Raskaaksi 2023

Mä olen ollut neuvolassa töissä, ammatiltani terveydenhoitaja, mutta tällä hetkellä en ole hoitoalalla. Tiedän kyllä, että isoimmilla paikkakunnilla heillä on tosi kiire valitettavasti, tästä kärsii varmasti palvelun laatu.

Oli vaan vaikea netistäkin löytää tietoa, että onko ”normaalia”, että tulee niin kovat säryt ja krampit, muttei vuotoa. Ja milloin vuotoa sitten voi odottaa? Tuntien vai viikkojen päästä? En minä oma-aloitteisesti olisi minnekään naistenklinikalle edes soittanut, kun tiedän, että on niillä siellä tärkeämpääkin, mutta muutakaan jatko-ohjetta ei terveysneuvonnasta annettu.

Törkeetä kohtelua kyllä 🙄. Ei voi ajatella että joku muu asia on tärkeämpää, alan ammattilaisten pitäis pystyä kohtaamaan ihan jokainen asiakas/potilas sillä tavalla ettei toiselle tuu paha mieli. Mun mielestä pitäis jonkinlaista sympatiaa/empatiaa mitä onkaan löytyä aina noissa tilanteissa😮‍💨. Koska se positiivisen testin haalistuminen voi olla jollekin yhtä iso asia ku keskenmeno, käsittämätöntö ettei alan ammattilaiset sitä ymmärrä😪.

Halaus kaikille teille, jotka ootte kokeneet kovia :red-heart: Pistää oikein vihaksi Ember puolesta toi miten sua kohdeltiin, vittu! Anteeks, mut ihan oikeesti. Hoitoalalla työskentelee niin monenlaista persoonaa ja joukkoon mahtuu kylmäkiskosempiakin. Tosta kohtaamisesta puuttu täysin sensitiivisyys ja tilannetaju, tunneälykkyys ja empatia loisti poissaolollaan. Olen pahoillani :red-heart:
Multa on myös mennyt täysin ohi Beanen kokema menetys, pahoittelut keskenmenosta 💔

Jos nyt omaa napaaa tähän väliin. Viime menkat otti sen verran koville et pidin paussia täältä. Menkat tuli kaks päivää etuajassakin eli kierto jäi 30 päivää pitkäksi 32 sijaan. Nyt elellään jo kp10/30? Greippimehu otettu eilen käyttöön, koska miksipä ei. Eka ovistesti tehty tänään ja kovin haalea vielä. Testejä on enää muutama jäljellä enkä ajatellut hakea lisää jos ne loppuu.. Sit ei auta ku seurata omia tuntemuksia, fyysisiä muutoksia jne :Relieved Face:
Miehen kans puhuttiin ja sovittiin et jos ei tänä vuonna tärppää enää niin pistetään tutkimukset vireille ens vuoden alussa. Mua on "peloteltu" sillä että jonot on pitkät, minkä uskon kyllä. Mul ei oo mitään hajua miten noi lapsettomuustutkimukset etenee tai miten niihin hankkiudutaan, vaikka täällä moni on niistä puhunut :No Evil Monkey::Hear No Evil Monkey::Speak No Evil Monkey: Kun ei just sillä hetkellä koskenut itseä niin pää ei oo rekisteröinyt. Eipähän tätä vuotta oo enää jäljellä pitkää pätkää.
Jos tästä kierrosta alkaa menkat niin ne on vikat menkat tältä vuodelta. Itelllä ois mahdollista päästä ainakin gynelle yksityiselle vaikka heti. Jos täällä on Varsinais-Suomesta porukkaa niin saa jakaa kokemuksia hyvistä gynekologeista :smiling-eyes::folded:

Muokattu viimeksi:
Kp 20, en nyt ihan varma oo että olisko ovis tänään vai mitenkä, hiukan on semmosia nippailu/repäisy tuntemuksia vasemmalla.. mutta senpä näkee enskuun alusta tuleeko menkat vai ei.
Jaksettiin onneksi kuitenki touhuilla koronasta huolimatta vaikka raskaus mahdollisuuteen en usko.

Jos nyt omaa napaaa tähän väliin. Viime menkat otti sen verran koville et pidin paussia täältä. Menkat tuli kaks päivää etuajassakin eli kierto jäi 30 päivää pitkäksi 32 sijaan. Nyt elellään jo kp10/30? Greippimehu otettu eilen käyttöön, koska miksipä ei. Eka ovistesti tehty tänään ja kovin haalea vielä. Testejä on enää muutama jäljellä enkä ajatellut hakea lisää jos ne loppuu.. Sit ei auta ku seurata omia tuntemuksia, fyysisiä muutoksia jne :Relieved Face:
Miehen kans puhuttiin ja sovittiin et jos ei tänä vuonna tärppää enää niin pistetään tutkimukset vireille ens vuoden alussa. Mua on "peloteltu" sillä että jonot on pitkät, minkä uskon kyllä. Mul ei oo mitään hajua miten noi lapsettomuustutkimukset etenee tai miten niihin hankkiudutaan, vaikka täällä moni on niistä puhunut :No Evil Monkey::Hear No Evil Monkey::Speak No Evil Monkey: Kun ei just sillä hetkellä koskenut itseä niin pää ei oo rekisteröinyt. Eipähän tätä vuotta oo enää jäljellä pitkää pätkää.
Jos tästä kierrosta alkaa menkat niin ne on vikat menkat tältä vuodelta. Itelllä ois mahdollista päästä ainakin gynelle yksityiselle vaikka heti. Jos täällä on Varsinais-Suomesta porukkaa niin saa jakaa kokemuksia hyvistä gynekologeista :smiling-eyes::folded:
Ite oon tykännyt Turussa käydä. Olisko ollut nimeltä Kirsi-Marja Kestilä. Mut on asiallinen ja ammattinsa osaava. Mä suosittelisin häntä!

Tuun kirjottelemaan tänne kans tylystä kohtelusta kemiallisen raskauden ajalta, soitin neuvolaan kysyäkseni ohjeita kun testi oli haalea ja menkat kuitenkin monta päivää myöhässä niin se akka siellä puhelimessa melkein huusi mulle että SINUN PITÄÄ ODOTTAA KAKSI VIIKKOA JA SITTEN VASTA SOITTAA. Olin ihan shokissa tämän jälkeen, ei ois paljoa häneltä vaatinut antaa jotain sympatiaa. Ei ollut edes kirjannut mihinkään tätä puhelua. Ja sit kun olin uudestaan raskaana niin nuhdeltiin siitä että soitin vasta rv 7 kun EI OLE AIKOJA ANTAA. Aina menee pieleen ja mulla on menny fiilis koko systeemiin näiden kokemusten takia 🤷🏼‍♀️

Tosi ikävää että ootte muutkin saaneet tylyä kohtelua 💔 kyllä kemiallinen omalla kohdalla oli tosi raskas kokemus mitä ei sais kukaan vähätellä.

Ikävä kuulla noin kylmästä vastaanotosta😐 Ei luulisi, että ystävällinen ja empaattinen kohtaaminen veisi yhtään sen enempää aikaa vaikka olisi kuinka kiire.

Miä ilmottaudun täällä taustalla lukijaksi, odottelen raskaaksi 2024 ryhmää mutta olen hengessä mukana jo täällä 😁 meillä siis 6/22 syntynyt esikoinen ja pikkuhiljaa pohditaan toisen yrityksen aloittamista. Esikoista tehtiin lopulta melkein 3 vuotta niin on vasta pohdinnassa koska ollaan valmiita uuteen yritykseen, kun on varauduttu siihen että aikaa voi mennä taas.. 🤔

Täällä on menossa dpo 7, mutta odotukset ei ole korkella tärppäämisen osalta kun ei ole mitään tuntemuksia.

Esikoisen kohdalla oli ensin kemiallinen ja seuraavassa kuussa tärppäsi heti perään. Molemmilla kerroilla rinnat kipeytyi muutama päivä oviksen jälkeen eli tuntemukset oli täysin samat.

Te kenellä on useampia raskauksia niin oletteko huomannut mitään eroa tuntemuksissa ennen plussaa?

Täällä on menossa dpo 7, mutta odotukset ei ole korkella tärppäämisen osalta kun ei ole mitään tuntemuksia.

Esikoisen kohdalla oli ensin kemiallinen ja seuraavassa kuussa tärppäsi heti perään. Molemmilla kerroilla rinnat kipeytyi muutama päivä oviksen jälkeen eli tuntemukset oli täysin samat.

Te kenellä on useampia raskauksia niin oletteko huomannut mitään eroa tuntemuksissa ennen plussaa?
3 raskautta, joista 1 kemiallinen ja 1 keskeytynyt keskenmeno, jokaisen tuntemukset olleet silti aivan erilaisia vaikka silti omalla tavallaan samanlaisia.Ekassa oli olo jotenki "euforinen" ja sellainen "pää pilvissä". Tokassa oli vain varma tunne. Kolmannesta olin vain koko aika kauhean tyyni tai semmoinen hyväntuulinen(tähän ei ehkä mies samaistu) ja tästä olin kuitenki varma että en voi olla raskaana. Ainut yhtenevä tekijä oli että pms oireet oli huomattavasti lievemmät.

muita tuntemuksia en muista ennenkuin raskausoireet alkoi, kemiallisesta ei kerenny tulla (vuoto alkoi n 3 päivää myöhässä) ja keskeytyneestä alkoi rv6, Loppuun asti kestäneestä alkoi rv 9

Mulla oli km-raskaudessa (ja nyt yhdessä kemiallisessa) tosi aikaiset oireet, alkoivat jo dpo 7-8. Loppuun asti menneessä ensimmäiset oireet alkoi joskus dpo 12-13 eli vasta selvästi positiivisen testin jälkeen.

Sinänsä oireet (nännikipu, rintojen arkuus, vti:n oireet, sukkapuikkokivut) oli samoja, mutta alkamisajankohta ja sitä kautta myös "vahvuus" vaihteli.

Täältä tähän väliin ihan puhdas oma napa ku ahistaa😵 Hirvee ongelma tän verenpainelääkkeen kanssa. Ilman lääkitystä paineet pomppasi heti 160/100 ja sitä raskauden aikana sopivaa lääkettä ei oo saatavilla tällä hetkellä koko Suomesta. Tänään testissä oikein hyvällä mielikuvituksella viivanpaikka eli varmaan nega. Miten ihmeessä pärjään paineiden kanssa sitten jos/kun olen raskaana kun lääkettä ei ole saatavilla ja Albetol ei laske paineita yhtään? Pitää ilmeisesti taas soitella lääkärille..

Täältä tähän väliin ihan puhdas oma napa ku ahistaa😵 Hirvee ongelma tän verenpainelääkkeen kanssa. Ilman lääkitystä paineet pomppasi heti 160/100 ja sitä raskauden aikana sopivaa lääkettä ei oo saatavilla tällä hetkellä koko Suomesta. Tänään testissä oikein hyvällä mielikuvituksella viivanpaikka eli varmaan nega. Miten ihmeessä pärjään paineiden kanssa sitten jos/kun olen raskaana kun lääkettä ei ole saatavilla ja Albetol ei laske paineita yhtään? Pitää ilmeisesti taas soitella lääkärille..
Kunhan pääset siihen alkuraskauteen niin pitäisi helpottaa edes vähän, minulla laski paineet normaaleiksi 2vk sisään plussasta. Mutta hurjat on paineet ilman lääkitystä. 🤯 Jos pitäis ilman pärjätä ni ottaisin varmaan omin nokkineen mini-ASA:a (100mg asetyylisalisyylihappoa), se ei laske paineita eikä estä raskaaksi tulemista, mutta ennalta ehkäisee veritulppia, minkä noin hurjat lukemat saattaisivat laukaista. :loudlycrying:

Soitappa sinne lääkärille heti huomenna. Jospa Albetolin määrää pitää rukata vaan reippaasti ylös. :Grimacing Face:

@Kesäheinä85 jännittävää! Odotellaan huomiselle toiveikkaita uutisia 😍

Täällä vähän ankeat fiilikset, ei ehtinyt edes piinailu alkaa, kun menkat alkoikin poikkeuksellisesti 5 päivää etuajassa.. kierto ollut tosi tasainen kierukan poiston jälkeen, nyt lyhyempi, mutta näitä varmaan sattuu. Ei muuta kuin kohti joulukuuta ja vuoden viimeistä mahdollisuutta 🙏 seuraavan kierron parhaimmat piinapäivät osuu joulun päiville, joten kiva jännitellä anoppilassa 🤪

Toivotaan, että mahdollisimman monen ei tarvitsisi siirtyä raskaaksi2024 ryhmään 🥰

Takaisin