Raskaaksi 2020

Täällä myös riskiryhmään kuuluva:greet025
1-Tyypin diabetes.

Täällä yksi raskausajan pelkääjä. Minulla on autoimmiinisairaus, joka tekee raskausiin oman lisänsä. Esikoista odottaessa meni massiiviset lääkitykset ja osa ajettiin alas ebnen yrityksen aloittamista. Raskausaika meni ilman sen kummempia pelkoja, kunnes rakenneultran aikoihin minulla alkoi olla toksemian oireita. Jouduin olemaan viikkoja osastolla seurannassa ja raskaus päätyi sektioon 28. raskausvikkolla. Esikoinen oli syntyessään alle kilon ja vietti sairaalassa ensimmäiset kaksi kuukautta.

Kuopusta odottaessa pelkäsin koko alkuraskauden, että raskausmyrkytys tulee aikaisemmin ja ettei vauvaa voida pelastaa kropassa riehuvalta myrkytykseltä keskoskaappiin. Raskauden ajan käytin Klexanea ja suolistosairauteni oli myös rauhallisena. Raskaus sujui lievästä toksemiasta huolimatta hienosti ja kuopus syntyi pari päivää lasketun ajan jälkeen.

En pelkää synnytystä, enkä vauva aikaa, mutta riskiraskaus pelottaa. Viime yrityskierrosta tulleen kohdun ulkoisen jälkeen pelkään myös sen tulevan uudestaan. Ohjeena on, että neuvolan pitää lähettää minut alkuraskauden ultraan rv 7-8, jotta varmistetaan raskauden sijainti. Samoilla viikoilla aloitetaan Klexane. Seuraava piina onkin, että rv 24+ on kasassa, jotta vauvalla olisi mahdollista jäädä henkiin, mikäli raskaus joudutaan jälleen purkamaan.

Kyllähän sitä miettii välillä, että onko tässä omalla terveydellä ja hengellä leikkimisessä mitään järkeä. :confused005

Vähän omanapaa: teille kun panikoin että ois jokubkemiallinen tms kun pc testit ei näytä kirkuvia viivoja edelleenkään. Digi onneks kertoo ja viikot nousee et ehkä tässä usklaltaa vähän iloita :happy: niin paljon kun ennen rv 12 pystyy :laughing002

Liitteet

• IMG_20200526_060704.jpg
    IMG_20200526_060704.jpg
    9.6 KB · Katsottu: 149
Kp 23/30 ja dpo 8.

Joka yön näen ihan hulluja unia. Näen niitä paljon muutenkin, mutta nämä ovat ihan omaa luokkaansa. :laughing001

Testaamista edelleen mietin. Ensiviikolla minulla on lomaa ja vähän huolettaa, että miten pärjään testaamatta, kun on liikaa aikaa. Olisiko negatiivinen testi parempi, kuin raskauden turha haaveilu. Pystyisi keskittymään muuhunkin.

Täällä yksi raskausajan pelkääjä. Minulla on autoimmiinisairaus, joka tekee raskausiin oman lisänsä. Esikoista odottaessa meni massiiviset lääkitykset ja osa ajettiin alas ebnen yrityksen aloittamista. Raskausaika meni ilman sen kummempia pelkoja, kunnes rakenneultran aikoihin minulla alkoi olla toksemian oireita. Jouduin olemaan viikkoja osastolla seurannassa ja raskaus päätyi sektioon 28. raskausvikkolla. Esikoinen oli syntyessään alle kilon ja vietti sairaalassa ensimmäiset kaksi kuukautta.

Kuopusta odottaessa pelkäsin koko alkuraskauden, että raskausmyrkytys tulee aikaisemmin ja ettei vauvaa voida pelastaa kropassa riehuvalta myrkytykseltä keskoskaappiin. Raskauden ajan käytin Klexanea ja suolistosairauteni oli myös rauhallisena. Raskaus sujui lievästä toksemiasta huolimatta hienosti ja kuopus syntyi pari päivää lasketun ajan jälkeen.

En pelkää synnytystä, enkä vauva aikaa, mutta riskiraskaus pelottaa. Viime yrityskierrosta tulleen kohdun ulkoisen jälkeen pelkään myös sen tulevan uudestaan. Ohjeena on, että neuvolan pitää lähettää minut alkuraskauden ultraan rv 7-8, jotta varmistetaan raskauden sijainti. Samoilla viikoilla aloitetaan Klexane. Seuraava piina onkin, että rv 24+ on kasassa, jotta vauvalla olisi mahdollista jäädä henkiin, mikäli raskaus joudutaan jälleen purkamaan.

Kyllähän sitä miettii välillä, että onko tässä omalla terveydellä ja hengellä leikkimisessä mitään järkeä. :confused005
Mikä suolistosairaus sulla on ja mitä lääkkeitä siihen on ollut raskauksien aikaan käytössä? Mulla itellä on koliitti ja neljä ekaa raskautta ei ollu diagnoosia mutta tää viimeisin raskaus oli ja söin koko raskauden ajan Asacolia. Lisäks meni ihan alussa pieni määrä kortisonia ja koko vika kolmannes hevoskuuri. Tytön syntymän jälkeen mulla iski uusiksi akuutti ja silloin myös söin isoja määriä kortisonia mutta se ei auttanu ja aloitettiin biologiset tytön ollessa 2,5 kk. Samalla kokeiltiin myös solunsalpaajista Imurel ja mercaptopurin mutta ne sai aikaan jäätävät sivarit. Nyt menee vain Asacol ja biologisena Zessly.

Onko oviskipuja, vai luuletko että jotain muuta? Onko menkkamaisia kipuja tai polttoja?
Mä en tiedä mitä kipuja nää on. Voiko oviksesta olla kivut viidettä päivää? Mulla on joskus ollut kovat menkkakivut ja ehkä vähän niiltä muistuttaa mutta lievempiä. Tai sit ehkä lähimpänä on suolistosairauden paheneminen aikana olleet krampit tai tytön syntymän jälkeiset kivut kun epäilin kohtutulehdusta mutta sitä ei koskaan tutkittu kun yhden pienen riekaleisen hyytymän jälkeen kivut loppui ku seinään.

Mikä suolistosairaus sulla on ja mitä lääkkeitä siihen on ollut raskauksien aikaan käytössä? Mulla itellä on koliitti ja neljä ekaa raskautta ei ollu diagnoosia mutta tää viimeisin raskaus oli ja söin koko raskauden ajan Asacolia. Lisäks meni ihan alussa pieni määrä kortisonia ja koko vika kolmannes hevoskuuri. Tytön syntymän jälkeen mulla iski uusiksi akuutti ja silloin myös söin isoja määriä kortisonia mutta se ei auttanu ja aloitettiin biologiset tytön ollessa 2,5 kk. Samalla kokeiltiin myös solunsalpaajista Imurel ja mercaptopurin mutta ne sai aikaan jäätävät sivarit. Nyt menee vain Asacol ja biologisena Zessly.

Koliitti minullakin. Ennen esikoista mulla meni biologista Remicade ja solusalpaajista Imurel. Molemmat tauotettiin ja söin vaan Pentasaa. Oireet alkoivat ja söin Presnisolonia ihan pienellä annoksella koko raskausajan 0-10mg. Esikoisen jälkeen lääkkeiden sivuvaikutukset ja kortisoniriippuvuus alkoi ärsyttää niissä määrin, että suosituin operatiiviseen hoitoon. Kuopuksen raskausaika meni jo ilman näitä lääkityksiä.

Mulla kans koliitti ja viimeisimmän tähystyksen mukaan ois suolisto hyvässä kunnossa. Lääkärin mukaan ei ole esteitä raskautumiselle. Lääkityskin on sellainen että saa käyttää raskauden aikana. Lisämausteen vielä laittaa se ett mulla on rhesus negatiivinen veriryhmä ja hieman mietityttää aiheuttaako se millaisia ongelmia ku ois toinen raskaus.

Mä en tiedä mitä kipuja nää on. Voiko oviksesta olla kivut viidettä päivää? Mulla on joskus ollut kovat menkkakivut ja ehkä vähän niiltä muistuttaa mutta lievempiä. Tai sit ehkä lähimpänä on suolistosairauden paheneminen aikana olleet krampit tai tytön syntymän jälkeiset kivut kun epäilin kohtutulehdusta mutta sitä ei koskaan tutkittu kun yhden pienen riekaleisen hyytymän jälkeen kivut loppui ku seinään.

Mulla on ollut kivut useamman päivän. Ne kivut ei aina johdu siitä itse ovulaatiosta, vaan siihen liittyy venytyskipua viereisiin kudoksiin ja joskus voi ovulaatiossa itsessään munasolun irrotessa tulla pientä vuoto, jolloin neste venyttää/painaa viereisiä kudoksia. Esimerkiks nyt on kp11 ja kivut alkoi jo jonkinlaisina tuntenmuksina kp.9 kohdalla, ja on mulle ihan normaalia.

Tietenkin myös suolistosairaus aiheuttaasamantyylisiä kipuja ja säteilee etenkin selkään. Tsemppiä!

Onnea plussanneet ja toivotaan että pienet pysyvät kyydissä! :Heartred

Täälä onkin tullut kivoja kirjoituksia siitä mikä pelottaa/huolettaa. Kiva lukea jo vauva-ajan kokeneiden ajatuksia. Ite muutenkin peräänkuulutan armollisuutta itseä ja toista kohtaan ihan normaalissakin elämässä, niin luulen että se on yks aika kantava tekijä vauvankin kanssa. Että ei tarvi suorittaa ja kaikki uus saa olla uutta, eikä silti tarvi pelätä etteikö olisi riittävän hyvä vanhempi tms. Arjen oravanpyörässä olleena ja vanhempani jo parikymppisenä menettäneenä opin tässä vuosien aikana, että elämä on tässä (vaikka seinät kaatuis päälle :BangHead). Vauva kyllä mullistaa sitten kaiken, eikä mikään olo varmasti siihen täysin valmista, mutta uskoisin että jos on itsetunto ja oman elämän palikat suht hyvin, niin sen sisäisen maailman asetteleminen uudelleen vauvantahtiseksi onnistuu hieman helpommin. Me ollaan matkusteltu jo paljon, nykyään kotimaassa ja luonnossa ja aiotaan vauvan kanssa jatkaa samaa. Onhan siinä vauvan kamojen kantoa, mutta eiköhän siitäkin selviä.

Musta on tosi kurjaa että usamman lapsen perheet saa kummastelua uudesta vauvasta, ihmettelyä tai ei kommenttia laisinkaan, sillä mä ajattelen että jokainen vauva on lahja vanhemmilleen,ja etenkin jos on toivottu. Raskauteen liittyy niin paljon herkkyyksiä, että on tosi surullista kun ympäristö luo paineita asian ympärille, oli niitä vauvoja sitten jo monta tai ei. :love022

Muokattu viimeksi:
En tiedä voiko hehkuttaa mutta nyt aamu on ollut kivutonta. Oisko kuitenkin oviksesta johtuvaa?

Mulla aloitettiin viime vuonna Remicadella joka vaihtui hinnan takia Zesslyyn. Kortisonia en oo viime syksyn jälkeen syönyt eikä kyllä ole yhtään ikävä niitä. Viime kesänä loppuraskaudessa heitettiin jo leikkausta mutta sillon jäätiin vielä seuraamaan. Nyt oisin ihan valmis leikeltäväksi ja hoitavalle taholle olen kantani ilmaissut.

Ja anteeksi tämä kun lisäilen kuvia, mutta sekasin menin. Tämän aamun apteekin testi ja CB uskottava se ehkä on nyt todeksi.. :happy093:smiley-angelic001

Onnea suuresti ja tarrasukkia matkaan :Heartbigred

• Tykkään
Reaktiot: M_M
Moikka, mitä mieltä tästä? Eilen sain kahdella samanlaisella testillä (herkkiä testejä) vielä haaleammat haamut ja tänä aamuna clearbluen digital kuitenkin sanoi että ei raskaana :sad001 menkkojen pitäisi alkaa huomenna... Kiitos jos ehditte kommentoida <3 itku tuli aamulla kun tuo cb näytti negaa ja ehdin jo innostua eilisistä haamuista
DSC_7552_mh1590473716842.jpg

Hei, täällä kolmannesta lapsesta haaveileva. :angelic:

Aiemmin on -17 ja - 19 syntyneet lapset. Aina halunnu pienellä ikäerolla, mutta kyllä vähän hirvittää tää kuumeilu. Haluaisin ihan heti nyt yrittää jo, mutta täytyy vähän järkeillä, että ehtii saamaan ensi kevään opiskelut alta pois. Ja kuopuksen sais tulla ainakin kahden vuoden ikäero. Näillä näkymin siis yritystä vois alotella joskus elokuussa ehkä. :pompus:

Oliko täällä muita, joilla useampi lapsi pienellä ikäerolla? :anyone

Moikka, mitä mieltä tästä? Eilen sain kahdella samanlaisella testillä (herkkiä testejä) vielä haaleammat haamut ja tänä aamuna clearbluen digital kuitenkin sanoi että ei raskaana :sad001 menkkojen pitäisi alkaa huomenna... Kiitos jos ehditte kommentoida :Heartred itku tuli aamulla kun tuo cb näytti negaa ja ehdin jo innostua eilisistä haamuista View attachment 89606

Toinen viiva näkyy. Tee illalla tai huomenna uusiksi. Itsellä esikoisesta kokemus, että haamua sain herkkään liuskaan ja into piukkana hainkin cb joka näytti negaa.. Luulen syyn negaa kun en ollut sitä kauaa pidättänyt. Että näinkin voin käydä. Teitkö cb samasta pissasta?

Kp2 vuoto tosi niukkaa... Ärss.
Nyt kun uusi kierto alkanut niin milloin lämmön pitäisi laskea o_O

Moikka, mitä mieltä tästä? Eilen sain kahdella samanlaisella testillä (herkkiä testejä) vielä haaleammat haamut ja tänä aamuna clearbluen digital kuitenkin sanoi että ei raskaana :sad001 menkkojen pitäisi alkaa huomenna... Kiitos jos ehditte kommentoida :Heartred itku tuli aamulla kun tuo cb näytti negaa ja ehdin jo innostua eilisistä haamuista View attachment 89606

Tuntuu varmasti vaikealta, mutta testaisin vielä joidenkin päivien perästä kun hormonin määrä lisääntyy/ei lisäänny, niin saat selkeämmän tuloksen. Joo, helpommin sanottu kun tehty.... :3some

Takaisin