saanu lapset 19-, 21-, ja 24-vuotiaina eli aika nuorena. Olin kyllä tosi kypsä ikäisekseni, mutta kyllä mä silti odotan sitä, että saisin nyt sen iltatähden, kun olen tasapainoisempi ja järkeä tullut muutenkin lisää päähän 😄👍🏻 Täytän 35 tän vuoden lopussa, joten kyllähän se hedelmällisyys on jo alkanut laskemaan 😪

Tunnistan kans itsellä tuota ikäkriisi ajattelua, vaikka se "maaginen" 35v ei ole vielä täynnä. Viime keväänä, kun sain PCOS diagnoosin, ajattelin, että jos vielä lapsia halutaan ni nyt olis hyvä alkaa yrittämään. Sitä tosiaan tässä nyt harmitellut, että ei tullut aloitettua aiemmin, mutta sille ei enää voi mitään. Sain esikoisen, kun olin just reilu kk aikaisemmin täyttänyt 23 ja sen jälkeen oon joka synttäripäivä täyttäny uudestaan 23, tai siltä on tuntunut 😂

Esikoinen meillä sai alkunsa vahingossa 🫣 Tapasin tuon mieheni 1.2.2013, ja kun alkoi näyttää siltä, että se saattais olla vakavampaa, hankin pillerit helmikuun lopulla. Odottelin maaliskuun alussa alkavia menkkoja, joita ei sit ikinä kuulunutkaan. (Ja joo, edesvastuuttomasti ilman ehkäisyä oltiin se eka kuukausi 🫣) Siitä sitten testiä tekemään, ei ollut mitään oireita, mut aattelin varmuuden varalta. Ja selkeä plussa tärähti heti. En tosin oo ikinä katunut, ollaan edelleen saman miehen kanssa yhdessä nyt melkein 11v myöhemmin.

Mä oon saanu lapset 19-, 21-, ja 24-vuotiaina eli aika nuorena. Olin kyllä tosi kypsä ikäisekseni, mutta kyllä mä silti odotan sitä, että saisin nyt sen iltatähden, kun olen tasapainoisempi ja järkeä tullut muutenkin lisää päähän 😄👍🏻 Täytän 35 tän vuoden lopussa, joten kyllähän se hedelmällisyys on jo alkanut laskemaan 😪
Aika nuorena olet ehtinyt aloittaa 🤭 siis mä en olis 19-vuotiaana tiennyt vauvanhoidosta saati kasvatuksesta _mitään_ 🫣

Ja komppaan vielä @Mem siinä, että tosiaan en kans tarkoita että nuoremmat olisi jotenkin yleisesti huonompia vanhempia, varmasti moni nuorempana parempi kuin minä koskaan 😁 itsestä ei olisi millään muotoa ollut samaan, ja nostan hattua niille jotka pystyvät siihen vastuuseen nuorempana. Onhan se usein paljon helpompaa raskautua ja toipua nuorempana! Ja lisäksi on itsekin vielä aika nuori kun lapset ovat isoja, sehän on mahtavaa 😊 tunnen itsekin useampia jotka ovat saaneet lapsensa nuorina, tai joiden äiti on heidät saanut nuorena, ja onhan se vähän eri kun voi vaikka harrastaa yhdessä tyyliin kun lapsi on parikymppinen.

Täällä fiilikset tasoittuneet vähän kun on kp2, tuli niin puskista tuo lyhyt kierto että ensimmäinen tiputtelupäivä meni kyllä vähän synkissä vesissä. Lueskelin vähän enemmän aiheesta, ja tosiaan luteaali kun mulla on ollut aika lyhyt muutenkin, niin sitten kun ovis oli jo aikaisin niin kiertokin on lyhyt. Onneksi sain gynen jo ensi viikolle (ihme täällä pikkupaikkakunnalla!). Mulle on joskus yksi gyne sanonut, että pcos-tyyppiset munasarjat, mutta taas sitten seuraava jolla kävin muutaman vuoden päästä ihmetteli edellisen kommenttia ja oli sitä mieltä, että ei niissä selkeästi merkkejä näkynyt. Mutta katsotaan nyt tilanne ja koitan saada ainakin jotain verikokeita tai josko kiertoa tukemaan saisi jotakin lääkkeitä heti suoraan, vaikka ei ole kauempaa vielä yritettykään. Saa nähdä miten suhtautuu.

Toki varalta tilasin sitä myo-inositolia testiin jo ainakin ja kaikki vitamiinit mistä vaan voi olla hyötyä aion ottaa käyttöön myös 🤭 vähän hankala päätellä itse että mikä lisäravinne vois auttaa just tähän omaan tilanteeseen, kun ei ole tietoa onko munasolut jo ihan kuraa vai luteaali vain liian lyhyt ylipäätään 🙄

Aika nuorena olet ehtinyt aloittaa 🤭 siis mä en olis 19-vuotiaana tiennyt vauvanhoidosta saati kasvatuksesta _mitään_ 🫣

Ja komppaan vielä @Mem siinä, että tosiaan en kans tarkoita että nuoremmat olisi jotenkin yleisesti huonompia vanhempia, varmasti moni nuorempana parempi kuin minä koskaan 😁 itsestä ei olisi millään muotoa ollut samaan, ja nostan hattua niille jotka pystyvät siihen vastuuseen nuorempana. Onhan se usein paljon helpompaa raskautua ja toipua nuorempana! Ja lisäksi on itsekin vielä aika nuori kun lapset ovat isoja, sehän on mahtavaa 😊 tunnen itsekin useampia jotka ovat saaneet lapsensa nuorina, tai joiden äiti on heidät saanut nuorena, ja onhan se vähän eri kun voi vaikka harrastaa yhdessä tyyliin kun lapsi on parikymppinen.

Mä olin haaveillut siinä vaiheessa jo vuosia vauvasta ja aina teininä halusin kaikkien vauvat syliin jne. Se oli mulle jotenkin sillon luonnollista saada niin nuorena esikoinen ❤️ Vauvanhoito ja muu sujui jotenkin ihan luonnostaan ja mun vanhemmat oli silloin ihmeissään asiasta 😄

MiiMii93, tsemppiä ja onnea paljon tähän kiertoon 💗 Kestikö sinulla kauan vuoto varhaisen km jälkeen ja miten paljon kierto piteni? Minä vuodan nyt vkm 7.päivää, mutta ihan niukkaa jo. paljon mietityttää, miten kierto nyt tämän jälkeen käyttäytyy ja jaksaako/uskaltaako heti yrittää uudelleen..

Minä tiesin myös jo ihan teininä saadessani serkkuni vauvan syliini.. haluavani nuorena äidiksi. Eikä silloin 22-vuotiaana ajatellut olevansa niin nuori tai liian nuori ainakaan.. Kun jälkeen päin katson niin olen kyllä ollut tosi kypsä ikäisekseni ja hienosti kasvoin vanhemmuuteen, ja pärjäsin äitinä siitä huolimatta etten silloiselta mieheltä saanut mitään tukea 😲 Mutta nyt kun ajattelee niin kyllä sitä on ollut nuori ja tekihän siitä rankkaa, kun ei ollut paljoa elämänkokemusta, talous oli tiukilla ja opinnot kesken. Mutta en tippaakaan kadu, että tulin nuorena äidiksi.. olen monesti kokenut olevani tosi nuori ja erilainen kuin muut vanhempainilloissa ym 😅 kyllä lapsen saaminen nuorena on tehnyt minusta paljon viisaamman ja vahvemman ihmisen 💗

MiiMii93, tsemppiä ja onnea paljon tähän kiertoon 💗 Kestikö sinulla kauan vuoto varhaisen km jälkeen ja miten paljon kierto piteni? Minä vuodan nyt vkm 7.päivää, mutta ihan niukkaa jo. paljon mietityttää, miten kierto nyt tämän jälkeen käyttäytyy ja jaksaako/uskaltaako heti yrittää uudelleen..

Minä tiesin myös jo ihan teininä saadessani serkkuni vauvan syliini.. haluavani nuorena äidiksi. Eikä silloin 22-vuotiaana ajatellut olevansa niin nuori tai liian nuori ainakaan.. Kun jälkeen päin katson niin olen kyllä ollut tosi kypsä ikäisekseni ja hienosti kasvoin vanhemmuuteen, ja pärjäsin äitinä siitä huolimatta etten silloiselta mieheltä saanut mitään tukea 😲 Mutta nyt kun ajattelee niin kyllä sitä on ollut nuori ja tekihän siitä rankkaa, kun ei ollut paljoa elämänkokemusta, talous oli tiukilla ja opinnot kesken. Mutta en tippaakaan kadu, että tulin nuorena äidiksi.. olen monesti kokenut olevani tosi nuori ja erilainen kuin muut vanhempainilloissa ym 😅 kyllä lapsen saaminen nuorena on tehnyt minusta paljon viisaamman ja vahvemman ihmisen 💗
Mulla tuli vkm 11/23 ja keskenmenovuoto taisi kestää 6pv, toki paljon runsaampana kuin normaalit kuukautiset. Seuraava kierto kesti 36pv, mikä on minulle aika normaali kun kierto keskimäärin 35pv. Ekat menkat km jälkeen oli tosi niukat ja kivuttomat odotusten vastaisesti mitä netistä luin. Nyt toinen kierto km jälkeen menossa ja oviksen bongasin kp20 eli suht pitkä tästäkin tulee.
Eli minulla ei vkm tehnyt muutoksia kierron pituuteen ja ovulaatiokin tuli ainakin tässä tokassa kierrossa normaalisti, ekassa en tikuttanut :)

Juu kp 20 oli ovulaatio vkm jälkeen. Nyt tänään olisi normaalissa kierrossa jo menkat kolkuttelemassa ovella. Ovis oli km kierrossa kp 14.

Vuoto kesti 4-5 PV tosi runsaana, siitä tiputteli vielä varmaan toisen saman. Ovulaatio oli todella vahva. Siis ihan jäätävän kivulias ja jopa r-testi siihen reagoi... Siis luulin ovulaation olleen kp 12, siksi testasin... Kunnes tajusin että onkin ovis.

Takaisin