Raskaaksi 2022

Lääkäri soittikin jo labratuloksia. Kilpirauhasen vajaatoiminta. TSH arvo 28, kuuluisi olla alle 4. :sad001

Onko täällä muita joilla vajaatoiminta? Miten vaikuttanut raskautumiseen?
Minulla löydettiin vajaatoiminta 2009 ensimmäisen lapsen jälkeen. Oireet olivat rajut, 1kk kärsin kunnes mies patisti lääkäriin. Mulla oli toi arvo 298 silloin. Mutta nopeasti olo kohentui siitä kun sain lääkityksen. Alkuun seurataan tiiviimmin ja jos/kun arvot ja olo tasoittuu niin sitten harvemmin. Raskausaikana voi joutua taas lisäämään lääkettä. Mutta niitä seurataan kyllä. Mä raskauduin ihan normaalisti sitten 2011 ja 2013. Nyt käyn 6kk-12kk välein verikokeissa, pitää vähän omaa oloakin seurata.

tsemppiä ja hyvä että löytyi syy :red-heart:

Nappasin itekkin pitkästä aikaa 3mg melatoniinia tuon luettuani :D hämärästi muistelin että melatoniinilla olis ollut päinvastainen vaikutus, mut kun alkoi vähän selvittelemään, niin se oli joku vanhentunut uskomus. Uudet tutkimukset onkin osottaneet että melatoniini tosiaan voikin edistää naisen hedelmällisyyttä :)

Kommentoin täältä taustalta kun tätä ketjua välillä edelleen luen ja jännitän milloin kukin saisi plussan (toivottavasti pian!) ❤️

Näistä tiedejulkaisujen lukemisesta piti vaan todeta, että itsekin kyllä näen että asiallisten tulosten ja tietojen (esim. jotkut amerikkalaistutkimukset) lukemisesta ihan maallikkonakin voi olla apua. Itse selvittelin vaikka mitä kun raskautta ei lukuisten kuukausien kuluessa vaan kuulunut ja löysin sitä kautta tietoa esim. DHEA-hormonista, josta on todettu olevan apua etenkin alentuneeseen/heikentyneeseen munasolureserviin (millainen mulla oli AMH-arvon ja vähän ultrankin kautta todettu olevan jo jossain määrin ja uhkaavan koko ajan pahentua). Sitten kysyin lääkäriltä Suomessa siitä ja hän totesi, että voihan hän sen reseptin kirjoittaa jos haluan, ei siitä ainakaan minun tapauksessa haittaa pitäisi olla (kannattaa toki jokaisen omalta kohdalta tarkistaa asiantuntijoilta, kaikille ei välttämättä sovi!).. Kolme kuukautta sitä syötyäni tuli ensimmäinen plussa. Ja monissa teksteissä kerrotaan nimenomaan, että noin kolmen kuukauden kuluessa DHEAn aloittamisesta voisi alkaa näkyä tuloksia… En nyt tietenkään väitä, että plussa johtuu tästä - oli käytössä myös mm. vitamiineja ja gelee royale, ajoitus oli hyvä (vaikka näin kyllä oli aiemminkin), mieskin söi Sermatrop Alfa -vitamiineja varmuuden vuoksi vaikka hänellä ei mitään todettua vikaa ja varmaan ihan tuurikin vaikuttaa. Mutta eihän sitä koskaan tiedä!

Lääkäri soittikin jo labratuloksia. Kilpirauhasen vajaatoiminta. TSH arvo 28, kuuluisi olla alle 4. :sad001

Onko täällä muita joilla vajaatoiminta? Miten vaikuttanut raskautumiseen?
Pakko optimistisesti kommentoida, että aivan loistavaa että syy oireisiin löytyi! Ja vielä sellainen, joka on noinkin helppo korjata! Minun tekee mieli ennemminkin onnitella, koska selittämättömyys on ihan ahterista. Kohta teillä on toivon mukaan merkittävästi paremmat mahdollisuudet, ja muiden kommenttejen perusteella sinullakin merkittävästi parempi olo!

Meille tuli äsken puhelu lääkäriltä, että me ei mennäkkään viimeiseen suunniteltuun inssiin, vaan päästäänkin nyt IVF jonoon! Olen aivan onnessani tästä, koska IVF parantaa onnistumismahdollisuuksia merkittävästi!! :) Tuntuu siltä että nyt ihan tosissaan on pian mahdollisuus raskauteen! :Two-hearts:

Pakko optimistisesti kommentoida, että aivan loistavaa että syy oireisiin löytyi! Ja vielä sellainen, joka on noinkin helppo korjata! Minun tekee mieli ennemminkin onnitella, koska selittämättömyys on ihan ahterista. Kohta teillä on toivon mukaan merkittävästi paremmat mahdollisuudet, ja muiden kommenttejen perusteella sinullakin merkittävästi parempi olo!

Meille tuli äsken puhelu lääkäriltä, että me ei mennäkkään viimeiseen suunniteltuun inssiin, vaan päästäänkin nyt IVF jonoon! Olen aivan onnessani tästä, koska IVF parantaa onnistumismahdollisuuksia merkittävästi!! :) Tuntuu siltä että nyt ihan tosissaan on pian mahdollisuus raskauteen! :Two-hearts:
Ooo onpa hienoo kuulla! Ihana juttu, toivotaan et jonotus menee nopeesti ja kohta ois teille tulos oma bebe :smiling face with heart-eyes:

Onpa hienoa Nurppu! :red-heart:

Lääkärissä käyty. Vauvantekopuuhat jää nyt muutamaksi kuukaudeksi tauolle, ennen kun saadaan kilppariarvot paremmiksi :( no, ei voi mitään. Yritetään nyt saada itsensä parempaan kuntoon. Surettaahan tämä tauko silti.

Hildamaria, täällä kohtalotoveri! Yhdyn toisten kommentteihin, thyroksin on todella nopeasti auttava lääke. Tekisi mieli antaa monia ohjeita, mutta ehkä turhaa, kun paljon ohjeita löytyy netistä. Kannattaa tutkailla kilpirauhasliiton ja naistalo.fi ohjeita kaikesta mikä tautiin liittyy. Mm. millaiset arvot pitää olla, mitä pitää huomioida lääkettä ottaessa ja ennen verikokeessa käyntiä.

Itse heräsin henkiin kahdessa viikossa lääkkeen aloittamisen jälkeen vuosia sitten ja monet epämääräiset vaivat poistuivat. Monesta titesin, että ai tuokin johtui siitä. Esim. äänenhallinnan vaikeudet, jäykät lihakset, kuiva iho... Luulin että ne olivat vain jotain minun luontaisia ominaisuuksia. Serkkuni tuli muuten raskaaksi aika pian lääkityksen aloituksen jälkeen, parin vuotta olivar yrittäneet.

Ties vaikka kesään mennessä teillä jo tärppäisi!

Onpa hienoa Nurppu! :red-heart:

Lääkärissä käyty. Vauvantekopuuhat jää nyt muutamaksi kuukaudeksi tauolle, ennen kun saadaan kilppariarvot paremmiksi :sad001 no, ei voi mitään. Yritetään nyt saada itsensä parempaan kuntoon. Surettaahan tämä tauko silti.

Käskikö lääkäri odottaa muutaman kuukauden? Jos käski, tottele tietysti, mutta arvot kyllä tasoittuvat 4-6 viikossa, jos lääkeannos on sopiva.

Upeaa! :red-heart:

IMG_20220322_160651.jpg

Minä höperö menin testihimoissani tekemääm 4h pidätyksellä näillä dpo:illa testin, heitin jo roskiin tämän ja katoin yhtä kuvaa jonka olin napannut testistä ja olevinaa näin siinä haamun, no kaivoin tikun roskista ja mitä ihmettä siinä onkaan ? ei voi olla kun roskishaamu mikä ei mitään tarkoita :tears: kylläpä jo hetken ajattelin silti että nytkö on tärpännyt :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: jospa malttais muutaman päivän vielä odotella ihan rauhassa :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

lisään tähän vielä sen kuvan missä olevinaa näin jotain ennen ku heitin testin roskiin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
IMG_20220322_155849.jpg

Muokattu viimeksi:

Mahtavaa, hieno juttu! Onko tietoa, että miten pitkät odotusajat teidän alueella on tällä hetkellä?

View attachment 111683

Minä höperö menin testihimoissani tekemääm 4h pidätyksellä näillä dpo:illa testin, heitin jo roskiin tämän ja katoin yhtä kuvaa jonka olin napannut testistä ja olevinaa näin siinä haamun, no kaivoin tikun roskista ja mitä ihmettä siinä onkaan ? ei voi olla kun roskishaamu mikä ei mitään tarkoita :tears: kylläpä jo hetken ajattelin silti että nytkö on tärpännyt :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: jospa malttais muutaman päivän vielä odotella ihan rauhassa :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

lisään tähän vielä sen kuvan missä olevinaa näin jotain ennen ku heitin testin roskiin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
View attachment 111684
Ohhoh, melkoinen roskishaamu. En tajunnutkaan että ne noin selkeitä on. Mitkäs olikaan nyt Dpo?

View attachment 111683

View attachment 111684
Ekasta kuvasta nään kanssa. Jännää!:smiling face with heart-eyes: Synkassa mennään, mulla oletettavasti sama dpo!

Ekasta kuvasta nään kanssa. Jännää!:smiling face with heart-eyes: Synkassa mennään, mulla oletettavasti sama dpo!

jes! millon aattelit testailla? :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: tää oli multa kyllä eka kerta kun tälläsillä päivillä aloin testaamaan mutta se eilinen yhtäkkinen oksennusrefleksi sai ihmettelemään tilannetta :tears:

Oi Star4 miten lupaavaa! Voikun se tulis pian roskiksen ulkopuolellakin!

Mä oon muuten kans dpo7:ssa menossa nyt! Ja houkuttaa kanssa testailla :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: jotenkin kun ei oo nyt mitään luottoa onnistumiseen niin testailu tuntuu paljon helpommalta! Sillon kun jännitti että mitä jos inssi oliskin onnistunut, oli jotenkin liian herkillä :Eyes: mut en ehkä viiti vielä tänään tuhlaa testiä, ehkä katon huomenna aamulla jos muistan! :D

Tänään tein nyt päiväpissasta testin ja oli aikalailla samanlainen mitä eilinen testi. Kauhea ahistuksen pukkas päälle että ei tainnu vielä tästäkään kierrosta tärpätä. Eikö sen kuuluis jo tummentua sen viivan:loudlycrying: veikkaan että torstaina alkaa kuukautiset vaikka kyl niitä raskausoireitakin on jo vähäsen.

Tänään tein nyt päiväpissasta testin ja oli aikalailla samanlainen mitä eilinen testi. Kauhea ahistuksen pukkas päälle että ei tainnu vielä tästäkään kierrosta tärpätä. Eikö sen kuuluis jo tummentua sen viivan:loudlycrying: veikkaan että torstaina alkaa kuukautiset vaikka kyl niitä raskausoireitakin on jo vähäsen.

laita ihmeessä kuvaa tästä toisestakin testistä! älä vielä menetä toivoa, jos vaan lähtee hitaammin vahvistumaan! viiva kuitenkin näkyy edelleen joten toivoa on! :folded:

laita ihmeessä kuvaa tästä toisestakin testistä! älä vielä menetä toivoa, jos vaan lähtee hitaammin vahvistumaan! viiva kuitenkin näkyy edelleen joten toivoa on! :folded:
Tässä on kuivuneena jo se. En tajunnu heti ottaa kuvaa:folded:

Liitteet

• C788EBB6-D148-40EC-8141-260588C402C6.jpeg
    C788EBB6-D148-40EC-8141-260588C402C6.jpeg
    1.8 MB · Katsottu: 178
Takaisin