Raskaaksi 2023

Ooh ihanaa @Naala, tarrasukkia!

@Kwv täällä vähän samassa veneessä, kuukautisia tulee (ja ylimääräisiä vuotoja) mut ei varmuutta että ovuloinko vai en. Ite oon tän kierron kokeilemassa tota kehonlämpötilamittaamista (BBT) että jos sillä tulis selvyyttä omaan kiertoon ja ovuloinko vaiko en, en voi vielä raportoida onko tästä apua mutta toivottavasti ois ainakin jotain ymmärrystä tahi mielenrauhaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Vau! Onnea kovasti plussasta ja tahmasukkia! 😍😍

@Empsu94 kuulostaa tosi hyvältä viettelyaikeet! Toi on tosi tärkeetä, varsinki kun se pitkään yrittäminen saattaa mennä välillä vähän suorittamiseksi. Täällä myös uudet alusasut ostoskoriin ja niillä seuraavaan kiertoon 🙈 josko mies innostuisi! Haha

Täällä menkat myöhässä nyt 6 päivää. Verestä otettu raskaustesti labrassa näytti negaa, eli luultavasti menkat jää nyt kokonaan väliin. Näin käynyt kaks kertaa aiemminkin heinä- ja marraskuussa. Mitään merkkejä menkoista ei ole. Mietin pitäisiköhän käyttää rahaa yksityiselle ja käydä kysymässä jotain apua tähän yritykseen.. ilmeisesti oviksessakin on jotain ongelmaa kun menkkoja jää tulematta kokonaan 😞 ahdistus!
Tuo on ikävää kun menkat viipyy. Ootko käynyt ollenkaan tutkimuksissa, ultrassa yms?
 
Tuo on ikävää kun menkat viipyy. Ootko käynyt ollenkaan tutkimuksissa, ultrassa yms?
Ihan ultrassa en oo käynyt, mutta gynekologisessa tutkimuksessa muuten kyllä. Siinä kaikki näytti kyllä hyvältä eikä ollut mitään poikkeavaa. Myös labrat ja kaikki kunnossa. 😞 Just tuota mietin et viittisinkö nyt jo käyttää 200-300€ rahaa yksityisellä tutkimuksiin. Meillä kun ei työterveyteen nuo kuulu ja luulen että kunnalle saa jonottaa kuukausia.
 
Ihan ultrassa en oo käynyt, mutta gynekologisessa tutkimuksessa muuten kyllä. Siinä kaikki näytti kyllä hyvältä eikä ollut mitään poikkeavaa. Myös labrat ja kaikki kunnossa. 😞 Just tuota mietin et viittisinkö nyt jo käyttää 200-300€ rahaa yksityisellä tutkimuksiin. Meillä kun ei työterveyteen nuo kuulu ja luulen että kunnalle saa jonottaa kuukausia.
Mimmonen tilanne sulla muuten? Onko paljon stressiä, hyvä parisuhde?

Siksi mietin, kun mulla on kaikki kunnossa kehossa, mutta ennen edellistä raskautta luulin et en ovuloi/jotain on pielessä. Tämä johtui siitä, että eksän kanssa ollessa mulla oli tosi epäsäännölliset kierrot. Yli 40pv ja kerran joku 100pv :Grimacing Face: Mulla oli silloin tosi ahdistava työpaikka ja olin tosi ahdistunut suhteesta eksän kanssa. Mulle puhelimessa lääkäri väläytti et saattais olla rakkuloita ja et saatan tarvita apua raskautumiseen. Erosin sit eksästä ennen lääkärille menoa, en asiaa enempää selvittänyt ja nykyisen mieheni tavatessani kerroin heti et en ehkä tule helposti raskaaksi.
Oli aikamoinen ylläri, kun tulinkin heti raskaaksi esikoista yrittäessä. Varhaisultrassa gyne sanoi, että kaikki kunnossa. Ihmettelin sitten hänellekin, et mistä mun aikaisemmat pitkät kierrot olivat johtuneet ja hän sanoi et joillain voi stressi ja ahdistus olla oikeasti niin voimakasta et keho menee ihan sekaisin.
 
Ihan ultrassa en oo käynyt, mutta gynekologisessa tutkimuksessa muuten kyllä. Siinä kaikki näytti kyllä hyvältä eikä ollut mitään poikkeavaa. Myös labrat ja kaikki kunnossa. 😞 Just tuota mietin et viittisinkö nyt jo käyttää 200-300€ rahaa yksityisellä tutkimuksiin. Meillä kun ei työterveyteen nuo kuulu ja luulen että kunnalle saa jonottaa kuukausia.
Samoin mun siskolla oli kaikki ookoo mut ultrassa vasta paljastu PCO, suosittelen ultraa niin tietää mikä tilanne sielläkin. Onhan se kallis käydä yksityisellä, mutta ite ainaki oli pakko käydä että sai mielenrauhan.
 
Liittyykö pcos AINA vuotohäiriöt/epäsäännöllisyys? 🤔
Diagnoosi voidaan asettaa, jos vähintään kaksi seuraavista kriteereistä täyttyy:

  • Pitkittynyt tai puuttuva kuukautiskierto
  • Liikakarvoitus (hirsutismi) tai laboratoriotutkimuksissa todettu biokemiallinen hyperandrogenismi eli mieshormonin liikaeritys (laboratoriokokeissa veren testosteroni yli 2.7 nmol/l tai yli 2.3 nmol/l riippuen menetelmästä ja laboratoriosta)
  • Monirakkulainen munasarja ultraäänitutkimuksessa
Eli periaatteessa diagnoosi ei välttämättä tarvi olla kierto häiriöitä. Jos ois todettu esim. , että on liikaa testosteronii kehossa ja ultrassa todettu monirakkulaiset munasarjat, mut kaipa silti jollakinlailla vuotohäiriöirä aina on. Siis kun käytännössähän pcos munasarjat kasvattaa tosi paljon munarakkuloita, mut mikään niistä ei joko ymmärrä ovuloida (eli tulee ovuloimattomia kiertoja) tai ovulaatio tulee tosi epäsäännöllisesti ja/tai myöhään. Tai kuten mulla ei koskaan moneen vuoteen ollenkaan. En tiedä voisiko sitä mistään muusta epäillä itse, kun vuotohäiriöistä? 🤷 tai tietysti toi liikakarvoitus. Mut omaa testotasoa ei voi tietää ilman labraan ja munasarjat pitäis ultrata, et ite ei voi arvailla sitäkään.
 
Ei. Siskolla esim on säännöllinen kierto, mutta silti pco.
Minäkin just naputtelin tohon noita diagnoosi kriteerejä. Mietin vaa ite et mitenköhä sitä voi ite epäillä, jos kierto on säännöllinen. 🤔 Tietysti ainaki ovulaatiotestit, jos ei toimi. Menkat kun voi tulla vaikka ei ois ovuloinu. Mitenköhän yleistä on, että on pcos mutta säännöllinen kierto? Sehän toki voi vaihdella. Esim. Mulla on pcos ja 2017-2020 ei tullu varmaan yhtään ovulaatiota mulla ollenkaan. Mut nyt viime syksynä tuli kahet menkat säännöllisesti ja sit raskaus. Ja siis raskauskierrossa ultrattiin edelleen monirakkulaiset munasarjat.
 
Joo noita kriteereitä kattelinkin ja ei ainakaan omalla kohdalla ykskään täyty (ei labroja otettu)

Mulla 2019? Ultrattu yms kun kierukka aiheutti tulehduksen ja silloin ainakin kaikki ok ja jotain hedelmällisyylabroja otettu myös noihin aikoihin.

Kaikkea tässä taas miettii kun ei raskaudu ja noi runsaat/kivuliaat kuukautiset vaivaa 🙈😂
Toki lile vertaistuki ryhmässä aika normaali vaiva monella lilen jälkeen 🤔

Säännöllinen kierto ja ovikset tulee kun aiemmin tikutin+selkeät oireet
 
Naalalle onnea 😍😍😍 Monesko yk oli? Osaatko arvioida mikä dpo?

Mä menin gyneltä hakemaan tukea pohdintoihini. Ultrasi munasarjat. Toinen oli ihan priimaa, aktiivinen ja paljon munarakkuloita. Mutta toisessa oli vaan muutama ja heikentynyt toiminta. Eli mun hedelmällisyys on jonkin verran alentunut, eikä mun huoli ole ollut tuulesta temmattu. Nyt aika surullinen olo. Vaikka mun oli saatava tietää,tottakai olisi halunnut kuulla,että kaikki erinomaisesti. Ikää mulla pian 34v. Aistin,että gyne ehkä vähän pehmitteli, mutta selkeästi rivien välistä kuulin, ettei yrityksen aloitusta paljoa kannata lykätä. Sanoi ettei mitään todennäköisyysprosentteja voi antaa. Hitto tää naisen biologia on armotonta!! Henkisesti olen ehdottomasti paljon valmiimpi äidiksi kuin esikoisen kohdalla 22-vuotiaana.. Nyt illalla kun pysähtyi asian äärelle niin itkettää, mutta rauha kuitenkin sisällä. Uskon, että kolmas lapsi kyllä saadaan. Nyt on ainakin realistiset lähtökohdat suunnitella tulevaa.
 
Naalalle onnea 😍😍😍 Monesko yk oli? Osaatko arvioida mikä dpo?

Mä menin gyneltä hakemaan tukea pohdintoihini. Ultrasi munasarjat. Toinen oli ihan priimaa, aktiivinen ja paljon munarakkuloita. Mutta toisessa oli vaan muutama ja heikentynyt toiminta. Eli mun hedelmällisyys on jonkin verran alentunut, eikä mun huoli ole ollut tuulesta temmattu. Nyt aika surullinen olo. Vaikka mun oli saatava tietää,tottakai olisi halunnut kuulla,että kaikki erinomaisesti. Ikää mulla pian 34v. Aistin,että gyne ehkä vähän pehmitteli, mutta selkeästi rivien välistä kuulin, ettei yrityksen aloitusta paljoa kannata lykätä. Sanoi ettei mitään todennäköisyysprosentteja voi antaa. Hitto tää naisen biologia on armotonta!! Henkisesti olen ehdottomasti paljon valmiimpi äidiksi kuin esikoisen kohdalla 22-vuotiaana.. Nyt illalla kun pysähtyi asian äärelle niin itkettää, mutta rauha kuitenkin sisällä. Uskon, että kolmas lapsi kyllä saadaan. Nyt on ainakin realistiset lähtökohdat suunnitella tulevaa.
Juu on kyllä armotonta, eihän reilu 30 ole edes vanha! Välillä ihmettelen miten tämä on näin suunniteltu, kun eliniän odote nousee niin miksei hedelmällisyys nouse sen mukana 🙈 en usko että itse olisin ollut valmis äidiksi nuorempana, enkä tunne vieläkään olevani kovinkaan aikuinen vaikka 30 v tuli viimevuonna mittariin.
Ymmärrän, että tulos mietityttää. Mutta hyvä että toisella puolella tilanne oli vielä oikeinkin hyvä. Toivotaan että teillä tuo hyvin toimiva priima munasarja pistää heti kaiken peliin ja sieltä nopeasti napsahtaa plussa testiin🙏☺️
 
Naalalle onnea 😍😍😍 Monesko yk oli? Osaatko arvioida mikä dpo?
Dpo10. Yk3, vaikka siinä ennen oli kyllä oikeastaan yks kierto jossa todettiin jo että saa kai se tulla jos on tullakseen ja ehkäisystä huolehtiminen oli vähän puolitehoista 😅 Vasta kuitenkin seuraavaan kiertoon kunnolla puhuttiin asia ja päätettiin alkaa oikeesti yrittämään.

Tosi harmillista että ultran uutiset ei olleet kaikista parhaimmat, mutta onneksi toisella puolella kaikki toimii niin kuin pitää 🙏 Toivottavasti tärppi kävisi sielläkin ❤️
 
Mikä kp olisi hyvä aloittaa ovulaatiotestien tekeminen? :Grinning Face With Smiling Eyes: Tai milloin te aloitatte? Itsellä yleensä kierto pyörii siinä 30+/- päivän tienoilla.
 
Mikä kp olisi hyvä aloittaa ovulaatiotestien tekeminen? :Grinning Face With Smiling Eyes: Tai milloin te aloitatte? Itsellä yleensä kierto pyörii siinä 30+/- päivän tienoilla.

Ennen kun osasin tulkita mun valkovuotoa aloitin tikuttamisen n. 5 päivää ennen kierron puoltaväliä (omaa oletettua ovista).

Jos sulla on n. 30 päivän kierto etkä tiedä milloin ovuloit, voisi lähtä liikkeelle arvauksella että ovis on kp 15 paikkeilla? Mutta koska ei ole tietoa, lähtisin silloin tikuttamaan ehkä jopa jo kp10? Ja tikuttaisin niin pitkään, että tulee plussa. Sehän voi mennä jopa kp20 asti. Mutta kun opit tästä kierrosta milloin se plussa tuli, osaat pienentää tikutusikkunaa seuraavaan kertaan (jota toivomme ettei tietenkään tulisi 😉)

Nykyään tiedän, että valkovuodon ilmestyessä mulla on ovis n. 4 päivän päästä, eli alan tikuttaa parin valkovuotopäivän jälkeen 😄. Mulla loppuu valkovuoto myös kuin seinään ovisplussan jälkeen, eli tuo vuoto on kyllä itsellä hyvä oviksen mittari myös.
 
@mymlan Ja jos tikuttaminen ei ole sulle vielä tuttua (nyt en muista oletko kertonut täällä), niin sanoisin itse että testiä kannattaa tehdä kahdesti päivässä: aamupäivällä (huom ei aamuvirtsa), ja sitten illalla. Mulla on tähän asti käynyt aina niin, että aamulla testi nega ja illalla posi, tai sitten toisinpäin. Eli ainakin itsellä se testi muuttuu posiksi aika lyhyessä ikkunassa. Mutta ymmärtääkseni moni mittaa myös kerran päivässä ja saa kiinni positiivisen. :)

JA vielä se piti sanoa, että eri merkkien ovistestit toimii eri tavalla. Mä en oo koskaan saanut positiivista ovistestiä rfsulla, kun taas pregcheck on toiminut hyvin.

Ja siis, jos tää kaikki oli jo tuttua niin anteeksi mun höpötykset täällä 😅😅 alkaa olla tylsää flunssatuvassa.
 
Onneksi täällä on muita samanlaisessa tilanteessa, eli heipä hei, täälläkin menossa Yk2, edellisessä kierrossa kemiallisen/keskenmenon kokenut, nyt menossa uuden kierron kiertopäivä 6, suht samoilla päivillä siis jännitetään :red-heart: Tarrasukkia tähän kiertoon! 🌈
Oo, ihanaa kun on samassa tilanteessa olevia :red-heart: ja pahoittelut kemiallisesta / keskenmenosta, toivottavasti tämä kierto olisi meille kummallekin suotuisa :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Paljon onnea @Naala ! Nämä uutiset on aina ihania. :smiling-eyes:
Mitenköhän yleistä on, että on pcos mutta säännöllinen kierto? Sehän toki voi vaihdella.

En tiedä miten yleistä tämä on, mutta mulla on tosi säännöllinen kierto siis siihen nähden että olen tyypillinen PCOS. MUTTA mulla kierron säännöllisyys on paljon yhteyksissä painon kanssa. Ylipainoisena kierto oli todella epäsäännöllinen, ovuloin suht harvakseltaan, laihdutin 30 kiloa ja synnytin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: jonka jälkeen kierto on ollut tosi säännöllinen. Ovuloin myös usein, toki vuodessa edelleen on se 1-2 kiertoa kun en ovuloi. Ylipainoisena oli kyllä kaikki klassiset pcos - oireet, oli helppo tunnistaa vaikka lopulta hain varmistuksen myös yksityiseltä, josta myös ultrattiin rakkulat.

. Nyt aika surullinen olo. Vaikka mun oli saatava tietää,tottakai olisi halunnut kuulla,että kaikki erinomaisesti. Ikää mulla pian 34v.

Ymmärrän surun, itsellä ultrassa todettiin että vasen puoli on mulla sen verran rakkulainen ettei varmasti usein ovuloi. Oikea puoli onneksi "toimii". Kyllä se pysäytti, ja kaikkia ajatuksia juoksi silloin päässä. Olen samanikäinen. Tsemppiä teille, toivoa on aina :red-heart:
 
Takaisin
Top