Raskaaksi 2022

Mulla täällä dpo3 menossa, eli ei kaukana olla toisistamme tälläkään kertaa :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye:

Mulla tosin 0% luottoa taas tähän kiertoon, nimittäin sairastimme ekaa kertaa koronan ja koskas muulloinkaan oireet olisivat alkaneet kuin 4 pv ennen ovista.. Ovis siirtyi sitten kp 15 --> kp 18 ja mulla kun on muutenkin aika lyhyt luteaali, niin pelkään, ettei tästä mitään tuu. Enkä tiiä miten toi korona nyt muutenkaan vaikuttaa kummankaan osapuolen laatuihin.. Tosi turhauttavaa!
Älä menetä toivoa, mä sairastin koronan kp 5-8 ja ovis siirtyi parilla päivällä. Tästä kierrosta nyt raskaana 8+2. 😊🌈
 
Mä käytän kuvanmukaisia tuotteita ja oon käyttäny pikkusen ennen ehkäisyn poisottoa. Viime raskauden kanssa sama juttu😊
Syön rautaa kokoajan lisänä, en kuuriluontoosesti, vaikka mulla on aina ollu hyvät rauta-arvot.. mulle sanottiin että ei siitä haittaakaan ole.
Foliren on siis tuo foolihappo… ei kunnolla näy eka kirjain🤭
Sori että tuun täältä taustalta huuteleen, mutta eikös tossa monivitamiinissa jo ole foolihappo ja rauta?

Yleisesti miettisin sitä, että ei niitä mielin määrin tarvitse, ainakin neuvolassa mulle sanottiin näin, että mammavitskut riittää, ettei tartte tuota foolihappoa niin paljoo syödä. Rauta tietenkin lisänä jos rauta-arvot on alhaiset. Aina ekana kannattaa käydä testaamassa omat veriarvot, mitä tarttee ja mitkä on jo kohillaan. :)
 
Sori että tuun täältä taustalta huuteleen, mutta eikös tossa monivitamiinissa jo ole foolihappo ja rauta?

Yleisesti miettisin sitä, että ei niitä mielin määrin tarvitse, ainakin neuvolassa mulle sanottiin näin, että mammavitskut riittää, ettei tartte tuota foolihappoa niin paljoo syödä. Rauta tietenkin lisänä jos rauta-arvot on alhaiset. Aina ekana kannattaa käydä testaamassa omat veriarvot, mitä tarttee ja mitkä on jo kohillaan. :)
Meille sanottiin klinikalta, että 800 mg foolihappo ja luonnollinen rauta plustestiin asti. Siitä eteenpäin vaan mama vit, rauta tarvittaessa. Myös miehelle määrättiin foolihappo yritysvaiheessa.

Rauta - arvojen tsekkaus kunnallinen vs yksityinen onkin sit oma juttunsa. Kun kunnallisella riitää hb mittaus, yksityiset keskittyy nykyään varastorautaan joka heidän mielestään tärkeämpi raskautumisessa.
 
Minne arvoihin tuota ferritiiniä toivotaan esim. hoidoissa oleville? Kävin testauttamassa omani osana labrapakettia tossa kk sitten ja arvo oli 58. Ajattelin, että lisärauta ei ehkä olisi pahitteeksi, vaikka ei tuo nyt ihan niin huono arvo ole kuin mitä ajattelin 🤔 Hemoglobiini oli 124 (mutta se kyllä laskee talvea kohti kuin lehmän häntä, niin käy aina). Lisäksi D-vitamiini oli 90 ja folaatti 36.2. Jos on tietäjiä tai oman elämänsä eksperttejä linjoilla, niin antakaa tulla ohjeita vaan 😁 :rolling:
 
Minne arvoihin tuota ferritiiniä toivotaan esim. hoidoissa oleville? Kävin testauttamassa omani osana labrapakettia tossa kk sitten ja arvo oli 58. Ajattelin, että lisärauta ei ehkä olisi pahitteeksi, vaikka ei tuo nyt ihan niin huono arvo ole kuin mitä ajattelin 🤔 Hemoglobiini oli 124 (mutta se kyllä laskee talvea kohti kuin lehmän häntä, niin käy aina). Lisäksi D-vitamiini oli 90 ja folaatti 36.2. Jos on tietäjiä tai oman elämänsä eksperttejä linjoilla, niin antakaa tulla ohjeita vaan 😁 :rolling:
Dextrassa asiaa paljon tutkittu, kannattaa lukea. Joku lukemisen arvoinen artikkeli myös "Rosie.fi ".
Minusta noi sun arvot ok... mutta jos lehmänhäntävojoama tai niagara-menkat on vakio, niin itse torjuisin katoa lisäraudalla 100/ yks joka toinen vrk. Nyt ilmassa uusia rautatuulia, kun on havaittu että jos sitä syö joka vrk niin elimistö estää sen imeytymistä tms.
Oma-napaisesti mulla normisti Niagara+paljon fyysistä työtä/ liikuntaa>HB aina lähes anemiarvoissa ja rautakuurit ollut 1-2krt vuosi. Nyt koko raskausajalle neuvola-ja sairaala lääkärit määränneet 200 / joka toinen vrk. Ennen positiivista tulosta oli myös rautakuuri...
Noita muita arvoja en valitettavasti muista.
 
Mulla täällä dpo3 menossa, eli ei kaukana olla toisistamme tälläkään kertaa :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye:

Mulla tosin 0% luottoa taas tähän kiertoon, nimittäin sairastimme ekaa kertaa koronan ja koskas muulloinkaan oireet olisivat alkaneet kuin 4 pv ennen ovista.. Ovis siirtyi sitten kp 15 --> kp 18 ja mulla kun on muutenkin aika lyhyt luteaali, niin pelkään, ettei tästä mitään tuu. Enkä tiiä miten toi korona nyt muutenkaan vaikuttaa kummankaan osapuolen laatuihin.. Tosi turhauttavaa!

Dpo2 täällä 🙋‍♀️

Seuraavat pari viikkoa ei varmaan kulu ikinä. Tuntuu jotenkin turkasen pitkältä nyt nää kahden viikon jaksot 🥴
 
Onko täällä muita menossa suurinpiirtein samassa? 😊 Dpo 0 olis tänään! Hyvin on onnistuneet tallettelut joka päivä viimisen 4 päivää, katsotaan jos tänään vielä irtois viimeisetkii varmuudelta 😬 vähän meinaa kisaväsy jo painaa..

Ihmettelen kyllä noita ovistestejä. Eilen aamulla sain sen plussan ja illalla oli jo haaleempi. Tässä rupee ihan epäilemään itseään taas että oliko muka ovis. Tissit on kyllä pirun kipeät 🙈

Muutenhan tämä kierto on mennyt henkisesti ihan harakanpyllylle, niin tuskin tärppää. Nyt on kuitenkin fiilis, että eipä tuo haittaa, paremmalla mielellä sit ensi kierrossa meibi.
Täällä meneillään dpo3! Mä testaan ehkä vasta peräti ens viikon lopulla. Tai sitten yritän malttaa jopa niin paljon, että testaan vasta jos menkat on myöhässä. Saapa nähdä mitenkä käy 🤣

Minkä takia muuten jotkut kutsuu kuukautisia tädiksi?
 
Dpo2 täällä 🙋‍♀️

Seuraavat pari viikkoa ei varmaan kulu ikinä. Tuntuu jotenkin turkasen pitkältä nyt nää kahden viikon jaksot 🥴
Ei kyl kulukaan! Helpottais jos täällä olis ryhmä testailijoita niin meillä kuluis aika nopeammin tiiraillessa 🙈😍

Mä ajattelin tehdä ekan testin Dpo8. En ikinä ole niin pitkälle odottanut mutta kokeillaan taas.

Koska seuraavat testailee? Tiirattavaa että aika kuluis 🤗
 
Sori että tuun täältä taustalta huuteleen, mutta eikös tossa monivitamiinissa jo ole foolihappo ja rauta?

Yleisesti miettisin sitä, että ei niitä mielin määrin tarvitse, ainakin neuvolassa mulle sanottiin näin, että mammavitskut riittää, ettei tartte tuota foolihappoa niin paljoo syödä. Rauta tietenkin lisänä jos rauta-arvot on alhaiset. Aina ekana kannattaa käydä testaamassa omat veriarvot, mitä tarttee ja mitkä on jo kohillaan. :)
Joo, jokaiselle varmasti omat satsit, mut mulle nää on passelit😊👍🏻
Ja mun sisko myös söi samoja ja hyvät oli.
Tossa monivitskussa ei niin paljoo foolihappoo oo etteikö vois vielä lisäks ottaa😊
 
Täällä meneillään dpo3! Mä testaan ehkä vasta peräti ens viikon lopulla. Tai sitten yritän malttaa jopa niin paljon, että testaan vasta jos menkat on myöhässä. Saapa nähdä mitenkä käy 🤣

Minkä takia muuten jotkut kutsuu kuukautisia tädiksi?
Lähihistoriassa 1900-luvun alussa ihmisten muuttaessa maaseudulta kaupunkiin suht.pieniin asuntoihin oli tilaa etenkin vieraille vähän. Kohteliaisuus syistä pitkän matkan vieraat oli kuitenkin vastaanotettava + majoitettava. Niinpä esim oikean tädin yllättävä oven taakse ilmestyminen "pakotti" huomioimaan vierailun merkityksen monellakin tapaa.
Silloinhan esiaviolliset suhteet olivat tuolloin osin tabu jne.
Sukulaisen vierailu olikin usein este tyttö/poika ystävän yöksi luokse pääsemiseen/ lähtemiseen.
Täti tuli kylään vakiintui puheluissa viestiksi myös menkoista, joiden aikaan aktiivinen seksuaalisuus =lakanoiden tuhriintuminen olisi tietänyt yhteisen pyykkituvan lisävuoron varaamista. Silloin kun kaikkea oli niukemmin, myös petivaatteita...niin itse tuhrittujen kuin sukulaisten jäljiltä pesua odottavien pesu oli toteutettava asunnon ulkopuolella jopa useamman kerrostalon yhteisessä pyykkituvassa...
Toki myös asuntokohtaisia suihkuja oli harvakseltaan ja jopa WC:et saattoivat olla käytävällä, eikä vastakkaisen sukupuolen vieraiden niissä käyntiä hyvällä katsottu.
Joskus sillä ilmaisulla ilmoitettiin myös ehkäisyn jälleen toimineen, ennen pillereitä oli esim. kouluissa tytöillä/neidillä tapana jakaa iloa/ huojennusta asiasta muillekin: minulle tuli täti kylään olikin usein ison onnitteluni paikka. Vastaavasti tuoreelle aviovaimolle myös usein toivoteltiin tädin pysyvän poissa!
 
Muokattu viimeksi:
Siinähän on 400 ja otat 400 lisäksi?
Sehän on paljon.

Joo, jokaiselle varmasti omat satsit, mut mulle nää on passelit😊👍🏻
Ja mun sisko myös söi samoja ja hyvät oli.
Tossa monivitskussa ei niin paljoo foolihappoo oo etteikö vois vielä lisäks ottaa😊
 
Joo, jokaiselle varmasti omat satsit, mut mulle nää on passelit😊👍🏻
Ja mun sisko myös söi samoja ja hyvät oli.
Tossa monivitskussa ei niin paljoo foolihappoo oo etteikö vois vielä lisäks ottaa😊
Foolihappo on vesiliukoinen, eli siten ei kerry elimistöön, mulla oli käytössä 1000 ostettu etätyöpaikan=Latvian apteekista+foolillinen monivitamiini. Näytin lääkärille Suomessa, oli ok.
Monivitamiineissa usein sekä rautaa että kalsiumia, ja kalsiumhan estää raudan imeytymistä...
 
Lähihistoriassa 1900-luvun alussa ihmisten muuttaessa maaseudulta kaupunkiin suht.pieniin asuntoihin oli tilaa etenkin vieraille vähän. Kohteliaisuus syistä pitkän matkan vieraat oli kuitenkin vastaanotettava + majoitettava. Niinpä esim oikean tädin yllättävä oven taakse ilmestyminen "pakotti" huomioimaan vierailun merkityksen monellakin tapaa.
Silloinhan esiaviolliset suhteet olivat tuolloin osin tabu jne.
Sukulaisen vierailu olikin usein este tyttö/poika ystävän yöksi luokse pääsemiseen/ lähtemiseen.
Täti tuli kylään vakiintui puheluissa viestiksi myös menkoista, joiden aikaan aktiivinen seksuaalisuus =lakanoiden tuhriintuminen olisi tietänyt yhteisen pyykkituvan lisävuoron varaamista. Silloin kun kaikkea oli niukemmin, myös petivaatteita...niin itse tuhrittujen kuin sukulaisten jäljiltä pesua odottavien pesu oli toteutettava asunnon ulkopuolella jopa useamman kerrostalon yhteisessä pyykkituvassa...
Toki myös asuntokohtaisia suihkuja oli harvakseltaan ja jopa WC:et saattoivat olla käytävällä, eikä vastakkaisen sukupuolen vieraiden niissä käyntiä hyvällä katsottu.
Joskus sillä ilmaisulla ilmoitettiin myös ehkäisyn jälleen toimineen, ennen pillereitä oli esim. kouluissa tytöillä/neidillä tapana jakaa iloa/ huojennusta asiasta muillekin: minulle tuli täti kylään olikin usein ison onnitteluni paikka. Vastaavasti tuoreelle aviovaimolle myös usein toivoteltiin tädin pysyvän poissa!
Kiitos tietoiskusta👌 itsekin joskus ihmetellyt mistä toi täti nimitys tulee.
Jepsjei kp1 täälläkin. Hyvä ettei kauempaa viivytelly ja alko ihan kunnolla tällä kertaa saman päivä aikana.
 
Kiitos tietoiskusta👌 itsekin joskus ihmetellyt mistä toi täti nimitys tulee.
Jepsjei kp1 täälläkin. Hyvä ettei kauempaa viivytelly ja alko ihan kunnolla tällä kertaa saman päivä aikana.
Hih! Pidin sattumoisin yläasteella historiantunnilla esitelmän asunnon koon ja varustelun merkityksestä sen asukkaalle ja yleiselle asumisviihtyvyydelle. Pojat vähän punasteli... Kesken esitystäni luokan taakse kävellyt miesopettaja hykerteli partaansa, miksiköhän?
 
Takaisin
Top