Raskaaksi 2023

Testirivi 6.7., 7.7. ja tänään 9.7. (eka on tehty päiväpissasta).

On se niin hienosti vahvistunut että meille taitaa tulla maalisvauva 😭😭😭❤️❤️❤️
Yrityskierto 5, kertalaukaus ja juhannustaika, siinäpä meille toimiva resepti näemmä. 😂

Toivon sydämestäni kaikille plussaonnea ja siirryn maaliskuisiin ❤️
Ihanaa! Onnea :red-heart:

Täällä piinaillaan taas! Yk20 , laskin huvikseen että missäs mennään 🥵 Dpo1 meneillään ja talletukset dpo-3 ja dpo0. Siinä välissä kyllä yritettiin, mutta ei onnannu ei.

sitten pitkät kaksi viikkoa edessä, huhhuh.
Täällä kans dpo1 ja tallettelut -2 ja 0, niillä mennään tää kierto kun on niin paljon kaikkea säätämistä.

Eilen illalla oli niin kovat oviskivut että piti olla kaksinkerroin useampi tunti, edelleen vähän jomottelee.

Kävin tänään ferritiinin mittauksessa, tulos oli 22 eli melko alhainen, luultavasti tulee lisärauta viimeistään nyt käyttöön.
Eiks täällä ollu aikaisemmin jotain keskustelua aiheesta ja siitä että vois hankaloittaa raskautumista jos matalat arvot🤔

@Lilja35 meidön yksityisen lääkärin mielestä rautavarastot on tyhjät jos ferrit on alle 30. Raskautumiseen mielellään 50 tai yli.
Joo näin muistelinkin, eli kyllähän tämä toimenpiteitä vaatii. Kas kun on ollutkin niin uupunut koko ajan vaikka sais nukuttua ihan hyvin.
Lisäksi mulla arvot viittaisi myös vähän kilpirauhasen liikatoiminnan suuntaan, ei onneks hälyttävästi mutta kuitenkin. Sen ei kaiketi kuitenkaan pitäisi niin haitata raskautumista, samalla tavalla ainakaan kun vajaatoiminta.

Oh mä en edes yritä sokerikoukusta pois kesällä.. yritän jokapäiväistä jätskiä kompensoida liikkumalla ja on tehnytkin mieli kevyempiä ruokia, salaatteja ja kanaa, eikä rasvaisimmat grilliherkut niin maistu. Syksyllä olis ihana tehdä ryhtiliike, että herkut vaan viikonloppuna kohtuudella ja alkaa käydä salilla säännöllisesti. Eniten mua sokerissa harmittaa se miten paljon sen liika syöminen väsyttää.. Ja jo tulevaa raskautta ajatellen, niin esikoisesta mulla diagnosoitiin raskausdiabetes ja sitä en nää haluaisi!

Mä oon ymmärtänyt että radiin ei vois vaikuttaa ruokavaliolla 🤔

Paha sokerikoukku täälläkin 🙈

Ruokavaliolla voi nimenomaan vaikuttaa.. muun muassa liika sokeri ja vähäinen kuitu saa suoliston mikrobitasapainon vinoon ja sitä kautta matala-asteinen tulehdus saa vauhtia. Se puolestaan lisää (raskaus)diabetesriskiä. Ei se yksittäinen jäätelö tai herkkupäivä maata mullista, mutta arkiruokailuun kannattaa kiinnittää huomiota 😊

No nyt piti alkaa kans etsimään juttuja aiheesta. Tosiaankin, siemennesteellä on selvästi muitakin tehtäviä kuin vain olla siittiöiden ampuma-alustana. Tutkimukset väittävät että se voisi tosiaan triggeröidä ovikseen johtavan tapahtumaketjun. Melkoista. Ja tuolla suositeltiin että vaikka pari olisi menossa ivf-hoitoon niin silti kannattaisi harrastaa seksiä samalla, sillä se lisää raskauden mahdollisuutta.

Ehkäpä se ei ole vain ollut kuvittelua, kun ainakin oma fiilis hyvän peittojenheiluttelun jälkeen on supernaisellinen vielä useamman päivän, ja se näkyy mielialassa. :smiling-eyes:

Sitten kolmas ajatus... pitäisiköhän välttää kierron alussa sitten liian aikaista seksiä... Jos ovuloi liian aikaisin ja limakalvot eivät ole tarpeeksi paksut? 🫢
Mulle luottogyne suositteli peitonalusjumppaa jo heti vuodon loppumisen jälkeen. Totesi aktien myötä tapahtuvan verenkierron tehostumisen ja sperman antavan limakalvoille kasvuboostia. Totesi luonnon olevan säästeliäs, jos ei ole tarvetta limakalvoille ne eivät myöskään kasva... Joku hormooniketju-juttu siitä oli tutkimuksissa löytynyt.
Jos testi on positiivinen on niin onko miehellä oikeutta päättää raskauden jatkumisesta
Ei ole! Toiveita mies voi esittää, mutta jokaisen normaali-ihmisen (pl esim holhouksen alaiset vajaavaltaiset esim. henkisesti vahvasti kehitysvammaiset) keho on hänen oman päätösvaltansa alainen.
Jos mies ei halua raskautta kuuluu hänen huolehtia omalta osaltaan ehkäisystä, ja tiedostaa etteivät esim pillerit tai kierukka ole 100%varmoja. Vastaavasti kerään ei voi "pakottaa" olemaan syntyvälle lapselle lapsen elämässä mukana oleva isä, mutta elatusvelvollisuus muodostuu kyllä.

Täällä myös yksi sokerikoukussa oleva! Tosin oon huomannut, että jos vaan itsekuria löytyy kaupassa sen verran, että jättää herkut hyllyyn, niin hyvin pärjäilee ilmankin. Mutta jos kotona kaapissa jotain herkkuja on, niin ei ne siellä pitkään ehdi vanheta. 😅

Mun plussahaaveet jäi haaveiksi, kp 2 menossa. 💔 Huoh.. Kyllä otti eilen koville, vaikka tän jo melkein osasinkin aavistaa. Stressin syyksi täytynee pitkä kierto laittaa ja koota itseä nyt uutta yritystä varten. Onneksi pian alkaa loma, niin pääsee ainakin työstressistä eroon. 🙄

Lisäksi mulla arvot viittaisi myös vähän kilpirauhasen liikatoiminnan suuntaan, ei onneks hälyttävästi mutta kuitenkin. Sen ei kaiketi kuitenkaan pitäisi niin haitata raskautumista, samalla tavalla ainakaan kun vajaatoiminta.
Eksyin tänne lueskelee juttuja. Kannattaa selvittää toi kilppari homma, tarviiko lääkitystä tms. Voi vaikuttaa raskautumiseen, mut erityisesti vaikuttaa sit mahdollisesti alkavaan raskauteen ja syntyvään vauvaan.

Mulla todettiin joulukuussa kilpparin liikatoiminta ja samasta kierrosta raskauduin ihan luomusti, just enne ku kerettiin alottaa hoidot. Mutta tosiaan siis oon koko raskauden ajan ollu tiiviissä seurannassa. Käyn normaalia useemmin neuvolassa kuuntelemassa vauvan sydänäänet, kuukauden välein äitipolilla seuraamassa vauvan kasvua ja vointia, kerran kuussa endokrinologian polilla sekä verikokeissa. Liikatoiminta kohottaa riskiä keskenmenoon, ennenaikaiseen synnytykseen, kohtukuolemaan, vauvan pienikasvuisuuteen ja syntymän jälkeisiin kilppari ongelmiin yms. Mulla raskaus on kyllä sujunu hyvin, eikä vauvan voinnissa oo mitää ihmeitä ollut, mut aika tarkassa seurannassa oon kyllä kaiken aikaa.

Tsemppiä, toivottavasti arvot paranee! ♥️

Jos testi on positiivinen on niin onko miehellä oikeutta päättää raskauden jatkumisesta
Ettekös te yhdessä yrittäneet lasta muutaman kuukauden vai tuliko mies nyt katumapäälle, kun näki positiivisen raskaustestin?

Miehen kannattaa käydä puhumassa jollekin ajatuksistaan ja todennäköisesti peloistaan. Lasta kantavana ja synnyttäjänä lopullinen päätös on silti ainoastaan sinun, mutta ehdottomasti miehen kanssa kannattaa keskustella ja raskausasia selvittää muutenkin mahdollisimman pian. Miestä et voi pakottaa lapsen elämään osallistuvaksi isäksi, mutta isyyttä ja elatusvelvollisuutta mikään ei poista.

Eksyin tänne lueskelee juttuja. Kannattaa selvittää toi kilppari homma, tarviiko lääkitystä tms. Voi vaikuttaa raskautumiseen, mut erityisesti vaikuttaa sit mahdollisesti alkavaan raskauteen ja syntyvään vauvaan.

Mulla todettiin joulukuussa kilpparin liikatoiminta ja samasta kierrosta raskauduin ihan luomusti, just enne ku kerettiin alottaa hoidot. Mutta tosiaan siis oon koko raskauden ajan ollu tiiviissä seurannassa. Käyn normaalia useemmin neuvolassa kuuntelemassa vauvan sydänäänet, kuukauden välein äitipolilla seuraamassa vauvan kasvua ja vointia, kerran kuussa endokrinologian polilla sekä verikokeissa. Liikatoiminta kohottaa riskiä keskenmenoon, ennenaikaiseen synnytykseen, kohtukuolemaan, vauvan pienikasvuisuuteen ja syntymän jälkeisiin kilppari ongelmiin yms. Mulla raskaus on kyllä sujunu hyvin, eikä vauvan voinnissa oo mitää ihmeitä ollut, mut aika tarkassa seurannassa oon kyllä kaiken aikaa.

Tsemppiä, toivottavasti arvot paranee! ♥️
Kiitos tästä vastauksesta 🥰
Mä jätin soittopyynnön lääkärille, joka vielä kattoo noi mun labrat ja sitten mietitään onko kilppariarvo liian graavi että liikatoiminnasta olis kyse😊
Ite täällä tulosten perusteella teen tulkintoja😅
Mut toi ferritiini ainakin vaatii toimenpiteitä, eiköhän sieltä lisärauta kehoitus tule.
Mä kävin siis vaan työterveydessä otattaa peruslabrat tän jatkuvan väsymyksen ja uupumuksen vuoksi, joten siellä ei niinkään edes tietoa siitä että raskautta yritetään.

Tsemppiä sinne paljon raskauteen❤️

Mä oon ymmärtänyt että radiin ei vois vaikuttaa ruokavaliolla 🤔

Paha sokerikoukku täälläkin 🙈

Radia hoidetaan pääsääntöisesti ruokavaliolla, mutta siihen ei aina voi itse vaikuttaa. Mikäli se ei auta niin sitten tabletti lääkitys. Jos tämäkään ei tehoa niin insuliinit käyttöön. Nämä rajat on todella tiukat (ja matalammat) raskaana, eli jos yksikin päivän arvo nousee useamman kerran niin tällöin joutuu aloittamaan lääkitystä. Lääke- ja insuliinihoitoista r-diabetesta seurataan hyvin tarkkaan erityissairaanhoidossa.

Terveisin radin saanut ja ruokavalio +lääke+insuliini hoitoinen raskausdiabetes. Vauva onneksi oli normaali mittainen ja terve ☺️❤️

Juu, lähinnä meinasin että kyllä se tulee jos tulee, tuskin pelkän huonon ruokavalion takia vaan täytynee olla riskitekijöitä :) eli esim ennen sokerirasitusta vaikka söisi miten niin ei voi estää radi tulosta.

Juu, lähinnä meinasin että kyllä se tulee jos tulee, tuskin pelkän huonon ruokavalion takia vaan täytynee olla riskitekijöitä :) eli esim ennen sokerirasitusta vaikka söisi miten niin ei voi estää radi tulosta.
Voi tulla vaikka söisi miten mutta toisaalta ihan normaalia 2-tyypin diabetesta voi kaikista riskeistä huolimatta vähintäänkin viivästyttää (vuosilla tai jopa vuosikymmenillä) oikealla syömisellä eli huonosti syömällä voi puhjeta tosi paljon aikaisemmin. Eli on sillä vaikutusta 😀

Voi tulla vaikka söisi miten mutta toisaalta ihan normaalia 2-tyypin diabetesta voi kaikista riskeistä huolimatta vähintäänkin viivästyttää (vuosilla tai jopa vuosikymmenillä) oikealla syömisellä eli huonosti syömällä voi puhjeta tosi paljon aikaisemmin. Eli on sillä vaikutusta 😀

Tottakai 2 tyypin diabetes voi tulla, ja mulla varmaan tuleekin vanhempana kun mun vanhemmillakin on, mutta radia mulla ei ollut vaikka mielestäni en syö mitenkään fiksuiten 😁

Takaisin