Raskaaksi 2022

Hih! Pidin sattumoisin yläasteella historiantunnilla esitelmän asunnon koon ja varustelun merkityksestä sen asukkaalle ja yleiselle asumisviihtyvyydelle. Pojat vähän punasteli... Kesken esitystäni luokan taakse kävellyt miesopettaja hykerteli partaansa, miksiköhän?
Hahah voin kyllä hyvin kuvitella tilanteen. Mahtaiskohan nykyluokassa olla sama meno? Hauskaa kyllä, et opettajallakin pokassa ollut pitelemistä😅
 
Lähihistoriassa 1900-luvun alussa ihmisten muuttaessa maaseudulta kaupunkiin suht.pieniin asuntoihin oli tilaa etenkin vieraille vähän. Kohteliaisuus syistä pitkän matkan vieraat oli kuitenkin vastaanotettava + majoitettava. Niinpä esim oikean tädin yllättävä oven taakse ilmestyminen "pakotti" huomioimaan vierailun merkityksen monellakin tapaa.
Silloinhan esiaviolliset suhteet olivat tuolloin osin tabu jne.
Sukulaisen vierailu olikin usein este tyttö/poika ystävän yöksi luokse pääsemiseen/ lähtemiseen.
Täti tuli kylään vakiintui puheluissa viestiksi myös menkoista, joiden aikaan aktiivinen seksuaalisuus =lakanoiden tuhriintuminen olisi tietänyt yhteisen pyykkituvan lisävuoron varaamista. Silloin kun kaikkea oli niukemmin, myös petivaatteita...niin itse tuhrittujen kuin sukulaisten jäljiltä pesua odottavien pesu oli toteutettava asunnon ulkopuolella jopa useamman kerrostalon yhteisessä pyykkituvassa...
Toki myös asuntokohtaisia suihkuja oli harvakseltaan ja jopa WC:et saattoivat olla käytävällä, eikä vastakkaisen sukupuolen vieraiden niissä käyntiä hyvällä katsottu.
Joskus sillä ilmaisulla ilmoitettiin myös ehkäisyn jälleen toimineen, ennen pillereitä oli esim. kouluissa tytöillä/neidillä tapana jakaa iloa/ huojennusta asiasta muillekin: minulle tuli täti kylään olikin usein ison onnitteluni paikka. Vastaavasti tuoreelle aviovaimolle myös usein toivoteltiin tädin pysyvän poissa!
Oho ja vau ja kiitos 😂 Täytyy myöntää etten odottanut ihan näin tarkkaa vastausta tuohon kysymykseen. Mutta todella siistiä, että olet tällaisen tiedon etsinyt aikanaan! Ja kiitos vielä! On tämä opettavainen palsta 😁
 
Siinähän on 400 ja otat 400 lisäksi?
Sehän on paljon.

En nyt lähde asiasta sen enempää vääntämään ja kääntämään.. kerroin vaan mitä mä nyt syön ja mitä söin edellistäkin raskautta yrittäessä.. eikä ainakaan huonoa tehny, päinvastoin😊
 
Joo, jokaiselle varmasti omat satsit, mut mulle nää on passelit😊👍🏻
Ja mun sisko myös söi samoja ja hyvät oli.
Tossa monivitskussa ei niin paljoo foolihappoo oo etteikö vois vielä lisäks ottaa😊
Mulla on 500 eli voisin siis ottaa hiukan lisääkin?👍🤭 tuntuu ettei noi ohjeet ole ikinä niin mustaa valkoisella, itse sen tietää ja tuntee mikä parhaaksi. Ihmettelen, että neuvolasta ei ole sen kummemmin kommentoitu tota määrää, kun, että pitää syödä mammavitoja. Ja eniten mulla on ongelmia raudan kanssa. Siihenkään en ole saanut neuvoja, vaikka pyytänyt. Aina ollu tosi matala hb, ferritiiniä ei ole mitattu pyynnöistä huolimatta, enkä ole sit omakustanteisesti sitä käyny mittaamassa. Kaikki raskaudet päättyneet ennenaikaisesti. Hb mulla 110-116, joskus harvoin noussut 120. Raskauden aikana laskee sitten todella alhaiseksi, mutta siltikään ei siihen olla reagoitu. Mietin, että kuinka paljon rautaa kannattaisi syödä? Apua kun en tunne saavani ja teiltä varmasti kokemuksen kautta saa tietoa, onko jokin merkki mikä esim. imeytyisi parhaiten? Kiitos!
 
Mulla tosin 0% luottoa taas tähän kiertoon, nimittäin sairastimme ekaa kertaa koronan ja koskas muulloinkaan oireet olisivat alkaneet kuin 4 pv ennen ovista.. Ovis siirtyi sitten kp 15 --> kp 18
No, me oltiin miehen kanssa molemmat kaatavassa flunssataudissa tän kierron aikaan, kp 14 vedettiin vaan särkylääkettä ja hommiin.. no, se ovisplussa sattui vahingossa löytymään tikulla kp16 (eli ovis tapahtui kp17) ja plussasin sitten kp28. Katsotaan miten tässä nyt käy ☺️
 
Kiitos vitamiinivastauksista :) Huomenna käyn ostamassa luontaista foolihappoa ja alan lisätä paljon vihreää ruokavalioon. Käyn ostamassa luontaista rautajuomaa. Ja syön myös enempi rautapitoisia ruokia.

Kuulin, että Q10 -valmiste olisi hyvä myös jo ennen raskautta.. auttanut keskenmenon saanutta tulemaan raskaaksi ja ehkäisisi myös keskenmenoja.. kukaan muu kuullut tästä? Mietin ettei tästäkään valmisteesta ainakaan haittaa olisi. Olen aikanaan saanut yhden keskenmenon myös ja niin toivon, ettei tarvisi sitä enää kokea.

Tavoitteena minulla nyt vielä tankata vitamiinivarastot kuntoon.. varmaan kalkkikuurikin, ja vahva d-vitsku onkin jo tukena.

Haluan myöa vahvistaa fyysistä kuntoa ennen kuin alkaa se hengästyminen :D joka mulla aiemmin ollut suurempaa jo alkuraskaudessa.

Nyt kyllä haaveilen taas vahvasti ensi vuoden lopun vauvasta. Että voisi joulu-tammikuussa jättää ehkäisyn pois. En taida vaan malttaa odottaa, vaikka haluaisin monia asioita varmistaa ja tehdä vielä ennen raskautta. Ei helpota kun mies niin paljon haluaa aloittaa myös yrityksen. Hän ei kyllä yhtään painosta. Mutta on ihanasti tuonut luottamusta tulevaan. Ja auttanut mua hellittämään peloista enemmän.

Tuntuu kyllä niin isolta asialta antaa pian vauvalle lupa tulla. Tämä on joka päivä mielessä ja yötämyöten tätä välillä pohtii. Miten sitä taas jaksaa jos raskaaksi tuleminen kestää pidempään.. onnistutteko te saamaan ajatuksia muuallekin?
 
Kuulin, että Q10 -valmiste olisi hyvä myös jo ennen raskautta.. auttanut keskenmenon saanutta tulemaan raskaaksi ja ehkäisisi myös keskenmenoja.. kukaan muu kuullut tästä?
(edit. Googlen tuloksiin tää linkki vie, en tiedä miksi foorumi trimmaa ton preview tekstin tollaiseksi 🤔)

Miksi kysellä kuulopuheita, kun voi googlettaa ja mahdollisesti löytää tutkittua tietoa? ☺️ Kokeilisin myös "q10 try to get pregnant research" tms hakusanalla.
 
@Pahabarbi mehän päästään sitten yhdessä jännäämään kun ihan samoilla dpoilla! :Eyes:

No, me oltiin miehen kanssa molemmat kaatavassa flunssataudissa tän kierron aikaan, kp 14 vedettiin vaan särkylääkettä ja hommiin.. no, se ovisplussa sattui vahingossa löytymään tikulla kp16 (eli ovis tapahtui kp17) ja plussasin sitten kp28. Katsotaan miten tässä nyt käy ☺️
Okei noniin pidän siis toivosta kiinni! :folded: Onnistui tallettelut kuitenkin ihan hyvin korresta huolimatta, niin ehkä tässä vielä jotain voisikin tapahtua!
 
Mulla on 500 eli voisin siis ottaa hiukan lisääkin?👍🤭 tuntuu ettei noi ohjeet ole ikinä niin mustaa valkoisella, itse sen tietää ja tuntee mikä parhaaksi. Ihmettelen, että neuvolasta ei ole sen kummemmin kommentoitu tota määrää, kun, että pitää syödä mammavitoja. Ja eniten mulla on ongelmia raudan kanssa. Siihenkään en ole saanut neuvoja, vaikka pyytänyt. Aina ollu tosi matala hb, ferritiiniä ei ole mitattu pyynnöistä huolimatta, enkä ole sit omakustanteisesti sitä käyny mittaamassa. Kaikki raskaudet päättyneet ennenaikaisesti. Hb mulla 110-116, joskus harvoin noussut 120. Raskauden aikana laskee sitten todella alhaiseksi, mutta siltikään ei siihen olla reagoitu. Mietin, että kuinka paljon rautaa kannattaisi syödä? Apua kun en tunne saavani ja teiltä varmasti kokemuksen kautta saa tietoa, onko jokin merkki mikä esim. imeytyisi parhaiten? Kiitos!
Mun mielestä voit ottaa enemmän, ainakin ennen raskautumista😊 mulle silloin viimeks neuvolatäti sanoi alkuraskaudessakin vielä että toi mun popsima kombo on hyvä kombo👍🏻
 
Täällä menossa dpo4(?), oon vähän vielä pihalla näistä, mut tikutin oviksen 30. päivä ni oonkohan ymmärtänyt oikein laskennan? Vitsi ku aika matelee, kaikenlaisii tuntemuksia mukamas alavatsassa, oudosti molemmilla puolilla. Oli tosin viime kierrossaki muka kaikki oireet, ni en luota näihin omiin tuntemuksiin yhtään! 😂
 
Täällä menossa dpo4(?), oon vähän vielä pihalla näistä, mut tikutin oviksen 30. päivä ni oonkohan ymmärtänyt oikein laskennan? Vitsi ku aika matelee, kaikenlaisii tuntemuksia mukamas alavatsassa, oudosti molemmilla puolilla. Oli tosin viime kierrossaki muka kaikki oireet, ni en luota näihin omiin tuntemuksiin yhtään! 😂
Mekin mennään samassa aikataulussa siis! Mä en kans luota enää ollenkaan omiin tuntemuksiin. Viime kierrossa oli tissit ihan jäätävän kipeet ja siis oikeesti valtavat :Face With Tears Of Joy: Oltiin miehen kanssa jo molemmat sitä mieltä, et pakko olla raskaana kun niin outoa, mut ei sit kuitenkaan.
 
@Kiivi Peanut juuu ite olin aivan poikki ja tissit sattu yms, kummasti ne ”oireet” hävis, ku testit näyttiki negaa… 🙄 millon ajattelit alkaa testailee?
Mä en itseasiassa ikinä testaa ennakkoon, vasta kun on menkat myöhässä :Grimacing Face: testasin huhtikuussa pari pv ennen kuin menkkojen piti alkaa ja plussasin, mutta raskaus jäi kemialliseksi enkä oo uskaltanut enää sen jälkeen testata ennakkoon.. Vaikka ehkä sekin olisi hyvä tieto, jos kemialliset alkaa toistua
 
@Kiivi Peanut toi on kyllä fiksua ja ite yritän samaa! Kotona ei oo onneks testejä, ni ei tuu turhaan testattuu liian aikasin. Mutta itteni tuntien, voi olla et taas pari päivää nipistän 😂
 
Siis mitä hemmettiä…. Tilasin noin 2vko sitten nää digitestit ja tuli tänään ja nyt kun yritin tehdä niin molemmat meni virheeseen 😳 Toisen vielä tein niin että kastoin kun ajattelin että toiseen meni liikaa virtsaa ja meni siksi väärin. Vai onko nää vaan virheellisiä🤔 Hiton 20e meni siihen ja vissiin pakko hakee apteekista uusi kun haluan nähdä ne viikot 😄
1F6743CF-6E2B-4E70-BF6D-0F949154ECBC.jpeg
 
Siis mitä hemmettiä…. Tilasin noin 2vko sitten nää digitestit ja tuli tänään ja nyt kun yritin tehdä niin molemmat meni virheeseen 😳 Toisen vielä tein niin että kastoin kun ajattelin että toiseen meni liikaa virtsaa ja meni siksi väärin. Vai onko nää vaan virheellisiä🤔 Hiton 20e meni siihen ja vissiin pakko hakee apteekista uusi kun haluan nähdä ne viikot 😄 View attachment 116202
Jonkunlainen reklamaatio paikallaan?
 
Siis mitä hemmettiä…. Tilasin noin 2vko sitten nää digitestit ja tuli tänään ja nyt kun yritin tehdä niin molemmat meni virheeseen 😳 Toisen vielä tein niin että kastoin kun ajattelin että toiseen meni liikaa virtsaa ja meni siksi väärin. Vai onko nää vaan virheellisiä🤔 Hiton 20e meni siihen ja vissiin pakko hakee apteekista uusi kun haluan nähdä ne viikot 😄 View attachment 116202
Ehdottomasti reklamaatiosuositus täältäkin. Sain joskus raskauskeijulta viallisen testin ja lähetin kuvan virheestä ja lähettivät uuden tilalle. ❤️
 
Täällähän on paljon suht samaan aikaan jännääjiä🤩
Täällä dpo 6, joten testipäivät lähenee vauhdilla.
Oon ollu niin kiireinen etten oo ehtinyt edes kuulostelee kroppaa ja oireita. Toiveikkaana edelleen🤞
Mites muiden oireet?

Onpas jännittävää! 🤩 itellä tosiaa aika voimakkaita kipuja välilllä alavatsassa, ihan samanlaista ku vaikka ennen ovulaatioo oli. Enemmän oikeella puolella, jossa tuntu myös ovulaatio mut sit vasemmal puolel tulee sellasia terävämpiä tuntemuksia. Tuskin mikään oire, mut outoa silti. 🤔
 
Takaisin
Top