Raskaaksi 2022

Onko täällä muuten muita siitepölyallergiasta kärsiviä? Eikös @Maakku ollu alan ammattilainen, miten allergialääkkeet yrityksen ja alkuraskauden aikana? Ilmeisesti heinix on suhteellinen turvallinen käyttää mutta sekin vain satunnaisesti? Miten ne paikalliset lääkkeet, en oo ikinä käyttänyt nenäsumutteita tai silmätippoja allergiaoireisiin niin en tiedä mikä niistä olis hyvä ja toimiva vaihtoehto. Usein mulla kuitenkin allergia on just nenän tukkoisuutta/vuotamista, aivastelua ja kutisevat tai vuotavat silmät. Yhtään ei näin pahoilla allergioilla huvita se ajatus, että pitäis koko kevät ja kesä olla ilman allergialääkkeitä... :Grinning Face With Smiling Eyes:

Allergialääkkeet käy kyllä vauvaa yrittäville ja ainakin loratadiini on turvallinen raskaana olevillekin normaalilla aikuisten annostuksella. Setiritsiiniäkin näkee käytettävän, eikä siitä ole havaittu olevan haittoja sikiölle vaikka ei suosituslistan ykkönen (loratadiini nro 1) olekaan.

Allergiasilmätipat käy silmäoireiden hoitoon satunnaisesti käytettynä, ei niistä oikein ole tehty tutkimuksia mutta silmätipoissa annostus on niin paikallinen, ettei siitä silmän pinnalta imeydy verenkiertoon mainittavia määriä.
Kortisonisuihkeita tai flunssan hoitoon avaavia ei mieluusti raskaana oleville vaikka niissäkin annostelu on hyvin paikallinen. Ei satunnainen käyttö luultavasti vaikuta jos oma olo vaatii allergiaoireiden lievitystä.
Raskautta yrittävien osalta vähän vaikee sanoa. Ei allergialääkkeiden (tabletit, tipat tai suihkeet) ole havaittu heikentävän hedelmällisyyttä tai estävän raskautumista.

Summa summarum, raskaana olevilla ei tehdä lääketutkimuksia joten turvallisuustiedot perustuu vain pitkään käyttöhistoriaan.

Ootko kokeillu nenäkannua tai esim Physiomer-nenähuuhdetta puhdistamaan limakalvolta allergeeneja?

Allergialääkkeet käy kyllä vauvaa yrittäville ja ainakin loratadiini on turvallinen raskaana olevillekin normaalilla aikuisten annostuksella. Setiritsiiniäkin näkee käytettävän, eikä siitä ole havaittu olevan haittoja sikiölle vaikka ei suosituslistan ykkönen (loratadiini nro 1) olekaan.

Allergiasilmätipat käy silmäoireiden hoitoon satunnaisesti käytettynä, ei niistä oikein ole tehty tutkimuksia mutta silmätipoissa annostus on niin paikallinen, ettei siitä silmän pinnalta imeydy verenkiertoon mainittavia määriä.
Kortisonisuihkeita tai flunssan hoitoon avaavia ei mieluusti raskaana oleville vaikka niissäkin annostelu on hyvin paikallinen. Ei satunnainen käyttö luultavasti vaikuta jos oma olo vaatii allergiaoireiden lievitystä.
Raskautta yrittävien osalta vähän vaikee sanoa. Ei allergialääkkeiden (tabletit, tipat tai suihkeet) ole havaittu heikentävän hedelmällisyyttä tai estävän raskautumista.

Summa summarum, raskaana olevilla ei tehdä lääketutkimuksia joten turvallisuustiedot perustuu vain pitkään käyttöhistoriaan.

Ootko kokeillu nenäkannua tai esim Physiomer-nenähuuhdetta puhdistamaan limakalvolta allergeeneja?
En oo kokeillut! Nenäkannu mua hirvittää aina muutenkin. :tears: Kiitos kattavasta vastauksesta! Taidan siis siirtyä käyttämään loratadiinia. :thumbs-up:

En oo kokeillut! Nenäkannu mua hirvittää aina muutenkin. :tears: Kiitos kattavasta vastauksesta! Taidan siis siirtyä käyttämään loratadiinia. :thumbs-up:
Mua aluks hirvitti nenäkannu mutta sit ku opin tekniikan niin musta on jotenki tosi hauskaa ku se vesi vaa tulee toisesta sieraimesta ulos :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: ja mä siis pelkään veden menoa nenään ihan huolella, en ees pysty sukeltaa ilman että pidän nenästä kii! Itseasiassa jälkikäteen ihmettelen et kuin alunperin uskalsin ees treenaa sitä nenäkannua :D mut hauska vempele, en kyl oo enää pitkään aikaan käyttäny!

Mul ei oo siitepölyallergioita, mut joku juttu mikä syksysin vaikuttaa hengitysteihin. Viime syksynä meni niin pahaks että sain lopulta astmadiagnoosin. Ite oon miettiny et mahtaako olla joku homeallergia tms, joka syksyllä kosteasta maasta aina reagoi. Mut on tosi kiva tietää nyt että on tollanen, niin osaa varautuu sit syksyllä siihen taas :) viime syksynä se oli vähän pelottava ku ei tienny että mistä olis kyse! Mutta siihen mulla on sit sellanen pitkävaikutteinen astmalääke missä ohje sanoo et ei pitäs raskaana käyttää tms. Kysyin lapsettomuuspolin lääkäriltä ja se vähän aikaa selvitteli ja totes että se on turvallinen vaikka tulis raskaaks. Mutta mä en kuitenkaan nyt oo ottanu sitä ku ei oo oireita, aattelin kattoa uusiks syksyn lähestyessä.

Nenäkannua suosittelen! Siihen veteen laitetaan suolaa, joten ei tunnu nenässä yhtään pahalta.

Lisäys: lääkkeitä voi mielestäni turvallisesti käyttää, jos lääkäri tai farmaseutti sanoo niin. Farmaseutti sanoi minulle kerran kysyessäni, että se "ei raskaana oleville" - teksti on lääkepakkauksissa siksi, ettei kukaan pääse haastamaan lääkeyhtiötä oikeuteen mistään.

Myös teratologisesta tietopalvelusta voi kysyä, jos mietityttää.

Muokattu viimeksi:
Nenäkannua suosittelen! Siihen veteen laitetaan suolaa, joten ei tunnu nenässä yhtään pahalta.

Lisäys: lääkkeitä voi mielestäni turvallisesti käyttää, jos lääkäri tai farmaseutti sanoo niin. Farmaseutti sanoi minulle kerran kysyessäni, että se "ei raskaana oleville" - teksti on lääkepakkauksissa siksi, ettei kukaan pääse haastamaan lääkeyhtiötä oikeuteen mistään.

Juuri näin. Kannattaa uskoa mitä paketissa lukee, mutta tottakai aina voi ja pitääkin kysyä neuvoa. Sitä vartenhan siellä on ammattilaiset töissä :smiling-eyes:

Niin ja lisäys että ne lääkärit, farmaseutit ja teratologisesta tietopalvelusta tietävät, milloin mikäkin lääke oikeasti on raskaana kielletty.

Kuka testailee seuraavaks:Eyes:
Tarviin tiirailtavaa et omat piinapäivät menis nopeempaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mulla täällä dpo 6 ja aika vaan matelee eteenpäin... Ei mitään tuntemuksia mihinkään suuntaan joten aika epäuskonen olo koko hommasta. :Thumbs Down Sign:
Mietin tässä että uskaltaako juoda muutaman lasin skumppaa vapun kunniaksi vai pitäiskö jo näinä piinapäivinä olla täysin ilman alkoholia? Onko sillä mitään vaikutusta lopputulokseen? :Person Bowing Deeply:

Mulla täällä dpo 6 ja aika vaan matelee eteenpäin... Ei mitään tuntemuksia mihinkään suuntaan joten aika epäuskonen olo koko hommasta. :Thumbs Down Sign:
Mietin tässä että uskaltaako juoda muutaman lasin skumppaa vapun kunniaksi vai pitäiskö jo näinä piinapäivinä olla täysin ilman alkoholia? Onko sillä mitään vaikutusta lopputulokseen? :Person Bowing Deeply:

Ei mulla ainakaan ole haittaa tehnyt alkoholin nauttiminen ennen plussaa, terveitä lapsia syntynyt ajallaan :smiling-eyes::folded:

Meillä on Anniinan kanssa sama dpo 6.

Keskiviikkona ois 10 eli ehkä testaan jos en malta oottaa viikonloppuun ku mietin et dpo 13 tai 14 varmaa jo näkyisi jotai testissä jos on näkyäkseen.

Eile ihan ku ois ollu vähän verta vessapaperissa mut en ehtiny kunnolla tutkia ku olin jo pöntön vetämässä ku huomasin. Ja sit ku aloin tutkii et oisko kiinnitysvuotoo pestessä nii ei ollu enempää vaikka miten kaivelin:rolling:
Että liekkö kuvittelin sit tai oon pyyhkinyt perseestä asti ja se oliki paskaa:rolling:

Ei oo ollu mitää nippailuja. Sellane olo vaa ku ois ilmaa mahassa mutta ei edes pieretä. Paleltaa aika paljon ja lähinnä kauratyyny alla makaan vaan.
No mutta jäämme jännityksellä odottamaan. En oo saanu kuvia lisättyä ni kokeilen koneella sit jos onnistuu testeistä saada niitä kuvia tänne kyylättäväksi.

Täällä tänään ehkä oletettava dpo10. Tein toissa päivänä ihan puhtaan negan. Siitä jäi silti todella levollinen mieli. Tänään iski taas hulluus testata ja nyt oon varmaan tunnin pyöritellyt testiä käsissä ja koittanut ottaa tästä tolkkua, silmät on varmaan ihan kierossa:tears:

Esikoisesta ekaa haamujen haamu testiä pyörittelin niin paljon, että testi meni rikki ja en koittanut ottaa edes kuvaa siitä. Tätäkään ei oikein meinaa saada kuvaan kiinni.

Koitan kattoa, jos saisin teillekin tiirattavaa!:Eyes:

// Hyväksyn tästä kyllä täysin vastauksen "en näe mitään", sillä ei tästä taida kyllä nähdä juuri mitään:No Evil Monkey:
20220430_215301.jpg

Muokattu viimeksi:
Vastaan tuohon buranakeskusteluun. Kärsin kroonisesta kivusta ja kyllä on yrittämisen aikana ollut vaikea pysyä poissa buranan käytöstä (se oli vuosia mulla ensisijainen kipulääke, kun panadol ei toimi). Kp1-8 uskallan syödä sitä, eli menkkavuodon ajan. Muulloin en.
Mä sain somessa kuulla tänä keväänä, että ibuprofeeni on vaikutusta oviksiin ja olen miettinyt juuri tätä, että uskaltaako ollenkaan ottaa vai ei. Kiitos siis Mössö tästä! Oon ite reumaatikko niin yllättäen tarttee tulehduskipulääkettä, eikä Panadol auta.

Minä testaan maanantaina.

Nyt on leposyke laskenut pari pykälää, ja vähän pelottaa, että se on huono merkki. Tosin on se edelleen korkeampi kuin ennen ovista. Voi olla, että vähän ylianalysoin tätä. :No Evil Monkey: Tässä kierrossa vain tuntui kaikki jotenkin osuvan kohdilleen, niin pelottaa, että joudun taas pettymään.

Täällä tänään ehkä oletettava dpo10. Tein toissa päivänä ihan puhtaan negan. Siitä jäi silti todella levollinen mieli. Tänään iski taas hulluus testata ja nyt oon varmaan tunnin pyöritellyt testiä käsissä ja koittanut ottaa tästä tolkkua, silmät on varmaan ihan kierossa:tears:

Esikoisesta ekaa haamujen haamu testiä pyörittelin niin paljon, että testi meni rikki ja en koittanut ottaa edes kuvaa siitä. Tätäkään ei oikein meinaa saada kuvaan kiinni.

Koitan kattoa jos saisin teillekin tiirattavaa!:Eyes:

// Hyväksyn tästä kyllä täysin vastauksen "en näe mitään", sillä ei tästä taida kyllä nähdä mitään:tears:
View attachment 112479
Kyllä minun silmä ainakin näkee tässä haamun! :) Toivotaan että lähtee vahvistumaan!

Noin niinku mielenkiinnosta; jos menkat ei ala näiden pillereiden lopetuksen jälkeen ihan tässä just, niin milloinkohan taas kannattikaan testailla, sillä raskaustestillä?
Ja minä menin ja otin skumppaa vappuna. Jos niin ihmeellinen ihme olisi käynyt, että se ovis tosiaan olisi ollut heti ja tärpännyt niin luotan, ettei siitä parin päivän sisällä nautittu skumppa vielä vaikuta. Viime vapun olin raskaana, nyt vihdoin lakit laitettu päähän :Hugging Face:

// Hyväksyn tästä kyllä täysin vastauksen "en näe mitään", sillä ei tästä taida kyllä nähdä juuri mitään:No Evil Monkey:
View attachment 112479
Kyllä mäkin näen ihan pyörittelemättäkin :smiling face with heart-eyes:

View attachment 112479

Aluksi katoin ettei kyl näy mitään, mut kyllä siinä aavistus jotain näkyy :smiling-eyes:

View attachment 112479
Ootko testannut tänään? :smiling face with heart-eyes:

Takaisin