Mitenhän nopealla aikataululla mun kannattaisi käydä kontrolloimassa tuo TSH? Edellinen testi oli otettu viime viikolla 3.8. ja suunnittelukäynti on kahden viikon päästä 23.8. Eli kannattaisko käydä jo ennen tuota suunnittelukäyntiä vai odottaa tuo käynti ja jos he ei kontrolloi niin sitten vaikka saman viikon lopulla/alussa.
Vai mitenhän nopealla aikataululla noita kannattaa tutkia uudestaan? että pitäiskö olla ennemmin kuukausi/kaksi vähintään välissä?
Tähän mulla on näkemyksiä, jaan kun moni muukin pohdiskeli tsh, ferrit, yms. aiheita:
TSH: mittausväli riippuu siitä, mitä yrität sillä saavuttaa. Vaikka heti, jos haluut tietää onko kyseessä vain ns. normaaliheilunta. Silloin jos toinen arvo onkin korkeampi, lääkäri voi ottaa enemmän tosissaan, jos taas matalampi, voit musta olla melko huolettomasti.
Jos taas uskot, että voit vaikuttaa siihen TSH:hon jotenkin, kannattaa ensin kokeilla muutoksia pari kuukautta ja sit vasta mitata uudestaan. Ruokavaliolla esim. jodilisä (itse söin kuukauden kuurin oisko ollut ihan suositusmäärä vai vähän yli ja se riitti mulla puolittamaan TSH:n mutta kaikki on yksilöllistä, mä en silloin syönyt ruoassa paljoakaan jodia), D-vitamiinilisä, rauta, seleeni (esim. parapähkinöistä) ja vehnänalkioöljy
Ferritiineistä ja muista raskauteen vaikuttavista vitamiineista: Puhdin kautta saa sellaisen raskautta yrittävän testipaketin, sitä pitää vähän kaivella mut on 132e ja siitä saa ainakin alennuskoodilla kaisajaakkola 10% pois. Ei oo mun koodi, löydettiin kerran miehen kanssa ja toimii vuodesta toiseen. :D
Siinä mitataan ferrit (ja herkkä CRP), kilpparit, D-vitamiini, folaatti, B12-vitamiini ja sit kaikki perusjutut. Itse oon sitä mieltä, että jos on selittämättömiä haasteita raskautua näiden testaus on aika must. 120e varsinkin hedelmöityshoitokonkurssissa on aika pieni raha, ja jokaisen näiden puute voi olla este raskautumiselle. Lisäksi nämä arvot vielä linkkautuu toisiinsa eri mekanismien kautta... ja ovat aika helppoja hoitaa!
Jos joku innostuu testaamaan (itse testasin nämä eilen, siksi mielessä), niin kannattaa vielä muistaa että Puhdin rajat folaatille, B12, ferreille ja D-vitamiinille on ns. varman puutteen rajat. Terveyskirjaston mukaan ns. mahdollisen puutteen rajat on korkeammat (B12, folaatti ja ferrit 2x Puhdin raja, D-vitamiini 1.5x Puhdin raja), eli niilläkin arvoilla raskautta yrittävien kannattaa vielä nostaa arvoja.
Ja sit aina muistutuksena! Monet lisäravinteet voi olla hyviä ennen hedelmöittymistä, mutta heti sen jälkeen kannattaa tarkastella valikoimaa kriittisesti!
Toivottavasti jollekin oli hyötyä!