Raskaaksi 2022

Me alettiin miehen kans syömään vitamiineja tossa pari kk sitten, jos raskautumiseen ei auta niin ainakin olo on ollu paljon pirteämpi näin pimeänä syksynä😁
Täällä oletettavasti dpo11, limaista vuotoa ei ainakaan oo ollut(ollu aina ennen menkkoja), menkkakipuja ollut vaihtelevasti jo useamman päivän ja tissit tosi kipeät. Testejä en oo tehnyt enkä tee ennen ens viikon puoliväliä jos vielä tarvetta on.
Plussaa tai ei niin ainakin huomaan omassa hyvinvoinnissa suuren eron, kun en ole ottanut paineita asiasta. Pitkä yritys takana, mutta koen että omaa mielenterveyttä pitää suojella omalta "pakkomielteeltä" raskautumiseen. Tämä siis vaan oma tunne tällä hetkellä 😊 Toivon kaikille vielä plussia tähän loppuvuoteen ❤️

Mä käytän sitä flunssien ehkäisyyn ja myös tähän vauva projektiin. Nurppu laittoi aikaa sitten lisäravinteita jotka sopii vauvaa yrittäville miehille ja naisille.
Okei, mennyt puoleksi ohi. Muistan et oli keskustelua aiheesta ja sillä kysyin uusiksi

Mulla on kunnon arsenaali vitamiineja käytössä muutenkin 🙈 ja nyt se vehnänalkioöljy + gelee

Päivittäin käytettävät ravintolisät koko loppuelämän:

Multivita Plus 1 x 1
Calcichew D3 Forte tai Kalcipos D 1 x 2 (Ca 500+500 mg, D-vitamiinia 10+10 ug)
Rauta sulfaattimuodossa 100 mg x 1 (esim. Obsidan, Retafer tai Spartofer)
B12-vitamiini 1 mg x 1 (esim. Bethover tai Betolvex)

Ja nyt siis pätee seuraavat ohjeet:
Ravintolisät ennen raskautta
Multivita Plus 1 x 1
Calcichew D Forte tai Kalcipos D 1 x 2 (Ca 500 + 500 mg, D-vitamiinia 10 + 10 ug)

3 kuukautta ennen suunniteltua raskauden alkua yllä mainittujen lisäksi
Foolihappo 1 mg x 1
B12-vitamiini 1 mg x1 (Betolvex tai Bethover)
Rauta sulfaattimuodossa 100 mg x 1 (Obsidan)

Ravintolisät raskaus- ja imetysaikana
Ravintolisät raskausaikana
Minisun Monivitamiini Mama 1 x 1
Foolihappo 1 mg x1
Calcichew D Forte tai Kalcipos D 1 x 2 (Ca 500 + 500 mg, D-vitamiinia 10 + 10 ug)
D-vitamiinia lisäksi 20 ug x1
Rauta sulfaattimuodossa 100 mg x 2 (esim. Obsidan)
A-vitamiinia ei suositella retinolimuodossa ensimmäisen 12 raskausviikon aikana. Sen sijaan beetakaroteenimuodossa (ruoan mukana) A-vitamiinia suositellaan (esim. Biotta-porkkanamehu 1 dl/vrk)
B12-vitamiini 1 mg x 1
No oho. Minä vielä tuskailin että uskallanko ,😂 no eiköhän noi mun lisät oo ihan turvalliset. Hyvin ootte kyl valmistautunut

No oho. Minä vielä tuskailin että uskallanko ,😂 no eiköhän noi mun lisät oo ihan turvalliset. Hyvin ootte kyl valmistautunut

Joo tai siis mun on köytettävä noita vitamiineja loppuelämän lile leikkauksen takia ja sitten vielä tärkeämpää kun ja jos raskautuu + imetysaika

Okei, mennyt puoleksi ohi. Muistan et oli keskustelua aiheesta ja sillä kysyin uusiksi
Joo, minä laitoin joskus! Tästä nää samat taulukot taas, miehille ja naisille :) pistin tohon ton lähteen mukaan. Nää oli siis lisäaineita joissa jossain tutkimuksissa oli löytynyt näyttöä vaikutuksista.

Naiset:
naisille_lisäaineet (1).PNG

Miehet:
miehille_lisäaineet (2).PNG

Voisinpa antaa pienen tilannepäivityksen tänne! En oo täällä käyny pitkään aikaan höpöttelemässä, mutta silti aina välillä lueskellut teidän juttuja. Juttelen nykyään aktiivisemmin tuolla pidempään yrittäneiden ja ivf hoitojen keskusteluissa, sekä tietty bbt keskustelussa :) mut ilmottelen että hengissä ollaan ja nyt vihdoin päästiin IVF hoitokiertoon, eilen alkoi piikittely ja nyt toivon että saatais ehkä jotain siirrettävääkin tästä! Jos ei saada, niin sit saadaan edes vähän valoa siihen että miksi tämä tuntuu meille olevan niin pirun hankalaa.

Joo, minä laitoin joskus! Tästä nää samat taulukot taas, miehille ja naisille :) pistin tohon ton lähteen mukaan. Nää oli siis lisäaineita joissa jossain tutkimuksissa oli löytynyt näyttöä vaikutuksista.

Naiset:
View attachment 116906

Miehet:
View attachment 116905
Ihana kiitos tuhannesti!

Juuri nuo olin itsekin löytänyt perusteellisen tutkimuksen kautta mut noi miehelle on ihan uudet. Ihanaa kun voi tuosta vain vilkaista. Kuitenkin lisäravinteet ei oo aina niin turvallisia eikä niitä kuulu popsia miten sattuu. Esimerkiksi oli jokin uute mitä mainostettiin auttamaan raskautumista (juuri nettimainoksia naisille jotka haluavat lasta kovasti) ja kun luin vähän enemmän uutteesta oli siellä mainittu maksaa haittaavia havaintoja sekä että voi kielteisesti vaikuttaa estrogeeniin jne. Eli olen varovainen näiden suhteen todellakin, varsinkin kun kaksi varhaista km ja nyt tuntuu ettei keho toimi yhtään mitenkään päin. Mieluiten just noi yllä mainitut, kun niistä tuntuu olevan enemmän "tutkimustietoa"

Voisinpa antaa pienen tilannepäivityksen tänne! En oo täällä käyny pitkään aikaan höpöttelemässä, mutta silti aina välillä lueskellut teidän juttuja. Juttelen nykyään aktiivisemmin tuolla pidempään yrittäneiden ja ivf hoitojen keskusteluissa, sekä tietty bbt keskustelussa :) mut ilmottelen että hengissä ollaan ja nyt vihdoin päästiin IVF hoitokiertoon, eilen alkoi piikittely ja nyt toivon että saatais ehkä jotain siirrettävääkin tästä! Jos ei saada, niin sit saadaan edes vähän valoa siihen että miksi tämä tuntuu meille olevan niin pirun hankalaa.
Ai että kuinka ihania uutisia! Mietinkin tässä et mitä sulle kuuluu, hyvin aktiivinen aiemmin just oot ollutkin. Tärppionnea ja niitä kuuluisia tarrasukkia kun plussa pärähtää testiin! 🥰

Eka yritys menossa! Nyt dpo 9 tai 10. Voiko olla mahdollista, että pahoinvointi alkaisi näin pian? Tänään oli kolmas aamu peräkanaa kun aamukahvi tuli ylös. Tein apteekin herkän raskaustestin ja sain värittömän, haalean toisen viivan. Liekö viivanpaikka vaan, en itse ainakaan tulkitse positiiviseksi, kun väri tosiaan uupui. :/ Tiedän, että aikaista testailla, olen hätähousu. Raskaus olisi mielettömän toivottu!

Mahdollisia oireita, tai sitten toiveajattelua:
- Pahoinvointi: aamulla aamukahvit ylös ja jatkuva ellotus.
- Rinnat sivuilta kipeät (tulee aina ennen kuukautisia)
- Herkät ja kipeät nännit (tämä ei minulle normaalia)
- Kova turvotus (voi olla pms:stä johtuvaa)
- Metallin maku suussa, välillä todella vahvana, välillä todella lievänä

Eka yritys menossa! Nyt dpo 9 tai 10. Voiko olla mahdollista, että pahoinvointi alkaisi näin pian? Tänään oli kolmas aamu peräkanaa kun aamukahvi tuli ylös. Tein apteekin herkän raskaustestin ja sain värittömän, haalean toisen viivan. Liekö viivanpaikka vaan, en itse ainakaan tulkitse positiiviseksi, kun väri tosiaan uupui. :/ Tiedän, että aikaista testailla, olen hätähousu. Raskaus olisi mielettömän toivottu!

Täällä ei tiedetä sanaa ”liian aikainen testaus ” 😂

Laita meille kuvaa niin tiiraillaan yhdessä 😍😍😍

& @Mamiksx4 en erottanut livenäkään oikein mitään tuosta. Tai siis silmät haluaa nähdä tuossa jotain niin mukamas saan viivan lähes mihin kohtaan vaan 🤔
Joo mä kurkin omaa testiä monta tuntia teon jälkeen josko se olis muuttunut jotenkin 🙈🤣 ja todellakin omaan viivalasit joten ei luottoa omiin silmiin.

& @Mamiksx4 en erottanut livenäkään oikein mitään tuosta. Tai siis silmät haluaa nähdä tuossa jotain niin mukamas saan viivan lähes mihin kohtaan vaan 🤔
Kun tuota kuvaa zoomaili, niin läheltä en erota, mutta kauempaa katsottuna olevinaan näkisin just värittömän viivan paikan.

Meinasitko vielä testailla? 😊

Täällä dpo 6 menossa eikä oikeestaan mitään ihmeellistä. Tissit on vielä kipeät, mutta tää on ihan normaalia mulle. Ei siis ainakaan tällä hetkellä ole uskoa tärppiin vaikka aikaista onkin. Aamulla oli ihan jäätävä lihaskipu jokapuolella kroppaa herätessä, mutta pari päivää ollut nenä tukossa, niin entiiä onko mulla joku minilenssu. Päätäkin on vähän särkenyt tänään, mutta again, joko lenssu tai ihan perus PMS oireita..

Kuvailet just mun oireita lukuunottamatta nännien arkuutta ja pahoinvointia. Mulla oksetti kun testi näytti haamua ja uskon että se on täytynyt reagoida ovulaatioon ja kp12 saatu ovulaatioplus ollut virheellinen tmv.

Toivotaan että olet ja ei noin aikaisin välttämättä vielä näy. Itse vähän elättelen toiveita et olisinkin pieniin päin. Mut jos menkat tulee niin uusi yritys

Kun tuota kuvaa zoomaili, niin läheltä en erota, mutta kauempaa katsottuna olevinaan näkisin just värittömän viivan paikan.

Meinasitko vielä testailla? 😊

Täällä dpo 6 menossa eikä oikeestaan mitään ihmeellistä. Tissit on vielä kipeät, mutta tää on ihan normaalia mulle. Ei siis ainakaan tällä hetkellä ole uskoa tärppiin vaikka aikaista onkin. Aamulla oli ihan jäätävä lihaskipu jokapuolella kroppaa herätessä, mutta pari päivää ollut nenä tukossa, niin entiiä onko mulla joku minilenssu. Päätäkin on vähän särkenyt tänään, mutta again, joko lenssu tai ihan perus PMS oireita..
Juu, aion taas huomenna testata ja aion testata niin kauan että menkat alkaa. Mul on ollut luteaali noin 12 päivää niin eiköhän tässä vielä saa jokusen testin tehdä.

Mulla edelleen valkovuoto voisi viitata lähestyvään ovulaatioon, mut testit negoja. Kp 21-22. Ehkä tässä pitäisi mieluummin asennoitua siihen, josko menkat tulisi ensi viikolla ja sitten taas seuraavaa kiertoa tutkimaan. Valkovuoto on edeleen sellaista, että voisi ovista enteillä, mutta enpä tiedä.

Pillereiden poisjättö on tuonut sellaisen vitsauksen, että oon ilmeisesti aiempaa herkempi migreeneille. Tänään särki päätä ja tuli myös pahoinvointia. (Ja tietysti tämä johti siihen, että oli pakko varmuuden vuoksi tehdä se raskaustestikin, ihan harjoituksen vuoksi, mut puhdas nega)
Se on noissa migreeneissä kurjaa, että mulla ei tahdo pelkkä parasetamoli siihen auttavan, mutta jos on pieninkään ovulaation mahdollisuus, niin en haluaisi ibuprofeenia ottaa. Toivottavasti siis on ohimenevää. Ja sekin toki helpottaa, että kun oma kierto tasaantuu, niin tiedän paremmin, milloin voi Buranaakin käyttää.

Eilen illalla kiristi päätä ja kuin olisi migreeni tulossa. Tai päänsärkyä, mutta meni pian ohitse. Tänään on ollut vaan todella hormonaalinen ja dramaattinen. Olen herkkä muutoksille hormoneissa muutenkin. Kainaloissa on välillä kipua ja tissien sivuilla.

Vatsa turvonnut just ku olis raskauskumpura pikkuinen ja pinkeä. Enää ei oo kuuma olo vaan ehkä jopa viluttaa. Myös olen ihmeen rationaalinen ja rauhallinen tilanteissa jolloin muutoin menis ihan ääripäähän.

Kp34 meneillään, ehkä se nyt sitten venyy jälleen kerran. Ehkä en edes oikeasti ovuloi

Mulla edelleen valkovuoto voisi viitata lähestyvään ovulaatioon, mut testit negoja. Kp 21-22. Ehkä tässä pitäisi mieluummin asennoitua siihen, josko menkat tulisi ensi viikolla ja sitten taas seuraavaa kiertoa tutkimaan. Valkovuoto on edeleen sellaista, että voisi ovista enteillä, mutta enpä tiedä.

Pillereiden poisjättö on tuonut sellaisen vitsauksen, että oon ilmeisesti aiempaa herkempi migreeneille. Tänään särki päätä ja tuli myös pahoinvointia. (Ja tietysti tämä johti siihen, että oli pakko varmuuden vuoksi tehdä se raskaustestikin, ihan harjoituksen vuoksi, mut puhdas nega)
Se on noissa migreeneissä kurjaa, että mulla ei tahdo pelkkä parasetamoli siihen auttavan, mutta jos on pieninkään ovulaation mahdollisuus, niin en haluaisi ibuprofeenia ottaa. Toivottavasti siis on ohimenevää. Ja sekin toki helpottaa, että kun oma kierto tasaantuu, niin tiedän paremmin, milloin voi Buranaakin käyttää.
Täällä ois yksi migreenistä kärsivä. Mulla paheni säryt kun ehkäisy (hormonikierukka) jätettiin pois ja hoksasin, että migreeni ajoittuu mulla just ennen ovulaatiota tai sen aikana. Täytyy myöntää, että on tää aika ärsyttävä tilanne, koska nyt ei voi syödä niitä särkylääkkeitä, jotka parhainten auttais särkyyn. Minulle lääkäri antoi luvan ottaa buranaa, jos migreeni iskee juuri ovulaation aikaan (ja otan samaan aikaan myös parasetamolia). Lääkärin mukaan tuollainen kerta-annos ei ovulaatiota häiritse tai vaikuta hedelmöittymiseen. Kuulemma enemmän haittaa on olla kivuissaan, joka stressaa kroppaa. Näin loppukierrosta en kyllä siltikään uskaltaisi tuota buranaa syödä. Toivottavasti sulla ei ois tätä hormonaalista migreeniä vaan jostain muusta syystä nyt lauennut. Tsemppiä!

Täälläpä paljon jännäilijöitä. Plussia kaikille👌😍

Täällä tylsää kp2-3. Maanantaina pääsee letroja popsimaan. Ovista rupeen varmaa kp10 metsästää. Piti olla rento bonarikierto, mut sit sainki noi letrot käyttöö ni vedetää sit täysil😁 on tossa sit yks stressitön välikierto ennen tammikuuta. Saapi nähä millain tää korona ja letrot sit vaikuttanee ovikseen, et missä kohtaa mahtaaa tulla. Olleet kp12, kp14, kp16 ja kp15 mitä nyt ovistesteil bongannu. Greippimehua en alkanu litkimään koska letrot. Voi kun noi letrot boostais jonku supermuniksen mikö hedelmöittyis ja tulis sit elokuinen❤

Takaisin