Raskaaksi 2023

Kuulumisia täältä, ultrassa kaikki ok, äsken otin ekan letron. Tosi jännittävää, jännitin aamulla onnistuuko aloitus, nyt jännitän mahdollisia sivuvaikutuksia, ja sitten sitä, tuleeko johtofollia vai ei, ja sitten sitä tuleeko toivottu lopputulos.. on tää kyllä aikamoista tunteiden vuoristorataa. Toisaalta odottavainen fiilis, sitten taas koitan pitää pään kylmänä ja tilastot, 10-15% paremmat mahdollisuudet raskautua. Onneksi työt pitää kiireisenä, koitan suunnata ajatukset sinne nyt, niin menee päivät nopeammin 🙏🏼

Kuulumisia täältä, ultrassa kaikki ok, äsken otin ekan letron. Tosi jännittävää, jännitin aamulla onnistuuko aloitus, nyt jännitän mahdollisia sivuvaikutuksia, ja sitten sitä, tuleeko johtofollia vai ei, ja sitten sitä tuleeko toivottu lopputulos.. on tää kyllä aikamoista tunteiden vuoristorataa. Toisaalta odottavainen fiilis, sitten taas koitan pitää pään kylmänä ja tilastot, 10-15% paremmat mahdollisuudet raskautua. Onneksi työt pitää kiireisenä, koitan suunnata ajatukset sinne nyt, niin menee päivät nopeammin 🙏🏼
pystyn samaistumaan täysin noihin tunteisiin ❤️
Eka inssi ens viikolla edessä toivottavasti, viime kierto oli pelkillä letroilla koska oli kesäsulku.

Joku siellä oli kovasti yrittänyt 🧡 toivotaan että keho ottaa tästä muistijäljen että miten toimia jatkossa ja tulisi pian pikainen pysyvä plussa.

Ajattelen että tää on myös tosi hyvä esimerkki kaikille jotka pohtii että mitä testejä käyttää, että vaikka pc ei mainosta itseään herkkänä testinä ja virallinen herkkyys on 25 niin käytännössä on kyllä huomattavan paljon herkempi ja ehkä siis ainakin yksi parhaista alun testaamiseen.
Toivotaan❤️🫶🏼

On kyllä todella herkkiä testejä!! Aivan luottoja.

Moikka! Liityn porukkaan, kun olen aika pitkään jo taustalla lueskellut teidän viestejä! Meillä on toiveissa ensimmäinen lapsi, nyt yk2. Suht rennosti oli tarkoitus mennä, mutta kyllä alkoi heti ovulaation tikutus ja kamala piinailu 😄 nyt menossa dpo 1 joten on pitkä odotus. Minä olen 30v ja mies 34v ☺️

Tervetuloa uusille 💗💗💗

Empsu94:lle paljon vahvistumista 🥰 Mikä dpo nyt?

Harmi koirankorva 😔💗

Täällä kp22 ja menkkamaista juilintaa jo alavatsalla ja rinnat turvottaa.. ennustan että lyhyen kierron mukaan mennään.. tässä kierrossa ollut outoja tuntemuksia, kuin hormonit sekaisin.. ennustaisipa plussaa.

Tervetuloa uusille 💗💗💗

Empsu94:lle paljon vahvistumista 🥰 Mikä dpo nyt?

Harmi koirankorva 😔💗

Täällä kp22 ja menkkamaista juilintaa jo alavatsalla ja rinnat turvottaa.. ennustan että lyhyen kierron mukaan mennään.. tässä kierrossa ollut outoja tuntemuksia, kuin hormonit sekaisin.. ennustaisipa plussaa.
Tänään ois joko dpo 12 tai 13 ☺️

Liitteet

• IMG_1636.jpeg
    IMG_1636.jpeg
    2.2 MB · Katsottu: 132
Mitenhän nopealla aikataululla mun kannattaisi käydä kontrolloimassa tuo TSH? Edellinen testi oli otettu viime viikolla 3.8. ja suunnittelukäynti on kahden viikon päästä 23.8. Eli kannattaisko käydä jo ennen tuota suunnittelukäyntiä vai odottaa tuo käynti ja jos he ei kontrolloi niin sitten vaikka saman viikon lopulla/alussa.

Vai mitenhän nopealla aikataululla noita kannattaa tutkia uudestaan? että pitäiskö olla ennemmin kuukausi/kaksi vähintään välissä?

Tähän mulla on näkemyksiä, jaan kun moni muukin pohdiskeli tsh, ferrit, yms. aiheita:

TSH: mittausväli riippuu siitä, mitä yrität sillä saavuttaa. Vaikka heti, jos haluut tietää onko kyseessä vain ns. normaaliheilunta. Silloin jos toinen arvo onkin korkeampi, lääkäri voi ottaa enemmän tosissaan, jos taas matalampi, voit musta olla melko huolettomasti.

Jos taas uskot, että voit vaikuttaa siihen TSH:hon jotenkin, kannattaa ensin kokeilla muutoksia pari kuukautta ja sit vasta mitata uudestaan. Ruokavaliolla esim. jodilisä (itse söin kuukauden kuurin oisko ollut ihan suositusmäärä vai vähän yli ja se riitti mulla puolittamaan TSH:n mutta kaikki on yksilöllistä, mä en silloin syönyt ruoassa paljoakaan jodia), D-vitamiinilisä, rauta, seleeni (esim. parapähkinöistä) ja vehnänalkioöljy

Ferritiineistä ja muista raskauteen vaikuttavista vitamiineista: Puhdin kautta saa sellaisen raskautta yrittävän testipaketin, sitä pitää vähän kaivella mut on 132e ja siitä saa ainakin alennuskoodilla kaisajaakkola 10% pois. Ei oo mun koodi, löydettiin kerran miehen kanssa ja toimii vuodesta toiseen. :D

Siinä mitataan ferrit (ja herkkä CRP), kilpparit, D-vitamiini, folaatti, B12-vitamiini ja sit kaikki perusjutut. Itse oon sitä mieltä, että jos on selittämättömiä haasteita raskautua näiden testaus on aika must. 120e varsinkin hedelmöityshoitokonkurssissa on aika pieni raha, ja jokaisen näiden puute voi olla este raskautumiselle. Lisäksi nämä arvot vielä linkkautuu toisiinsa eri mekanismien kautta... ja ovat aika helppoja hoitaa!

Jos joku innostuu testaamaan (itse testasin nämä eilen, siksi mielessä), niin kannattaa vielä muistaa että Puhdin rajat folaatille, B12, ferreille ja D-vitamiinille on ns. varman puutteen rajat. Terveyskirjaston mukaan ns. mahdollisen puutteen rajat on korkeammat (B12, folaatti ja ferrit 2x Puhdin raja, D-vitamiini 1.5x Puhdin raja), eli niilläkin arvoilla raskautta yrittävien kannattaa vielä nostaa arvoja.

Ja sit aina muistutuksena! Monet lisäravinteet voi olla hyviä ennen hedelmöittymistä, mutta heti sen jälkeen kannattaa tarkastella valikoimaa kriittisesti!

Toivottavasti jollekin oli hyötyä!

Mulla on enää 6 päivää menkkoihi mutta en ymmärrä miksi oon ollu niin ärtynyt että vittuillu muille

Mikä kp kannattaa ruveta raskaustestiä tekemään? 🙈

Mulla on nyt kp24, kierrot vaihdelleet 27-31pv. Illalla olis tarkotus mennä syömään ja viinille, mut mietin pitäiskö tässä nyt vielä kuitenkin testata. Alkuraskaushysteerikko jostain syystä olen enkä halua turhia riskejä ottaa, mutta panikoinko tästä nyt turhaan. 😵‍💫
Edit. Aiempia raskauksia testasin kun menkat olis pitänyt alkaa. Silloin ei jotenkin jännittänyt tämä asia näin.

Mikä kp kannattaa ruveta raskaustestiä tekemään? 🙈

Mulla on nyt kp24, kierrot vaihdelleet 27-31pv. Illalla olis tarkotus mennä syömään ja viinille, mut mietin pitäiskö tässä nyt vielä kuitenkin testata. Alkuraskaushysteerikko jostain syystä olen enkä halua turhia riskejä ottaa, mutta panikoinko tästä nyt turhaan. 😵‍💫
Edit. Aiempia raskauksia testasin kun menkat olis pitänyt alkaa. Silloin ei jotenkin jännittänyt tämä asia näin.
Ei voi oikeastaan sanoa yleistystä mikä kp kannattaa testata koska jokaisen kierto sekä luteaali on eri mittaiset. Eli se kuinka pitkä aika on ovulaatiosta ratkaisee sen, koska testiin voi odottaa toista viivaa. Dpo 10 esimerkiksi n. 66% prosenttia saa jo jonkunlaisen haamun.

Täällä lähtee yk 7 huomenna käyntiin. Huomenna alkanee vuoto. Luteaalista puheenollen, 14 päivää itsellä aina. Harvoin 13.

Tsemppistä kaikille omiin tilanteisiin. Otan vähän lomailua täältä..ehkä taustailen täällä tai sitten ihan unohdan foorumin toviksi.

Vauvaisia tuulia kaikille❤️💓❤️

Moi! Uutena täällä kirjoittelen. Esittäytymisketjuun jo kirjoitin. Meillä ensimmäisen yritys alkanut tällä viikolla. Toiseen ketjuun jo kerroinkin, että mahdollisesti missasin ajoituksen tästä kierrosta päivällä. Minulla on vahvat oireet ovulaation aikaan, niin en ajatellut alkuun testata ovulaatiota. Toisaalta kuitenkin olen iäkkäämpi ensiyrittäjä, 38, joten voisiko olla tarpeen vielä testeinkin varmistua ajoituksesta?

Toinen mitä mietin on folaatti. Aloitin vasta 2 viikkoa sitten ottamaan Folireniä ja Multivitan raskaus&imetys. Oletteko muut olleet aina jo hyvissä ajoin liikkeellä folaatin kanssa? Kävin Puhdin testeissä kuukausi sitten ja siinä folaattiarvo oli vähän alakanttiin 12 nmol/l. Terveyskirjastoon sanotaan, että ”Pitoisuusväli 8–15 nmol/l on harmaa alue, jolla folaatin puutetta ei voida varmasti poissulkea.” Ehdin nyt siis jo tästä huolestua, että jos olisin tullut jo tästä kierrosta raskaaksi, niin olenko liian myöhässä folaatin noston suhteen?

Vastaan oman ammattini puolesta: erittäin todennäköisesti mitään vaaraa foolihapon mahdollisesta puutteesta ei ole syntynyt. On tietenkin hyvä, että vitamiinilisä on otettu nyt käyttöön, mutta ei kannata huolestua. Ihmisethän joskus tulevat raskaaksi täysin tietämättään ja saavat täysin terveen lapsen.

Meillä edelleen odotellaan kuukautisia. Tätä nykyistä kiertoa on mennyt 38 päivää. Viisi päivää sitten on aloitettu yrittäminen joten yritän malttaa kuun loppuun ennen kuin testaan.

Tervetuloa Ember 💗 Mä aloitin folaatin jo 3kk ennen yritystä, kuten suositellaan. Yleensä vauva kyllä ottaa sen mitä tarvii. En usko että mitään syytä huoleen. Mutta sinuna varmaan ottaisin nyt vaikka pari kuukautta tuplasti isomman annoksen kuin suositus. Onnea yritykseen 💗💗💗

Kuviteltu oire.. rinnat mun mielestä normaalia enemmän turvonneet ja arat. Mies sanoi ettei huomaa eroa aiempaan eli... 😅

Oltiin Tykkimäessä tänään ja ai että, tuli kyllä huomattua taas kaikki vauvat siellä.. ja mieheni oli niin ihanasti siellä kuopukseni kaa.. josko ensi kesänä mekin siellä jo myös vauvan kera 💗💗💗

Uusille tervetuloa ja toivotaan lyhyttä visiittiä 🤞🏽

Ite alotin folaatin kun lääkäriltä sain ”luvan raskautua”, itse syön erikseen 1mg (reseptillä) plus mitähän tossa Mama vitamiinissä sitä onkaan. Plus muut vitskut päälle.

Mulla siis tuo 1mg on suositus koska taustalla on tehty lihavuusleikkaus.

Nyt heinä/elokuussa tuli muuten vuosi tuloksetonta yrittämistä täyteen 😥

Toivottavasti ens viikon inssi (jos päästään sinne) tuottaisi jo tulosta.
Enpä ois voinu kuvitella silloin vuosi sitten että tällänenkin on vielä edessä ja mitä vielä tulossakaan 😓

Tykkimäellä tais tänään olla joku -50% pöivä niin kaikki lähti sitten liikenteeseen samaan aikaan 🙈

Takaisin