Raskaaksi 2022

Miten fsh tai sen koholla oleminen alkukierrosta vaikuttaa raskautumiseen? Jos sulla on ovulaatiot ja kierto säännöllinen niin se on kuitenkin hyvä merkki? :folded:

Se kun on yli viitearvon on merkki estrogeenin laskusta. Munasarjat ei toimi enää kunnolla ja mulla kun on vielä amh arvo vaihdevuosiluokkaa eli erittäin matala (alle 0,20 on ns.mittaamaton eli vaihdevuodet). Korjatkaa jos joku tietää enemmän, mutta näin olen itse lukenut netistä ja olen menossa lapsettomuustutkimuksiin lääkärille 7 viikon päästä. Toivon,että ei etenisi vauhdilla kun munarakkuloita on tuon lukeman perusteella jäljellä enää vähän.

Tsemppiä kaikille uuteen kiertoon! :Two-hearts:

Mulla on normaali kierto 28päivää, ollut vuosia ja mikä ironia siinä on että sitten kun yrittää raskautua niin kierto alkaa heittelemään. Tän vuoden puolella kaikki kierrot ollu alle 28pv. Nyt on kp 25/28 ja testi näyttää yhä negaa, voiko tässä olla enää toivoa? :folded:
Jotain oireita yhä on mutta voihan ne olla menkoistakin.

Ollaan lomalla ja lähetään tänään reissuun pariksi päiväksi, ehkä ihan hyvä että saa muuta ajateltavaa.

Se kun on yli viitearvon on merkki estrogeenin laskusta. Munasarjat ei toimi enää kunnolla ja mulla kun on vielä amh arvo vaihdevuosiluokkaa eli erittäin matala (alle 0,20 on ns.mittaamaton eli vaihdevuodet). Korjatkaa jos joku tietää enemmän, mutta näin olen itse lukenut netistä ja olen menossa lapsettomuustutkimuksiin lääkärille 7 viikon päästä. Toivon,että ei etenisi vauhdilla kun munarakkuloita on tuon lukeman perusteella jäljellä enää vähän.
Ai se onkin niin. Hyvä että menet lapsettomuustutkimuksiin, jospa saisit apua tilanteeseen! Eikö lääkäri siis määrännyt sulle noita verikokeita vielä vai tiesitkö itse otattaa juuri ne oikeat ja tarvittavat? Otetaanko ne kaikki alkukierrosta ja onko kiertopäivällä merkitystä? Menisin itse vastaaviin ihan mielenkiinnosta jos tietäisin mitä kaikkea pitää ottaa. Mulla on ollut vähän siinä ja siinä ottaisinko (enää) mitään hoitoja vastaan, prosessi on ollut pohdinnassa ja soitan toukokuussa lääkärille mitä olen päättänyt (mulla sinne ensikäynti jo tehty) Hän ei kumma kyllä suositellut mulle mitään verikokeita, totesi vaan ultrasta että ovulaatio vielä tapahtuu...vaikka olen oikeasti ikäloppu. Ehkä siksi ei kehoittanut edes verikokeisiin. Mietin vaan että jos kävisi kun itsenäisesti Puhdin kautta, niin mitkä olisi ne tärkeimmät.

Muokattu viimeksi:
Ai se onkin niin. Hyvä että menet lspsettomuustutkimuksiin, jospa saisit apua tilanteeseen! Eikö lääkäri siis määrännyt sulle noita verikokeita vielä vai tiesitkö itse otattaa juuri ne oikeat ja tarvittavat? Otetaanko ne kaikki alkukierrosta ja onko kiertopäivällä merkitystä?

Nuo kokeet määrättiin naistentautien poliklinikalta keskussairaalasta,jonne olen lapsettomuustutkimuksiin siis jonossa ollut jo helmikuun lähetteestä asti. Niissä oli kp 1-5 joku noista kokeista, otettava. En muista oliko se prolaktiini vai FSH.

Dpo8 ja hitokseen aikaiset testailut aloitettu tänä aamuna. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Eli nega pärähti 25ml/U -herkkyyden testillä. Perin juurin yllättävää :Face With Tears Of Joy:
(Kuvassa ylempi testi ilman salamaa ja alempi salaman kanssa)

Liitteet

• 20220413_075148.jpg
    20220413_075148.jpg
    409.1 KB · Katsottu: 115
AMH:n kohdalla kannattaa muistaa, että se mitta-asteikko mitä Suomessa käytetään on eri kuin esim Amerikassa. Mulla oli aluks ton kanssa hankaluuksia kun Amerikan asteikolla munkin arvo olis ollu huono, mutta meidän asteikolla olikin hyvä. Tässä oli joku taulukko:

Screenshot_20220413-075135.png

Tuolla myös sanottiin että vaihdevuosien arvot on alle 0.03 µg/l. Sulla on siihen nähden melkein kymmenkertaiset arvot. Ootko jo puhunut lääkärin kanssa?

AMH:n kohdalla kannattaa muistaa, että se mitta-asteikko mitä Suomessa käytetään on eri kuin esim Amerikassa. Mulla oli aluks ton kanssa hankaluuksia kun Amerikan asteikolla munkin arvo olis ollu huono, mutta meidän asteikolla olikin hyvä. Tässä oli joku taulukko:

View attachment 112137

Tuolla myös sanottiin että vaihdevuosien arvot on alle 0.03 µg/l. Sulla on siihen nähden melkein kymmenkertaiset arvot. Ootko jo puhunut lääkärin kanssa?

Kiitos Nurppu:
Joo, huomasin saman, että arvot on Amerikassa eri kuin meillä. Toivon, että kyse ei ole ennenaikaisesta hiipumisesta,kun oireetkin on olleet päällä jo 1,5v (hikoilu/kuumat aallot,ärtyisyys,unettomuus,mielialanvaihtelu&pitkät pms-oireet,kierto lyheni 3pv:llä).
Positiivista on että nyt juuri NYT, olisi syytä lopettaa tupakointi! Sehän aikaistaa vaihdevuosia,ja tuhoaa munarakkuloita,ja kohdallani tämä taitaa olla todellisuutta. Lääkärin tapaaminen on 30.5. vasta. Julkiselle menossa, ja en pääse nopeammin, yli 3kk menee lähetteestä,olisi ollut kiva päästä vähän aikaisemmin,kun arvotkin tuota luokkaa,ja yksityiseen ei varaa,ja turha ehkä mennä 1kk takia sinne.

Dpo8 ja hitokseen aikaiset testailut aloitettu tänä aamuna. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Eli nega pärähti 25ml/U -herkkyyden testillä. Perin juurin yllättävää :Face With Tears Of Joy:
(Kuvassa ylempi testi ilman salamaa ja alempi salaman kanssa)

Mulla on DPO 7 O+ katsottuna. Maltoin olla vielä kastamatta liuskaa :rolling: Mulla on samoja testejä mutta vahvuus on 10 miu (tilasin Kiinasta). Mahtaisinko nyt odotella kiltisti sunnuntaille, eikä tuottaisi mielipahaa itselleen kuten aiemmissa yrityskierroissa testaamalla jo DPO 8 :smiling-eyes:Kun tää on jo kymmenes yk,niin ehkä nyt vois jo malttaa.

Kiitos Nurppu:
Joo, huomasin saman, että arvot on Amerikassa eri kuin meillä. Toivon, että kyse ei ole ennenaikaisesta hiipumisesta,kun oireetkin on olleet päällä jo 1,5v (hikoilu/kuumat aallot,ärtyisyys,unettomuus,mielialanvaihtelu&pitkät pms-oireet,kierto lyheni 3pv:llä).
Positiivista on että nyt juuri NYT, olisi syytä lopettaa tupakointi! Sehän aikaistaa vaihdevuosia,ja tuhoaa munarakkuloita,ja kohdallani tämä taitaa olla todellisuutta. Lääkärin tapaaminen on 30.5. vasta. Julkiselle menossa, ja en pääse nopeammin, yli 3kk menee lähetteestä,olisi ollut kiva päästä vähän aikaisemmin,kun arvotkin tuota luokkaa,ja yksityiseen ei varaa,ja turha ehkä mennä 1kk takia sinne.
Joo! Harmi että pitää odottaa lääkäriä noin kauan, meilläkin oli sillon pitkä odotus. Mut mun ymmärtääkseni sulla on hyvinkin vielä mahikset lapseen noilla arvoilla. Jos netistä lukee, niin sieltä löytyy kaikenlaisia onnistumistarinoita alhasella AMH:lla ja korkeella FSH:lla, sekä luomuna että hoidoilla :red-heart: hoidoilla paras onnistumismahis tietysti, eli hyvä että sinne nyt matkalla :) kovasti onnea matkaan! :red-heart:

Joo! Harmi että pitää odottaa lääkäriä noin kauan, meilläkin oli sillon pitkä odotus. Mut mun ymmärtääkseni sulla on hyvinkin vielä mahikset lapseen noilla arvoilla. Jos netistä lukee, niin sieltä löytyy kaikenlaisia onnistumistarinoita alhasella AMH:lla ja korkeella FSH:lla, sekä luomuna että hoidoilla :red-heart: hoidoilla paras onnistumismahis tietysti, eli hyvä että sinne nyt matkalla :) kovasti onnea matkaan! :red-heart:
Voi kiitos, nyt alkaa tuntua olo positiivisemmalta kuin koskaan. Kai ne hormonit vielä jotenkin toimii, kun tämä kierto on vuoteen ensimmäinen jossa tunsin ovulaation. Kivut oli sitä luokkaa etten olisi uskonutkaan ikinä enää olevan. Niin, ja osaako kukaan sanoa miksi kivut oli molemminpuoliset eli mulla sattui oikea sekä vasen munasarja kummatkin samaan aikaan. Olisiko tuplaovulaatio, mahdollinen ? Ehkä omissa haaveissani vain, joo...tuskinpa.

Tämä on hyvä henkireikä kun olemme kaikki samassa tilanteessa. Yritysonnea kaikille muillekin.

Voi kiitos, nyt alkaa tuntua olo positiivisemmalta kuin koskaan. Kai ne hormonit vielä jotenkin toimii, kun tämä kierto olil vuoteen ensimmäinen jossa tunsin ovulaation. Kivut oli sitä luokkaa etten olisi uskonutkaan ikinä enää olevan. Niin, ja osaako kukaan sanoa miksi kivut oli molemminpuoliset eli mulla sattui oikea sekä vasen munasarja kummatkin samaan aikaan. Olisiko tuplaovulaatio, mahdollinen ? Ehkä omissa haaveissani vain, joo...tuskinpa.
En tiiä mistä ne kivut tulee, mutta sen verran voin kertoa, että meillä ennen ekan inssin ultraa mulla oli ihan selvää nippailua vasemmalla puolella, ja olin tietty aivan varma että vasemmalta puolelta tulossa ovulaatio. No ultrassa vasemmalla ei ollu ketään, ja oikealla oli kypsymässä se sen kuukauden folli! Siitäpä ite opin hyvin konkreettisesti, että tuntemukset voi olla ihan mitä sattuu! :D

Mulla oli se ovulaatio vähän kadoksissa, mutta veikkaan että se oli ny vihdoin eilen, koska lämmöt näyttäis lähteneen tänään nousuun ja eilen nukkumaan mennessä oli ovismaisia nippailuja. Vähän meni kyllä nyt tallettelujen ajotukset huonosti, kun luultiin että viikonloppuna olis ollu, ja oli jo kaikki mehut tiristetty sunnuntaina ni jäi ma&ti kokonaan välistä sit :Eyes: mutta näyttäis että osuttiin meidän sunnuntaitallettelulla siihen legendaariseen dpo -2 ikkunaan, mikä on kuitenkin kiva :) eli tänään siis oletettavasti dpo 1!

Aamupäivitys vaan, että nega oli. Huomenna aamulla sit sinne neuvolaan reippain mielin!

Liitteet

• IMG_20220412_221905.jpg
    IMG_20220412_221905.jpg
    2.4 MB · Katsottu: 93
Voi kiitos, nyt alkaa tuntua olo positiivisemmalta kuin koskaan. Kai ne hormonit vielä jotenkin toimii, kun tämä kierto on vuoteen ensimmäinen jossa tunsin ovulaation. Kivut oli sitä luokkaa etten olisi uskonutkaan ikinä enää olevan. Niin, ja osaako kukaan sanoa miksi kivut oli molemminpuoliset eli mulla sattui oikea sekä vasen munasarja kummatkin samaan aikaan. Olisiko tuplaovulaatio, mahdollinen ? Ehkä omissa haaveissani vain, joo...tuskinpa.

Tämä on hyvä henkireikä kun olemme kaikki samassa tilanteessa. Yritysonnea kaikille muillekin.
Vielä jatkan AMH:sta, että tuolla lapsettomuuspuolella on aiheesta keskustelu, mistä löytyy useampikin onnistumistarina alhasilla AMH arvoilla :) tässä linkki jos et vielä törmänny: https://forum.vau.fi/threads/amh-arvo.1594213/

Hei vielä, noista verikokeista. Sori kun toistan itseäni. Mutta onko siis AMH ja FSH ne tärkeimmät mitä kannattaa ikääntyneen testauttaa alkukierrosta? Mulla siis ovulaatiot tapahtuu ja luteaali on pitkä 14-16 vrk. Kyse on munasolujen laadusta tässä iässä. Sille ei juuri mitään enää voi tehdä. Mutta jos päätän mennä tapaamaan yksityistä lääkäriä vielä toukokuussa, haluaisin että mulla olisi ne kriittisimmät verikokeet tehtynä valmiiksi (Puhdin kautta).

Nuo on varmasti hyvät, ultra toki kertoo AMH:n lisäksi miltä näyttää (itselläni esim. Oli ns. Hiljaiset munasarjat ultrassa, mutta Amh oli hyvä, ihmettelivät sitä sitten polilla..).
Oma ohjeeni oli että nää otettiin kp 3-5.

Joillain on myös katsottu progesteroni n. Viikko ovulaatiosta, mutta itselläni otettiin vaan Amh ja fsh. Toki ennen lapsettomuuspolia oli jotain normikokeita otettu (kilpirauhasarvot ainakin).
Aivan mahtavaa, kiitos näistä tiedoista. Kilpirauhaskokeet mulla on kunnossa (ainakin muutama kuukausi sitten oli). Otanpa sitten nuo kaksi koetta Puhdin kautta etukäteen varmuudeksi.

Onko muuten teil muilla ollu veristä vuotoa ovulaation aikaan? Eilen ennen nukkumaanmenoa ihmettelin vessassa ku tuli vähän veristä/ruskeaa vuotoa limojen seassa. En muista että ennen olis tullu, kelasin jo että miten sekasin mun elimistö ny on menny jos ovulaation sijaan alkaaki menkat :Eyes: mut sen jälkeen tulikin ovulaatiokrampit, ja lämmönnousu. Ny googletin ni "ovulaatiovuoto" näyttäs olevan ihan joku termi.

Muokattu viimeksi:
Mulla on DPO 7 O+ katsottuna. Maltoin olla vielä kastamatta liuskaa :rolling: Mulla on samoja testejä mutta vahvuus on 10 miu (tilasin Kiinasta). Mahtaisinko nyt odotella kiltisti sunnuntaille, eikä tuottaisi mielipahaa itselleen kuten aiemmissa yrityskierroissa testaamalla jo DPO 8 :smiling-eyes:Kun tää on jo kymmenes yk,niin ehkä nyt vois jo malttaa.
Täällä yk16 menossa, mutta eka inssikierto letro-lääkityksen kera. Siksi malttamattomuus pääsi yllättämään testailussa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Kiitos Nurppu:

Tuosta tupakoinnin lopetuksesta.. Itse tupakoin 17vuotta (aloitin säännöllisen tupakoinnin 13-vuotiaana) ja 2 vuotta sitten tuli "se olo", että nyt haluan lopettaa.
Aiemmin olin jokseenkin vastentahtoisesti yrittänyt nikotiinipurkilla, sähkötupakalla ja pariin otteeseen söin myös ne saatanan kalliit Champix-kuurit.. Parhaimmillaan onnistuin noilla keinoin olemaan 3kk tupakoimatta.

Mutta niin.. Olin joskus hankkinut sen "stumppaa tähän" -kirjan, mutta en ollut lukenut sitä. Olin päättänyt, että sitten kun oikeasti haluan lopettaa, niin luen sen. Ja tadaa!! Tässä kuussa tuli 2vuotta savutonta elämää. :Smiling Face With Open Mouth

Suosittelut siis ensinnäkin kirjalle (ei ole kallis investointi) jos on sellainen olo, että oikeasti haluaisi lopettaa. Tsemppiä!

Täällä yk16 menossa, mutta eka inssikierto letro-lääkityksen kera. Siksi malttamattomuus pääsi yllättämään testailussa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Tuosta tupakoinnin lopetuksesta.. Itse tupakoin 17vuotta (aloitin säännöllisen tupakoinnin 13-vuotiaana) ja 2 vuotta sitten tuli "se olo", että nyt haluan lopettaa.
Aiemmin olin jokseenkin vastentahtoisesti yrittänyt nikotiinipurkilla, sähkötupakalla ja pariin otteeseen söin myös ne saatanan kalliit Champix-kuurit.. Parhaimmillaan onnistuin noilla keinoin olemaan 3kk tupakoimatta.

Mutta niin.. Olin joskus hankkinut sen "stumppaa tähän" -kirjan, mutta en ollut lukenut sitä. Olin päättänyt, että sitten kun oikeasti haluan lopettaa, niin luen sen. Ja tadaa!! Tässä kuussa tuli 2vuotta savutonta elämää. :Smiling Face With Open Mouth

Suosittelut siis ensinnäkin kirjalle (ei ole kallis investointi) jos on sellainen olo, että oikeasti haluaisi lopettaa. Tsemppiä!
Sivusta kommentoimassa, että mä tein saman, siis tilasin ton kirjan, luin ja lopetin.

Mun tausta oli sellainen, että poltin 14 vuotta, myös läpi ekojen lapsettomuushoitojen. Sitten lopetin itsestään ja kuin seinään. Pari kk myöhemmin oli 2. ivf, jonka tuoresiirrosta aloin odottaa esikoista. Luonnollisesti olin savuttomana tuosta eteenpäin, mutta ryhdyin myöhemmin "juhlapolttelijaksi". Sain toisenkin lapsen, eli juhlia ei alkuvuosina tietysti ollutkaan, mutta kun lapset vähän kasvoivat ja palasin töihin, oli viihteellä käymistä jo useamman kerran vuodessa.

Olin lopettanut ja juhlapolttelija noin 9v ajan. Sitten tuli avioero ja uusi (tupakoiva) puoliso. Sorruin taas itsekin päivittäiseen tupakointiin, jota jatkoin yli vuoden. Kyllästyin kurkkulimoihin ja kröhimiseen ja vauvahaaveen vuoksi halusin lopettaa. Tilasin Stumppaa tähän kirjan ja luin sen. Lopussa jo suorastaan odotin, että pääsisin vetämään viimeisen röökin. Stumppasin sen viimeisen 14.4.2020 illalla enkä ole sen jälkeen edes miettinyt tupakkaa, vaikka viihteelläkin on ehditty pari kertaa käydä. 2 vuotta savuttomuutta tulee siis täyteen huomenna illalla.

Puoliso lopetti neljä kk mun jälkeen ja on pysynyt savuttomana (luki kirjasta vaan alle 50 sivua). Hän oli polttanut 25 vuotta, ilman yritystäkään lopettaa.

Anteeksi tämä pitkä sepustus, mutta täältä ääni tuolle kirjalle x2 :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Takaisin