Raskaaksi 2022

Näin jälkiviisaana ei varmaan fiksua lopettaa päälääkkeitä samalla kun piinailee raskautta. Eikä siis muuten, tarvetta ei enää niille ole ollut ja jo viime raskaudessa puhuin lääkärille, et olisin halunnut ne lopettaa, mutta hän meinas et annos niin pieni (se 10mg), ettei väliä, vaikka jatkoikin. Ne on kuitenkin aloitettu v. 2016 ja silloin kukaan ei puhunut miten ja milloin lopettaa eikä ole mitään hoitosuhdetta minnekään. Kukaan ei myöskään kertonut, että voi tulla lopetusoireita. Koska esim. nyt en tiedä, onko oireet niitä vao mahdollista raskautta, ja sekös stressaa lisää. Itkettäis melkeen kaikki. Toisaalta ärsyttää. On huimausta. Ja herkistymistä. Kai se viikon sisään taas selviää, kummasta kyse, mut muutenkin aina piinailen, niin tää nyt ärsyttää vielä enemmän.
 
Näin jälkiviisaana ei varmaan fiksua lopettaa päälääkkeitä samalla kun piinailee raskautta. Eikä siis muuten, tarvetta ei enää niille ole ollut ja jo viime raskaudessa puhuin lääkärille, et olisin halunnut ne lopettaa, mutta hän meinas et annos niin pieni (se 10mg), ettei väliä, vaikka jatkoikin. Ne on kuitenkin aloitettu v. 2016 ja silloin kukaan ei puhunut miten ja milloin lopettaa eikä ole mitään hoitosuhdetta minnekään. Kukaan ei myöskään kertonut, että voi tulla lopetusoireita. Koska esim. nyt en tiedä, onko oireet niitä vao mahdollista raskautta, ja sekös stressaa lisää. Itkettäis melkeen kaikki. Toisaalta ärsyttää. On huimausta. Ja herkistymistä. Kai se viikon sisään taas selviää, kummasta kyse, mut muutenkin aina piinailen, niin tää nyt ärsyttää vielä enemmän.
Joo voi olla toki vähän huono ajankohta. Tietty jossei Lri tee purkusuunnitelmaa niin vois itsekin puolittaa annosta tietyin väliajoin niin ei tulisi niin rajuina oireet. Esim Escitalopramista voi tulla tosi voimakkaat oireet jos seinään lopettaa. Riippuu toki vähän lääkkeestä, annoksesta ja siitä kauan on kyseistä lääkettä käyttänyt.
 
Näin jälkiviisaana ei varmaan fiksua lopettaa päälääkkeitä samalla kun piinailee raskautta. Eikä siis muuten, tarvetta ei enää niille ole ollut ja jo viime raskaudessa puhuin lääkärille, et olisin halunnut ne lopettaa, mutta hän meinas et annos niin pieni (se 10mg), ettei väliä, vaikka jatkoikin. Ne on kuitenkin aloitettu v. 2016 ja silloin kukaan ei puhunut miten ja milloin lopettaa eikä ole mitään hoitosuhdetta minnekään. Kukaan ei myöskään kertonut, että voi tulla lopetusoireita. Koska esim. nyt en tiedä, onko oireet niitä vao mahdollista raskautta, ja sekös stressaa lisää. Itkettäis melkeen kaikki. Toisaalta ärsyttää. On huimausta. Ja herkistymistä. Kai se viikon sisään taas selviää, kummasta kyse, mut muutenkin aina piinailen, niin tää nyt ärsyttää vielä enemmän.
@Lilja35 joo mulla kans kokemusta että annoksen vaihdokset suuntaan ja toiseen aiheuttaa vaikka mitä oireita. varsinkin tuota huimausta kans ollu mulla, jos lääke on ollu sellanen, joka vaikuttaa sykkeeseen/verenpaineeseen
 
Minusta näissä reseptilääkkeissä kannattaa aina olla hoitavaan tahoon yhteydessä, tokikaan ei ole kokemusta masennus/ahdistus lääkityksestä. Mutta olen kuullut, että lopettaminen/vähentäminen ei ole ihan viikkoja/kuukausia kestävää hommaa ?
 
Täällä kouraisi kovasti alavatsaa ja edelleen ihan varma että raskaudun. No plussia kaikille!

Lääkkeistä en osaa sanoa, itse en syö lääkkeitä mutta joskus oli escitalopram mutta sillon ei ollut puhetta edes raskaudesta
 
Minusta näissä reseptilääkkeissä kannattaa aina olla hoitavaan tahoon yhteydessä, tokikaan ei ole kokemusta masennus/ahdistus lääkityksestä. Mutta olen kuullut, että lopettaminen/vähentäminen ei ole ihan viikkoja/kuukausia kestävää hommaa ?
Joo kyllä yleensä hoitavan tahon pitäisi ottaa kantaa jos pitkäaikainen ssri-lääkitys lopetetaan, jossei ole varsinaista hoitavaa tahoa niin omalla ta:alla sitten. Ei suositella ikinä tosiaan seinään lopetettavan kun voi tulla tosi rajuja "sähköiskujakin" kroppaan.
Lopetus/vähennys on tosiaan ihan siitä kiinni et mikä lääke, annos ja kuinka kauan syönyt kyseistä lääkettä. Itsellä ei muuta kun työnpuolesta kokemusta, mut aika hurjia tarinoita potilailta kuullut kun menneet lopettamaan lääkitykset itsenäisesti🙄
 
Tänään dpo7 eikä pitäny todellakaan testata😝 mutta toki nyt pohdin kun pc oli nega viime su/ma et voiko tää olla muka km:stä johtuvaa. Tuntuis kyllä hassulta ja on niin sellanen olo että oon raskaana 👀 oviksenkin tikutin et ei hirveesti pitäis olla heittoa dpo:issa. Mut äh jännää! Tänää täytyy mennä tyhjentää kauppa testeistä 😃😃
Oijoi, onpas jo vahva viiva, toivotaan kovasti, että jatkaa vahvistumista!! 😍
 
@Viivi92, voi että, jospa se viiva lähtisi tuosta vahvistumaan ja kyseessä olisi uusi raskaus 💕

Eilen oli taas menkkajomoja, jotka säteili reisiin asti. Tänään ei taas oireen oiretta, kp 27 menossa. Niiiin turhauttavaa!

Tässä kun aikaisemmin oli puhetta siitä omasta intuitiosta, niin ennen yrittämisen aloitusta mulla oli tosi vahva fiilis siitä, että plussaisin syys-lokakuussa. Nyt tämä tunne on jo sumentunut, eikä asiaa osaa ajatella enää intuition perusteella. Eiköhän ainakin elokuu ole jo plussien osalta taputeltu, vaikkei menkatkaan ole alkaneet. Katsotaan onko tuo etiäinen oikeassa, vai saadaanko ootella plussaa vielä pidempään 🙈
 
Mun ystävä on meillä ollut kylässä joten eilen en testannut mutta tänään oli pakko, oman mielenrauhan vuoksi. Ajoittain kivistelee ja syke on korkealla ja rintoja vähän aristelee, mutta ei muuta. Dpo 13 tänään. Meillä kävi eilen toinen mun ystävä vauvansa kanssa ja heidän laskettuaika oli tänä vuonna päivälleen sama, joka meillä tulee ensi vuonna olemaan. Se oli hassu sattuma :) On varmaan myös mun aika kiittää teitä kaikkia ihania vertaistuesta ja kaikista tsempeistä ja astua takavasemmalle (mutta utelias ullana jään toki seuraamaan miten kaikilla menee). Toivon koko sydämestä kaikille mahdollisimman nopeita tärppejä, niin että ensi vuonna me kaikki lykitään vaunuja tahoillamme. Erityisesti teille, joilla on hoidot menossa/ alkamassa hurjasti tsemppiä ja voimia ja myötätuulta!
EB01F8B8-F2E0-4EBA-87E1-F0D1A9B56447.jpeg
 
Heippa kaikille :) Kukaan ei varmaan enää muista aiempia viestejäni.. Minulla on suht tuore parisuhde, että vuosi sitten kesällä tavattiin. Mutta alusta saakka vahvana kummallakin ollut tunne, että halutaan vielä olla perhe yhdessä. Minulla ennestään 5v ja 12v lapset. Miehellä ei ole lapsia ennestään. Hän on 33v. Minä 34v. Ja paljon on pohdittu, koska uskalletaan antaa vauvalle lupa tulla. On haluttu nauttia kahdenkeskisestä ajasta ja tutustua toisiimme rauhassa. Viimeksi keskusteltu, että ensi kesänä voitaisiin jättää ehkäisy pois. Minulla on ollut jatkuvaa huolta, jos en ikäni puolesta tulekaan enää raskaaksi tai siinä kestäisi kauan.. ja olen miettinyt käynkö tässä syksyllä gynellä hedelmällisyyden arvioinnissa.

Menin hakemaan ja pääsemään yhteen koulutukseen tässä syksyllä, joka kestää 2v. Aattelin, että ehdin juuri käydä jos vaikka kesällä tulisin heti raskaaksi.. Minulla on ollut kuitenkin epävarma olo, otanko paikan vastaan ja mitä haluan. Ahdisti se 2v sitoutuminen jos ei kuitenkaan malta käydä loppuun. On omakustanteinen koulutus joka täytyy maksaa vaikka keskeyttäisi.

Olen pääni puhki pohtinut asioita ja tullut nyt siihen tulokseen, etten ota paikkaa vastaan. Uskon, että pääsen muutaman vuoden päästäkin jos haluan. Mutta nyt minulla on aito sydämen vahvin kutsu äitiyteen vielä kerran ainakin. Tuli helpottunut olo etten lähde opiskelemaan. Ja kun haaveilen vielä ehkä kahdestakin lapsesta enkä halua olla kovin vanha äiti.. Niin en halua lykätä kauaa..

Niinpä aion tänään uskaltaa miehelleni puhua ja kysyä hänen mielipidettä.. jos alettaisiin yrittää vauvaa jo tässä loppuvuonna. Minulla on kuparikierukka jonka haluaisin poistattaa vaikka ensi kuussa jo. Jännittää niin mitä mies sanoo, että ihan vatsaa nipistää. Veikkaan, että hän sanoo, että harkitaan ja parin kuukauden päästä antaa luvan. Pitäkää peukkuja :)

Yksi juttu.. että kesälle suunniteltu häitä muttei varattu vielä mitään.. ja mä olin ajatellut, että haluan häissä juoda alkoa ja mahtua kauniisti mekkoon.. mutta tämäkin on menettänyt merkityksensä. Että voitaisiin mennä naimisiin mun raskaana ollessakin tai vaikka sitten kun vauvakin on. Tarkoitus pienet ja rennot, ei niin muodolliset häät.

Paljon myötätuulta vauvatoiveeseen kaikille! :) Rauhaa, luottamusta ja rakkautta! Ja rutkasti kärsivällisyyttä!
 
Mulla on nyt jotenkin ihan älytön ahdistus koko touhusta. Tallettelut ei tahdo onnistua ja koronasta ja buranasta huolimatta ovulaatio tuntuu taas olevan etuajassa... Toki varmuutta en saa koska kaupassa ei ollu ovulaatiotestejä ja kuumeen takia lämpöihin ei voi luottaa. Toisaalta mitä väliä sillä on jos yksiäkään talletuksia ei saada tehtyä. Takaraivossa huutaa todennäköisyydet raskautumiselle km jälkeen ja päin vastoin myös se, että jos uuteen tärppiin menee yli 6kk on km riski taas korkeampi. Ympärillä kaikki vaan synnyttää tai raskautuu. Jippii.
Onko teillä mahdollisuus tallettaa kupin kanssa? Sais edes yhden tehtyä ”maaliin”? Ei olis niin stressaavaa ehkä?

Me turvauduttiin tässä kierrossa kerran kuppiin työkuvioiden takia.
 
Mulla on fiilis, että meille tulisi vauva ensi syksynä. Tai se on ehkä se oma toiveeni.. mun on syksyllä ja loppuvuodesta helpointa rauhoittua kotiin pesimään. Se tuntuisi hyvältä ajankohdalta. Esikoiseni aikanaan tärppäsi 10.kierrosta ja toinen heti ekasta. Mutta jos niin menisi niin sitten tulisin raskaaksi vasta alkuvuodesta. Tai hetkinen.. esim marraskuun tärpistä menisi la elokuulle!
 
Paljon onnea kuuttituutti! :) Voi että mä odotan saavani vielä kokea tuon tunteen.. Kauanko te yrititte?
Kiitos! Me jätettiin pääsiäisenä ehkäisy pois.

Tsemppiä sulle keskusteluun miehen kanssa! Meillä on kuukauden päästä häät ja mulla jää ne viinit juomatta mutta ei todellakaan haittaa. Lähdetään häämatkalle heti häiden jälkeen ja silloin on rv9 eli hyvin pystyy vielä matkustamaan joka oli sit meille molemmille se tärkeä juttu.
 
Onko teillä mahdollisuus tallettaa kupin kanssa? Sais edes yhden tehtyä ”maaliin”? Ei olis niin stressaavaa ehkä?

Me turvauduttiin tässä kierrossa kerran kuppiin työkuvioiden takia.
Sitäkin yritettiin ja ihan yhtä stressaavaa se taisi olla miehelle, ehkä jopa stressaavampaa.. 😬 onneksi eilen onnistui yhden kerran tallettelut. Nyt oon aika varma että ovulaatio tapahtui eilen.
 
Mun ystävä on meillä ollut kylässä joten eilen en testannut mutta tänään oli pakko, oman mielenrauhan vuoksi. Ajoittain kivistelee ja syke on korkealla ja rintoja vähän aristelee, mutta ei muuta. Dpo 13 tänään. Meillä kävi eilen toinen mun ystävä vauvansa kanssa ja heidän laskettuaika oli tänä vuonna päivälleen sama, joka meillä tulee ensi vuonna olemaan. Se oli hassu sattuma :) On varmaan myös mun aika kiittää teitä kaikkia ihania vertaistuesta ja kaikista tsempeistä ja astua takavasemmalle (mutta utelias ullana jään toki seuraamaan miten kaikilla menee). Toivon koko sydämestä kaikille mahdollisimman nopeita tärppejä, niin että ensi vuonna me kaikki lykitään vaunuja tahoillamme. Erityisesti teille, joilla on hoidot menossa/ alkamassa hurjasti tsemppiä ja voimia ja myötätuulta!
View attachment 115135

Onnea!

Mulla tänään kai dpo12, positiivista odotettavissa lähinnä siihen testiin johon sitä ei haluaisi. Nyt se korona löysi meinaan meillekin. Itellä ei vielä oireita, mies sai tänään posin.
 
Takaisin
Top