Raskaaksi 2024

Onnea plussanneille 🥰 ja voimia teille omiin tilanteisiin, jotka sitä tarvitsette 🩵


Minulla todettiin ultrassa selkeä pcos, munasarjat täynnä rakkuloita ja ovat ihan nauhalla, korumaiset. Liitännäiset siinä kanssa. Tää diagnoosi ollut jo ekan kohdalla hyvin todennäköisesti. En jaksa oikein enempää kirjoittaa nyt. Ovuloin miten sattuu, jos ovuloin.

Yritämme eka luomuna, jos ei onnistu, niin joulun jälkeen hakeudutaan hoitoihin, se on nyt suunnitelmamme. Huomenna vielä verikokeet. En ole hanskoja heittänyt tiskiin, mut katsotaan. Selvää on se, että meillä varmasti kestää tässä toisessakin. Toisaalta, onneksi tätä tilaa pystyy hoitamaan.
 
Muokattu viimeksi:
Voimia kaikille eri tilanteinteisiin ❤️ Onhan tää turhauttavaa. Vaikka mulla on vasta yk 2 menossa. Mutta ykköstäkin tehtiin 9kk. Mulla tökkii tässä yrittämisessä se että on niin pitkät kierrot. Nyt on kp 11 mutta viime kierrossakin ovulaatio oli vasta kp 24 niin en jaksa alkaa tikuttaa ovulaatiota vielä. Jos ois lyhyemmät kierrot niin pääsisi yrittämään nopeammin seuraavassa kierrossa.

Ja mulla on nyt niin hankala tilanne töissä että helpottas ajatus jos tietäisi että pääsisi 8kk mammavapaille. En jaksa tuota mun työtä. Tarvisin tauon. Onneksi 1.5vuotiaasta 2kk vanhempainvapaata vielä pitämättä niin pääsee hetkeksi syksyllä irti töistä.
 
Tämä kierto päättyi kemialliseen... 😢💔 Äsken alkoi vuoto runsaampana.
 

Liitteet

  • IMG_20240815_075051__01.jpg
    IMG_20240815_075051__01.jpg
    2 MB · Katsottu: 106
@sielueläin miun pitäisi myös alkaa metsästämään ovista. Tosin sillä erotuksella, että tiedän ja tunnen sen aina kyllä. Luulen, että joku terveysongelma nyt vain estää raskautumisen. Ja en siis ole jaksanut tikuttaa, vaikka normaalisti olisin jo pari päivää tikuttanut. Limat on ja pöhötystä kertyy vatsalle, iho hehkuu ja huomaan komeita miehiä ympäri kaupunkia... Eiköhän se ole tulossa pian, mutta kun vaan saisi aivot käännettyä offille tästä lapsentekohommasta, kun se luo nyt vaan stressiä ja ärsytystä.

@Aaltokukka ja siis tämä on jotenkin ärsyttävää, kun toisaaltahan en edes haluaisi olla raskaana (vihasin viimeksi raskausaikaa yli kaiken), mutta silti haluaisin olla, jotta saisin toisen lapsen. Ja kun ensimmäinen tuli niin helposti niin väkisinkin miettii, että onko nyt jotain "hajonnut" tässä välissä. Voi toki olla, että ikä ja tässä välissä kertynyt läskikin tekee osansa. Tiedä tuosta. 🤷‍♀️
Tuli vaan mieleen että onko sun kilppari- arvot tarkastettu, just siinä hoitorajalla kiikkuminen vaikuttaa yllättävän moneen myös painoon ...
Tsemppiä!
 
Tuli vaan mieleen että onko sun kilppari- arvot tarkastettu, just siinä hoitorajalla kiikkuminen vaikuttaa yllättävän moneen myös painoon ...
Tsemppiä!
Hormonit on joo sekaisin ja niitä kilppareitakin seurataan. Siksi tää vähän turhauttavaa onkin, kun odotellaan ja odotellaan ja siitä syystä tuskin raskaudunkaan hetkeen. Silti se toivonkipinä elää.
 
Moikka, hyppään tänne uutena mukaan! Täällä siis ensimmäisen yritys alkanu maaliskuussa ja plussasin yk3 toukokuussa. 1,5 kuukautta pääsin "nauttimaan" raskaana olosta mahakipujen, pahoinvoinnin ja lamauttavan väsymyksen kanssa kunnes toisessa varhaisultrassa todettiin keskeytynyt keskenmeno. Tyhjennyksestä nyt 6 viikkoa ja ekat menkat vihdoin ohi, kp6 käynnissä. Jännittää kauheesti millanen tää ensimmäinen kierto on ja tuunko ovuloimaan. Toiveet on vähän liiankin korkeella ja pelkään että tuun putoomaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Moikka, hyppään tänne uutena mukaan! Täällä siis ensimmäisen yritys alkanu maaliskuussa ja plussasin yk3 toukokuussa. 1,5 kuukautta pääsin "nauttimaan" raskaana olosta mahakipujen, pahoinvoinnin ja lamauttavan väsymyksen kanssa kunnes toisessa varhaisultrassa todettiin keskeytynyt keskenmeno. Tyhjennyksestä nyt 6 viikkoa ja ekat menkat vihdoin ohi, kp6 käynnissä. Jännittää kauheesti millanen tää ensimmäinen kierto on ja tuunko ovuloimaan. Toiveet on vähän liiankin korkeella ja pelkään että tuun putoomaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Apua, tää vois olla ihan mun kirjoittama😅 Mulla tosiaan ihan vastaava tilanne ollut tässä ja nyt kp 15 menossa. En saanut ovulaatiota kiinni tikuttamalla kun vain haaleita viivoja, että en yhtään osaa sanoa🙈 Jännittää myös miten tää ensimmäinen kierto keskenmenon jälkeen menee🥰 Tsemppiä sulle!
 
Apua, tää vois olla ihan mun kirjoittama😅 Mulla tosiaan ihan vastaava tilanne ollut tässä ja nyt kp 15 menossa. En saanut ovulaatiota kiinni tikuttamalla kun vain haaleita viivoja, että en yhtään osaa sanoa🙈 Jännittää myös miten tää ensimmäinen kierto keskenmenon jälkeen menee🥰 Tsemppiä sulle!
Hui, ollaanpa tosiaan samassa tilanteessa! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Vaikka tätä ei kenelläkään toivo niin vertaistuki on kyllä ollu tässä ihan mielettömän tärkeetä. Tsemppiä ihan kauheesti sinnekin, toivottavasti pian päästään kokemaan onnistunut raskaus 🤞
 
Oliko täällä muita pcos omaavia? Millä voisi tukea kiertoa luonnollisesti tai lyhentää sitä? Onko joku ravintolisä, ruokavalio auttanut?

Minua jännittää saadaanko toista ilman hoitoja, tai meneekö siihen monta vuotta. Luulen, että tukea tällä kertaa ehkä tarvitaan. Ja luulen myös, että sitten meidän lapsiluku on täynnä.🤕
 
Oliko täällä muita pcos omaavia? Millä voisi tukea kiertoa luonnollisesti tai lyhentää sitä? Onko joku ravintolisä, ruokavalio auttanut?

Minua jännittää saadaanko toista ilman hoitoja, tai meneekö siihen monta vuotta. Luulen, että tukea tällä kertaa ehkä tarvitaan. Ja luulen myös, että sitten meidän lapsiluku on täynnä.🤕

Minä 🙋‍♀️ Täällä ollut ihan samoja pohdintoja, mulla esikoisen syntymän (8/23) jälkeen kierrot ollut 35-59 päivää. Kiertoja sain lyhyemmäksi 3kk terolut kuurilla. Nyt eka luomukierto menossa kuurin jälkeen, kp 30 menossa ja kovasti odotellaan millainen kierto tästä on tulossa. Vähän veikkaan, että menee tonne 50 puolelle taas. Ahdistaa, koska pelkään myös, etten onnistu enää tulemaan uudestaan raskaaksi. Mulla lisäksi tehty kiireellinen sektio, joka voi käsittääkseni myös vaikeuttaa uutta raskautta. Millainen tilanne sulla on?

Ostin tähän kiertoon testiin gelee royalea, mutta tosi vaikea sanoa vielä, onko siitä mitään hyötyä vai ei 😅 Jos jollain siis vinkkejä, niin mäkin mielelläni kuulisin!
 
Oliko täällä muita pcos omaavia? Millä voisi tukea kiertoa luonnollisesti tai lyhentää sitä? Onko joku ravintolisä, ruokavalio auttanut?

Minua jännittää saadaanko toista ilman hoitoja, tai meneekö siihen monta vuotta. Luulen, että tukea tällä kertaa ehkä tarvitaan. Ja luulen myös, että sitten meidän lapsiluku on täynnä.🤕
Inositoli on tosiaan auttanu monia, sen pitäis sekä säännöllistää kiertoa että parantaa munasolujen laatua. Otin sen itekin testiin ennen kun plussasin kun mulla on ollu epäsäännöllinen kierto, tiedä sitten oliko siitä todellisuudessa mitään apua 😄
 
Kävin tänää gynellä mun kipujen yms kanssa: ilmeisesti se outo vuoto oli ollut menkat mutta viikkoa etuajassa :0

Sit isompi asia, että todettiin endometrioosi mistä kivut nyt sit johtuu. Toinen munasarja vissiin kiinni kohdussa. Oon siis epällyt aikaisemminkin mutta ei oo näkyny missään ultrassa. Nyt harmittaa kun ei ole tiennyt, ois voinu lääkitä oikein nuorempana.

Sain slinda reseptin ohjeena syödä jatkuvasti vain niitä oikeita tabletteja.
Nyt en tiedä mitä pitäisi tehdä kaiken suhteen, aloitatko reseptin vai mitä teen. Se pitäisi aloittaa kun uusi kierto alkaa. Tuo on silleen kiva lääke että hedelmällisyys palaa heti kun sen lopettaa.

Tän kierron ovulaatiokin todennäköisesti mennyt jo jos oli tulossakaan kaiken tän häröilyn keskellä.
 
PCOS
Minulla kierrot normalisoituivat homeopatialla, sain homeopaatilta valmisteita ja 3 kuukaudessa kierto säännöllistyi noin 29 päivään ja pysyi säännöllisen 10 vuotta... Sitä ennen kokeiltu länsimaisen lääketieteen avulla e-pillerit 3 vuotta... Mutta toki ei auta raskautumisessa.. 🙈 jouduin lopettamaan pillerit 23-24 vuotiaana ja silloin lopulta sain PCOS diagnoosin.. sen jälkeen tosiaan kokeiltu sokeritauti lääkkeet yms, erilaisia luontaistuotevalmisteita yms... Ei apua minulle.... Sitten kävin homeopaatilta ja Jess.. 🙂
Edelleen kierto on säännöllinen, toki nää raskautumisyritykset on välillä aiheuttaneet kiertoon häiriöitä.. ja kait tää ikäkin voi olla jo osa syynä siihen. Että nyt viimeisen kolmen vuoden aikana on ollut vaikka ja mitä... Mut edelleen maksimi kierto oli edellinen. Joka oli n. 50 päivää, muuten ollut alle 30 jopa keskenmenon jälkeen...
Suosittelen kokeilemaan siis homeopatiaa PCOSn kanssa.
Minulla on nyt ollut 3 vuotta käytössä donafertyn myoisonotoli valmiste, koska siinä on iso määrä tuota hyvää ainetta ja lisäksi foolihappoa...
Edellinen gyne ei pitänyt valmistetta ollenkaan hyödyllisenä... 🤷‍♀️ Minusta se on kuitenkin auttanut pcos oireisiin, turvotukseen ja verensokerin tasaisuuden yms... Joten jatkan sitä edelleen...
Ja painon kanssa taistelu on yhtä tuskaa, kun pääkoppa ei anna pysyä vähillä hiilareilla... Mutta jospa tää tästä pikkuhiljaa taas...
 
Kiitos vinkistä! Pitääkin tutkailla vähän tota inositolia tarkemmin 🤔 Mä myös varasin pk-seudulla olevalle, pcos:n erikoistuneelle gynekologille ajan syyskuulle. Ajattelin, että en ihan hirveän kauan jaksa katsella mitään 50 päivän kiertoja ja jos sieltä sais jotain apuja.
Täällä on myös ketju tuosta myo-inositolista, jos kiinnostaa lukea enemmän kokemuksia siitä https://forum.vau.fi/threads/myo-inositol.1592270/
 
Minä 🙋‍♀️ Täällä ollut ihan samoja pohdintoja, mulla esikoisen syntymän (8/23) jälkeen kierrot ollut 35-59 päivää. Kiertoja sain lyhyemmäksi 3kk terolut kuurilla. Nyt eka luomukierto menossa kuurin jälkeen, kp 30 menossa ja kovasti odotellaan millainen kierto tästä on tulossa. Vähän veikkaan, että menee tonne 50 puolelle taas. Ahdistaa, koska pelkään myös, etten onnistu enää tulemaan uudestaan raskaaksi. Mulla lisäksi tehty kiireellinen sektio, joka voi käsittääkseni myös vaikeuttaa uutta raskautta. Millainen tilanne sulla on?

Ostin tähän kiertoon testiin gelee royalea, mutta tosi vaikea sanoa vielä, onko siitä mitään hyötyä vai ei 😅 Jos jollain siis vinkkejä, niin mäkin mielelläni kuulisin!

Vastaan tässä nyt eka sulle elikkä mun eka raskaus oli täysin normi, mitä nyt painoa tuli paljon (tosin lähtöpainona olin normaalipainoinen) ja verenpaineiden kanssa oli haasteita. Lapsukainen myös oli liki 4kg, mutta ei raskausajan diabetesta, eikä sokereissa ollut ikinä mitään vikaa testeissä. Imetysaikana kärsin maidon ylituotannosta, paitsi silloin jos stressaannuin.
Minulla selvästi oireet paheni raskauden jälkeen, kun painoakin jäi, imetysaika oli suht ok kun munasarjat oli lepotilassa, eikä kierto käynnistynyt kuin vuosi synnytyksestä, imetyksen päätyttyä. Aiemmin olen saanut hallintaan oireita keskiraskaalla liikunnalla ja vhh:lla, jossa on matalat kalorit, eikä yhtään sokeria. Viljatuotteet oli ihan minimissään, niin kierto oli sen 32 päivää. Mutta sitten jokaisen raskauden, myös epäonnistuneiden (mulla keskenmenot rv 7+ ja rv. 10+.) jäljiltä kierto on ollut sekaisin Pitkään, olen tehnyt mitä vaan. Siksi oikeasti uskon tuohon, että laihduttaminen auttaa kyllä säännöllistämään kiertoa/ehkäisemään liitännäisiä, vaikka tässä tilassa se on tosi vaikeaa. Vaikka lääkäri mulle sanoi sitä, että tuo paino ei kohdallani ole raskautumisen kannalta selvästikään se merkittävin tekijä, näitä rakkuloita oli nähtävissä jo vuoden -19 ultrassa, mutta jäin ilman diagnoosia.. mikä tuntuu vieläkin käsittämättömältä, ekan kerran tilasta oli ultrassa viitteitä, kun olin 17v ja näin pitkään piti säätää kaikki keskenmenot ja lapsettomuus ekan kohdalla läpi, että sain varmuuden/diagnoosin. Ja selvästi ovuloin edes joskus, kun raskaus on alkanut spontaanisti useamman kerran itsellään, mutta todennäköisesti keltarauhasta ei vaan tän tilan takia ole riittävästi, eikä kohdun limakalvo sitten pysy otollisena hyvään kiinnittymiseen, niin jatkossa heti kun raskaudun, mulla aloitetaan keltarauhastuki. Lääkäri oli optimistinen ja uskon, että tätä pystyy ihan hyvin hoitamaan, tai siihen käsitykseen jäin lääkärin puheista.

Ite lähden nyt siitä, et jätän sokerit ja vähennän hiilareita. Katsotaan mitä tapahtuu. 😊 Kaiketi nuo perusvitamiinit kannattaa olla ja foolihappolisä + joku tehokas maitohappobakteeri. Jostain luin, että saattaa solutasolla auttaa aineenvaihdunnan kanssa ja tukee elimistön normaalia toimintaa. Tuo inositoli on kans käynyt mielessäni, se auttaa osaa.

Mutta ehkä tämä tästä, mutta aikaa kannattaa varata, keho ei toimi ihan sillein samallailla kuin muilla ikäisilläsi, että anna armoa itsellesi 💙 Uskon, että luomuraskauskin on mahdollinen, onhan sulla yksi lapsi, kuten täälläkin. Se on jo elävä todiste, et joskus voi ihmeitä sattua 🥰

Mulla kans Terot katkaisemaan kiertojen pituuksia. Mut ne ei siihen ovulaatioon auta mitenkään, mikä mulla on se ongelma, että ovuloin milloin sattuu, jos ovuloin. Saatan hyvinkin ovuloida vasta kp. 50 tai sit en lainkaan 😅 Et sen takia monet hakeutuukin hoitoon lyhyemmän yrittämisen jälkeen, kun se ovulaatio pitää saada, jotta voi edes tulla raskaaksi, niin lääkkeillä sit autetaan sitä.

Mutta tästä tuli nyt pitkä kun nälkävuosi 😂 Mulla ei periaatteessa iän puolesta ole kiire, kun oon alle 30v, ekankin sain 25v. Mut et lääkäri sanoi et tää tila usein helpottuu iän mukana, kun naisen munasolureservi alkaa kutistua luonnollisesti, mut pcos naisilla on mahdollisuus tulla raskaaksi pidempään, reilusti yli 30v, monet lähemmäs 40v, koska ne munasarjat säilyttää kyvyn toimia aktiivisesti. Toki en voi tässä puhua kaikkien suulla kun ei oo kokemusta moisesta, mut siinä missä yleensä munasarjat hiljenee ja osalla fertiliteetti oikeasti laskee jo 30v jälkeen, niin pcos-naisilla se menee vähän toisin, toki se munasolujen laatu on sit asia erikseen. Ehkä tää nyt voi lohduttaa ton iän kanssa painivia - et kuulemma se on tosi tyypillistä, et nuoremmalla pcos naisella on vaikeuksia tulla raskaaksi itsellään vrt. Sit reilusti yli 30v. Aika hullua, mut tämmöistä tutkimustietoa löysin ja tän mulle lääkärikin sanoi. 🤭
 
Tulin tähän vaan herkistelemään kun tää ryhmä on niin kiva 😊 tuntuu että tosi moni löytää täältä vertaistukea ja samoissa fiiliksissä painivia ihmisiä.

Kauankohan jaksan odottaa testaamista? Dpo 10 tänään, yllättävän seesteinen olo (jos vertaa pms) ja järkyttävä hiki koko ajan. Edellisissä raskauksissa on vain paleltanut niin tää hikoilu on kyllä täysin sen vastakohta... Yritän venyttää testin tekemistä niin kauan kuin pystyy ettei tarvitsisi tuhlata noita testejä jos onkin negaa tiedossa. Kyllä voi jännittää yksi muovitikkuun pissaaminen paljon 😅
 
Takaisin
Top