Hesarissa oli muuten tällä viikolla mielenkiintoinen juttu, nimeltään Heikkenevän sperman tulevaisuus (
https://www.hs.fi/visio/art-2000008871481.html). On maksumuurijuttu, mutta olennaisin pointti on varmaan se, että 25 % suomalaismiehistä on niin kehnoa spermaa, että se aiheuttaa hedelmöittymisongelmia. Mikä kurjinta, syytä tälle ei tiedetä.
Mua jäi tuossa jutussa kuitenkin eniten mietityttämään tämä:
"Terveillä elämäntavoilla on toki mahdollista edistää siittiöiden kunnossa pysymistä, mutta Topparin mukaan elämäntavoilla ei korjata tilannetta, jos laatu on heikko.
”Ainoa suunta, jonka elintavoilla voi periaatteessa saada aikaan, on alaspäin”, Toppari sanoo.
Syynä on se, että siittiöntuotantokyky kehittyy jo sikiövaiheessa ja ensimmäisten elinkuukausien aikana. Myös ennen puberteettia on kriittiset ajat. Sen jälkeen siittiöntuotantokyky on mitä on."
Mä olen elänyt siinä käsityksessä, että terveellisillä elintavoilla olisi vaikutusta sperman laatuun, mutta ilmeisesti niin ei olekaan? Joku vaan on saanut huonot kortit tässä suhteessa ja that's it?
Halusin tämän jakaa tänne siitäkin syystä, että naiset tuntuvat aika helposti syyttävän omaa kehoaan raskautumisen vaikeuksista. Jutun mukaan 1/3 lapsettomuudesta johtuu naisesta, 1/3 miehestä ja 1/3 molemmista tai syy ei selviä.