Raskaaksi 2022

Itsekkin sh erikoissairaanhoidossa 😤 tää härdelli ei ainakaan VIELÄ ole näkynyt pohjanmaalla tai omassa työssäni mutta eihä sitä koskaan tiedä.

Mutta onhan tämä naurettavaa että hoitajille ei saada kunnon palkkoja ja työoloja, mutta kaikkialle muualle syljetään rahaa ja velkaannutaan sen vuoksi🤬
Jep, matalat palkat on niin terveyden kuin sairaudenhuollonkin yksi kompastuskivi. Samaa kuukausi tulojen riittämättömyyden ongelma on mielestäni muuallakin matalapalkkaisten aloilla, joilla valtaosa työntekijöistä on naisia. Usein muualla taustalla on viikottain tarjottu /toteutunut työaika, jolloin kunnon elantoa ei kerry edes kohtuu tuntipalkasta.

Toinen asia on nuo sairaanhoidon työolot.... Nosta, vedä, käännä sitä sitä jo rikkiolevaa elävää ja tuntevaa ihmistä annetussa (normitetussa) ajassa mitä kummallisimmissa ympäristöissä ja mahdollisissa suoja varusteissa. Ole siinä samalla inhimillinen, kuuntelava havainnoija joka muista raportoida kaiken sen sovitusti eteenpäin.

Mielestäni millä tahansa työllä pitäisi pystyä elämään ilman tarvetta hakea yhteiskunnan tukea. Kaikilla pitäisi olla myös mahdollisuus kohtuu hintaisiin asuntoihin...
Myös vääristä ratkaisuista pitäisi joutua tekijän suoraan vastuuseen. Jos hoitaja mokaa siitä on hänelle suorat seuraukset, jos päättäjä mokaa ei seurauksia ole.
 
Tiedän tunteen, täällä myös ~1,5v, tosin 0 plussaa 😔

Täällä dpo8. Ei kummemmin mitään oireita, ainoastaan selkäkipu, mutta se kyllä voi johtua ihan mistä tahansa.
Mä oon saanut sen yhden plussan ja mä olin täysin oireeton ennen sitä plussaa. Mieli oli sellainen seesteinen ja siis edellisenä iltana kun makasin mahallaan niin vähän aristi rintoja ja ei mitään muuta. Kuulun myös siihen kategoriaan että ylianalysoin omaa kehoani mut haluaisin jotenkin tsempata että oireettomuuskaan ei välttämättä tarkoita mitään.
 
Kyllä olis nyt aika meijän saada plussat ja sellaiset jotka kestää loppuun asti❤️
Täytyy myöntää että alkaa hieman käymään psyyken päälle tää yrittäminen ja joka kk pettymys, mut ei auta kun vaan yrittää. Meillä nyt sentään näköjään raskautuminen on mahdollista kun se kertaalleen tapahtunut, mut ei meilläkään kaikki oo kunnossa kun plussia ei vaan tule. Se "vika" ei tuu meille selviämään kun hoitoihin ei mennä.

Me mennään kyllä hoitoihin, mutta tässä on kevät ja kesä ollut niin täynnä kaikkea härdelliä, että ei vaan yksinkertaisesti riittänyt aika. Kuun lopussa tulee lopputili edellisestä työpaikasta, ja siitä toivottavasti riittää raha miehen sperman tutkimuksiin yksityisellä. Mutta miestä myös ahdistaa tämä ajatus mennä tutkimuksiin, minkä tottakai ymmärrän. Hänellä kuitenkin syöpähoidot taustalla nuorempana, joka voi vaikuttaa. Mutta eiköhän kaikki selviä vielä 🥰 ei tässä muuta voi kun odottaa ja yrittää, ja yrittää pysyä optimistisena
 
Mä oon saanut sen yhden plussan ja mä olin täysin oireeton ennen sitä plussaa. Mieli oli sellainen seesteinen ja siis edellisenä iltana kun makasin mahallaan niin vähän aristi rintoja ja ei mitään muuta. Kuulun myös siihen kategoriaan että ylianalysoin omaa kehoani mut haluaisin jotenkin tsempata että oireettomuuskaan ei välttämättä tarkoita mitään.
Haluun kans sanoa, että molempien lasten kohdalla ollut täysin oireetonta monta viikkoa plussan jälkeenkin 😊 Oireettomuus ei todellakaan tarkoita etteikö vois olla raskaana!
 
Tämä ei ole missään nimessä kritisointia, mutta miksi ette mene tutkimuksiin jos yritystä jo yli vuosi? Monesti pikku apu auttaa ja raskautuukin sitten nopeasti?
 
Siis apua, onkohan tämä ny sitä ”kiinnittymis” vuotoa. Äsken käydessäni vessassa vv seassa oli rusehtavaa verta? Ei näy ainakaan vielä mitään kirkkaita pisaroita tai mitää🤔 kylläpäs nyt on laitettu pienen ihmisen pää sekaisin moisella rusehtavalla valkovuodolla 😅😅

Menkkojen pitäis alkaa vasta ens viikolla ti tai ke 🤔
 
Jep, matalat palkat on niin terveyden kuin sairaudenhuollonkin yksi kompastuskivi. Samaa kuukausi tulojen riittämättömyyden ongelma on mielestäni muuallakin matalapalkkaisten aloilla, joilla valtaosa työntekijöistä on naisia. Usein muualla taustalla on viikottain tarjottu /toteutunut työaika, jolloin kunnon elantoa ei kerry edes kohtuu tuntipalkasta.

Toinen asia on nuo sairaanhoidon työolot.... Nosta, vedä, käännä sitä sitä jo rikkiolevaa elävää ja tuntevaa ihmistä annetussa (normitetussa) ajassa mitä kummallisimmissa ympäristöissä ja mahdollisissa suoja varusteissa. Ole siinä samalla inhimillinen, kuuntelava havainnoija joka muista raportoida kaiken sen sovitusti eteenpäin.

Mielestäni millä tahansa työllä pitäisi pystyä elämään ilman tarvetta hakea yhteiskunnan tukea. Kaikilla pitäisi olla myös mahdollisuus kohtuu hintaisiin asuntoihin...
Myös vääristä ratkaisuista pitäisi joutua tekijän suoraan vastuuseen. Jos hoitaja mokaa siitä on hänelle suorat seuraukset, jos päättäjä mokaa ei seurauksia ole.
Kiteytit kyllä hyvin koko asian tähän tekstiin !!!

Pistää kyllä välillä niin vihaksi nykyisen hallituksen kommervenkit ja romukoppaan heitetyt ”lupaukset” mitä vaalien alla hehkutettiin 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
 
Siis apua, onkohan tämä ny sitä ”kiinnittymis” vuotoa. Äsken käydessäni vessassa vv seassa oli rusehtavaa verta? Ei näy ainakaan vielä mitään kirkkaita pisaroita tai mitää🤔 kylläpäs nyt on laitettu pienen ihmisen pää sekaisin moisella rusehtavalla valkovuodolla 😅😅

Menkkojen pitäis alkaa vasta ens viikolla ti tai ke 🤔
Mahdollisesti, ainakin sopis sun kierron vaiheeseen. Kaikki sormet ristissä että olisi tärppi tulossa ja tällä kertaa pysyisi lujasti kiinni!
 
Jep, matalat palkat on niin terveyden kuin sairaudenhuollonkin yksi kompastuskivi. Samaa kuukausi tulojen riittämättömyyden ongelma on mielestäni muuallakin matalapalkkaisten aloilla, joilla valtaosa työntekijöistä on naisia. Usein muualla taustalla on viikottain tarjottu /toteutunut työaika, jolloin kunnon elantoa ei kerry edes kohtuu tuntipalkasta.

Toinen asia on nuo sairaanhoidon työolot.... Nosta, vedä, käännä sitä sitä jo rikkiolevaa elävää ja tuntevaa ihmistä annetussa (normitetussa) ajassa mitä kummallisimmissa ympäristöissä ja mahdollisissa suoja varusteissa. Ole siinä samalla inhimillinen, kuuntelava havainnoija joka muista raportoida kaiken sen sovitusti eteenpäin.

Mielestäni millä tahansa työllä pitäisi pystyä elämään ilman tarvetta hakea yhteiskunnan tukea. Kaikilla pitäisi olla myös mahdollisuus kohtuu hintaisiin asuntoihin...
Myös vääristä ratkaisuista pitäisi joutua tekijän suoraan vastuuseen. Jos hoitaja mokaa siitä on hänelle suorat seuraukset, jos päättäjä mokaa ei seurauksia ole.
Saan tästä varmaan kuraa niskaan kun avaan oman suuni asiasta, mutta mitä olen muutamalta sh-ystävältä kuullut että nettotulot ovat kuitenkin heilläkin olleet yli 2000€ kuukaudessa, niin en ymmärrä miten voidaan puhua palkan riittämättömyydestä. Pitäisikö sitten miettiä niitä omia kulutustottumuksiaan siinä kohdassa... Itse en nimittäin toisella alalla saa yhtään tuon enempää rahaa kuukaudessä käteen ja hyvin olen pärjännyt sinkkunakin asustellessa maksaen yli 700€ vuokria.

Siitä olen samaa mieltä että valitettavasti terveydenhuollon ammattialaa ei arvosteta yhtään niin paljoa kuin pitäisi arvostaa, kysehän on jokaisen meidän terveydestä ja tällä hetkellä se vaarantuu sen vuoksi, ettei yksinkertaisesti ole enää riittävästi tekijöitä.
 
Saan tästä varmaan kuraa niskaan kun avaan oman suuni asiasta, mutta mitä olen muutamalta sh-ystävältä kuullut että nettotulot ovat kuitenkin heilläkin olleet yli 2000€ kuukaudessa, niin en ymmärrä miten voidaan puhua palkan riittämättömyydestä. Pitäisikö sitten miettiä niitä omia kulutustottumuksiaan siinä kohdassa... Itse en nimittäin toisella alalla saa yhtään tuon enempää rahaa kuukaudessä käteen ja hyvin olen pärjännyt sinkkunakin asustellessa maksaen yli 700€ vuokria.

Siitä olen samaa mieltä että valitettavasti terveydenhuollon ammattialaa ei arvosteta yhtään niin paljoa kuin pitäisi arvostaa, kysehän on jokaisen meidän terveydestä ja tällä hetkellä se vaarantuu sen vuoksi, ettei yksinkertaisesti ole enää riittävästi tekijöitä.
Jos käteen jää yli 2000e kuussa niin siihen on saanut tehdä kyllä sunnuntaita, pyhiä ja öitä. Vuorotyö rasittaa melkolailla ja varsinkik perheelliselle vähemmän mukavaa. Monesta vähemmän vastuullisesta työstä maksetaan arkityöajalla enemmän. Onhan se toki myös alanvalinta kysymys, mutta ei tässä kyllä kutsumuksella varsinkaan nykyhinnoilla elä. Ja riippuu esim. Missä asuu. Pk-seudulla aivan jäätävät asumiskustannukset. On se jossain vikaa jos työssäkäyvä joutuu siellä moni hakemaan asumistukeakin, vaikka töissä kävis. Varsinkin yh.
 
Tämä ei ole missään nimessä kritisointia, mutta miksi ette mene tutkimuksiin jos yritystä jo yli vuosi? Monesti pikku apu auttaa ja raskautuukin sitten nopeasti?
Jos meistä puhut, niin ihan rehellisesti ei ole ollut aikaa, esim keväällä opinnot+työt, kesällä ei ollut rahaa laittaa siihen analyysiin (yksityisellä) koska kesällä ei kuitenkaan mitään tapahdu julkisella, ja nyt vasta on mahdollisuus siihen. Sen jälkeen jos miehen spermasta ei mitään vikaa löydy, niin sitten laajemmin tutkimuksiin. En myöskään ole halunnut miestä painostaa, kun tiedän että tämä on myös arka asia hänelle. Nyt vihdoin arki on tasaantunut, ja tulot tasaantuu, niin nyt se on taas ajankohtainen asia.
 
Saan tästä varmaan kuraa niskaan kun avaan oman suuni asiasta, mutta mitä olen muutamalta sh-ystävältä kuullut että nettotulot ovat kuitenkin heilläkin olleet yli 2000€ kuukaudessa, niin en ymmärrä miten voidaan puhua palkan riittämättömyydestä. Pitäisikö sitten miettiä niitä omia kulutustottumuksiaan siinä kohdassa... Itse en nimittäin toisella alalla saa yhtään tuon enempää rahaa kuukaudessä käteen ja hyvin olen pärjännyt sinkkunakin asustellessa maksaen yli 700€ vuokria.

Siitä olen samaa mieltä että valitettavasti terveydenhuollon ammattialaa ei arvosteta yhtään niin paljoa kuin pitäisi arvostaa, kysehän on jokaisen meidän terveydestä ja tällä hetkellä se vaarantuu sen vuoksi, ettei yksinkertaisesti ole enää riittävästi tekijöitä.
Palkan määrä ja vastuun määrä on aivan epätasapainossa. Jos käteen jää 2000€/kk, on siinä tosiaan vuorotyö tuomat _haitta_lisät mukana.
Moni esim yksinhuoltaja ei voi jatkuvaa vuorotyötä tehdä, ja perheelliselle ei varsinkaan pk-seudulla riitä edes 1000€ välttämättä vuokraan. Jos käteen jää arkityöstä vaikka 1700-1800€/kk siitä, että pidät kirjaimellisesti ihmishenkiä elossa, ja siitä 1000-1200€ vuokraan, ja laskut ja lasten kulut ja mahdollisesti auton kulut jos se on tarpeellinen, niin äkkiä on tili tyhjänä, vaikka kuinka yrittäisi tarkkaan katsoa mihin kuluttaa.
 
Saan tästä varmaan kuraa niskaan kun avaan oman suuni asiasta, mutta mitä olen muutamalta sh-ystävältä kuullut että nettotulot ovat kuitenkin heilläkin olleet yli 2000€ kuukaudessa, niin en ymmärrä miten voidaan puhua palkan riittämättömyydestä. Pitäisikö sitten miettiä niitä omia kulutustottumuksiaan siinä kohdassa... Itse en nimittäin toisella alalla saa yhtään tuon enempää rahaa kuukaudessä käteen ja hyvin olen pärjännyt sinkkunakin asustellessa maksaen yli 700€ vuokria.

Siitä olen samaa mieltä että valitettavasti terveydenhuollon ammattialaa ei arvosteta yhtään niin paljoa kuin pitäisi arvostaa, kysehän on jokaisen meidän terveydestä ja tällä hetkellä se vaarantuu sen vuoksi, ettei yksinkertaisesti ole enää riittävästi tekijöitä.
Itsekin olen sote alalla ehkä noissa suht hyvissä palkoissa, saan käteen päivätyöllä n. 2000e/kk. Mutta suurin osa on lähihoitajia, perushoitajia yms.. Ja työn vaativuuteen nähden se että joutuu vääntämään öitä ja viikonloppuja siihen että saat käteen 1800e on aika kohtuutonta. Lisäksi raha ei ole tässä se ainoa ongelma. Jos kerran käy kokeilemassa ymmärtää miksi ala ei houkuta. Vähällä väellä tehdään, sairaslomat on muiden selkänahasta pois (ja siitä että teet parhaimmillaan 2-3 hoitajan työt yksin ei makseta tietenkään mitään lisäansiota). Ylityöt, vuoronvaihdot yms... huolettaa miten hoitajat tulevaisuudessa oikeasti riittävät. Kertoohan tämä pakkolaki täysin siitä miten alhaalla se hoitajan arvostus on. Omaa elämää ei ole, on vain kutsumus.
 
Jos käteen jää yli 2000e kuussa niin siihen on saanut tehdä kyllä sunnuntaita, pyhiä ja öitä. Vuorotyö rasittaa melkolailla ja varsinkik perheelliselle vähemmän mukavaa. Monesta vähemmän vastuullisesta työstä maksetaan arkityöajalla enemmän. Onhan se toki myös alanvalinta kysymys, mutta ei tässä kyllä kutsumuksella varsinkaan nykyhinnoilla elä. Ja riippuu esim. Missä asuu. Pk-seudulla aivan jäätävät asumiskustannukset. On se jossain vikaa jos työssäkäyvä joutuu siellä moni hakemaan asumistukeakin, vaikka töissä kävis. Varsinkin yh.
Palkan määrä ja vastuun määrä on aivan epätasapainossa. Jos käteen jää 2000€/kk, on siinä tosiaan vuorotyö tuomat _haitta_lisät mukana.
Moni esim yksinhuoltaja ei voi jatkuvaa vuorotyötä tehdä, ja perheelliselle ei varsinkaan pk-seudulla riitä edes 1000€ välttämättä vuokraan. Jos käteen jää arkityöstä vaikka 1700-1800€/kk siitä, että pidät kirjaimellisesti ihmishenkiä elossa, ja siitä 1000-1200€ vuokraan, ja laskut ja lasten kulut ja mahdollisesti auton kulut jos se on tarpeellinen, niin äkkiä on tili tyhjänä, vaikka kuinka yrittäisi tarkkaan katsoa mihin kuluttaa.
Itsekin olen sote alalla ehkä noissa suht hyvissä palkoissa, saan käteen päivätyöllä n. 2000e/kk. Mutta suurin osa on lähihoitajia, perushoitajia yms.. Ja työn vaativuuteen nähden se että joutuu vääntämään öitä ja viikonloppuja siihen että saat käteen 1800e on aika kohtuutonta. Lisäksi raha ei ole tässä se ainoa ongelma. Jos kerran käy kokeilemassa ymmärtää miksi ala ei houkuta. Vähällä väellä tehdään, sairaslomat on muiden selkänahasta pois (ja siitä että teet parhaimmillaan 2-3 hoitajan työt yksin ei makseta tietenkään mitään lisäansiota). Ylityöt, vuoronvaihdot yms... huolettaa miten hoitajat tulevaisuudessa oikeasti riittävät. Kertoohan tämä pakkolaki täysin siitä miten alhaalla se hoitajan arvostus on. Omaa elämää ei ole, on vain kutsumus.
Ymmärrän kaikki pointit kyllä. Ja omasta mielestä palkkoja voisi nostaa sote alalla, vaka-alalla ja monella muullakin varmasti. Eihän se olisi keneltäkään pois, etenkään noilta päättäjiltä jotka aivan turhasta saa kymmeniä tuhansia. Voitais leikata heidän palkoista ja eduista jotta kansalle jäisi enemmän. Ymmärrän ja huomaan kyllä epäkohdat terveydenhuollossa itsekin, toki hallitus ja maailmantilanne vois kyllä muuttua niin että olis kaikilla varaa elää täällä. Kohta ei elä muut kuin ne jotka oikeasti tienaa sen 10k kuukaudessa kun asumiskulut ja ruoat yms. kasvaa.

Ja tiedän myös tuon vuorotyön kuormittavuuden, vuorotyötä tehneenä itsekin en osaisi edes kuvitella kuinka vaikeeta se on siinä kohdassa kun on perhe. :(
 
Saan tästä varmaan kuraa niskaan kun avaan oman suuni asiasta, mutta mitä olen muutamalta sh-ystävältä kuullut että nettotulot ovat kuitenkin heilläkin olleet yli 2000€ kuukaudessa, niin en ymmärrä miten voidaan puhua palkan riittämättömyydestä. Pitäisikö sitten miettiä niitä omia kulutustottumuksiaan siinä kohdassa... Itse en nimittäin toisella alalla saa yhtään tuon enempää rahaa kuukaudessä käteen ja hyvin olen pärjännyt sinkkunakin asustellessa maksaen yli 700€ vuokria.

Siitä olen samaa mieltä että valitettavasti terveydenhuollon ammattialaa ei arvosteta yhtään niin paljoa kuin pitäisi arvostaa, kysehän on jokaisen meidän terveydestä ja tällä hetkellä se vaarantuu sen vuoksi, ettei yksinkertaisesti ole enää riittävästi tekijöitä.
Miksi saisit kuraa asian eri näkökulmien esille tuomisesta?
Palkkaerot toteutuvien nettopalkkojen osalta sh- ja th-huollon aloilla ovat totta.
Ilman työkokemusta perusduudia kotisairaanhoidossa arkisin tekevä lähihoitaja ansaitsee olennaisesti vähemmän kuin ikä-,kokemus- ja vastuulisisiin oikeutettu anestesiasairaanhoitaja yötyötä tehdessään.
Se miten nämä erot ovat päässeet näin suureksi on osiltaan pitkän oman edunvalvonnan hyväksymä tulos. Hyvä vai huono tai onko se oikein vai väärin olisikin mielestäni keskusteltava/ ratkaistava ensin oman ammattiliiton sisällä ennen pelkkiä tasaprosenttikorotuksia palkkoihin vaadittaessa.

Vertailun vuoksi ns hyväpalkka-aloilla (teollisuus)on pieniä peruspalkkoja hilattu jo vuosia asteittain enemmän ylös kuin mitä korotuksia on kohdistunut korkeampiin palkkaluokkiin.
Tosiasia kuitenkin on että noilla yksityisen sektorin palkansaajien ja yritysverojen tuloilla kustannetaan kaikki julkisen puolen rahoitus. Julkinen raha on ensin kerättävä ja vasta sitten sillä voi maksaa mitä tahansa, kuten esim terv.huollon palkkoja tai rakennuksia, teitä katuja ja niiden kunnossa pitoa.

Oma pohdintansa on miten paljon sitä yhteistärahaa on haaskattu viimeisen kahden hallituskauden aikana ojentamalla se maasta ulos esim. energiasotku nettotappio 7mijardia Saksaan on yli 1200eur per kaikki suomalaiset vauvasta baariin, tulossa 6 miljardia samaa tappiota venäjän osalta... Minulla ainakaan, kuin tuuleen heitettäväksi, ei tuollaista rahaa ole, toivottavasti jollakulla on! Ehkäpä nti Marin tarkoittikin mainitessaan: "elämme sota-aikoja" meidän antaneen nyt kuin aikanaan sotakorvauksia Venäjälle nyt euroja Saksalle, tosin nyt nuo luvut ovat suhteellisesti suuremmat! Mummoilta lähti tuolloin "vapaa ehtoisesti" kultasormukset sormista, yksityisiltä kaadettiin puut metsistä, mitäs kurjaa nyt keksitään?
 
Tämä ei ole missään nimessä kritisointia, mutta miksi ette mene tutkimuksiin jos yritystä jo yli vuosi? Monesti pikku apu auttaa ja raskautuukin sitten nopeasti?
Onko tää kysymys mulle?
No me päätettiin yhdessä jo alussa, että jos ei tärppää ilman apuja niin sit lopetetaan yritys kun molemmista tuntuu siltä ja sitten tulee ehkäisy käyttöön. Mulla on kuitenkin jo lapsia edellisestä suhteesta niin sitten ne riittää meille molemmille jos niin on tarkoitettu. Mies ei halua lähteä tutkimuksiin ja kunnioitan sitä päätöstä. Mä nyt kuitenkin oon kerran ollut jo raskaana tän 1,5v aikana niin kyllä sen raskauden pitäisi olla mahdollista myös luomusti. Meillä molemmilla alkaa olla jo ikää sen verran että sitten vaan nautitaan toisistamme jos meille ei yhteistä lasta suoda😊 Vaikka tää mua välillä turhauttaa niin ei kuitenkaan vielä niin paljoo että luovuttaisin, hetki vielä ja sitten aletaan tekee päätöksiä että luovutaanko yrityksestä.
 
Takaisin
Top