Raskaaksi 2024

@bandoo mä olen kertonut vain neljälle ystävälle, mies ei kellekkään. Tosin, kun en niin nopeasti ja helposti olekkaan raskautunut mitä ajatteli, niin nyt toivoisin etten olisi kertonut yrittämisestä kuin ehkä kahdelle heistä. Vanhemmiltani olen halunnut pitää visusti salassa, koska haluaisin yllättää heidät raskausuutisilla koska se olisi myös heille tosi iso juttu. Nyt kyllä olen jo vähän miettinyt että pitäisikö heille kertoa jo aiemmin koska kesän jälkeen on käynnistymässä lapsettomuushoidot kunnolla. Mutta katsotaan nyt vielä hetki onko hoidoista apua. En usko että ennen sitä ainakaan tärppää kun ei ole muutenkaan tähän mennessä.
 
En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten en ole varma onko tästä jo täällä puhuttu, mutta minkä verran te olette puhuneet ystävillenne ja tuttavillenne siitä, että yritätte vauvaa? Kerrotteko avoimesti kaikille vai pidättekö kokonaan salassa vai jotain siltä väliltä?

Mä olen puhunut vauvakuumeestani viimeisen vuoden tosi avoimesti ihan kaikille, joiden kanssa vain on puheeksi tullut, ja olen harmitellut sitä, kun ei pääse yrittämään, mutta nyt kun yritys alkaa, niin enpä ole kertonut vielä kellekään, että olen kierukan poistoon menossa. Tosi ristiriitaiset fiilikset, että miten toimisin. Toisaalta olisi kiva jutella ainakin lähimpien kaverien kanssa avoimesti aiheesta, mutta toisaalta tuntuu, että siitä tulee sitten paineita tulla raskaaksi, kun tokihan ne kaverit olisi varmaan kiinnostuneita, että tuleeko plussaa vai ei. Ja jos sitä plussaa ei ala kuulua, niin en haluaisi sitä sääliä, minkä varmaan tulisin saamaan. Pitää vielä pähkäillä miten toimin. Kyllä mun varmaan pakko ainakin parille kaverille on kertoa. Pitää sitten vaan samalla puhua siitä, että en kaipaa mitään "no joko tärppäs" -uteluja, vaan kerron itse, jos on jotain kertomisen arvoista.. 😅
En ole kertonut, enkä aiokaan. Oma perheeni ei ole sellainen, että voisin turvallisesti kertoa (mun vanhemmat, sisarukset) joten, toivon kertovani heille vasta synnärillä 😂😅🙈 Mut tosiasiassa, en oo kellekään oikein maininnut, miehen kanssa ollaan vaan puheltu tästä.
Ja koska yrittämisessä kestää, niin en jaksaisikaan. Ekan kohdalla kerroin muutamalle hyvälle ystävälle, mutta se oli aika turhauttavaa, koska he ei kerta kaikkiaan osanneet kohdata lapsettomuutta tai minun kokemusta siitä. Niin sitten päätin, että olen mieluummin hiljaa.

Niin ja tässä kierrossa on vähän puhti loppunut molemmilta, ei olla jaksettu oikein talletella, eikä hyödyntää hedelmällisiä päiviäkään. Toisaalta sitten painaa välillä se järkyttävä yksinäisyys, että on asian kanssa ihan yksin ja väsynyt. Eikä ole ketään kenelle jakaa sitä tunnetta, mutta mä kirjoitan paljon, se on auttanut jaksamaan.
 
En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten en ole varma onko tästä jo täällä puhuttu, mutta minkä verran te olette puhuneet ystävillenne ja tuttavillenne siitä, että yritätte vauvaa? Kerrotteko avoimesti kaikille vai pidättekö kokonaan salassa vai jotain siltä väliltä?

Mä olen puhunut vauvakuumeestani viimeisen vuoden tosi avoimesti ihan kaikille, joiden kanssa vain on puheeksi tullut, ja olen harmitellut sitä, kun ei pääse yrittämään, mutta nyt kun yritys alkaa, niin enpä ole kertonut vielä kellekään, että olen kierukan poistoon menossa. Tosi ristiriitaiset fiilikset, että miten toimisin. Toisaalta olisi kiva jutella ainakin lähimpien kaverien kanssa avoimesti aiheesta, mutta toisaalta tuntuu, että siitä tulee sitten paineita tulla raskaaksi, kun tokihan ne kaverit olisi varmaan kiinnostuneita, että tuleeko plussaa vai ei. Ja jos sitä plussaa ei ala kuulua, niin en haluaisi sitä sääliä, minkä varmaan tulisin saamaan. Pitää vielä pähkäillä miten toimin. Kyllä mun varmaan pakko ainakin parille kaverille on kertoa. Pitää sitten vaan samalla puhua siitä, että en kaipaa mitään "no joko tärppäs" -uteluja, vaan kerron itse, jos on jotain kertomisen arvoista.. 😅
Me puhuttiin muutamille kavereille ennenkuin alettiin yrittämään. Miulla ei häiritse jos joku kysyy tilannepäivitystä ja saanpahan purkaa ärsytystä tämän projektin hitaasta etenemisestä (milloin mistäkin syystä 😅). Ihan kaikille en ole halunnut asiaa kuuluttaa, kun olen vieläkin aika epävarma projektin onnistumisesta ja jännitän mitä sitten tapahtuu jos onnistunkin raskautumaan. 🙈

Sukulaisille en ole puhunut, koska heidän keskuudessa juorut kyllä leviävät ja pian yrittäminen muuttuu raskaudeksi tms. 😅
 
Me ei olla kerrottu varsinaisesti kellekkään että yritys on jo käynnissä. Parin ystävän kanssa oon silleen varovaisesti keskustellut että JOS meille vielä kolmas tulee niin sit niin ja näin.
En ole koskaan kertonut vauvan yrittämisestä, koen sen jotenkin niin yksityiseksi asiaksi ja esim anoppi on semmoinen aika töksähtelevä ihminen niin en haluaisi hänen kanssaan asiasta keskustella. Aiemmista vauvoista ollaan kerrottu sitten kaikille vasta nt-ultran jälkeen. Sopii meille näin ja täällä foorumilla on kiva höpistä vähän yksityiskohtaisempiakin detskuja aiheesta 🤗
 
Mä olin jutellut toisen lapsen yrittämisestä vaan parhaalle ystävälle. Toki tätä foorumia oli ihana myös seurata ja saada vertaistukea. Mulle oli tosi tärkeää, että sain kertoa ystävälle kemiallisista ja tietysti myös siitä, kun vihdoin tuntui tärpänneen eikä halunnut puhua asiasta vielä kenellekään muulle 😊
 
Omaa napaa: turhauttaa ihan sikana nuo onestep ovistestit! Pregcheckeillä sain alkukierrossa hailuraa viivaa, näillä toisilla taas pelkkää puhdasta valkoista ja tyyliin kerran jonkun haamun 🤔 oon yrittänyt vähän rajoittaa veden litkimistäkin ettei olisi liian laimeaa pissaa testin tekemiseen ja pidättänyt ihan kupla otsassa ennen testejä😅
Nyt on jo kp14, ihan vetiset limat ja luulen että ovis olisi lähellä mutta testit ei kyllä siihen viittaa. Tekis mieli hakea cb digitestejä tai edes lisää pregcheckejä että voisi tehdä niitä rinnakkain tuon onestepin kanssa. Talleteltu eilen ja nyt jännittää että ovis tulee vasta viikonloppuna ja mies on just sillon reissussa. Jää vielä hyvä munasolu muuten käyttämättä! Pitää melkein kalenteriin nykyään merkata tallettelupäivät kun ruuhkavuodet 🙄🫣
 
Täällä oireet jatkuneet. Eilen ennen nukkumaanmenoa tuli toistamiseen verta paperiin pyyhkiessä (kuten yleensä mulla muutamaa päivää ennen menkkoja), mutta nyt tosiaan menossa vasta kp23 (kaikki tämän vuoden kierrot olleet yli 30 päivää). Tänään aamulla vielä hiukan rusehtavaa tuhrua, enää ei mitään. Vihlaisukivut jatkuneet, tänään iltapäivästä ollut myös nenän tukkoisuutta. Olen lomalla ehtinyt tunnustella näitä oireita ihan liikaa, ja pettymys on varmasti tosi iso, jos (ja todennököisesti kun) kuukautiset alkavat. Ajattelin ensin tehdä testin vasta dpo14, mutta hyvä, jos nyt jaksan sinnitellä edes dpo10 saakka.
 
Dpo 6, ei mitään oireita mihinkään suuntaan. Toisaalta tekisi mieli odotella ihan rauhassa et alkaako vuoto, mut tiedän et loppuviikosta alkaa jo polttelee. Ja keltarauhastukikin pitää aloittaa jos plussaa.

Vaikka ei varsinaisesti yhtään oo uskoa tähän kiertoon, niin tiedän että pettymys on kova jos negaa näyttää. Mut keskenmenon jälkeen ei se plussakaan huolia helpota. 😮‍💨
 
@Pilkki24 @zar_ mäkään en omalle perheelle/suvulle kyllä missään nimessä kerro. Varmaan alkaisi kohta tulla jotain onnittelu viestejä, kun juorut alkaisi muuntua... 😅

Työkaverit on kanssa ehdoton ei. Eivät varmasti ymmärtäisi työtilanteeni takia ollenkaan, ja vastassa olisi kauhistelua ja sitten varmasti myös sitä utelua, että no jokos sä olet raskaana.

Mutta ystävät sitten. Olisi kiva, kun olisi joku, jolle puhua, varsinkin jos sitä lasta ei tulekaan. Ja myös raskaudesta kertominen olisi helpompaa sellaiselle, joka tietäisi yrityksestä. Ja jos vaikka tulisi keskenmeno, niin siihenkin saisi sitten tukea. ❤️

Toki tämä foorumi on huippu paikka. En kehtaisi ystäviäni vaivata mun ovulaatio-oireilla tai kiertopäivillä. Tänne pääsee sitten niistäkin avautumaan. 😁
 
Mekään ei olla kerrottu kellekkään että yritys on käynnissä, vaikka muutama läheinen ystävä tiesikin marraskuun kemiallisesta/varhaisesta keskenmenosta. Ehkä ihan hyväkin, nyt kun ollaan lähete saatu sinne lapsettomuuspolillekin.
Jotenkin hävettäisi myöntää kellekkään sitä, en tiedä miksi, liekö vielä niin tuore asia itselle käsiteltäväksi.

Omaa napaa: ovulaatiotestejä olen tehnyt viikonlopusta saakka ja tällaista ei vielä olekaan tullut vastaan itsellä että ensin vahvistui
testi, mutta ei aivan positiiviseksi ja sitten haaleni miltei näkymättömäksi muutamaksi päiväksi ja sitten eilen taas vahvistunut, mutta ei aivan positiiviseksi! Ihan sama oikeastaan, tallettelut jäivät viime viikonloppuun kun mies työreissussa ja usko tähän kiertoon muutenkin miinuksella. Jospa ensi kierrossa sitten kun alkaa ne letrotkin...
 
Hei, mä omanapailen nyt pelkästään, mutta mua nyt hämmentää niin paljon kun en ymmärrä, vaikka yleisesti ottaen aika paljon naisen kehon toiminnasta tiedän 😶

Oon tikuttanu ovista sieltä kp 11 asti, ja näyttäny haamua, kunnes kai yhtäkkiä kp 13 tuli oletettavasti o+ (viivat ainakin tasavahvat, inasen testi oli kontrollia vahvempi), joten ovis ois ehkä kp 14?

Silloin kp 14 testasin ja tuli hailakkaakin hailakampi viiva joten jätin sen sikseen. Mun mies kysyi kuitenkin oonko vielä testaillut joten testasin kp 16 ja silloin olikin sitten vahva viiva, mutta ei yhtä vahva kuin kontrolli. Tän jälkeen tikuttanut taas päivittäin, viiva koko ajan haalentuen. Kp 20 lähes huomaamaton. Tänään kp21 ja viiva lähtenyt vahvistumaan?? Mitä ihmettä.


Oon yrittänyt etsiä kokemuksia vastaavasta mutta en oikein löydä 🙄 Oisko mitään ajatuksia tai spekulointia asiaan liittyen? Voin myöhemmin laittaa koko rimpsusta kuvan kun pääsen kotiin.
 
@huihaihenu no jos sulla kävi tärppi? 😅 Toiveajattelua ainakin täältä sinne, onhan ne jotkut saaneet vanhoilla ovistesteillä raskauden näkyviin just loppukierrosta. Mutta täysin spekulaatiota tämä, en ota mitään tieteellistä vastuuta! Ja siis jotkut harvat ja valitut saattaa jonkun lähteen mukaan ovuloida kahdesti samassa kierrossa? Tai näin joskus sellaisenkin artikkelin aiheesta että kroppa on tehnyt lh-piikin jo aiemmin kierrossa mutta ei vielä ovulaatiota, sit lh:t menneet hetkeksi alas ja sit oikea ovis tullut vasta myöhemmin ja siitä uusi lh:n nousu 🤷

Itsehän en vaan saa ovisplussaa testiin, kaikki fyysiset oireet viittaa että eilen olisi varmaan ollut tämä suuri tapahtuma mutta liuskat ei näytä mitään 😑
 
@Welmukka mie tilasin jotain ovistestejä raskauskeijulta enkä saa niihin plussaa, vaikka joillain muilla testeillä selkeästi tuleekin. Oireet on kuitenkin olleet sen verran selkeät ettei ovulaation aikaa ole voinut olla huomaamatta. Testeissä näkyy kuitenkin tummempi viiva (muttei läheskään plussatumma) oletetun LH-piikin aikaan.

@huihaihenu komppaan @Welmukka tuossa siun testijutussa. Kokeile pian raskaustestillä niin selviää oliko ovis- vai vauvaplussa 😄
 
@Pilkki24 okei eli ne on ihan susia ehkä ne testit 🫣 kun pregchekki antoi alussa edes haaleaa viivaa niin noi onestepit pysyy vitivalkoisena. Herkkyys kumminkin sama noissa. En tiiä oisko se sit onestepin mittapuulla plussa kun sain siihen kusiseen tikkuun tänä aamuna edes jonkun viivan 😂 pitää sit ens kiertoon hakea clearbluet, on vähän semmonen tunne ylipäänsä että tää kiekka meni harakoille. Mut saanpahan jännittää täällä muiden tulevia plussia!
 
Tajusin tänään, että tiputteluvuotoni muutamaa päivää ennen kuukautisia on tullut aina ulostamisen yhteydessä (eli paperiin jää kertaalleen verta, mutta vuoto ei koskaan tule suojaan saakka). Vuoto tulee selvästi emättimestä, ja kuukautiset alkavat tämän jälkeen 1-5 päivän päästä. Nyt oli kolmas päivä, kun tämä toistui tässä kierrossa (kp21, kp22 ja nyt kp24). Aiemmissa kierroissa tämä on tapahtunut vain kerran per kierto, aikaisintaan kp25-30. En ole aiemmin tajunnut asiaa. Googlettelulla löytyi useampia kohtalotovereita, mutta selkeää syytä ei kukaan osannut kertoa. Onko teillä kellään kokemusta tämän kaltaisesta tiputteluongelmasta tai veikkauksia, voiko nyt useamman päivän tiputtelu liittyä mahdolliseen raskautumisyritykseen? Pitänee varmaan hakeutua gynelle selvittelemään asiaa...

Muuten oireet ovat tuntuneet tänään aiempia päiviä lievemmiltä, paitsi rinnat ovat selkeästi painavan ja turvonneen oloiset. Voi toki olla, että näin käy aina ennen menkkoja, mutten ole vain kiinnittänyt siihen huomiota.
 
En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten en ole varma onko tästä jo täällä puhuttu, mutta minkä verran te olette puhuneet ystävillenne ja tuttavillenne siitä, että yritätte vauvaa? Kerrotteko avoimesti kaikille vai pidättekö kokonaan salassa vai jotain siltä väliltä?

Mä olen puhunut vauvakuumeestani viimeisen vuoden tosi avoimesti ihan kaikille, joiden kanssa vain on puheeksi tullut, ja olen harmitellut sitä, kun ei pääse yrittämään, mutta nyt kun yritys alkaa, niin enpä ole kertonut vielä kellekään, että olen kierukan poistoon menossa. Tosi ristiriitaiset fiilikset, että miten toimisin. Toisaalta olisi kiva jutella ainakin lähimpien kaverien kanssa avoimesti aiheesta, mutta toisaalta tuntuu, että siitä tulee sitten paineita tulla raskaaksi, kun tokihan ne kaverit olisi varmaan kiinnostuneita, että tuleeko plussaa vai ei. Ja jos sitä plussaa ei ala kuulua, niin en haluaisi sitä sääliä, minkä varmaan tulisin saamaan. Pitää vielä pähkäillä miten toimin. Kyllä mun varmaan pakko ainakin parille kaverille on kertoa. Pitää sitten vaan samalla puhua siitä, että en kaipaa mitään "no joko tärppäs" -uteluja, vaan kerron itse, jos on jotain kertomisen arvoista.. 😅
Yhdelle ystävälle olen kertonut ja pomolle, jotta ei tarvi aina keksiä selityksiä poissaoloille joita lapsettomuushoidot aiheuttaa.
Lähipiirissä kaikki on saanut vauvan tai on raskaana tässä vuoden sisällä. Kukaan ei tiedä, että me ollaan yritetty myös lasta ja vieläpä kauemmin kuin kukaan (muut on suht avoimesti kertoneet helpoista raskautumisistaan). Välillä tuntuu, että olisi vapauttavaa kertoa omasta tilanteesta, mutta toisaalta pelkään, että siitä tulisi vain paineita ja sääliä.

Eilen alkoi kuukautiset ja näin ollen yk17. Toinen inssi ei siis tuottanut tulosta 😔
Nyt on kesätauko hoidoista ja voi olla etten jaksa edes testata ovista.. Jos keskittyisi muihin asioihin kesän ajan 🙂
 
@Auringonkukkanen mulla tuli myös tänään pieni tippa tuhruvuotoa ulostamisen yhteydessä, ja on vasta dpo 5 menossa. Seuraavalla pissauskerrallakin tuli vähän paperiin, muttei muuten ole tullut. Yleensä mulla alkaa menkat 4-6 päivää kestävällä tuhrulla ja vasta siinä dpo 9 paikkeilla. Tutkimuksissa en ole käynyt kun julkisella puolella tuo kuulostaa heistä normaalilta. Nyt kun lapsettomuushoidot on alkamassa niin ehkä syy selviää.

Edit. nyt tulee pyyhkiessä lisää haaleaa tuhrua. Näinköhän tuhrut on kuitenkin alkamassa taas odotettua aikaisemmin. 😩 Tuskin voi olla kiinnittymistä näin aikaisin?
 
@Auringonkukkanen mulla tuli myös tänään pieni tippa tuhruvuotoa ulostamisen yhteydessä, ja on vasta dpo 5 menossa. Seuraavalla pissauskerrallakin tuli vähän paperiin, muttei muuten ole tullut. Yleensä mulla alkaa menkat 4-6 päivää kestävällä tuhrulla ja vasta siinä dpo 9 paikkeilla. Tutkimuksissa en ole käynyt kun julkisella puolella tuo kuulostaa heistä normaalilta. Nyt kun lapsettomuushoidot on alkamassa niin ehkä syy selviää.

Edit. nyt tulee pyyhkiessä lisää haaleaa tuhrua. Näinköhän tuhrut on kuitenkin alkamassa taas odotettua aikaisemmin. 😩 Tuskin voi olla kiinnittymistä näin aikaisin?

Toivotaan kovasti, että tuhrut ja tiputtelut liittyisi meillä molemmilla kiinnittymiseen! ❤️ Vaikka itselläkin alkaa vähän toivo hiipua, lieköhän vain nyt jostain syystä lyhyempi kierto. Muutenkin tuo tiputtelu mietityttää, että mitä häikkää siellä on ja miten se mahdollisesti vaikuttaa raskautumiseen.
 
@Auringonkukkanen mulla tuli myös tänään pieni tippa tuhruvuotoa ulostamisen yhteydessä, ja on vasta dpo 5 menossa. Seuraavalla pissauskerrallakin tuli vähän paperiin, muttei muuten ole tullut. Yleensä mulla alkaa menkat 4-6 päivää kestävällä tuhrulla ja vasta siinä dpo 9 paikkeilla. Tutkimuksissa en ole käynyt kun julkisella puolella tuo kuulostaa heistä normaalilta. Nyt kun lapsettomuushoidot on alkamassa niin ehkä syy selviää.

Edit. nyt tulee pyyhkiessä lisää haaleaa tuhrua. Näinköhän tuhrut on kuitenkin alkamassa taas odotettua aikaisemmin. 😩 Tuskin voi olla kiinnittymistä näin aikaisin?
Kiinnittymisvuodosta ei ole kokemusta, mutta juurikin dpo 5 mulla alkoi alavatsa kipu, joka kesti noin pari tuntia. Mietin heti, voiko kyseessä olla kiinnittyminen.. Ja dpo 8 olikin jo testissä mega haamu 🙏
 
Takaisin
Top