Raskaaksi 2024

Sori jos menee liian yksityiskohtaiseksi, mutta millaiset rutiinit teillä on seksin jälkeen ovulaation aikaan? Makaatteko sen 20 min jalat ylhäällä vai mitä? 😅 Minulla on tapana käydä aina vähintäänkin alapesulla, ja aloin miettiä, että ei kai se voi huonontaa mahdollisuuksia..? Mulla nuorempana tuli parikin kertaa virtsatieinfektio, kun en pesuilla heti käynyt, niin sitten tuli tällainen tapa.
Minä käyn aika nopeaan kanssa pesulla, mutta olen nyt yrittänyt ovulaation aikaan hoitaa sen niin etten ns. kaiva tavaraa ulos vaan pesen ulkopuolelta ja laitan pikkuhousunsuojan housuihin. Viimeksi ainakin raskauduin ihan kunnon pesemisestä (ja pillereistä) huolimatta joten en usko olevan kovin isossa roolissa.
 
Mä stressasin aivan älyttömästi ja ihan todellakin YRITETTIIN, ja kyllä vaan silti tärppäsi.

Mitä kauemman ollaan ilman ehkäisyä, niin sitä suurempi todennäköisyyshän siinä on mitä enemmän kiertoja kuluu, että jossain kohtaa napsahtaa. Niin todennäköisesti nää yrittämisen ja stressaamisen lopettajathan olisi tulleet raskaaksi muutenkin, sattumaa että se vaan osui just siihen kohtaan. Jos stressi toimisi ehkäisykeinona, niin tää ihmiskunta olis kuollut sukupuuttoon jo aikaa sitten.
Ei se stressaaminen tietenkään mikään ehkäisykeino ole, ja tottakai voi tulla raskaaksi, vaikka stressaa ihan hirveästi. Siltikin joillakin se stressi heikentää mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Naisen keho ja hormonitoiminta on monimutkainen systeemi, ja moni asia vaikuttaa. Lisäksi mikä toimii toisella ei välttämättä toimikaan toisella.
Stressaaminen toki ei valitettavasti ole sellainen asia, minkä voi lopettaa, kun vaan päättää sen lopettaa. 😅 Mutta jos on omat stressitasot korkealla, niin voi koettaa, raskautumisen ja ihan jo oman hyvinvoinninkin takia, niitä saada tasoiteltua, vaikka lomailemalla tai jollain rentoutusjoogalla tai mikä kenellekään auttaa. Mulla toimii esim työstressin hallintaan parhaiten liikunta.
Ja ei ole tarkoitus nyt syyllistää ketään stressaamisesta! Se on ihan normaalia ja ei sille mitään mahda. Mutta muistetaan, että kaikki ollaan yksilöitä, ja tässäkin asiassa toiset on herkempiä kuin toiset. 😊
 
Sori jos menee liian yksityiskohtaiseksi, mutta millaiset rutiinit teillä on seksin jälkeen ovulaation aikaan? Makaatteko sen 20 min jalat ylhäällä vai mitä? 😅 Minulla on tapana käydä aina vähintäänkin alapesulla, ja aloin miettiä, että ei kai se voi huonontaa mahdollisuuksia..? Mulla nuorempana tuli parikin kertaa virtsatieinfektio, kun en pesuilla heti käynyt, niin sitten tuli tällainen tapa.
Minä oleskelen yhdynnän jälkeen vähhintään noin 10minuuttia sängyssä. Koko aikaa en jaksa pitää jalkoja ylhäällä vaikka hetken teen sitäkin. Sitte käyn alapesulla. Mutta huuhtelen vain ulkoiset paikat.
 
@Betta täällä saman verran yritystä ja samat fiilikset. Tuntuu jo niin epätodelliselta ajatukselta että koskaan edes raskautuisin. Saako kysyä mitä hoitoja olette saaneet? Me ehdittiin käydä vaan ensikäynnillä ennen kesäsulkuja. Elokuussa toivottavasti jatkuu jos ei mene päällekkäin reissun kanssa. Aukiolotutkimusta olis ainakin tarkoitus tehdä seuraavaksi.

Meille on tehty 2 inseminaatiota letrozoli lääke ovulaation tukena ja vielä tehdään 1 inssi pistämällä gonal-f lääkettä. Tuon jälkeen siirrytään ivf-hoitoon.
 
Sori jos menee liian yksityiskohtaiseksi, mutta millaiset rutiinit teillä on seksin jälkeen ovulaation aikaan? Makaatteko sen 20 min jalat ylhäällä vai mitä? 😅 Minulla on tapana käydä aina vähintäänkin alapesulla, ja aloin miettiä, että ei kai se voi huonontaa mahdollisuuksia..? Mulla nuorempana tuli parikin kertaa virtsatieinfektio, kun en pesuilla heti käynyt, niin sitten tuli tällainen tapa.
Mä makoilin tässä tärppikierrossa 10-15 min selällään, tyyny takapuolen alla ja jalat kohti kattoa jutellen siittiöille mukavia🤣 en sitten tiiä oliko merkitystä onnistumisen kannalta vai ei🤪
 
Tuosta stressaamisesta tuli mieleen yks juttu minkä luin. Itseäni jotenkin helpottaa kun ymmärtää miten keho toimii. Vaikkei tämä varsinaisesti mikään stressinlievittäjä olekkaan, mutta mielenkiintoista kuitenkin. 😄

IMG_20240703_102107.jpg
 
Forumo, kyllä tuon kaltaiset kommentit tuntuu mulle ihan vähätteleviltä ja ettei toiset ymmärrä mitä käy läpi 😕 mullekin sanottiin keskenmenojen kohdalla, että ei ollut vielä aika tai ette olleet vielä valmiita kuitenkaan.. no kyllä meistä tuntuu että aika olisi ja oltais valmiita..sitten on sanottu että ainakin onnistuit tulemaan raskaaksi. Ei se auta yhtään että kaksi varhaista keskenmenoa vaan, enemmän vahvistanut että jotain vikaa taitaa olla, ja olisin ennemmin ollut tulematta raskaaksi olleenkaan kuin kokenut nää keskenmenosurut 💔 tässä ajassa kun me yritetty, kolme mun ystävistä on tulleet raskaaksi. Kaksi ihan kertalaakista. Helppo sanoa just "kyllä se vielä onnistuu, älä stressaa"

Pahoittelut keskenmenoista. Ikäviä kommentteja olet saanut 😔
Itsekin ajattelen, että mieluumin ei saa ollenkaan plussaa kuin kokee keskenmenoja, vaikka ymmärrän kyllä senkin, että onhan sentään todistetusti kyky hedelmöittyä vaikka mennytkin kesken.. Itse koin yhden keskenmenon ennen esikoista, hän on nyt jo teini-ikäinen. Esikoisen jälkeen en ole saanut enää plussaa yhteenkään tikkuun. Yritystä oli exän kanssa ja nyt uuden miehen kanssa pitkään. Diagnoosi selittämätön lapsettomuus (sekundäärinen).
Myös minun lähipiirissä on useita tullut raskaaksi tänä aikana, kun mieheni kanssa yritetty.. Ja tiedän myös, että se on käynyt heillä helposti. Kyllähän se kirvelee, vaikka iloinen myös heidän puolesta olen enkä tätä jatkuvaa yrittämisen ja pettymisen tuskaa kenellekään toivoisi.
 
Muokattu viimeksi:
Jännää seurata, kun joillain lähes samat piinapäivät menossa. Toivottavasti tulee plussia!

Mun oli tarkoitus olla yrittämättä tää kierto, kun on klinikan kesätaukokin, mutta siirrettiinpä jopa matkan aloitusta päivällä, että ehti ovisplussapäivänä tallettaan 😅

Itsellä ei oo ollu tapana jäädä makoileen jalat kohti kattoo, kun sitä aikoinaan tein ilman tulosta, joten en moiseen usko. Ja olen lukenut, että siittiöt sukeltaa kohtuun heti siemensyöksyn yhteydessä eikä ne jää emättimeen uidakseen sieltä kohtuun pikkuhiljaa. Käyn myös heti pesulla.

Nyt on dpo12 ja raskaustesti nega 😑 Menkat pitäisi alkaa huomenna.
Nyt ei oo ollut yhtään tiputteluvuotoa! 😮 Sitä on ollut jo pari vuotta aina muutama päivä ennen menkkoja, ja sen puuttuminen nyt herätti toiveet raskaudesta, mutta kuukautiskipuja on kyllä ollut jo eilen ja tuo nega herkällä testillä on aika selvät merkit tulevista kuukautisista.. 🙄
 
Kyllä noi minusta kuulostaa just ovislimoilta.😀 Keskenmenohan voi hyvinkin sotkea vähintään sen seuraavan kierron, tai useammankin. Meillä oli ennen esikoista yksi keskenmeno, ja mulla kävi niin että aiemmin jossain määrin epäsäännölliset kierrot muuttui ihan kellontarkoiksi. Kysyin tästä gyneltä ja hänen mukaansa se on melko tavallistakin, että keho alkaa "toimia oikein" kun on vain ensin päässyt alkuun. 😊

@-KT- Miltä susta tuo kolmen vuoden tai yli kolmen vuoden ikäero tuntuu? Mulla on aika paljonkin pyörinyt mielessä nuo ikäeroasiat, kun alkujaan toiveissa oli myös suht pieni ikäero. Nyt tulee väkisinkin tuo melkein 3 vuotta melkein, luultavasti enemmänkin.

Meillä on kahden ensimmäisen kohdalla 2v ikäero ja se oli vähän rankka. Toisaalta nyt kun ovat vähän isompia niin leikit on hienoja ja heillä on mahtava sisarussuhde. Omassa lähipiirissä on ollut kolmen vuoden ikäeroja ja sitten myös isompia ja kyllä siinäkin sisarussuhteet kehittyy. Miettisin aina sen oman jaksamisen mukaan(jos on mahdollisuutta "suunnitella") ja että kokee että vanhemmat voi antaa lapsille huomiota kunkin ikävaiheen mukaisesti. Tähän tulee myös mukaan lasten persoonallisuudet ja kaikki semmoset myös että osa tarvii vasn enemmän semmosta jatkuvaa vuorovaikutusta ja osa ei.

Mulla on nyt vähän semmonen huoli että en oikeen tiedä selvittäisiinkö jos tähän kuvioon tulis vauva taii ylipäätään raskausajasta kun oli kahdessa ekassa raskaudessa todella väsynyt alku ja loppuraskauden. Ainoastaan keskellä oli se pesänrakennusjakso. Mutta täytyy pohtia. Toisaalta lapset kasvaa koko ajan.

Me on puolison kanssa haaveiltu vaikka ihan neljästäkin lapsesta, mutta siinä voi toisaalta tulla jo ikäkin vastaan.

Mun unelma ois saada kaksoset mikä taas ei oo yhtään linjassa ton jaksamishuolen kanssa. :D
 
Täällä kp15 ja terolutit pitäisi tänään aloittaa mutta ajattelin muutamalla päivällä lykätä aloitusta, sillä luulen että ovulaatio on ihan just tulossa.
Tämän aamupäivän testi oli eilisestä testistä tummunut jonkun verran ja limojakin alkaa olla. Lisäksi tuntuu munasarjoissa pieniä nipistelyjä. Jospa se testikin ois positiivinen iltapäivällä tai huomenna aamupäivällä. Onneksi ollaan lomalla molemmat niin voidaan talletella koska vain! Ollaankin oltu ahkeria ja talleteltu n.jokatoinen ilta 😊
 
Ja tuohon ovulaation aikaiseen talletteluun, saatan jäädä sängylle makoilemaan muutamaksi minuutiksi mutta en sen kauemmin. Olen kans lukenut että siittiöt lähtevät heti siemensyöksystä eteenpäin kohtuun.
 
Täällä dpo 14 ja kp 24. Raastaa mun hermoja odotella menkkoja, kun ei ole mitään tietoa kierron pituudesta. Viime kierto oli sen 31pv, vaikka ovis oli testien mukaan jo kp 9. Nyt ovulaatio oli kp 10.

Pitäs jaksaa olla niin kärsivällinen, et kroppa löytää jonkun oman rytmin vuosien pillereiden syönnin jälkeen! Ei kuulu parhaisiin piirteisiini 😂 Tietty saan olla kiitollinen, että ainakin ekat menkat tuli ihan "ajallaan", eikä vaikka jääneet kuukausiksi pois.

Miten nopeasti täällä muilla tasaantui kierrot hormonaalisen ehkäisyn jättämisen jälkeen?
 
@sielueläin ja @-KT- Ikäeroista sen verran että meillä on lasten ikäero 1v3kk ja on ollut vähän hullut pari vuotta tässä 😅 oman ajan puute rassaa ehkä eniten kun molemmat on tosi kiinni äidissä. Mutta haluttiin pieni ikäero ja sen onneksi saimme! 😊 Olen kyllä kuullut hyviä kokemuksia myös pidemmästä välistä kun kahdella sukulaisella on lapset syntyneet 5v ikäerolla.

Lyhyessä ikäerossa minulle raskainta oli raskausaika kun oli niin väsynyt ja kipeä olo jatkuvasti. Olo helpottui heti kun vauva syntyi ja pääsi liikkumaan ja nostelemaan rajoituksetta. Ei jaksanut leikkiä lapsen kanssa ja nostella häntä entiseen malliin. Esikoinen oli vielä niin pienikin silloin että häntä piti kantaa paljon. Olisi ollut varmaan helpompi jos esikoisella olisi ollut vuosikin enemmän ikää niin hän olisi ollut omatoimisempi sen myötä. Sit taas en osaa sanoa olisiko esikoinen ollut enempi vai vähemmän mustasukkainen uudesta vauvasta, nyt hän oli niin pieni että ei nykyään edes muista miltä tuntuu olla ainoa lapsi.
Ja -KT- minäkin vähän salaa haaveilen kaksosista vaikka luulen että sitten oltaisiin jaksamisen äärirajoilla jo 😅 ehkä kaksosunelmat on vain joku vauvakuumeen äärimmäinen muoto. Yksikin kelpaisi nyt heti 😍
 
Mulla nuvaringin lopettamisen jälkeen tuli neljä normaalia kiertoa, mutta sen jälkeen kierrot alkoivat heittelemään. Kerkesin iloita vähän liian aikaisin, ettei 13v hormonaalista ehkäisyä tehnyt keholle mitään hallaa 😅 Viime kierto oli tosiaan nyt pitkästä aikaa sen normaali 27pv, katsotaan, miten tämän kierron kanssa käy.
Täällä dpo 14 ja kp 24. Raastaa mun hermoja odotella menkkoja, kun ei ole mitään tietoa kierron pituudesta. Viime kierto oli sen 31pv, vaikka ovis oli testien mukaan jo kp 9. Nyt ovulaatio oli kp 10.

Pitäs jaksaa olla niin kärsivällinen, et kroppa löytää jonkun oman rytmin vuosien pillereiden syönnin jälkeen! Ei kuulu parhaisiin piirteisiini 😂 Tietty saan olla kiitollinen, että ainakin ekat menkat tuli ihan "ajallaan", eikä vaikka jääneet kuukausiksi pois.

Miten nopeasti täällä muilla tasaantui kierrot hormonaalisen ehkäisyn jättämisen jälkeen?
 
Mulla nuvaringin lopettamisen jälkeen tuli neljä normaalia kiertoa, mutta sen jälkeen kierrot alkoivat heittelemään. Kerkesin iloita vähän liian aikaisin, ettei 13v hormonaalista ehkäisyä tehnyt keholle mitään hallaa 😅 Viime kierto oli tosiaan nyt pitkästä aikaa sen normaali 27pv, katsotaan, miten tämän kierron kanssa käy.
Toivotaan, että tasottumaan päin siellä! 🤞 Joo, oishan se tosi hyvä tuuri jos kierrot alkas vaan heti toimia niinkuin pitää. Oon monta kertaa miettiny, että kunpa olisin tajunnut lopettaa hormonaalisen ehkäisyn jo aikaa sitten... Tai en olis ikinä edes aloittanut, vaikka sinänsä pillerit mulle hyvin sopikin.
 
Toivotaan, että tasottumaan päin siellä! 🤞 Joo, oishan se tosi hyvä tuuri jos kierrot alkas vaan heti toimia niinkuin pitää. Oon monta kertaa miettiny, että kunpa olisin tajunnut lopettaa hormonaalisen ehkäisyn jo aikaa sitten... Tai en olis ikinä edes aloittanut, vaikka sinänsä pillerit mulle hyvin sopikin.
Mä lopetin maaliskuussa e-pillerit 12 v. käytön jälkeen tarkotuksena tarkkailla kiertoja ennenkuin yritys alkaa kesäkuussa. Ennen pillereitä kuukautiset tuli joskus ja jouluna, joten odotukset ei olleet kovin kovat. Eka kierto oli pitkähkö, mutta kuitenkin vielä normaalin rajoissa 35 pvä, mut seuraava olikin sit 42 pvä…. Ja kun tässä kierrossa vaikutti siltä että jää kokonaan ovuloimattomaksi, niin kirosin sitä että olisi pitänyt lopettaa pillerit vasta sitten kun yrityskin alkaa. Luteaali oli kuitenkin joka kierrossa sama 12 päivää, mutta kyllä turhautti odotella 3 viikkoa ovista, kun ei tiedä tuleeko sitä edes tapahtumaan. Nykyinen kierto olisi ollut myöhäisen ovulaation vuoksi 43 pvä, kunnes plussa sitten yllätti!

Jotkut koulukunnathan sanoo, että parhaat mahdollisuudet saattaa olla juuri ehkäisyn lopettamisen jälkeen kun hormonitoiminta taas innoissaan käynnistyy, mutta toiset sanoo että tasoittumiseen saattaa mennä vuosikin🙄 Itse pyrin armollisuuteen omaa kehoa kohtaan varsinkin näin pitkän hormonaalisen ehkäisyn käytön jälkeen, vaikka onhan se ärsyttävää että tuplat pituudeltaan olevan kierron vuoksi ei saa niin paljoa yritysmahdollisuuksia.

Toivotaan että kierrot ovat tasoittumaan päin!✨
 
Mä lopetin maaliskuussa e-pillerit 12 v. käytön jälkeen tarkotuksena tarkkailla kiertoja ennenkuin yritys alkaa kesäkuussa. Ennen pillereitä kuukautiset tuli joskus ja jouluna, joten odotukset ei olleet kovin kovat. Eka kierto oli pitkähkö, mutta kuitenkin vielä normaalin rajoissa 35 pvä, mut seuraava olikin sit 42 pvä…. Ja kun tässä kierrossa vaikutti siltä että jää kokonaan ovuloimattomaksi, niin kirosin sitä että olisi pitänyt lopettaa pillerit vasta sitten kun yrityskin alkaa. Luteaali oli kuitenkin joka kierrossa sama 12 päivää, mutta kyllä turhautti odotella 3 viikkoa ovista, kun ei tiedä tuleeko sitä edes tapahtumaan. Nykyinen kierto olisi ollut myöhäisen ovulaation vuoksi 43 pvä, kunnes plussa sitten yllätti!

Jotkut koulukunnathan sanoo, että parhaat mahdollisuudet saattaa olla juuri ehkäisyn lopettamisen jälkeen kun hormonitoiminta taas innoissaan käynnistyy, mutta toiset sanoo että tasoittumiseen saattaa mennä vuosikin🙄 Itse pyrin armollisuuteen omaa kehoa kohtaan varsinkin näin pitkän hormonaalisen ehkäisyn käytön jälkeen, vaikka onhan se ärsyttävää että tuplat pituudeltaan olevan kierron vuoksi ei saa niin paljoa yritysmahdollisuuksia.

Toivotaan että kierrot ovat tasoittumaan päin!✨
Joo, meilläkään ei ollut vielä yritystä niiden neljän normaalin kierron aikana, vaan oletus juuri itsellä oli, että ensimmäiset kuukaudet menisi suurinpiirtein ilman menkkoja ja että on hyvä jättää "hyvissä ajoin" ehkäisy pois jotta kierto ehtii tasaantua ennen yritystä. Noh, toivotaan tosiaan että tästä tämä tasoittuisi joko itsestään tai teroluttien avulla :)
 
Jotkut koulukunnathan sanoo, että parhaat mahdollisuudet saattaa olla juuri ehkäisyn lopettamisen jälkeen kun hormonitoiminta taas innoissaan käynnistyy, mutta toiset sanoo että tasoittumiseen saattaa mennä vuosikin🙄 Itse pyrin armollisuuteen omaa kehoa kohtaan varsinkin näin pitkän hormonaalisen ehkäisyn käytön jälkeen, vaikka onhan se ärsyttävää että tuplat pituudeltaan olevan kierron vuoksi ei saa niin paljoa yritysmahdollisuuksia.

Toivotaan että kierrot ovat tasoittumaan päin!✨

Joo, mullekin sanottiin muinoin neuvolassa, että se juuri e-pillerien lopetuksen jälkeen on piikki, jolloin on suurempi todennäköisyys tulla raskaaksi. Mutta ei toki kaikilla niin mene.
Haluan myös lohduttaa teitä kaikkia pitkään pillereitä syöneitä, että mulle joskus sanottiin, että kun en ovuloinut melkein 10 vuoteen (pillereiden takia), niin silloin on myös munasoluja säästänyt! Tokihan niiden laadusta ei voi sanoa mitään.. 😂

Mulla oli eilen vielä ovislimaa, ja myös talletteltiin, niin nyt pieni toive, että mitä jos ovis olisikin vasta nyt, niin sittenhän mullakin olisi tässä vielä vähän piinailtavaa. Flo sanoo jo, että huono mahdollisuus tulla raskaaksi, mutta en ihan nyt siihen luota. Ihan vähän aion tässä nyt piinailla ennen menkkojen alkua. Ensi kierrossa koetan mitata lämpöjä, jos se antaisi osviittaa oviksen ajankohdasta.
 
Eihän se toinen tiedäkään mitä sinä käyt läpi. Voi myös olla, että jos sinun vastoinkäymisesi annettaisiin hänelle niin hän kokisi ne eri tavalla. Siksi tykkään itse olettaa, että läheiset ihmiset tarkoittavat hyvää. Toki ilkeät kommentit erikseen, mutta yleisesti pääsee itsekin vähemmällä, kun ei liikaa ärsyynny muiden sanomisista. Jos hakee sieltä sen negatiivisen kulman niin oma olo tuntuu raskaammalta sen sijaan, että ajattelisi sen toisen yrittävän lohduttaa mikä toisi hyvän mielen ainakin siitä, että läheiset välittävät. Ja jos ne kommentit oikeasti ahdistavat niin siitä voi sanoa ihan suoraan sille ihmiselle ja kertoa millaista käytöstä jatkossa tältä odottaa siinä tilanteessa. Yleensä ihmisillä riittää aivokapasiteetti anteeksipyyntöön ja käytöksensä korjaamiseen.
Samoilla linjoilla! Ja myös olisi kenties hyvä itse kunkin olla armollinen myös lohduttajille; se saattaa lohduttajasta/huonon uutisen kuulijasta olla hirmuisen vaikea ja ahdistava tilanne kun ei välttämättä tiedä mitä sanoa, mutta ei tunnu hyvältä olla sanomattakaan mitään 🙂
 
Takaisin
Top