Raskaaksi 2024

Sieltä se kp1 alkoi ja yk3 kohti! Te ketkä aktiivisesti yritätte ja vältätte tulehduskipulääkkeitä. Vältättekö niitä vain ovulaation aikaan vai koko kierron ajan? Olen aina surutta menkkakipuihin syönyt, mutta onko siinä vaiheessa syödyillä enää vaikutusta ovulaation? Ei kai?
Oon lukenu että yksittäisistä lääkkeista ei oo haittaa ees ovulaation aikaan mutta kuurina voi viivästyttää ovulaatioo. Muina aikoina ei pitäis olla haittaa

Sieltä se kp1 alkoi ja yk3 kohti! Te ketkä aktiivisesti yritätte ja vältätte tulehduskipulääkkeitä. Vältättekö niitä vain ovulaation aikaan vai koko kierron ajan? Olen aina surutta menkkakipuihin syönyt, mutta onko siinä vaiheessa syödyillä enää vaikutusta ovulaation? Ei kai?
Oviskipuihin yritän olla käyttämättä, mutta menkkakipuihin joudun aika surutta syömään välillä tujumpaakin lääkecocktailia. Ei ole ovikseen ollut vaikutusta.

Edellisen raskauden jälkeen olen syönyt vain parasetamolia, oli kyse sitten kovasta päänsärystä tai menkkakivuista. En halua, että mikään häiritsee mahdollisuuksia tulla raskaaksi 😁 Mieskin on juonut nyt täysin alkoholitonta olutta, kun alkoholi tuntuu vaikuttavan pitkiäkin aikoja siittiöiden laatuun.

Taitaapa tämä kierto mennä tässä kun oon sairaana. Näköjään korona on🥱

Johonkin testiin sentään saa positiivisia tuloksia🥳
Siis meillähän on mennyt ties kuinka monta kiertoa, kun on vaan elämä tullut tielle. Niin myös tämä kierto jää välistä.

Mietin muuten aikanaan positiivista koronatestiä positiivisen raskaustestin jälkeen tehdessä, että eikö nämä saamerin "positiiviset" yllätykset voisi jo loppua. 🙈 Toki olin jo siinä vaiheessa sinut ylläriraskauden kanssa, mutta järkytys positiivisesta raskaustestistä oli vielä tuoreessa muistissa. 😅

Höh, eipä löytynyt tikuttamalla ovulaatiota. Näihin aikoihin pitäisi olla ensimmäinen ovulaatio kierukan poiston jälkeen, mutta ei merkkiäkään. Olen Pregcheckin testejä käyttänyt menkkojen loppumisesta asti ja tuntuu että viiva vain haalistuu päivä päivältä, tänään oli tuskin näkyvissä. (ei se alkujaankaan ollut kuin hailakka). Eikä kyllä näy mitään kropassakaan mitään merkkejä ovulaatiosta.
Mutta ilmeisesti kaikilla ovulaatiot ei tunnu kovin vahvana? Ei siis pidä lannistua, eihän sitä koskaan tiedä :D Onhan tämä vasta eka kiertokin.

Mitä ovulaatiotestejä te ootte käyttäneet? Seuraavaan kiertoon hankin varmaan noita Clearbluen digitaalisia.

Höh, eipä löytynyt tikuttamalla ovulaatiota. Näihin aikoihin pitäisi olla ensimmäinen ovulaatio kierukan poiston jälkeen, mutta ei merkkiäkään. Olen Pregcheckin testejä käyttänyt menkkojen loppumisesta asti ja tuntuu että viiva vain haalistuu päivä päivältä, tänään oli tuskin näkyvissä. (ei se alkujaankaan ollut kuin hailakka). Eikä kyllä näy mitään kropassakaan mitään merkkejä ovulaatiosta.
Mutta ilmeisesti kaikilla ovulaatiot ei tunnu kovin vahvana? Ei siis pidä lannistua, eihän sitä koskaan tiedä :D Onhan tämä vasta eka kiertokin.

Mitä ovulaatiotestejä te ootte käyttäneet? Seuraavaan kiertoon hankin varmaan noita Clearbluen digitaalisia.
Miulla toimii parhaiten tuo pc enkä silläkään saa aina kiinni. Ilmeisesti miulla on lyhyt lh-huippu. Monesti positiivinen tulee joskus yöllä. Luotan eniten tuntemuksiin, kun miulla aika vahvat tuntemukset. Lääkärissä on todettu, että ovulaatio tapahtuu ettei itsellä sen puolesta ole ongelmaa, mutta testeillä en tosiaan aina saa kiinni.

Kuten sanoit niin toisilla ei tunnu ollenkaan ja aina ei välttämättä ovulaatiota edes tapahdu.

Mulla kierukan poisto jälkeen ovis tuli myöhemmin kuin yleensä. En ole kyllä koskaan tikutellut, mutta mulla on niin vahvat oireet, ettei voi olla huomaamatta. Tarkkasta ovispäivästä en kyllä ole ikinä varma. Ensi kierrossa ajattelin kokeilla lämpöjen mittailua, niin tietää ainakin kun ovis on mennyt. 🤔

Itse käytän vain parasetamolia ovulaation tikuttamisesta raskaustestiin kun meillä IVF-hoidot päällä, koska pieni lisäriski kiinnittymiseen ja keskenmenoon. Juttelin tästä lääkärin kanssa ja hän sanoi että jos pärjää paracetamolilla, parempi, mutta jos kipuja ei siedä, sitten lyhyen aikaa muuta sillä kivun stressihormonit jne lopulta huonompi raskaudelle.

Endon ja migreenin takia jouduin aikoinaan niitä ottamaan useamman päivän menkkojen aikana ja joskus yhden siellä tai täällä muun kierron aikana ja se oli omalla kohdalla todennäköisesti syy, miksen raskautunut yhdessä välissä, samantapainen kokemus oli myös tuttavalla, hän kun lopetti buranat niin raskautui. Tosin omalla kohdallani oli myös endokin siellä taustalla häiritsemässä.

Samalla tavalla kuin flunssa, voi tulehduskipulääkekin siirtää ovulaatiota, jos sitä ottaa hyvin lähellä ovista. Ovulaatiokin voi tapahtua, mutta munasolu ei välttämättä ole hedelmöityskelpoinen jos tulehduskipulääkettä on ottanut lähellä ovulaatiota tai sen aikana. Yksilöllistä miten vaikuttaa, mutta muistan lukeneeni, että pienikin määrä voi tosiaan vaikuttaa ja siksi kannattaisi ottaa sitten mieluummin paracetamolia.

"En ala tikuttamaan ovista ainakaan ensimmäisessä yrityskierrossa" Also me: 🫠🫠

Liitteet

• 20241101_120218.jpg
    20241101_120218.jpg
    1.6 MB · Katsottu: 53
Täällä kp14 ja ovulaatiotestit ei lähelläkään plussaa. Voi kunpa tää kierto ei venyisi, kemiallinen kierto oli lopulta 36pv ja sitä seuraava 37pv. Ärsyttää ja turhauttaa, vaikka viikonloppukin alkoi.

Mulla on teroihin resepti, koska keväällä kierto oli epäsäännöllinen (johtui todennäköisesti surusta ja stressistä). En niitä kuitenkaan koskaan aloittanut, kun kierrot sitten tasaantuivatkin kesäksi. Missä tilanteessa itse aloittaisitte terot? Mietin lähinnä, että jos tämä kierto venyy +35 päivään, pitäisikö kiertoja yrittää tasata lääkkeellisesti? Aloitushan on kp15, ja vaikutus ovulaatioon kai vähän kyseenalainen. Oviksen olen joka kierrossa kuitenkin bongannut ja luteaali ollut tasainen 12pv.

Ostin puhdin alennuksesta progemittauksen, katsotaan milloin ovulaatio tulee eli pääsenkö tässä kierrossa sitä käyttämään. Ultrat, ferrit, kilpparit yms. mullahan on tsekattukin jo muista syistä tämän vuoden aikana. Miehen kanssa sovittiin myös, että hän menee siemennesteanalyysiin tämän kierron jälkeen. Jotenkin kaipaa jotain konkreettista tietoa siitä, onko kaikki ok.

Muokattu viimeksi:
Edellisestä viestistä tuli mieleen kysyä. Meillä on siis esikoinen syntynyt 10/2022 ja sen jälkeen kun menkat palasi jo 12/2022 on kierto ollut keskimäärin 35 päivää(31-39 päivää). Ennen oli ihan kellon tarkka 28 päivän kierto. Onko muilla käynyt samoin että kieto on pidentynyt?

Edellisestä viestistä tuli mieleen kysyä. Meillä on siis esikoinen syntynyt 10/2022 ja sen jälkeen kun menkat palasi jo 12/2022 on kierto ollut keskimäärin 35 päivää(31-39 päivää). Ennen oli ihan kellon tarkka 28 päivän kierto. Onko muilla käynyt samoin että kieto on pidentynyt?
Miulla ei oo niinkään pidentynyt, mutta tasoittunut. Ennen raskautta ei kiertoa meinattu saada kuriin edes pillereillä, mutta nyt on ollut varsin tasainen 25-29 päivää. Ja miulla siis tuli menkat käytännössä heti jälkivuodon perään, vaikka imetin. 🫣

@Auringonkukkanen

Me kun aloitettiin yritys 09/2023 niin mulla oli kierrot mitä tahansa 30-40 päivän väliltä. Joskus saattoi olla sen 39, seuraava kierto 38 ja sit yhtäkkiä 30 kunnes taas 37.. Mua itseäni alkoi vähän korpeemaan, kun ei ollut mitään selkeää syytä mikä sitä heittää noin ja oli kuitenkin pitkän puoleinen. Ovulaatio tapahtui kuitenkin aina, eikä PCOSia ole ainakaan vielä todettu. Kesäkuussa aloitin Donafertyn käytön ja sen jälkeen kierrot olleet 32, 31, 28, 28 ja nyt menossa olevan ennuste 31pv. Plussaa ei toki ole kuulunut mutta kierrot selkeästi tasaantuneet ja vaihtelee 1-4pv välillä vs. aikaisemmin 1-10pv vaihtelu. Myös kierto lyhentynyt huomattavasti. Koskaan ennen Donafertyä ei ole ollut kierto alle 30pv. Jos ei ”lääkkeitä” halua kokeilla, mutta kärsii pitkistä/epäsäännöllisistä kierroista, niin tästä voi olla apua. Kannattaa etsiä keskusteluista Donaferty / Myo-inositol hakusanoilla ja pohtia voisiko olla kokeilun arvoinen lisäravinne.

@Auringonkukkanen

Me kun aloitettiin yritys 09/2023 niin mulla oli kierrot mitä tahansa 30-40 päivän väliltä. Joskus saattoi olla sen 39, seuraava kierto 38 ja sit yhtäkkiä 30 kunnes taas 37.. Mua itseäni alkoi vähän korpeemaan, kun ei ollut mitään selkeää syytä mikä sitä heittää noin ja oli kuitenkin pitkän puoleinen. Ovulaatio tapahtui kuitenkin aina, eikä PCOSia ole ainakaan vielä todettu. Kesäkuussa aloitin Donafertyn käytön ja sen jälkeen kierrot olleet 32, 31, 28, 28 ja nyt menossa olevan ennuste 31pv. Plussaa ei toki ole kuulunut mutta kierrot selkeästi tasaantuneet ja vaihtelee 1-4pv välillä vs. aikaisemmin 1-10pv vaihtelu. Myös kierto lyhentynyt huomattavasti. Koskaan ennen Donafertyä ei ole ollut kierto alle 30pv. Jos ei ”lääkkeitä” halua kokeilla, mutta kärsii pitkistä/epäsäännöllisistä kierroista, niin tästä voi olla apua. Kannattaa etsiä keskusteluista Donaferty / Myo-inositol hakusanoilla ja pohtia voisiko olla kokeilun arvoinen lisäravinne.
Hei kiitos paljon kokemuksesta ja vinkistä! ❤️ Myo-inositol onkin tullut mulla vastaan useammassa yhteydessä ja keskustelussa, voisin varmasti ottaa kokeiluun jos nämä pidemmät kierrot tästä vielä jatkuvat 😊

Olen itse käsittänyt että noita vältellään siksi kun ohentavat verta ja saattavat siksi aiheuttaa keskenmenon. Eli mutuilisin etteivät vaikuta ovulaation laatuun, mutta sen jälkeen syötynä voivat vaikuttaa kiinnittymiseen.

Nyt alkoikin sitten sellaset piinaviikot että oksat pois 😅 Tiistaina oli amk valintakoe ja eilen inssi. Tärppäispä nyt edes jompikumpi, mielellään kummatkin. Eilen pistin ovitrellen ja siinä ennen inssiä kerkesin jo yliajatella että ovis on kuitenkin mennyt jo. Ei onneksi ollut 🤩 Lääkäri sanoi pistoksen olleen just eikä oikeaan aikaan, folli oli hyvänkokoinen. Ei kyllä mittoja sanonut johtofollista eikä siitä toisestakaan, mutta kurkin näytöltä niin oli jonkun 21mm taisi olla🤞 Ja hervottoman kokoisilta ne kummatkin kyllä näytöltä näytti 😂 Osaakohan joku fiksumpi kertoa miten dpo:t lasketaan ovitrellen kanssa, olikohan eilen -1? 🤔

Täällä olikin juuri tuo Donaferty noussut esille josta meinasin huudella.😅 Söin pari kiertoa aiemmin siis hölmöyttäni sitä rutkasti miedompaa versiota ja nyt tässä kierrossa ollut tuo Donaferty muiden lisäksi tauon jälkeen. Jos jotain positiivista, unenlaatu parani ainakin selkeästi (olin nukkunut koiranunta jo viikkoja).

Mutta mutta.. oon kuullu just siitä et pitäis lyhentää kiertoa. Täällä nyt tosin on muutenkin lyhyt kierto, 26pvä ja ovisplussa aina 1,5v aikana tullut kp12, kivut kp13. Nyt sitten pitkästä aikaa oli muniskipuja jo kp8 ensin vasemmalla ja 12h myöhemmin oikealla. Jos en ois testannut ovista ja menis kipujen mukaan, oisin sanonu et ovis ois ollu eilen kp 12 kipujen mukaan, MUTTA ovisplussa näillä näkymin vasta huomenna kp14 ja ovis itsessään kp15 illan testin vahvuudesta päätellen.🙄

Eli mites tämä nyt näin meni? Eikö myo-inositol yleensä lyhennä, eikä pidennä kiertoa? En sinänsä valita jos tässä nyt on se humpan juoni et kypsyttelee nuita tuolla pari päivää pidempään, jos siitä olisi nyt apua.🥴

Takaisin