Raskaaksi 2022

Mut tää on ollut mulla aikoinaan ihan toimiva kikka :rolling:. Ostin hirveän kasan ovulaatiotestejä, varasin ajan gynelle, tein kaikenmaailman suunnitelmia ja tadaa! Testi olikin sitten positiivinen :tears:. Täytyy varmaan tilata kans nyt lisää noita testejä äkkiä. Gyne on jo varattu ensi kuulle .

voi ku toimiski aina! :tears: mä mietin et mahtaako tässä kierrossa itellä käydä tärppi ku just alotin uudessa työpaikassa ja tykkään ihan tosi paljon nyt siitä mitä saan tehdä ja työkaverit ihan huippu tyyppejä, et sen puolesta ei malttas jäädä sitten pois, mutta toki onhan siinä monta kuukautta aikaa vielä olla töissä ennen äitiyslomaa.:tears:

Mies syö jotain L-arginiini + maca kapseleita ja sinkkiä, tiedä sitten auttaako mitään. Simpat oli priimaa ainakin 7v sitten.

Mut tää on ollut mulla aikoinaan ihan toimiva kikka :rolling:. Ostin hirveän kasan ovulaatiotestejä, varasin ajan gynelle, tein kaikenmaailman suunnitelmia ja tadaa! Testi olikin sitten positiivinen :tears:. Täytyy varmaan tilata kans nyt lisää noita testejä äkkiä. Gyne on jo varattu ensi kuulle .

Sama täällä. Hommasin tuohon plussakiertoon ison kasan ovistestejä, jotka nyt sitten jäi turhaksi :rolling: no ehkä jossain vaiheessa uskallan laittaa ne eteenpäin, jos kaikki menee hyvin :smiling-eyes:

Mulla dpo5 ja rinnat olleet tosi kipeät oviksesta lähtien. Tänään alkanut juilimaan myös munasarjoja, mutta se vaiva taisi olla edellisessäkin kierrossa ja kesti menkkoihin asti. No saa nähdä mihin suuntaan nämä ”oireet” tällä kertaa kehittyy :Smirking Face: ei kyllä ole näihin omiin oloihin mitään luottoa, vaikka mitä vaivaa on ollut ja aina lopputulos nega :Grimacing Face:

Mulla dpo5 ja rinnat olleet tosi kipeät oviksesta lähtien. Tänään alkanut juilimaan myös munasarjoja, mutta se vaiva taisi olla edellisessäkin kierrossa ja kesti menkkoihin asti. No saa nähdä mihin suuntaan nämä ”oireet” tällä kertaa kehittyy :Smirking Face: ei kyllä ole näihin omiin oloihin mitään luottoa, vaikka mitä vaivaa on ollut ja aina lopputulos nega :Grimacing Face:

saman olen huomannut että joka kierrossa olevinaa jos minkälaista oiretta. Sen minkä huomasin nyt tässä kierrossa erilaiseksi niin rinnat kipeytyi tänää kun tikutin ovisplussan. Yleensä ne on kipeytyny muutaman päivän oviksen jälkeen ja viimekierrossa tais mennä viikko oviksesta kun vasta kipeytyi.:Face Without Mouth:
saas nähä mitä oireita se tässä kierrossa kehittelee, yritän kyllä olla ajattelematta koko asiaa ja sitkeillä ainakin sinne dpo10 ennen kun testailen, helppohan se nyt vielä on sanoa, jossain vaiheessa iskee se malttamattomuus kuitenkin :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye::Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Harwardin yliopisto tekee paljon "yleistajuisia" kirjoituksia, joissa kertovat, mitä viimeisin tieteellinen tutkimus on mieltä eri asioista. Tässä artikkeli ruokavaliosta ja hedelmällisyydestä: https://www.health.harvard.edu/blog/fertility-and-diet-is-there-a-connection-2018053113949

Aika paljon itsestäänselviä juttuja, mut joukossa pari yllätystä (mulle).

Tiivistelmä:

Naiset:
-näillä on todettu positiivinen vaikutus hedelmällisyyteen: foolihappo, b12-vitamiini, omega3 rasvahapot, välimerellinen ruokavalio, kasvipohjainen ruokavalio jossa paljon isoflavonoideja
-näillä taas oli haitallinen vaikutus naisilla: transrasvat ja epäterveellinen ruokavalio (pikaruokaa, paljon punaista & prosessoitua lihaa, perunat, karkit, sokeroidut juomat)
-tuore tutkimus totesi, että naiset, jotka syövät paljon roskaruokaa ja vain vähän hedelmiä, tulivat hitaammin raskaaksi

Miehet:
-siemennesteen laatua parantaa terveellinen ruokavalio ja antioksidantit
-siemennesteen laatua heikentää transrasvat (eli pikaruoka jne epäterveellinen ruoka)

Molemmat:
- tuore tutkimus totesi, että sokerijuomien (erityisesti limujen) litkiminen heikensi molempien hedelmällisyyttä. Sen sijaan diettilimuilla ja hedelmämehuilla ei ollut vaikutusta.
- pariskunnat, jotka söi usein merenantimia, tuli nopeammin raskaaksi kuin pariskunnat, jotka ei juurikaan syöneet.

Millä ei vaikutusta (viimeisimpien tutkimusten mukaan):
-melko tuore tutkimus ei löytänyt kahvilla ja alkoholilla juurikaan vaikutusta kummankaan sukupuolen hedelmällisyyteen
-d-vitamiinilla (?!), soijalla ja maidolla ei löydetty vaikutusta naisilla.

Tänään oli pakko tehdä vielä testi ja katsoa, alkaako viiva vahvistumaan. Tämä tosin aamun tokasta, mutta selvästi eiliseen vahvistunut. Mulla jostain syystä näyttää tulevan vahvempaa viivaa aamun toisesta pissasta!
Nyt siis vasta dpo10!!

Risuja annan muuten samalla raskauskeijulta saataville herkille onestepin liuskoille. Ei näkynyt oikeastaan mitään kun PC ja raskauskeijun 25 herkkyyksinen onestepin testi antoi selvän haamun.

Mä en vieläkään voi uskoa tätä todeksi!! :loudlycrying::Two-hearts:
Mullakin aina vahvistunut päivän toisesta pissasta vasta. En koskaan teekään ees siitä ekasta aamupissasta :)

Tilasin royal gelee ja maca jauhetta nyt sitten vielä. Nyt on kovat piipussa ku käytän jo hormonaalisia puhtaita eteerisiä öljyjä tukemaan eri kierron vaiheissa kehon omaa estrogeenin ja progesteronin tuotantoa ja hormonaalisia yrttejä joita kesällä keräsin, syön koura kaupalla lisäravinteita. Kodin tuotteissa ei ole mitään synteettisiä kemikaaleja ja myrkkyjä vaan kaikki on puhdasta luonnosta. Syön terveellisesti enkä ole vuosiin käyttäny alkoholia enkä tupakoi. En käytä sokeria, en punasta lihaa, en vehnää tai muutenkaan gluteeni viljoja, en leivo mitään pullahöttöjä koskaan. Ainoastaan terveellisiä raakakakkuja.
En juo mehuja tai limuja enkä mitään missä on lisättyä sokeria. En syö roskaruokaa enkä käytä kovia rasvoja. Syön todella monipuolista ruokaa ja mehusta mehutkin itse hedelmistä ja kasviksista ilman lisättyä sokeria. Oon eläny nii överiterveellistä elämää ku vaa voi ja silti sitä vaan odotellaan koska tärppää. Tuntuu ettei tästä ituhippeilystä ole mitään apua. Kauhea vaiva ollut kaikkiin elämännuutoksien takana ja silti vauvaa ei vaan tule:loudlycrying::loudlycrying::loudlycrying:

Harwardin yliopisto tekee paljon "yleistajuisia" kirjoituksia, joissa kertovat, mitä viimeisin tieteellinen tutkimus on mieltä eri asioista. Tässä artikkeli ruokavaliosta ja hedelmällisyydestä: https://www.health.harvard.edu/blog/fertility-and-diet-is-there-a-connection-2018053113949

Aika paljon itsestäänselviä juttuja, mut joukossa pari yllätystä (mulle).

Tiivistelmä:

Naiset:
-näillä on todettu positiivinen vaikutus hedelmällisyyteen: foolihappo, b12-vitamiini, omega3 rasvahapot, välimerellinen ruokavalio, kasvipohjainen ruokavalio jossa paljon isoflavonoideja
-näillä taas oli haitallinen vaikutus naisilla: transrasvat ja epäterveellinen ruokavalio (pikaruokaa, paljon punaista & prosessoitua lihaa, perunat, karkit, sokeroidut juomat)
-tuore tutkimus totesi, että naiset, jotka syövät paljon roskaruokaa ja vain vähän hedelmiä, tulivat hitaammin raskaaksi

Miehet:
-siemennesteen laatua parantaa terveellinen ruokavalio ja antioksidantit
-siemennesteen laatua heikentää transrasvat (eli pikaruoka jne epäterveellinen ruoka)

Molemmat:
- tuore tutkimus totesi, että sokerijuomien (erityisesti limujen) litkiminen heikensi molempien hedelmällisyyttä. Sen sijaan diettilimuilla ja hedelmämehuilla ei ollut vaikutusta.
- pariskunnat, jotka söi usein merenantimia, tuli nopeammin raskaaksi kuin pariskunnat, jotka ei juurikaan syöneet.

Millä ei vaikutusta (viimeisimpien tutkimusten mukaan):
-melko tuore tutkimus ei löytänyt kahvilla ja alkoholilla juurikaan vaikutusta kummankaan sukupuolen hedelmällisyyteen
-d-vitamiinilla (?!), soijalla ja maidolla ei löydetty vaikutusta naisilla.

Mielenkiintoista! Tää on jännä, että D-vitamiinilla ei olisikaan vaikutusta. Just pari viikkoa sitten yksityisellä lapsettomuuspolilla lääkäri sanoi, että D-vitamiinilla voi olla vaikutusta hedelmällisyyteen ja se on yksi niistä arvoista minkä haluaa katsoa. Ja mulla se arvo olikin 57. Ihanteellinen arvo olisi yli 80. Meillä on tuon lääkärin kanssa soittoaika kun olen saanut kaikki verikoetulokset ja aion vielä kysyä tuosta D-vitamiinista. Nyt olen silti alkanut tankkaamaan sitä ja kalsiumia, sillä en juurikaan maitotuotteita käytä. Viimeisimmän raskauden aikana neuvolasta sanottiin, että siitä on todella tärkeä huolehtia, että sekä minä että ihmisenalku saadaan riittävästi luuston rakennusaineita. Mulla on astma ja astmaatikoilla kalsiumin ja D-vitamiinin tarve on suurempi (imeytyy huonommin), en enää muista mihin perustuu. Astmalääkäri on reseptillä määrännyt tota kalsium + d:ta. Mut jännä miten tuntuu lääkäreilläkin nämä käsitykset ja ohjeistukset vaihtelevan aika paljon.

Noniin, tänään pitäis menkat alkaa. Ei ollenkaan sellanen olo mutta aamulämmöt kyllä romahti. Saa nähdä tekeekö kierron aikana otettu koronarokote jotain hallaa nyt kierron pituudelle.

Sama täällä. Hommasin tuohon plussakiertoon ison kasan ovistestejä, jotka nyt sitten jäi turhaksi :rolling: no ehkä jossain vaiheessa uskallan laittaa ne eteenpäin, jos kaikki menee hyvin :smiling-eyes:
Mä voin sitten ostaa ne niin tuun raskaaksi :tears:.

Mulla on kans ihan törkeän arat nännit :rolling:. Mulla vasta dpo3 menossa, mutta suihkussa vesikin sattui niin hirveästi.

Mulla ois kolmas Pfizer koronarokote torstaina. Sillon on dpo8... Uskaltaakohan tuonne mennä vai perunko? Toisaalta sitten jos en ota sitä ja tulisinkin raskaaksi niin vielä vähemmän uskaltaisin ehkä mennä jos/kun raskaus olisi kunnolla käynnistynyt. Kamalaa, en tiedä, ei oikein uskalla olla ottamattakaan kun pelottaa sitten se vakava tautimuotokin :sad-face:

Mulla ois kolmas Pfizer koronarokote torstaina. Sillon on dpo8... Uskaltaakohan tuonne mennä vai perunko? Toisaalta sitten jos en ota sitä ja tulisinkin raskaaksi niin vielä vähemmän uskaltaisin ehkä mennä jos/kun raskaus olisi kunnolla käynnistynyt. Kamalaa, en tiedä, ei oikein uskalla olla ottamattakaan kun pelottaa sitten se vakava tautimuotokin :sad-face:
Rokotteesta ei oo todettu haittoja. Suositus on raskaana oleville rokottautua, sinuna uskaltaisin.

Jos mietityttää, soita teratologiseen tietopalveluun. Ymmärrän tunteet.

Puhuin eilen niistä raskauskeijun onestepin herkistä liuskoista kun näyttää niin huonosti raskauden.
Tässä vielä myös teille nähtäväksi, mikä ero on herkällä testillä ja PCn testillä. Ihan älytön ero! Herkässä hädintuskin näkyy, kun PC näyttää selvästi. Dpo11.:Two-hearts:

Liitteet

• IMG_20220118_100258.jpg
    IMG_20220118_100258.jpg
    536.9 KB · Katsottu: 162
Puhuin eilen niistä raskauskeijun onestepin herkistä liuskoista kun näyttää niin huonosti raskauden.
Tässä vielä myös teille nähtäväksi, mikä ero on herkällä testillä ja PCn testillä. Ihan älytön ero! Herkässä hädintuskin näkyy, kun PC näyttää selvästi. Dpo11.:Two-hearts:
Joo kyllä PC kuuluu mun luottotesteihin. Jo vuosia sitten PC näytti aikaisemmin ku joku herkkä testi mitä kaapissa oli.

Takaisin