Raskaaksi 2023

@Kuuttituutti , kauanko sulla on ollut tämä käytössä, oletko kokenut hyödylliseksi? Onko siitä sulle ollut jotain haittavaikutuksia?

@Kesäheinä85 , auttoiko se säännöllistämään kierron pidemmäksi aikaa, kun lopetit käytön? Ja jäikö tiputtelut pois? Huomasitko haittavaikutuksia?

@M3tti , kerrothan myös kokemuksista sit myöhemmin? Onko teillä siis myös nyt jo toive raskautua vai hoidatteko ensin kierto häiriöt pois alta?

Ja jos kysymykset tuntuu liian tungettelevilta, ei tietenkään tarvitse vastata. 😊

Muokattu viimeksi:
@Indira22 mulla on ollut lääke käytössä keväästä asti ja haittavaikutuksia en oo huomannut. Meidän ”ongelmana” on toistuvat keskenmenot. Viimeisin raskaus meni pisimmälle ja siinä oli ekaa kertaa tukilääkkeet käytössä. Uskon siis että mulla niistä on hyötyä. Teroluteissa se vaikuttava hormoni on sellaisessa muodossa että verikokeessa se vaikutus ei näy niin siksi mulla vähennettiin teroluttejen annostusta ja laitettiin rinnalle Cyclogest. Keskenmenoista mun kierrot on myös venyneet joten mulla on letrozol ovulaation tukena (vaikka oon siis aina ovuloinut ilmankin).

@Kuuttituutti , kauanko sulla on ollut tämä käytössä, oletko kokenut hyödylliseksi? Onko siitä sulle ollut jotain haittavaikutuksia?

@Kesäheinä85 , auttoiko se säännöllistämään kierron pidemmäksi aikaa, kun lopetit käytön? Ja jäikö tiputtelut pois? Huomasitko haittavaikutuksia?

@M3tti , kerrothan myös kokemuksista sit myöhemmin? Onko teillä siis myös nyt jo toive raskautua vai hoidatteko ensin kierto häiriöt pois alta?

Ja jos kysymyksymykset tuntuu liian tungettelevilta, ei tietenkään tarvitse vastata. 😊
Kerron toki sitten miten tämä sujuu. Meillä on nyt eka kierto menossa näiden kanssa. Ajatuksena on raskautua jo nyt, mutta ongelmana mulla jopa 60 päivää pitkät kierrot. Kokeilen näitä nyt sen 3 kk ja katsotaan sitten miten edetään.

Kiitos kun jaksatte vastailla 🙏 , mietin juuri että voisikohan tuosta olla apua myös mulle ja sen takia erilaiset kokemukset kiinnostaa ennen kuin kyselen asiasta gyneltä. Jokaisella tietysti yksilölliset syyt miksi lääkettä määrätään ja ei voi suoraan verrata, mutta auttaa vähän hahmottamaan miten lääke toimii ja mihin sitä määräillään. Se 20min gynen aika on niin lyhyt, että tarvii valmistautua hyvin siihen. 🧐😄

Ootteko muuten muut yrittäjät tehneet joitakin elämäntapa muutoksia ennen yrittämistä tai sen aikana?

Mulla tänään dpo 1 tai 2. Eilen myöhään illalla ja aamulla kummallisia menkkatyylisiä kipuiluja. Eilen oli pieni notkahdus lämmöissä alaspäin ja tänään taas lämmöt pomppas selkeästi luteaali vaiheen lämpöihin. Eli kai se ovis sitten on tapahtunut. Eilen vielä varmistus tallettelut ja nyt on kyllä niin hyvä fiilis tästä vieläkin kun osu niin hyvin talletukset kohdilleen. 🥳

Testailusta kysyttiin, niin mä en malta ikinä odotella ja uitan ekan r testin jo varmaan dpo8 tai dpo9 😀 Kiva kun on monta muutakin samassa vaiheessa, niin ei tarvi yksin piinailla.

Moi! Nopea esittely tähän alkuun. Olen 35-vuotias kahden lapsen äiti, 11/2016 ja 1/2019 syntyneet lapset. Olemme avomiehen kanssa vasta aloittaneet kolmannen lapsen yrittämisen. Aion ottaa urakaksi lukea koko ketjun läpi, jotta olisi helpompi osallistua keskusteluun kun tietää suurin piirtein mikä tilanne on kenelläkin :smiling-eyes:

Kaakkuri mennään tosi samoissa 🤩 ovisplussa tiistaina. Tallettelut ma ti ja eilen to 🤭 dpo ei varmuutta mut kp on 21/32
Onnea molemmille matkaan! 🥳

On tosiaan tosi monta meitä palttiarallaa dpo 2-5 meiningillä menijöitä. Ensi viikko siis jännää!

Sitä ennen olen kovin innokas tiiraamaan teidän vähän pidemmällä olevien testejä kun uskallaudutte uittamaan! :)

Mietin myös osin @Minkki88 inspiroimana, pitäisikö tehdä pieni esittelykierros. Täällä on paljon uusia (tervetuloa), vanhoja (meillä on vielä aikaa 2023!!!), ja uusvanhoja (osanotot, muistan itsekin miltä tuntui palata takaisin yrittäjiin lasketun ajan ryhmästä keskenmenon jälkeen) naamoja.

Itse aloitan: Kaakkuri, ikäryhmään 35-40 kuuluva toisen lapsen yrittäjä. Myös mies samaa ikäluokkaa. Heinäkuussa jätettiin ehkäisy (kumi) pois, ja syyskuun alussa oli toiset varmasti oikea-aikaiset tallettelut, eli suunnilleen yk 4. Vielä asia ei ole kauheasti stressannut, kun on kestänyt saada oma pää mukaan yrittämiseen, mutta kohta alkaa tulla paineita!

Kaksi haileinta mahdollista kemiallista (tai pelkkää viivanpaikkaa/hysteerisen raskaude oireita :Face With Tears Of Joy: ) on nyt syksyllä takana, ja koska esikoinen tuli heti keskenmenon ja hailurakemiallisen jälkeen keltarauhastukilääkityksellä, olen alkanut pohtia viekö gynekologille tie ja tarvitsenko taas progesteronia. Kierto on ollut säännöllinen 28 päivää vielä keväällä, mutta nyt kemiallisten - tai heh, alkavien vaihdevuosien? - takia on lyhentynyt n. 22-24 päivään (vuoto siis alkanyt n. dpo 9 eli heti saman päivän iltana kun viivanpaikkaa olen aamulla tiiraillut). Kilpparit, rauta-arvot, bmi yms. ovat riittävän hyvällä mallilla, eli veikkaus on että hitaammin tärppääminen johtuu ihan iän tuomasta munasolujen heikommasta laadusta tai toki keltarauhasongelmat ovat myös mahdollisia.

@Kaakkuri En tiedä oliko kemiallinen vai ei, mut menkat alkoi päivän etuajassa, vuoto oli vähän normaalia runsaampaa ja melkein mustaa hyytymillä. Nyt kp9 ja tuntuu että munat kypsyy 😅

Mä olen 34v, mies kolme vuotta vanhempi ja pikkukakkosta yritetään. Minipillerit lopetin toukokuussa, minkä jälkeen kesti että kierto normalisoitui. (Ei lasketa montako huonoa oli siinä välissä) Nyt menossa siis kolmas normaali kierto. Moneen kertaan olen manannut, miksei sitä tajunnut aiemmin lopettaa pillereitä, kun tiedossa oli milloin yritys alkaa. Esikoinen on kierto-ongelmien vuoksi tehty Letrozoleilla ja varmaan alkuvuodesta täytyy mennä taas gynen pakeille.

@Indira22 söin terolutia muistaakseni yhdessä kierrossa.. en muista enää oliko sivuoireita.. tokkopa mitään ihmeempää. 🤔
Kannattaa kysyä gynekologilta, ja voihan sitä varata pitemmänkin ajan 😉
Ens kierrossa syön itse viimeiset letrot, nyt menee vielä ilman.. oisko kolmas vai jo neljäs ilman..
Ja sit ajattelin tammikuussa varata aikaa yksityiselle jos ei tärppää seuraavissa kahdessa/kolmessa kierrossa.
Kolme vuotta jo yritystä takana, ei enää ikä kestä kauempaa kokeilla näillä konsteilla 🙈

kp36 ja aamu alkoi hennon vaaleanpunakalla vuodolla. Onkohan tää kierto nyt menetetty tapaus 😖 onhan mulla tosi pitkä kierto muutenkin, mutta nyt en osaa sanoa onko menkat tuloillaan vai oisko tää jotain harmitonta vuotoa 🥺 edelliset menkat oli täysin oireettomat ja jos nää on sitä itseään niin nyt on sama tilanne. Joka on todella epänormaalia mulle. Onko mulla enää mitään toivoa siis tässä kierrossa teidän mielestä? 😭 onko epänormaalia jos on vuotoa näillä kiertopäivillä?

kp36 ja aamu alkoi hennon vaaleanpunakalla vuodolla. Onkohan tää kierto nyt menetetty tapaus 😖 onhan mulla tosi pitkä kierto muutenkin, mutta nyt en osaa sanoa onko menkat tuloillaan vai oisko tää jotain harmitonta vuotoa 🥺 edelliset menkat oli täysin oireettomat ja jos nää on sitä itseään niin nyt on sama tilanne. Joka on todella epänormaalia mulle. Onko mulla enää mitään toivoa siis tässä kierrossa teidän mielestä? 😭 onko epänormaalia jos on vuotoa näillä kiertopäivillä?

Menkat varmaan alkamassa? Mikä dpo?

Dpo10. Kp 24/27-28.

Mä oon 39. Ollaan yritetty 1,5v. lasta. Mun eka. Mies on 38v. Ja hänellä lapsi, esiteini. Oon perunu kaks aikaa lapsettomuuspolilta, koska tulin raskaaks. Sit tuli keskenmenot. Mulla on kaksi kohtua, saattaa vaikeuttaa prosessia. Ekaan tärppiin meni melkein vuosi. Toukokuussa vasta sain kilpirauhaslääkkeet, kun todettiin, että on vajaatoimintaa. Jos nyt ei tärpänny niin vihdoin päästään sinne lapsettomuuspolille. Voin tarvita jotain hormonitukea. Verikokeet tehty jo sitä varten. Jänniä aikoja.
En tiiä teenkö testiä ennen menkkojen alkamispäivää…

Muokattu viimeksi:
Menkat varmaan alkamassa? Mikä dpo?
En osaa sanoa kun ei tässä kierrossa sitä ovista seurailtu. Todennäköisesti joo menkat alkamassa 🥺 tai sitten ärtyi kun ronklasin tutkia että tuleeko verta. Laitoin pikkuhousun suojan niin siihen ei tullut mitään eikä paperiinkaan pyyhkiessä. Saa nähdä miten käy.

Pikainen(yritän ainakin 🥲) esittely täältä. Molemmat ollaan 39v, yk24 meneillään. Meillä alkuun saatiin simppa analyysissa nolla tuloksia, kunnes tän vuoden toukokuussa näkyi yhteensä 3miljoonaa siittiötä. Uusi testi tehtiin syyskuussa ja määrä oli 8x suurempi 🥳 Lääkäri katsoi yrityksen virallisesti alkaneen silloin mutta me ollaan kuitenkin yritetty joka kierto ihan alusta asti ollaan oltu kipeitä tai ei, tällä kierrolla mulla selkä kakkina mutta onnistui se yhden kerran kuitenkin 😅
Miehellä signaalilääkitykset päällä ja on tää sellasta jännäriä ollut ettei tosikaan. Ja piinailut päälle 😅😅😅
Me haaveillaan iltatähdestä ja tarkoitus tehdä kyllä heti perään toinen kaveriksi jos nyt tän yhden saisi alulle 😍
Lapsia on kolme ennestään 09,11,13 syntyneet🥰

Ovistikut on käytössä. Kyllä tähän sen verta rahaa uponnut ettei uskalla olla tikuttamatta ettei mene ohi. En selkeesti tunne ovista, limoista kyllä voi päätellä että tulossa on. Tällä kierrolla pääsi yllättää kylläkin, kun ovis aikaistui kolmella päivällä.

Mä piinailen nyt dpo3 ja rauhallista toistaiseksi hermojen kanssa. Ensi viikko töissä ja sitten onkin eka testi vaikkapa torstaina jo dpo8.

Selkäkin onneksi jo parempi mulla, joku noidannuoli tai vastaava tuli kun rengasta nostin autoon 😜

Koskas muut aloittaa testailun?

Tervetuloa Minkki88 ja pikaista plussaonnea 💖

Nooraolivia, lähdin ihan samoissa fiiliksissä tähän kiertoon, että ei tästä tuu mitään 😫 pidin vähän taukoakin täältä. Teki hyvää.

Nyt yk8 ja kierto käyttäytyi oudosti.. viime menkat oli 2 päivää! Sit oli joku 5 päivää vuodotonta ja sit vuodin 5 päivää 😳 en tiedä onko tossa voinut olla joku kiinnittymisyritys, mutta mitään ei näkynyt testeissä ainakaan. Nyt tosta pidemmästä vuotopätkästä laskien olis kp13. Jos ei mitään tässä loppuvuonna enää tapahdu niin varmasti tammikuussa tutkimuksiin. Olen jo 35v. Nyt lomaviikko ja yrittänyt vaan saada kaikkea stressiä pois. Ja tästä loppuvuodesta tavoitteena tiputtaa muutama kilo. On vain lievä ylipaino mutta silti.. jos sekin vaikuttaa hormoneihin heikentävästi 🤔

Pikainen(yritän ainakin 🥲) esittely täältä. Molemmat ollaan 39v, yk24 meneillään. Meillä alkuun saatiin simppa analyysissa nolla tuloksia, kunnes tän vuoden toukokuussa näkyi yhteensä 3miljoonaa siittiötä. Uusi testi tehtiin syyskuussa ja määrä oli 8x suurempi 🥳 Lääkäri katsoi yrityksen virallisesti alkaneen silloin mutta me ollaan kuitenkin yritetty joka kierto ihan alusta asti ollaan oltu kipeitä tai ei, tällä kierrolla mulla selkä kakkina mutta onnistui se yhden kerran kuitenkin 😅
Miehellä signaalilääkitykset päällä ja on tää sellasta jännäriä ollut ettei tosikaan. Ja piinailut päälle 😅😅😅
Me haaveillaan iltatähdestä ja tarkoitus tehdä kyllä heti perään toinen kaveriksi jos nyt tän yhden saisi alulle 😍
Lapsia on kolme ennestään 09,11,13 syntyneet🥰

Ovistikut on käytössä. Kyllä tähän sen verta rahaa uponnut ettei uskalla olla tikuttamatta ettei mene ohi. En selkeesti tunne ovista, limoista kyllä voi päätellä että tulossa on. Tällä kierrolla pääsi yllättää kylläkin, kun ovis aikaistui kolmella päivällä.

Mä piinailen nyt dpo3 ja rauhallista toistaiseksi hermojen kanssa. Ensi viikko töissä ja sitten onkin eka testi vaikkapa torstaina jo dpo8.

Selkäkin onneksi jo parempi mulla, joku noidannuoli tai vastaava tuli kun rengasta nostin autoon 😜

Koskas muut aloittaa testailun?
Täällä ollaan myös samassa DPO 3-4. Meinasin myös, että testailen aikaisintaan perjantaina. Saa nähdä maltanko odottaa DPO 9-10. Menkat pitäisi alkaa ensi viikon sunnuntaina aikaisintaan.

Täällä on monella piinapäivät menossa, jännällä odottaen ja toivoen plussa-aaltoa.

Hiukan taas omaa napaa. Kp 2 menossa, vuoto ollut tänään jotain aivan järkyttävää, kahdesti tullut siteistä läpi lyhyessäkin ajassa. Nyt onneksi näyttää rauhoittuvan.

Oon tässä miettinyt että oiskohan tuosta haittaa jos hiukan lisärautaa söisi, hemoglobiini on siis tosi hyvä mutta ferritiini ei välttämättä, vuosi sitten ollut alle 50..

Takaisin