Raskaaksi 2023

Kesäheinä85, kertoiko laihdutuslääkkeen määrännyt lääkäri tuosta 6kk varoajasta? Itse aloitin pääsiäisenä tablettimuotoisen lääkityksen puhtaasti elintapamuutoksen tueksi (ei diabetesta), bmi aloittaessa 44,8 ja tällä hetkellä 37,4. Enää 6,5 kg tiputettavaa, jotta päästään aloittamaan hoidot. Omalta kohdaltani en siis lainkaan kadu lääkkeen aloitusta, on siitä sen verran iso hyöty ollut.

Vuotta aiemmin aloitin elintapaprojektia ilman lääkitystä, sitä toteutin puolisen vuotta ja tuloksena -10 kg jotka valitettavasti tuli loppuvuotta kohden takaisin kahden ekstrakilon kera.. Lääkitys on auttanut pitämään ruoka-annokset maltillisina, koska vatsan kylläisyys tulee nopeammin. En silti koe että tuo vuotta aiempi laihdutusyritys olisi hukkaan heitettyä, koska silloin opettelin syömään laadullisesti oikein mikä on helpottanut nyt uudelleen elintapoja muuttaessa. 😊 Ja edelleen herkuttelen välillä, mutta sekin on määrällisesti maltillisempaa ja kuuluu elämään välillä herkutellakin.

Minulle lääkkeet määrännyt tk-lääkäri on sanonut, että lääkkeen voi lopettaa sitten jos plussaan, eli ei mitään varoaikaa vaikka pakkausselosteessa lukisi mitä. Myös kaksi lapsettomuuspolin lääkäriä vahvistanut saman: lääkettä ei tarvitse lopettaa yritysaikana. Mutta jos olet saanut ohjeen lääkäriltäsi, ehdottomasti sitä kannattaa noudattaa. 😊

@Ember voi vitsit, toivottavasti vielä viivat lähtisivätkin vahvistumaan! 🤞

Täällä tuli aamusta cb:hen pysyvä hymynaama ja pc liuska positiivinen taasen 🤩 viime kierrossa en ovuloinut ollenkaan niin oon niiiiin iloinen, jos nyt oikeasti ovuloisin!! Mitenköhän tässä laskis sitten ovispäivän, kun eilen aamulla cb testi vielä vilkutti hymynaamaa ja viiva oli haalea, sit illalla pc liuska oli positiivinen ja nyt aamusta nää positiiviset testit. Et onkohan tänään vai huomenna dpo0 🤔 täytyy seurailla varmaan miten oireet kehittyy.

Liitteet

• 20231204_120245.jpg
    20231204_120245.jpg
    631.7 KB · Katsottu: 63
Otetaas uus yritys eli kp1 ja kohti uusia pettymyksiä. Liekö sitten tosiaan jo vanhuutta tuo eilisen aamun ihme pikkutuhru. Normaalia lyhyempi kierto joka tapauksessa nyt.

Kesäheinä85, kertoiko laihdutuslääkkeen määrännyt lääkäri tuosta 6kk varoajasta? Itse aloitin pääsiäisenä tablettimuotoisen lääkityksen puhtaasti elintapamuutoksen tueksi (ei diabetesta), bmi aloittaessa 44,8 ja tällä hetkellä 37,4. Enää 6,5 kg tiputettavaa, jotta päästään aloittamaan hoidot. Omalta kohdaltani en siis lainkaan kadu lääkkeen aloitusta, on siitä sen verran iso hyöty ollut.

Vuotta aiemmin aloitin elintapaprojektia ilman lääkitystä, sitä toteutin puolisen vuotta ja tuloksena -10 kg jotka valitettavasti tuli loppuvuotta kohden takaisin kahden ekstrakilon kera.. Lääkitys on auttanut pitämään ruoka-annokset maltillisina, koska vatsan kylläisyys tulee nopeammin. En silti koe että tuo vuotta aiempi laihdutusyritys olisi hukkaan heitettyä, koska silloin opettelin syömään laadullisesti oikein mikä on helpottanut nyt uudelleen elintapoja muuttaessa. 😊 Ja edelleen herkuttelen välillä, mutta sekin on määrällisesti maltillisempaa ja kuuluu elämään välillä herkutellakin.

Minulle lääkkeet määrännyt tk-lääkäri on sanonut, että lääkkeen voi lopettaa sitten jos plussaan, eli ei mitään varoaikaa vaikka pakkausselosteessa lukisi mitä. Myös kaksi lapsettomuuspolin lääkäriä vahvistanut saman: lääkettä ei tarvitse lopettaa yritysaikana. Mutta jos olet saanut ohjeen lääkäriltäsi, ehdottomasti sitä kannattaa noudattaa. 😊
Mikä laihdutuslääke sulla oli/on? Mulle suositeltiin moneen otteeseen, mutta kun kuulivat, että raskaus on suunnitelmissa niin sanoivat, että ei voi käyttää laihdutuslääkettä. Bmi 37.7 nyt, mutta sain sen vihdoin laskusuuntaan ruokavalion pumppaamisella… ja jumppaamisella (ja mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta).

@Sandra84 käytössä on Rybelsus eli sama kuin Ozempic, mutta tabletti versiona. Ja joo, niinhän siellä pakkausselosteessakin lukee että ei raskausaikana/raskautta suunnitteleville :/ ja mullekin sanottu, että lääke pitää lopettaa jos raskaudun. Mutta toistaiseksi jokainen lääkäri päätynyt kohdallani siihen, että yritysaikana saa käyttää. (Ja jopa sitten, kun hoidot joskus aloitetaan, saan jatkaa lääkitystä.) Onneksi, koska en olisi näin lähellä hoitojen aloitusta ilman tätä. Alkaa vaikuttaa siltä, että lasta ei meille tule ilman lapsettomuushoitoja vaikka mitään selittävää syytä ei ole löytynytkään.. joten laihdutus on ainoa oljenkorsi itselle.

Onneksi paino on siellä lähtenyt putoamaan, tsemppiä jatkoonkin! Olen itse myös huomannut miten hyvin liikunnalla saa tehostettua painon pudotusta, kun ruokavalio on kunnossa. 😊

@Sandra84 käytössä on Rybelsus eli sama kuin Ozempic, mutta tabletti versiona. Ja joo, niinhän siellä pakkausselosteessakin lukee että ei raskausaikana/raskautta suunnitteleville :/ ja mullekin sanottu, että lääke pitää lopettaa jos raskaudun. Mutta toistaiseksi jokainen lääkäri päätynyt kohdallani siihen, että yritysaikana saa käyttää. (Ja jopa sitten, kun hoidot joskus aloitetaan, saan jatkaa lääkitystä.) Onneksi, koska en olisi näin lähellä hoitojen aloitusta ilman tätä. Alkaa vaikuttaa siltä, että lasta ei meille tule ilman lapsettomuushoitoja vaikka mitään selittävää syytä ei ole löytynytkään.. joten laihdutus on ainoa oljenkorsi itselle.

Onneksi paino on siellä lähtenyt putoamaan, tsemppiä jatkoonkin! Olen itse myös huomannut miten hyvin liikunnalla saa tehostettua painon pudotusta, kun ruokavalio on kunnossa. 😊
Onpa erikoista, että mä en sitten sellaista voinut alottaa… No ehkä lääkäribei halua ottaa mitään riskejö, koska olen ”näin vanha”… Toivotaan parasta lopputulosta tässä projektissa!🩷

Ozembicista mullakin on reseptit olemassa.. mutta lääkäri jätti asian meidän päätettäväksi, koska hänen mielestään ei ole vielä riittävästi tutkimustuloksia miten lääke voi vaikuttaa sikiöön ja kauanko lääke säilyy elimistössä.. siksi en oo vielä aloittanut.. miehen kanssa asiaa järkeiltiin.. että vielä yritetään ilman sitä.. mut pakko kait se on ruveta kokeileen sekin vaihtoehto... 🤔
Toki painoindeksi on liian korkea.. ja suurin ongelma mulla on omassa jaksamisessa, ruokavalioon oon tehnyt nyt taas tarkennuksia. Seurasin useamman viikon kaloreita ja ne olen nyt saanut kohtuudella kuntoon. Vielä pitää jatkaa hiilareiden järkevöittämistä.. ja arjen aktiivisuutta lisää. Ja töiden puolesta sain pomon kanssa suunniteltua loppuvuotta helpommaksi... Vielä kun saisi muut stressitekijät pois niin hyvä.. ens viikolla viimeistään selviää tuleeko muutto uuteen kotiin vai voidaanko pysyä tässä.. sitä on stressattu kesästä asti..

Joo ehkä mun kohdalla on vain päädytty tällaiseen ratkaisuun, ehkä tosiaan on yleisempää, että lääkettä ei aloiteta🙈 mutta olen itse turvallisin mielin kun kolmelta lääkäriltä saanut myöntävän vastauksen asian suhteen + ei tässä muutenkaan tunnu luomusti mitään tapahtuvan. Niin hyödynnetään nyt sit tämäkin tässä odotellessa. Hyvältä kuulostaa @Kesäheinä85 että olet saanut jo tehtyä muutosta ja sovittua töissä asioita paremmiksi!

Moippis taas!
Jotain tuntemuksia ollut taas alavatsalla sillon tällön.
En sano, että ois kuviteltuja kun ihan todellisia nippailuja on mut voi johtua ihan mistä vaan 😅 Rinnoissa ei juurikaan mitään tuntemuksia, tuntuvat ehkä vaan vähän turvonneilta mut ei vielä ainakaan kipeet. Eilen oli jäätävä repäisykipu aivastaessa mut niitä ollu usein muutenkin tässä vaiheessa kiertoa 🤔 kp 29/35 dpo 7. Tekis mieli testata huvin vuoksi vaikka tiedän et se on ihan hölmöö omalla kohdalla.

Mulla menee hermot näiden aristavien ja turvoksissa olevien rintojen kanssa.. mieskin tuumas halatessa, että onpas siinä... 🥴
No.. nii... yritän nyt malttaa odotella menkkoja 2 viikkoa.. näytti tutulle gynelle olevan vapaa aika vasta jouluviikolla... 🤦‍♀️
Mutta eipä tässä onneksi kipuja ole... 🤪

Mulla menee hermot näiden aristavien ja turvoksissa olevien rintojen kanssa.. mieskin tuumas halatessa, että onpas siinä... 🥴
No.. nii... yritän nyt malttaa odotella menkkoja 2 viikkoa.. näytti tutulle gynelle olevan vapaa aika vasta jouluviikolla... 🤦‍♀️
Mutta eipä tässä onneksi kipuja ole... 🤪
Täällä sama homma🙈 Tänään alko ihan järkyt tissikivut, tänään dpo3 oletetusta oviksesta. Aiemmin alkuraskaudessa vain nännit on kipeytyny, tietenkin sitä ajattelee et ei tää voi olla raskauteen liittyvää siis..🙄

@Minkki88 voihan se olla 🤪
Mulla on kp 45 eli dpo30 eli mun tapauksessa ei todennäköisesti ole... Ehkä kysta tullut, eikä ovista tapahtunutkaan vasta ku viime viikolla kun ovistesti näytti plussaa... Nyt ei enää näytä.. ja talletteluja ei koronan yms takia ole ollut... joten PMS oireita mun tapauksessa 🤦‍♀️

Onko täällä pcos -diagnoosin omaavia? Huolettaa, kun edelleen ovistesti positiivinen, jotainhan siellä on vialla ellei ole raskaana. Lääkäri (joka vaihtunut joka kerralla) pohti viimeisimmässä ultrassa, että muistuttaa pcos tyyppisiä munasarjoja.. nyt ollut lisäksi tuikkivaa kipua alapäässä, hankala paikallistaa missä kohtaa mutta jossain kohdun ja kohdunnapukan välissä ehkä(?) Kovasti huolettaa. Terolutin lopetin hiukan ohjetta aiemmin, koska tiedostan etten ole tästä kierrosta raskautunut.
Täällä yksi pco tyyppisten munasarjojen omaava, itsellä kierrot on mitä sattuu, nyt mennään esim jotain kp 40 eikä menkkoja näy, eikä raskaanakaan olla..

Esikoinen meillä on toisesta letrozol kierrosta tullut, silloin diagnoosi kuitenkin naisen selittämätön lapsettomuus, eli suoraa pcos diagnoosia en saanut.
Mutta voin myös antaa toivoa koska itse olen myös kahdesti luomunakin raskautunut (nämä menneet kesken..) eli luomuraskaus ei monirakkulaisuudesta huolimatta ole mahdotonta, vie vain ehkä enemmän aikaa !

Edelleen nännit arat!🤔 Saas nähdä. Sinänsä mielenkiintoista että plussakierroissa on aina ollut nännit heti arat ja negassa ei. Jos nyt tulee nega niin ei kyllä enää tähänkään oireeseen voi luottaa😂👍 Nyt siis dpo 2. KP 15 / 28
Mulla nyt dpo 4-5 ja nänni/tissikipua myös tuosta dpo1 asti. Toivotaan kummankin kohdalla, että liittyisi hedelmöittymiseen ja mahdollisesti alkavaan raskauteen ❤️. Mulla ei vastaavaa koskaan ennen ole ollut. Rinnat itsessään ei ole kosketusarat, mutta varsinkin iltaa kohden tuntuu paineen/polttelun tunnetta niissä, turvonneetkin ovat. Nännit jotenkin suurentuneet ja herkät.

Mulla nyt dpo 4-5 ja nänni/tissikipua myös tuosta dpo1 asti. Toivotaan kummankin kohdalla, että liittyisi hedelmöittymiseen ja mahdollisesti alkavaan raskauteen ❤️. Mulla ei vastaavaa koskaan ennen ole ollut. Rinnat itsessään ei ole kosketusarat, mutta varsinkin iltaa kohden tuntuu paineen/polttelun tunnetta niissä, turvonneetkin ovat. Nännit jotenkin suurentuneet ja herkät.
Kuulostaa tutulta! Nyt juuri sohvalla istuskellessa huomasin että alamasussa tuntuu menkkakivun tyylistä kipuilua🤔 sekin tuttu plussa kierrossa. No ei auta kun ootella vaan👍😂 silti en usko mihkään plussaan. Mutta testaaminen on kivaa😂👍

Takaisin