Raskaaksi 2023

Laitoin keskenmenoista Facebookiin ja eräs ihminen kirjoitti siihen tämän olevan merkki siitä, että lapsiluku on täynnä 🙄 Ja laittoi vielä viestiä kuinka johtuu mun lihavuudesta. Voi johtuakin, mut en laittais ite kenellekään tollasta viestiä 🙄
En voi käsittää 😢

Laitoin keskenmenoista Facebookiin ja eräs ihminen kirjoitti siihen tämän olevan merkki siitä, että lapsiluku on täynnä 🙄 Ja laittoi vielä viestiä kuinka johtuu mun lihavuudesta. Voi johtuakin, mut en laittais ite kenellekään tollasta viestiä 🙄
Mun BMI on 37 ja nyt vuoteen kolme keskenmenoa. Meidän lääkäri totesi mulle suoraan että mun ylipainolla ei ole mitään tekemistä keskenmenojen kanssa. (Meillä kaikista nähty sykkeet). Oon tosi pahoillani tökeröstä kohtelusta jota oot saanut osaksi mutta ylpeä siitä että annoit vaikealle asialle kasvot, ja vielä tähdenlentoviikolla.

Ai luoja, tulipas vihainen olo puolestasi ! Keskenmenot ei määritä sitä milloin lapsiluku on täynnä, enkä todellakaan usko että syy olisi ylipainossasi, vaikka se usein riskitekijäksi sanotaankin.

Omien keskenmenojen aikaan (niitä taustalla kaksi, yksi 18 vuotiaana ja toinen 27 vuotiaana) sain paljon lohtua ajatuksesta että se lapsi ei ole vain tarpeeksi vahva tähän maailmaan, vaikka alkuun soimasin itseäni että tein kaiken väärin ja olisi pitänyt olla tarkempi. Vaan ei, et ole voinut asialle tehdä mitään.

Tuollaiset kommentit kertovat enemmän niiden kirjoittajasta kuin kohteesta.. @Iltatähti89 😣
Itse en nykyään julkaise Faceen paljon mitään ja olen karsinut kaverilistan sellaisiin henkilöihin, joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä. Jotka eivät vie voimia enemmän kuin antavat. Elämä on liian lyhyt suureen negatiivisuuteen.

Tuollaiset kommentit kertovat enemmän niiden kirjoittajasta kuin kohteesta.. @Iltatähti89 😣
Itse en nykyään julkaise Faceen paljon mitään ja olen karsinut kaverilistan sellaisiin henkilöihin, joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä. Jotka eivät vie voimia enemmän kuin antavat. Elämä on liian lyhyt suureen negatiivisuuteen.
Aamen!
Itsellä kanssa että en julkaise juurikaan mitään muuta kuin rajatulle piirille (perhe, miehen perhe ja läheisimmät ystävät) ihan juuri sen takia että on elämässä kuitenki niitä jotka puhuu selän takana enkä jaksa semmoista negatiivisuutta.

Ja sitten se että miten kukaan on millään tavoin oikeutettu arvostelemaan toisen kehoa ?!

Pari päivää sit kirjoittelin et tuli ihan vähän sitä haaleeta vaaleenpunaista sit pari päivää välissä ei mitään ja tänä aamuna nyt taas vähän haaleeta persikan sävystä. Pikkusen ehkä haiskahtikin. Voiskohan tulla kohdunsuulta jos tullut taas sitä ektopiaa. Yhdessä raskaudessa näillä samoilla viikoilla just ennen alku ultraa tuli kans haaleen persikan sävystä ja lekuri sano et on kohdunsuulla ektopiaa mikä herkästi vuotelee.

Muokattu viimeksi:
En kyllä ole lukenut että lihavuus aiheuttaisi keskenmenoja! Aika törkeää edes vihjailla sellaista. Ikävästi sanottu. :Angry Face With Horns:

Mutta lihavuus kyllä voi tehdä vaikka ja mitä ikävää vauvatoiveille. Olen lueskellut nyt lävitse: Viisaat valinnat - terveenä raskaaksi, hyvä synnytys* ja siinä oli ylipainon vaikutuksista lisääntymisterveyteen. Sen jo tiesinkin foorumilta että ylipaino kulkee usein käsikädessä PCOS:n kanssa, mutta yllättävää oli että vaikkei se vaivaisi niin silti on useammin ovuloimattommia kiertoja, ja kohdun ph:ssa on jotain ettei vauvan alku vaan saa tarrattua kiinni kunnolla. Yritysajat ovat siksi pidemmät kuin normaalipainoisilla. Ja alan ymmärtämään miksi vaikkapa greippimehut toimivat, ja matala-asteisen tulehduksen laskemiseen tähtäävät lääkkeet ja lisäravinteet.

Ja minut yllätti täysin että myös miehen ylipainolla on melkoinen merkitys! Vähemmän tavaraa, vähemmän simppoja, ja suurempi osuus simpoista huonokuntoisia. Miehellä lihavuus laskee testosteronitasoja, varmaankin syy sille ettei sitten simppoja synny samaan tapaan kuin hoikempana, ja varmasti vaikuttaa myös talletteluhalukkuuteen.

Mutta, onneksi on hyviä lisäravinteita, kuten Donaferty ja myo-inositol joilla huolimatta ylipainosta voi muuttaa naisen elimistön tilaa suotuisammaksi tilapäisesti. Inkivääri ja mini-aspirin laskevat kehon matala-asteista tulehdustilaa. Parashan tietysti olisi ottaa kuntokuuri pariskunnan kummallekin osapuolelle ennen vauvahaaveiden toteuttamista.

*https://www.theseus.fi/bitstream/ha...aat_Valinnat-netti.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Muokattu viimeksi:
Mä alan kallistuu kemiallisen puoleen ku taas tuli haalea viiva 😪😪😪 Miten te, joilla on useita keskenmenoja/kemiallisia, saatte toivoa siihen, että joskus vielä tulee vauva? 😪
Todella usein tuntui, että ei enää jaksa näitä keskenmenoja, koska fyysisesti palautuminen vei aikaa ehkä enemmän kuin henkinen. Se raskausaika (on yhä, vaikka nyt vihdoinkin päässyt jo rv 35!) oli aina yhtä paskahalvausta joka "rasahduksesta" ja eli koko ajan valmistautuen keskenmenoon. Keskenmenon toteaminen on ollut henkisesti sitten ehkä lopulta helpotus, kun yleensä on alitajuntaisesti aistinut ettei raskaus suju nyt ihan niin kuin pitäisi, mutta se odottaa vain sitä loppusilausta. Fyysisesti itselle sit ollu ehkä rankempi km, kun ensinnäkin vuotaa aina kuin seula pari viikkoa ja sitten saa pelätä, onko kaikki materiaali tullut pois ja sitten pitää odottaa koska seuraava ovis mahtaa olla ja jotta ei lopu siihen odotus, niin miehen reissutyön/muualla asumisen takia ei välttämättä heti edes päässyt jatkamaan yritystä. Jostain aina joku tsemppi uudelleen yrittämiseen tuli kuitenkin!

Ei tuollaista pitäisi mennä kellekään sanomaan :sad001 Itsellä ollut aina raskautuessa ylipainoa enempi vähempi, nykyisen raskauden alkaessa olen itseasiassa ollut lihavampi kuin koskaan aikaisemmin, mutta koskaan ei ole ylipainoa pidetty syynä keskenmenoille. Edes raskautumisen esteenä ei ole ollut, tutkimuksissakin kaikki todettu olevan hyvin ja olen perusterve, kierto säännöllinen, aina olen ovuloinut yksittäisiä kertoja lukuun ottamatta. Toki ylipaino tietysti vaikuttaa moneen asiaan ihan tutkimustenkin valossa, mutta silti mielestäni "siviilillä" ei ole oikeutta tulla kellekään diagnooseja jakamaan.

En kyllä ole lukenut että lihavuus aiheuttaisi keskenmenoja! Aika törkeää edes vihjailla sellaista. Ikävästi sanottu. :Angry Face With Horns:

Mutta lihavuus kyllä voi tehdä vaikka ja mitä ikävää vauvatoiveille. Olen lueskellut nyt lävitse: Viisaat valinnat - terveenä raskaaksi, hyvä synnytys* ja siinä oli ylipainon vaikutuksista lisääntymisterveyteen. Sen jo tiesinkin foorumilta että ylipaino kulkee usein käsikädessä PCOS:n kanssa, mutta yllättävää oli että vaikkei se vaivaisi niin silti on useammin ovuloimattommia kiertoja, ja emättimen ph:ssa on jotain ettei vauvan alku vaan saa tarrattua kiinni kunnolla. Yritysajat ovat siksi pidemmät kuin normaalipainoisilla. Ja alan ymmärtämään miksi vaikkapa greippimehut toimivat, ja matala-asteisen tulehduksen laskemiseen tähtäävät lääkkeet ja lisäravinteet.

Ja minut yllätti täysin että myös miehen ylipainolla on melkoinen merkitys! Vähemmän tavaraa, vähemmän simppoja, ja suurempi osuus simpoista huonokuntoisia. Miehellä lihavuus laskee testosteronitasoja, varmaankin syy sille ettei sitten simppoja synny samaan tapaan kuin hoikempana, ja varmasti vaikuttaa myös talletteluhalukkuuteen.

Mutta, onneksi on hyviä lisäravinteita, kuten Donaferty ja myo-inositol joilla huolimatta ylipainosta voi muuttaa naisen elimistön tilaa suotuisammaksi tilapäisesti. Inkivääri ja mini-aspirin laskevat kehon matala-asteista tulehdustilaa. Parashan tietysti olisi ottaa kuntokuuri pariskunnan kummallekin osapuolelle ennen vauvahaaveiden toteuttamista.

*https://www.theseus.fi/bitstream/ha...aat_Valinnat-netti.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Kaikille syömishäiriöisille ei ihan kuntokuurit sovellu valitettavasti 🫤 Mä käyn ravitsemusterapeutilla ja opettelen tällä hetkellä täsmäsyömistä mihin kuuluu säännöllinen ateriarytmi ja rentous. Mun pitää päästä syömisen aiheuttamasta syyllisyydestä pois, niin ammattilaisten mukaan herkuttelu vois vähentyä. Ku ei oo enää ns. kiellettyjä ruokia houkuttimena 👍🏻

No voi taivas - tosiaan kertoo siitä, että taitaa olla tosi paha olo ihmisellä itsellään kun noin inhottavasti viitsii komentoida! 😔 Toivottavasti pian unohdat koko typeryyden!

@Iltatähti89 tsemppiä! Tämä varmaan jo kysytty mutta mitkä viikot sulla

No voi taivas - tosiaan kertoo siitä, että taitaa olla tosi paha olo ihmisellä itsellään kun noin inhottavasti viitsii komentoida! 😔 Toivottavasti pian unohdat koko typeryyden!

4+3 olis pitänyt olla eli kemialliseksi jäi 😪

Joo mä estin tän miehen, joka on aiemminkin loukkaavasti mulle kirjoittanut 👍🏻

Todella törkeästi sanottu, kyllä suututtaa tuollaiset! 🤬 Olis hiljaa, jos ei mitään hyvää sanottavaa ole. Hyvä että estit, tuollaista ei tarvitse kenenkään kuunnella.

Kaikille syömishäiriöisille ei ihan kuntokuurit sovellu valitettavasti 🫤 Mä käyn ravitsemusterapeutilla ja opettelen tällä hetkellä täsmäsyömistä mihin kuuluu säännöllinen ateriarytmi ja rentous. Mun pitää päästä syömisen aiheuttamasta syyllisyydestä pois, niin ammattilaisten mukaan herkuttelu vois vähentyä. Ku ei oo enää ns. kiellettyjä ruokia houkuttimena 👍🏻
Niin, painon pudotus ja kuntoilu ovat tosiaan oma taiteenlajinsa; mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Onneksi on saatavilla nykyään apua. Hyvä että asiaan on tartuttu. :smiling-eyes:

Törkeetä kommenttia oot kyllä saanut @Iltatähti89 🤢.

Omanapailuna, hohhoijaa ehdin jo melkein huokaista ku ruskean tulo loppui, noh aamulla vessassa pyyhittäessä tuli verensekaista valkkaria. Edelleenkin vaan pyyhittäessä mut pakko mennä siteiden turvin töihin. Ärsyttää ku kroppa ei toimi tai siltä se vahvasti ny vaikuttaa😵‍💫.

Ja koska tässähän ei oo vielä tarpeeksi nii nuorimmaisella kihiksiä löydettiin la ja keskimmäinen kuumeessa 🥴.

Päivittelen omaa tilannetta sillä, että sain ajan torstaille lääkäriin, jossa ultrataan. Toivottavasti tulis joku selvyys vuodoille, olipahan se sitten se pahin. Haluaisin vaan jotain vastauksia, kauheeta elää tässä epätiedossa ja omalla tavallaan ei uskalla toivoa parasta ettei joudu uudestaan kokemaan sitä samaa pettymystä, kun vuodon alkaessa. Kivut on pysyneet poissa, vuoto niukkaa, mutta sitä tulee edelleen säännöllisesti. On väriltään kirkkaan punaista, välillä vähän tummempaa, välillä vaan liman seassa vähän, mut hyytymiä ei tule.

Takaisin