Minun käsitykseni mukaan LH-piikki ei varsinaisesti lopu ovulaatioon, vaan mekanismi on niin päin, että LH-piikki saa ovulaation tapahtumaan noin 12-36 tunnin kuluessa. Se, miten pitkään LH on koholla, ei sinänsä liity siihen, miten nopeasti ovulaatio tapahtuu. Joillakin LH-piikki on tosi nopea ja ovulaatio voi hyvin tapahtua vasta, kun ovistesti näyttää jo negaa. Siksikin tuo ovulaation tarkka ajoittaminen ilman ultraääntä on aika mahdotonta, kun tuo aikaikkuna on melko iso ja ne oireetkin voivat tulla niin ennen ovista, oviksen aikaan kuin oviksen jälkeenkin. Itse käytän laskennallisena ovispäivänä aina ovisplussan jälkeistä päivää. Tosin eipä sillä tarkalla päivällä ole juuri merkitystä.
Samoin! Ja kun niitä koin ensimmäisen kerran, tajusin ne kyllä ihan heti repäisykivuiksi, kun se on sen verran kuvaava nimi.
Kuule ihan totta Mulla on tullu joku aivopieru tuossa kun olen ajatellut tuota huipun tavoittamista ja siitä alkavaa laskua.
Sunnuntaita kuitenkin veikkaan, koska piikki on voitu saavuttaa aiemmin ja ovis hyvinkin vielä sunnuntain puolella, mutta ei nämä niin vakavia ole. Oireiden perusteellakin voi aavistella.