Raskaaksi 2023

Moi! Uutena täällä kirjoittelen. Esittäytymisketjuun jo kirjoitin. Meillä ensimmäisen yritys alkanut tällä viikolla. Toiseen ketjuun jo kerroinkin, että mahdollisesti missasin ajoituksen tästä kierrosta päivällä. Minulla on vahvat oireet ovulaation aikaan, niin en ajatellut alkuun testata ovulaatiota. Toisaalta kuitenkin olen iäkkäämpi ensiyrittäjä, 38, joten voisiko olla tarpeen vielä testeinkin varmistua ajoituksesta?

Toinen mitä mietin on folaatti. Aloitin vasta 2 viikkoa sitten ottamaan Folireniä ja Multivitan raskaus&imetys. Oletteko muut olleet aina jo hyvissä ajoin liikkeellä folaatin kanssa? Kävin Puhdin testeissä kuukausi sitten ja siinä folaattiarvo oli vähän alakanttiin 12 nmol/l. Terveyskirjastoon sanotaan, että ”Pitoisuusväli 8–15 nmol/l on harmaa alue, jolla folaatin puutetta ei voida varmasti poissulkea.” Ehdin nyt siis jo tästä huolestua, että jos olisin tullut jo tästä kierrosta raskaaksi, niin olenko liian myöhässä folaatin noston suhteen?
Mä ottaisin tupla-annoksen folaattia eli oisko 800 päivässä vaikka nyt kuukauden. Kysyisin tietty neuvolan puhelinpalvelusta ensin, onko ok.

Muokattu viimeksi:
Torstaina loppui tän kierron kuukautiset, joten tästä se varsinainen yritys alkaa! Tosi jännää, tää on ensimmäinen kerta, kun yritetään lasta. Esikonen sai alkunsa "vähän" yllättäen alkuvuodesta -13, kun vasta oltiin alettu seurustella ja sen jälkeen ei oikeastaan olla puhuttu, että halutaanko lisää lapsia. Keväällä lääkäri kysyi onko lapsiluku täynnä, kun oli epäilys pcos:stä. Silloin vasta havahduin, että esikoinen on 9v, syksyllä 10 ja me ei olla edes mietitty asiaa. Otin sit asian puheeksi miehen kanssa ja hän sanoi, että "tulee jos on tullakseen". Ihan hyvä vastaus muuten, mutta kuparikierukan kanssa todennäköisyys aika pieni 😂 Tämä oli siis toukokuun lopussa, jolloin sovittiin, et elokuun alkupuolelle varaan ajan kierukan poistoon ja aloitin silloin syömään folaattia. En ole kovinkaan monelle ihmiselle tästä kertonut, joten on kiva kun täällä foorumilla voi haaveilla yhdessä muiden yrittävien kanssa. Tsempit kaikille, erityisesti jo pitkään yrittäneille ❤️

Toinen mitä mietin on folaatti. Aloitin vasta 2 viikkoa sitten ottamaan Folireniä ja Multivitan raskaus&imetys. Oletteko muut olleet aina jo hyvissä ajoin liikkeellä folaatin kanssa?
Mä en esikoisen aikana tiennyt lainkaan folaatista, ja aloitin vasta sitten vasta kun soitin eka kertaa neuvolaan, ja silloin oli viikkoja jotain 6+. Ja ihan terve lapsi tuli 😊

Ymmärtääkseni isosta annoksesta foolihappoa ei ole haittaa. Esim itse syön monivitamiinin (500mikrog) lisäksi 1mg reseptillä foolihappoa (Foliver) reuman takia. Joidenkin sairauksien/lääkityksien takia foolihappoa voi joutua syömään montakin mg.

Tervetuloa yksisiipinen ja plussaonnea 💗

Jefar, onneksi teille nyt tulossa apuja ja toivon paljon, että pian onnistuu 💗

Mä oon käyttänyt chlorella -tabletteja. Niissäkin paljon folaattia. Uskon että luontaiset lähtee tärkeämpiä ja imeytyy paremmin. Vihreitä kasviksia, marjoja ja täysjyvää ruokavalioon 💗

Mulla on tänä aamuna ollut vähän etova olo. Ja vasen rinta etenkin mun mielestä turvonnut ja arka. Olisin testannut jo mutta harmi kun unohtui ostaa pc-testejä! Kp24. Ja nyt ainakin tapahtuu väkisinkin se etten testaa liian ajoissa.

Missäs vaiheessa kiertoa ja jännäystä kaikki taas menee?

Mulla kp15/dpo1, hurjista oviskivuista ja muista oireista ei voinut tällä kertaa erehtyä.

Arvat oli vetämässä vain dpo -3 ja dpo -4 ystävien kanssa tehdyn mökkireissun takia, eli heikoissa kantimissa (alle puolet mahdollisuuksista vs jos olisi ollut -2 ja -1), mutta riittävästi siihen että voi vähän jännätä. 😆

Mä oon alkanut nyt tikuttaa ovista, jos sattuis nii käymään et tulis ton kkm jälkeen "normisti". En muista tuliko tänne jo kirjoitettua mutta ei varsinaisesti ootella niit yksii kk, koska meni kuitenkin helposti toi tyhjennys (5vrk vuotoa ja vajaa 2vk nii rtesti negatiivinen).

Jotenki koko ajan on ovis olo mut tikku vastas tänään noin kp13 tikkua vahvuudeltaan, toki ei ehkä ihan verrannollisia keskenään oo kuitenkaan verrata vanhoihin tikkuihin😅.

Miulla on menossa kp 10, kierrot on ollu tosi epäsäännölliset, aloitan oviksen tikuttelun tänään. Ei mitään havaintoa siitä, että ovuloinko varmasti, se tässä vaiheessa jännittää eniten.

Osaatteko sanoa, mikä vuorokauden aika olis paras oviksen tikutteluun?

Muokattu viimeksi:
@Valora
Toivotaan 🤞🏽 nyt eka inssi edessä 🤞🏽

Täällä mennään kp 11, cb digi näyttää vielä tyhjää palluraa, ovis limat lisääntyneet eli eiköhän se ovis sieltä parin pöivän päästä taas ilmesty 🙈
Jännittää vaan se että onko miehen simppanäyte ä sitten riittävä/laadukas vai ei että onnistuuko inssi 😬

Ei olla suoraan sanottuna paljoa ehditty heilutella kun tuo tahtoo olla puolilleöin aina töissä ja ite kun kello herättää töihin jo 05 😓
Lupas kyllä että huomenna tulis aikasemmin kotiin koska nyt on ”hyvät päivät käsillä”

Ainahan jotain asiaa täytyy jännittää etukäteen 😂
Seuraavaks sitten jännitellään inssin tulosta 🙈

Miulla on menossa kp 13, kierrot on ollu tosi epäsäännölliset, aloitan oviksen tikuttelun tänään. Ei mitään havaintoa siitä, että ovuloinko varmasti, se tässä vaiheessa jännittää eniten.

Osaatteko sanoa, mikä vuorokauden aika olis paras oviksen tikutteluun?
Aamun ekasta ei suositella tekemään ovistestiä mutta muuten tärkeintä on se että mittaa päivittäin suht samaan aikaan. Osassa ovistestejä suositellaan mun mielestä aamupäivällä testaamista.

Täällä kp7, keskiviikkona kp10 ajattelin aloittaa ovistestit..nyt ekan kerran oikein hymynaalla.. ja peräti sillä mikä havaitsee kahta hormonia. Toki pitää vielä tarkistaa ohjeet, että mikä kp pitäisi aloittaa testaus yms. Letrozolit on tukemassa asiaa..
Hei mulla aika sama tilanne! Nyt kp 6 ja ihan mielenkiinnosta testasin ovistestillä miltä näyttää, letrot tukemassa ovista. Aika mukavan näköinen viiva jo kiertopäiviin nähden, cb digi vielä nega.

Aamun ekasta ei suositella tekemään ovistestiä mutta muuten tärkeintä on se että mittaa päivittäin suht samaan aikaan. Osassa ovistestejä suositellaan mun mielestä aamupäivällä testaamista.
Piti ihan googletalla tätä, kun sain ite tässä kierrossa aamun ekasta selvän plussan, ja aloin jo epäillä sen luotettavuutta 🙈 mutta ilmeisesti voi olla että aamulla hormooni on liian laimentunutta? - eli tuskin siis positiivinen on ollut virheellinen 🙈

Täällä kp 24/25-33.. en ole tikutellut, mutta ovisoireita vahvasti kp10-12. Huomenna ostan testejä ja jos ti aamupissasta.. 😍 Pitäis jotakin jo näkyä, jos on hyvin käynyt 💗💗💗

Tuli vielä mieleen tämä hoitavan tahon ohjeistus:

Suositellemme ovulaatiotestausta Clearblue digital® -ovulaatiotestillä. Ovulaatiotestauksen aloitusajankohta merkitään myös Omapolulle. Ovulaatiotesti tehdään ensimmäisestä aamuvirtsasta. Testin tekemistä jatketaan aamuisin, kunnes testi on positiivinen.

Tuossa Clearbluen kahden hormonin testissä on kans, että heti aamulla tehdään ja aloitus jo 7. kp jos kierto yleensä 26-28 jne.. Noh minä aloitan huomenna 😅 mulla kierto yleensä on 28-29 aikalailla, viimeksi oli vain 27, edelliset 10 vuotta on ollut aikalailla 29.

Takaisin