Raskaaksi 2024

Onko teillä muilla muuten minkälaisia oireita ovulaation aikaan? Tuleeko teillä selkeää ovulaatiolimaa? Itse olen vain kerran sellaista havainnut, muutoin en. Pohdin, että tapahtuuko ovulaatiota vaikkei limoja tulisikaan? Voiko olla ovuloimatta, vaikka kuukautiskierto on säännöllinen? Miksei raskaus ala, vaikka kahdessa kierrossa jo tikuilla ovulaatiokin bongattu... sunnuntaipäivän ratoksi pientä pohdintaa 🥲

Täällä kp 8, ei mitään ihmeitä vielä. Alan testaan ovista varmaan kp11. 🧐 Yleensä ollu kp13-15….

Tuli mieleen, että tuostahan olis hyvä nostaa haloo, että kuinka epätasa-arvoista Lapissa on tuon ultrauksen kanssa. Ihan kamalaa, että joutuu maksamaan älyttömiä summia ja etelämmässä pääsee halvemmalla. Nää ”lapsenteko-talkoothan” koskee ihan koko Suomea🤭😀 Itse pohjoisessa asuneena, etelän kasvattina, kyllä se terveydenhuollon saatavuus on pelottavalla tolalla.
Entinen työkaveri joskus kertoi (mies), että piti lähteä vaimoa viemään synnärille 3h ajomatkan päähän. 🫣
Julkisten palvelujen kohtuullisesta saavutettavuudesta voidaan toki keskustella, mutta mielestäni yksityisiä palveluntarjoajia ei voida vaatia tuottamaan palveluita halvemmalla vain sen takia, että isompien volyymien alueella on mahdollista saada sama palvelu halvemmalla. Samalla perusteellahan pitäisi asumisessa olla joku hintakatto ns. ruuhka-Suomessa.

Onko teillä muilla muuten minkälaisia oireita ovulaation aikaan? Tuleeko teillä selkeää ovulaatiolimaa? Itse olen vain kerran sellaista havainnut, muutoin en. Pohdin, että tapahtuuko ovulaatiota vaikkei limoja tulisikaan? Voiko olla ovuloimatta, vaikka kuukautiskierto on säännöllinen? Miksei raskaus ala, vaikka kahdessa kierrossa jo tikuilla ovulaatiokin bongattu... sunnuntaipäivän ratoksi pientä pohdintaa 🥲
Mä en huomannu itelläni varsinaista ovislimaa, vähän kosteampaa oli 3-4 päivää ennen ovisplussaa. Ovispäivänä sit kovasti kipuja alavatsassa, huonovointisuutta jne. Ja plussa tuli tosiaan tässä kierrossa 😊 mekin jätettiin ehkäisy pois jo syyskuussa ja joka kierrossa sain ovisplussan kii, mut vasta nyt tärppäsi. Toki itellä saattoi myös imetys vaikuttaa asiaan, sen lopetin vuodenvaihteessa.

Mulla ovis joka kuukausi ja kesti yli vuoden silti…

Mä en huomannu itelläni varsinaista ovislimaa, vähän kosteampaa oli 3-4 päivää ennen ovisplussaa. Ovispäivänä sit kovasti kipuja alavatsassa, huonovointisuutta jne. Ja plussa tuli tosiaan tässä kierrossa 😊 mekin jätettiin ehkäisy pois jo syyskuussa ja joka kierrossa sain ovisplussan kii, mut vasta nyt tärppäsi. Toki itellä saattoi myös imetys vaikuttaa asiaan, sen lopetin vuodenvaihteessa.
Mielenkiinnosta kysyn, oliko nuo vähän kosteammat oltavat noin monta päivää etuajassa vai oliko siis kosteat olot joka päivä aina ovikseen asti? 😅 Just mietityttää että onko mitään mahkuja jos tallettelut ei ole osunut juuri kosteimpiin päiviin...

Nyt tässä kierrossa itsellä jännä juttu, kun kp 7-9 oli kosteammat olot (ei kunnon limoja) ja kunnon halut 😅 niin ei kai nyt ovis ole noin aikaisin voinut tulla. Kun ovis on aikaisintaan itsellä ollut kp 12. Tänään lievää toispuoleista jomottelua kuten myös kp9. Eli tänään kp12 voisi ihan hyvin olla ovis mutta on sitten taas kuitenkin aika kuivaa tuolla alhaalla, eikä ne himotkaan ole samalla tasolla enää. Mutta tänään vasta talleteltu, joten herran haltuun 🙈

Julkisten palvelujen kohtuullisesta saavutettavuudesta voidaan toki keskustella, mutta mielestäni yksityisiä palveluntarjoajia ei voida vaatia tuottamaan palveluita halvemmalla vain sen takia, että isompien volyymien alueella on mahdollista saada sama palvelu halvemmalla. Samalla perusteellahan pitäisi asumisessa olla joku hintakatto ns. ruuhka-Suomessa.
Nii totta siis tuo julkisen palvelun saatavuus olis tärkein. ❤️

Mielenkiinnosta kysyn, oliko nuo vähän kosteammat oltavat noin monta päivää etuajassa vai oliko siis kosteat olot joka päivä aina ovikseen asti? 😅 Just mietityttää että onko mitään mahkuja jos tallettelut ei ole osunut juuri kosteimpiin päiviin...

Nyt tässä kierrossa itsellä jännä juttu, kun kp 7-9 oli kosteammat olot (ei kunnon limoja) ja kunnon halut 😅 niin ei kai nyt ovis ole noin aikaisin voinut tulla. Kun ovis on aikaisintaan itsellä ollut kp 12. Tänään lievää toispuoleista jomottelua kuten myös kp9. Eli tänään kp12 voisi ihan hyvin olla ovis mutta on sitten taas kuitenkin aika kuivaa tuolla alhaalla, eikä ne himotkaan ole samalla tasolla enää. Mutta tänään vasta talleteltu, joten herran haltuun 🙈
No mulla tuntui et se varsinainen ovis tuli tosi jälkijunassa niihin kosteisiin oloihin ja haluihin nähden. Varsinaisena ovispäivänä ei tehnyt yhtään enää mieli 🙈

@Jonttuli88 Mulla jäänyt pari kertaa todistetusti ovis tulematta, ultralla on siis varmistunut etten ovuloinut ja oon epäillyt että on saattanut olla muitakin kiertoja etten oo ovuloinut (menkat sit tullu ajallaan teroluteilla, niin ei varmuutta).
Ekassa ovuloimattomassa kierrossa sain melkein plussan normi ovisaikaa kp14-16. Sit oli tiputtelua joskus kp20+ ja ajattelin et menkat alkaa. Ei alkanut. Kp30-31 olikin ovisoireita ja sain tosi selkeän ovisplussan testiin. Menkkoja ei alkanut millään kuulumaan ja joskus kp46 menin gynelle, jossa todettiin etten oo ovuloinut ja sain terot uuden kierron käynnistämiseen.
Nyt tokassa varmasti ovuloimattomassa tuli outoa tiputtelua kp10-12, selkeät ovisoireet oli kp8-10 ilman lh huippua testeissä ja kp12 menin gynelle. Totesi, että limakalvo on jo sekretorisessa eli oviksen jälkeisessä vaiheessa, ei keltarauhasta missään kuitenkaan. Eli en ollut ovuloinut oikeasti.

Teroluteilla tää uus kierto käynnisty ja nyt kaikki merkit viittaa siihen et ovuloin oikeasti tällä kertaa (lh huippu, ovisoireet, lämmön nousut ja luteaalivaiheen oireet) 🤩 itse aion jatkaa lämpöjen mittailua, sillä sen avulla sit saa varmistettua sitä oviksen tapahtumista.
Okei, mulla vuoto tullut kyllä aika ajallaan, vähän lyhyempiä vuotopäiviä muutamat aiemmat kierrot ja nyt taas pari vähän pidempää vuotokiertoa.
Tota lämpöjen mittailua oon nyt kyllä vähän miettinyt et olisko omalla kohdalla paras vaihtoehto kuitenkin. Kiitos vastauksesta😊

Täällä dpo17, kuukautiset jäi tulematta ja mukavan tummaa viivaa näkyy r-testeissä 🥰 siirryn tästä nyt pikkuhiljaa tuonne marraskuisten puolelle, toivottavasti moni seuraa perässä 😍
20240303_205925.jpg

Kaksi kiertoa on oikeasti vaan lyhyt aika raskautumiseen vaikka ovulaatio olisi tapahtunutkin. Minä erotan kiertoni vaiheet mm valkovuodon laadusta, kaikilla se ei ilmeisemmin ole niin helppoa. Pientä pohdintaa on hyvä tehdä, kun mikä tahansa asua omassa elämässä mietityttää, vaikkei selkeää syytä / ratkaisua asialle välttämättä itse keksisikään. 👀 Usein ne isommat pohdinnat kannattaa tehdä jo kun asiaa ymmärtävän kanssa.
On muistettava että siittiöiden- ja spermanlaadulla on suuri merkitys kuten myös sillä ajoituksella niiden uimareidrn paikalle osumisen osalta.
Tälläkin foorumilla löytyy valitettavasti esimerkkejä siitä miten usein hoitopolkujen alussa tehtävässä inseminaatiossa tarkastelulla spermalla varmistetulle ovulaatiolle ei raskautumista jostain selittämättömästä syystä vain tapahdu.
Minkä pituinen kieeo sinulla on ja oletko käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ennen näitä yrityskierroksia?

Kierrossa on n. 20% mahdollisuus raskautua, jos molemmilla on kaikki kunnossa. Suurinosa pareista, olikos se 85%,raskautuu ensimmäisen vuoden aikana.

Yleensä jos kierrot on suht säännölliset ja vuoto tulee niin ovulaatio tapahtuu. Ovuloimattomia kiertoja voi olla vaikka kaikki olisi kunnossa.

Kp1 saapui kera järkyttävien kipujen 😵 edeltävät oli kans poikkeuksellisen kipeät. Sitä pidemmälle en tarkkaan muista, mutta voimistuminen on tainnut olla trendinä. Taidan laittaa tästä viestiä oysin tutkimuksiin, että onko siinä aihetta tutkia jotain. Vissii voi johtua vaan iästäkin.

Edit: kivut on niin voimakkaat, että harkitsisin jopa saikkupäivää, mutta tänään olisi tärkeä palaveri. Mutta jos ei särkylääkkeellä taltu niin sitten ei töihin pääse.

Muokattu viimeksi:
Kaksi kiertoa on oikeasti vaan lyhyt aika raskautumiseen vaikka ovulaatio olisi tapahtunutkin. Minä erotan kiertoni vaiheet mm valkovuodon laadusta, kaikilla se ei ilmeisemmin ole niin helppoa. Pientä pohdintaa on hyvä tehdä, kun mikä tahansa asua omassa elämässä mietityttää, vaikkei selkeää syytä / ratkaisua asialle välttämättä itse keksisikään. 👀 Usein ne isommat pohdinnat kannattaa tehdä jo kun asiaa ymmärtävän kanssa.
On muistettava että siittiöiden- ja spermanlaadulla on suuri merkitys kuten myös sillä ajoituksella niiden uimareidrn paikalle osumisen osalta.
Tälläkin foorumilla löytyy valitettavasti esimerkkejä siitä miten usein hoitopolkujen alussa tehtävässä inseminaatiossa tarkastelulla spermalla varmistetulle ovulaatiolle ei raskautumista jostain selittämättömästä syystä vain tapahdu.
Minkä pituinen kieeo sinulla on ja oletko käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ennen näitä yrityskierroksia?
Puoli vuotta ollaan yritetty, joista kahdessa edellisessä kierrossa olen ovulaation tikuttanut. Ovulaatio onkin ollut siinä missä sen olen ajatellut olevan. Hormonaalinen ehkäisy ollut sitä ennen useamman vuoden. Kierto on nyt tasaantunut 32 päivään. Ei se ehkäisyn lopettamisenkaan jälkeenkään ollut mitenkään erityisen epäsäännöllinen, noin 29-34 päivää.

Eipä se auta ku optimistisesti uuden kierron testailun suunnitteluun. Tavoitteena joulutonttu!

Kysymys&pohdintatulvaa:

Miks musta tuntuu oudolta, että premom ohjeistaa alottaan ovulaatiotestit jo heti menkkojen loputtua kp4? Liuskoja on vielä 7 ja digejä 20, joita en oo koskaan vielä käyttänyt. Liuskat oli aika jännä kuvata premomiin 🤓 Oon sen käytössä vielä vähän hukassa, voiko sinne itse merkitä tuon digin ovulaatiotulosta, kun eihän sitä voi kuvata 😅 Onko se paras tehdä vain yhden tyypin testejä samassa kierrossa 🤔 digit on niin kalliita niin alottasko nyt liuskoilla.

Kp1 saapui kera järkyttävien kipujen 😵 edeltävät oli kans poikkeuksellisen kipeät. Sitä pidemmälle en tarkkaan muista, mutta voimistuminen on tainnut olla trendinä. Taidan laittaa tästä viestiä oysin tutkimuksiin, että onko siinä aihetta tutkia jotain. Vissii voi johtua vaan iästäkin.

Edit: kivut on niin voimakkaat, että harkitsisin jopa saikkupäivää, mutta tänään olisi tärkeä palaveri. Mutta jos ei särkylääkkeellä taltu niin sitten ei töihin pääse.
Mulla oli ton ivf:n jälkeen kans tosi kipeet menkat. Voihan olla että sulla on joku yrittänyt kiinnittyä, mutta ei onnannu… :sad001 Ikä kuulemma voi vaikuttaa kans. Oon ollu 2,5v ilman pillereitä ja nyt vasta tullu pieniä kipuja. Nuorena mulla oli kauheet menkkakivut. On kyllä pyllystä.

Alota vaa liuskoilla?

Mulla oli ton ivf:n jälkeen kans tosi kipeet menkat. Voihan olla että sulla on joku yrittänyt kiinnittyä, mutta ei onnannu… :sad001 Ikä kuulemma voi vaikuttaa kans. Oon ollu 2,5v ilman pillereitä ja nyt vasta tullu pieniä kipuja. Nuorena mulla oli kauheet menkkakivut. On kyllä pyllystä.

Alota vaa liuskoilla?

Mullakin tuo kävi mielessä, että siellä ois jotain ollu tekeillä, mutta ei saanut kunnolla kiinni. Sainhan mää sen ehkä hentosen aavistuksen testiin dpo10. Lueskelin ovulaation napattuani niin myöhään kierrosta, että mitä vaikutuksia sillä on niin siinähän on se ongelma, ettei kiinnittymiselle ole tarpeeksi aikaa, jos menkat alkaa aikasin, mut syytä sille miksi ne alkaa aikasin niin onko se mahdollisesti jotain hormonipuutosta? Toivottavasti oysista vastataan nopeasti ja voisko jotain jo tutkia.

Onko kenelläkään kokemusta, että kiinnittyminen aiheuttaisi valkovuotoa päivän ajaksi, mutta ei veristä vuotoa? 🤔 Kunhan kyselen, nämä piinapäivät on niin pitkiä ja tylsiä, kun vielä monta päivää edessä ja tässä vaan yritän oljenkorsista kyhätä taloa 😅 Oireita ei ole moneen päivään ollut muuta ku rinnoissa turvotus ja arkuus. Sehän ei tietenkään mitään tarkota, mutta olishan se luottavaisempi olo onnistumiseen jos tulis joku itselle aivan uusi oire kehiin 🤩

Takaisin