Raskaaksi 2019

Kysymys lapsettomuutta/keskenmenoista kärsiville: (mulla 2 takana nyt) Onko teillä testattu ferritiinit? Mä pyysin työhöntulotarkastuksessa että kaikki tarkistettaisiin mun kilpirauhasen takia. En reagoinut viime viikolla yhtään kun katsoin tuloksia koska ajattelin että kaikki arvot olivat ok ja sitten annoin asian olla. Katsoin tänään niitä uudestaan ja ferrit olivat 25, eli viitearvojen sisäpuolella mutta alhaiset. (Terveystalon viitearvot 10-150) no sitten ajattelin googlaa asiaa ihan muuten vain että voiko aiheuttaa ongelmia ja siellä sitten oli Esa Sopen kommentti, alle 30 microg/litra on kansainvälisesti vakava raudanpuute jo. Ja kuulemma alle 20microg voi alentaa toimintokykyä joillekkn, kun taas toiset pystyy suoriutumaan. Artikkeli oli Iltalehdessä 2018. Nyt alan miettiä, että voisiko tämä alhainen varastorauta,vaikka viiterajoissa onkin, syy minun ongelmiin? Ajattelin pyytää vielä lääkäriltä kommenttia, mutta aion tänään ostaa rautatabletit kyllä. Millä annoksella pitäisi aloittaa? Onko jollakin kokemusta/tietoa?

Kysymys lapsettomuutta/keskenmenoista kärsiville: (mulla 2 takana nyt) Onko teillä testattu ferritiinit? Mä pyysin työhöntulotarkastuksessa että kaikki tarkistettaisiin mun kilpirauhasen takia. En reagoinut viime viikolla yhtään kun katsoin tuloksia koska ajattelin että kaikki arvot olivat ok ja sitten annoin asian olla. Katsoin tänään niitä uudestaan ja ferrit olivat 25, eli viitearvojen sisäpuolella mutta alhaiset. (Terveystalon viitearvot 10-150) no sitten ajattelin googlaa asiaa ihan muuten vain että voiko aiheuttaa ongelmia ja siellä sitten oli Esa Sopen kommentti, alle 30 microg/litra on kansainvälisesti vakava raudanpuute jo. Ja kuulemma alle 20microg voi alentaa toimintokykyä joillekkn, kun taas toiset pystyy suoriutumaan. Artikkeli oli Iltalehdessä 2018. Nyt alan miettiä, että voisiko tämä alhainen varastorauta,vaikka viiterajoissa onkin, syy minun ongelmiin? Ajattelin pyytää vielä lääkäriltä kommenttia, mutta aion tänään ostaa rautatabletit kyllä. Millä annoksella pitäisi aloittaa? Onko jollakin kokemusta/tietoa?

Mulla on testattu, mutta ovat hyvät, yli sadan. Ja vaikka viitearvojen hajonta on iso, niin >100 niiden käsittääkseni pitäisi ollakin, jos kaikki on ok :think005 Matala ferritiini kannattaa ehdottomasti hoitaa, mutta myös selvittää syy.

Mulla on testattu, mutta ovat hyvät, yli sadan. Ja vaikka viitearvojen hajonta on iso, niin >100 niiden käsittääkseni pitäisi ollakin, jos kaikki on ok :think005 Matala ferritiini kannattaa ehdottomasti hoitaa, mutta myös selvittää syy.

Samaa mieltä. Mun ferritiini oli myös yli 90 kaikesta liiasta verenvuodosta huolimatta. Että ei ainakaan itsellä tämä ole syynä mihinkään.

Pakko taas huudella laitamilta. Meillä on ollu kans vastaavia juttuja, aikoinaan kun lapsettomuushoidot ja menetykset jne oli päällä. Mies kyllä hali ja helli lasta/lapsia mutta mua ei välttis koskenutkaan. Alunperin sanoi että johtui väsymyksestä ja stressistä jne ja mitä enemmän mä ”työnnyin” ja omassa epävarmuudessa testasin ja ihmettelin asiaa sitä ärtyneemmäksi homma meni. En toki tunne taustaasi mitenkään (paitsi sen KM taisin ymmärtää) ja syitä tohon voi tosiaan olla tuhamsia mutta meillä mies sanoi lopulta pari vuotta pahimman jälkeen, että hän koki ettei me enää oltu pari. Että miehen ja naisen välinen kemia katosi siihen lapsen tekoon jne ja seksi oli pääsääntöisesti (kulisseista ja itselleen selityksestä huolimatta) vähän lapsentekoseksiä. Mies koki että oltiin vain kaksi lapsenlikkaa eikä eroottisessa parisuhteessa elävä mies ja nainen. Hän pakeni tota kaikke siihen ettei tullu lähelle ja mun lähentelyt kuitattiin maks nopealla halauksella. Paljon jouduttiin puhumaan ja repimään koko parisuhteen tilaa auki että saatiin asiat kohdalleen, luopumaan (mun) lisälapsihaaveista jne
Toki mies on edelleen herkästi tollanen, halii spontaanisti lapsia ja pusuttelee jne. Jos mulla on paha olla ei osaa tulla lähelle halailemaan. Mut se menee hänen persoonansa piikkiin. Kyllä muuten läheisyyttä ja hyvää seksiä palautui hiljalleen noiden aikojen jälkeen ja nyt ollaan ok. Nuo 2015-2016 vuoden kuviot oli paljon syvempiä ja paljon selkeempää torjumista. Meillä oli silloinkin seksiä mielestäni paljon mut se oli semmosta erilaista kuitenkin.
Paljon sympatiahalauksia. Nosta joku päivä kissa pöydälle ja sano ettet liikahda minnekään ennenkuin puhutte.

Meillä onneks nyt taas ihan normaali päivä eilen, en sit enempiä kysellyt mieheltä, mutta ehkä oli vaan niin väsyksissä jostain syystä, ettei ees tajunnut koko asiaa, että oli kylmä mua kohtaan Ja mä oon sen verran herkillä ku kroppa vetää täysiä itseänsä käyntiin keskenmenon jälkeen. Tai jotenki tunnen ku hormonit kohisee kropassa:grin(vai oisko sit vielä edelleen anemiaa ja korvien kohinaa:grin) Meillä kun täs ei oo ollut yrittämistäkään varmaan 4 kuukauteen, kun raskauduin ja rv 9 meni kesken. (Raskauduin vielä sellasesta kierrosta jossa ei yrittämällä yritetty, vaan seksiä oli 3-4 päivää ennen ovista ja päivä oviksen jälkeen, koska esikoinen oli kipeä ja heräili koko ajan ja suunniteltiin matkaa kesä-heinäkuulle, joten kierto oli vähän vajaa, sinälllää ihme että ees plussasin) , Ja sen jälkeen oon vaan toipunut verenhukasta/raudanpuuteanemiasta ja siitä keskenmenosta.
Meillä ei ees oteta siitä yrittämisestä mitenkään stressiä, totta kai mä vauvakuumeilen, tikuttelen välillä ovista("salaa" en siis kerro miehelle, ettei tuu ovispaineita, vaikka tuskin tuliskaan) vaikka tiedän koska se mulla on ihan muutenkin oireista ja siitä että mies on tuplasti kiinnostuneempi sängyn puolella, joten luonto hoitaa nää hommat :grin ei siis oo kokemusta (ainakaan vielä) pakkopullasta tai tekemällä tehdystä.
meillä ei ees puhuta paljoa vauvoista koska ei voi koskaan tietää tuleeko sitä, jätetty vaan ehkäisy pois. Mieshän ei ees varsinaisesti vauvakuumeile, sille se nyt on vasta todellista ku alkaa vatsa olla sen kokoinen että sieltä tosiaan vauva tulee, tai sit vasta synnärillä :grin kuten esikoistakin tippa linssissä leikkas napanuoraa ja piteli sylissä, vaikka ennemmin oli jotenki etäinen vauvaan, vaikka potkuja kokeili välillä ym.
Mies osaa enempi luottaa siihen että vauva tulee sitten jos ja kun on sen aika, ja mustakin se on hyvä ja osaan toki itsekin niin ajatella, mutta oon kuitenkin aina ollu hetinyt ihminen, nii odottaminen on vähän mun huonoja puolia :grin

Nyt vaan ei tiedä koska ees jatketaan yrittämistä, heti vai vasta kesällä ulkomaan matkan jälkeen, sillo olis kroppa toipunut, Rautavarastotki varmaan korjaantunut ym. Varmaan mennää fiiliksen mukaan. Tekis mieli hetinyt, mut sit taas pelottaa jos tärppäis ja ulkomailla tulis ongelmia, tai taas keskenmeno , ku ollaan kuitenkin 2vk.

Eli meillä mies ei vauvajuttuja osaa stressata, ei varsinkaan sen tekemistä, kun se on aina ollu samanlaista :grin jätetty vaan ehkäisy pois.
Kyllä se keskenmeno taas varmasti harmitti miestäkin, kun oli toinen samalle vuotta ja vielä joulun alla. Mutta enemmän hän oli huolissaan musta, kun tää nyt oli vähä rajumpi vuotoineen ym.

Eli ei johtunut vauva jutuista sen päivän kylmä käytös, vaan puhtaasti väsystä ja mä oon herkkis hormoonihirviö syystä x :grin
Eiköhä aika korjaa tai siiis tasaa taas munkin hormonit:grin

Onnea tiina!! Plussattaispa kaikki.

Mulla ferrit 95. Kai ne ois hyvä olla yli 50. Mutta vaikka ois alle niin ne ei pelkällään estä raskautta, jos siis kaikki muu ok. Kannattaa ottaa kuurina rautaa, vaikka sekään ei kaikilla nosta tarpeeksi..

Mulla ei oo muuten otettu ku tuos keskenmenon jälkeen, rautavarastot oli vaan 3?!(katsoin omasta kannasta) , mikä ny kertoo tietysti mun siitä verenhukasta, ja mulla todettiin sillon raudanpuuteanemia, käskettiin vaan syödä rautaa vähintään puolen vuoden kuurina, Rautavarastot uusiutuu 3kk välein ja kuulemma 3 kk + 3kk nii pitäs olla hemoglobiini ja rautavarastot normaalissa. Tosin tää nyt oli sen lääkärin ohje. Eikä annettu mitään kontrolleja sen suhteen o_O
Mutta kannattaa alkaa varuuksi syömään rautaa, ees joka toinen päivä, tai sit joka toinen viikko rautakuuria, joka toinen ilman, jos käy vatsan päälle. Mä syön nyt joka toinen päivä rauta-foolihappo ja c-vitamiini tabletin ja joka toinen monivitamiini+ubikinoni tabletin. Pitäs hakea joku uus rautavalmiste ku alkaa tuo loppua.

Pakko sanoa, ku mä huomasin hauskan eron nyt ku oli oikeesti raudanpuute, niin mulla ei missään vaiheessa oo käynyt rautatabletit vatsan päälle, nämä samat tabletit ennen alkoi n.viikon kuurin jälkeen tuntua vatsassa, kun söin aina menkkojen aikaan varuuksi hetken, ja lopetin kun alkoi mahassa tuntua, mutta nyt ei oo kertaakaan tuntunut, kun syön tarpeeseen. Eli ilmeisesti se kaikki vaan imeytyy, eikä jää vatsaa/suolistoa ärsyttämään. En tiedä?

Mulla ei oo muuten otettu ku tuos keskenmenon jälkeen, rautavarastot oli vaan 3?!(katsoin omasta kannasta) , mikä ny kertoo tietysti mun siitä verenhukasta, ja mulla todettiin sillon raudanpuuteanemia, käskettiin vaan syödä rautaa vähintään puolen vuoden kuurina, Rautavarastot uusiutuu 3kk välein ja kuulemma 3 kk + 3kk nii pitäs olla hemoglobiini ja rautavarastot normaalissa. Tosin tää nyt oli sen lääkärin ohje. Eikä annettu mitään kontrolleja sen suhteen o_O
Mutta kannattaa alkaa varuuksi syömään rautaa, ees joka toinen päivä, tai sit joka toinen viikko rautakuuria, joka toinen ilman, jos käy vatsan päälle. Mä syön nyt joka toinen päivä rauta-foolihappo ja c-vitamiini tabletin ja joka toinen monivitamiini+ubikinoni tabletin. Pitäs hakea joku uus rautavalmiste ku alkaa tuo loppua.

Pakko sanoa, ku mä huomasin hauskan eron nyt ku oli oikeesti raudanpuute, niin mulla ei missään vaiheessa oo käynyt rautatabletit vatsan päälle, nämä samat tabletit ennen alkoi n.viikon kuurin jälkeen tuntua vatsassa, kun söin aina menkkojen aikaan varuuksi hetken, ja lopetin kun alkoi mahassa tuntua, mutta nyt ei oo kertaakaan tuntunut, kun syön tarpeeseen. Eli ilmeisesti se kaikki vaan imeytyy, eikä jää vatsaa/suolistoa ärsyttämään. En tiedä?

Mulla oli raskaana hb alle viitearvojen ja ferrit kahdeksannella kuulla 14. Rautaa yritin syödä koko ajan, mutta ei siitä tullut yhtään mitään, yksikään valmiste ei toiminut. Maha tykkäsi huonoa ja hemppa laski laskemistaan.

Nyt kävin kesällä mittauttamassa, ferrit 16. Aloin syödä rautaa 200 mg päivässä, eikä tuntunut missään. Kokeilin taas useampaa valmistetta, kaikki toimi. Mahan puolesta ainakin, en ole vielä jaksanut käydä uudelleen mittauksissa. Puoli vuotta söin, nyt en ole tämän vuoden puolella jaksanut. Mulla ainoa ero on siinä, mihin aikaan päivästä olen raudan ottanut. Plus se, etten ole nyt raskaana :rolleyes: selkeä tarve oli tuolloin aiemminkin, mutta rauta tökki silti.

Kiitoksia vastauksista! En usko myöskään että varastoraudat olisi ainoa syy mun huonoon onneen mutta ei se varmasti autakaan. Olotilassa olen viimeaikoina huomannut että väsymys on kauhea aamuisin ja voisin nukkua 12h ilman mitään syytä. Paleltaa helposti myös. On ennen mitattu, ja ei ole koskaan sanottu että olisivat liian alhaiset, mutta jos tosiaan olo voi olla ok myös alhaisilla arvoilla niin eivät kai hirveästi mieti asiaa. Meen apteekin kautta tänään, ja pyydän sieltä ensiapuja tähän, yritän saada lääkärin kommenttia viimeistään ensi viikon aikana. Meillä kai pahin hinku on vähän laantunut kun kiire tuli arkeen taas kahden koulun ja työn kanssa. Kun olin raskaana pystyin ehkä vähänkin liian paljon ajatella asiaa viimeksi. Täällä tosiaan tänään kp 28 kai ja menkat taisi alkaa eilen vaikka kipuja ei ollut missään vaiheessa. Näyttäisi vähän siltä, ettei tärppiä ole luvassa vuoteen taas, ja sitten jos tulee niin se menee kesken! Sellainen fiilis tänään. Mutta joo, ei myt masennusta!

Onnea tiina plussasta. Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin tällä kertaa!

Kiitos kaikille onnitteluista :Heartred mä pysyttelen ensi viikkoon vielä täällä, vaikka kävin jo Lokakuisissa kuikuilemassa. Haluan tehdä pari vahvistuvaa testiä varmuudeksi.

Aamulla tein hetken mielijohteesta tuon testin, alle 2 h pidätyksellä ja kahvikupposten jälkeen. Kun toinen viiva alkoi piirtyä melkein heti dippauksen jälkeen, lysähdin kyykkyyn vessan lattialle ja itkin onnesta. Äsken avasin Preggersin ja sinne oli jäänyt vanhan raskauden tiedot. Olisin nyt 28. viikolla. Sen näkeminen satutti, mutta onneksi pääsin siitä pian yli.

Anteeksi oma napa, mutta mitään tutkimuksia en saa marraskuisen painoni vuoksi. Silloin raskaana ollessa BMI oli vajaa 36, ja siihen vedoten nyt todetaan, että mitään ei tutkita. Painoa täytyisi pudottaa 5-10%. Painoasiaa ei tietenkään minun kanssani otettu puheeksi, koska muutenhan tietäisivät minun laihtuneen marraskuusta lähes 8 kg, mikä on reilusti yli tuon 5%... No, kohta se on vielä enemmän!

**tuttaa.

Sen lisäksi tuntuu, että minun ajatellaan itse aiheuttaneen nuo keskenmenot painollani. Tunne syntyy, kun painosta ja sen riskeistä sikiölle saa lukea kannasta, mutta kukaan ei siitä minulle suoraan puhu... Varsinkin kun heillä vielä on sairastamani syömishäiriö tiedossa.

Tiedän, ettei ylipaino ole terveellistä, mutta aikamoinen tunnemyrsky nyt :sorry:

täältäkin omanapailua vaihteeksi..

täytyypä tiistaina munkin pyytää työterveyslääkäriltä noita ferritiinien mittauksia.

eipä oo vieläkään vuoto alkanut.
saapi nähdä nyt kp30 ja kurkku tuli kipeeks.
(neiti ollu nyt toista viikkoa kipeä, mutta harvoin olen häneltä tautia saanut et taas tämän vilun lisäks yksi oire ja pääkoppa raksuttaa)
....kunnes vuoto alkaa ?
kunpa ei alkaisi!
:smiley-angelic002

täältäkin omanapailua vaihteeksi..

täytyypä tiistaina munkin pyytää työterveyslääkäriltä noita ferritiinien mittauksia.

eipä oo vieläkään vuoto alkanut.
saapi nähdä nyt kp30 ja kurkku tuli kipeeks.
(neiti ollu nyt toista viikkoa kipeä, mutta harvoin olen häneltä tautia saanut et taas tämän vilun lisäks yksi oire ja pääkoppa raksuttaa)
....kunnes vuoto alkaa ?
kunpa ei alkaisi!
:smiley-angelic002

Testiä??

Onpa kurjaa Sammie. Saanko udella mitkä tutkimukset evättiin? Lapsettomuushoidot?

Testiä??

Onpa kurjaa Sammie. Saanko udella mitkä tutkimukset evättiin? Lapsettomuushoidot?
tein eilen negan, joten varmaan parasta nyt vaan piinailla pari päivää. jos ei vuotoa näy la mennessä ni silloin viimeistään jos maltan olla siihen saakka.

Mulla oli raskaana hb alle viitearvojen ja ferrit kahdeksannella kuulla 14. Rautaa yritin syödä koko ajan, mutta ei siitä tullut yhtään mitään, yksikään valmiste ei toiminut. Maha tykkäsi huonoa ja hemppa laski laskemistaan.

Nyt kävin kesällä mittauttamassa, ferrit 16. Aloin syödä rautaa 200 mg päivässä, eikä tuntunut missään. Kokeilin taas useampaa valmistetta, kaikki toimi. Mahan puolesta ainakin, en ole vielä jaksanut käydä uudelleen mittauksissa. Puoli vuotta söin, nyt en ole tämän vuoden puolella jaksanut. Mulla ainoa ero on siinä, mihin aikaan päivästä olen raudan ottanut. Plus se, etten ole nyt raskaana :rolleyes: selkeä tarve oli tuolloin aiemminkin, mutta rauta tökki silti.

Raskausaikana varmaan muutenkin niin herkkällä toimii kroppa :grin itse en pystyny aikoinaan loppuraskaudesta yhtään käyttää, vaikka lähti hemoglobiini laskuun. Ei onneksi rajusti sillon, nii jatkoi synnytyksen jälkeen hetken.

Mä otan ja oon aina ottanut illalla ennen nukkumaan menoa, vaikka jossain oli ohjeistus, että rautalisä pitäs ottaa aamulla tyhjään mahaan o_O musta tuo tyhjä maha kuulostaa heti niin siltä, että haluan vatsani kipeäksi - jutulta :grin mä otan vitamiinitkin ennen nukkumaan menoa. :grin

Mulla tosiaan ei oo mitään muutosta ollut, muuta ku se että nyt oon syönyt todella tarpeeseen sitä, muuten syönyt vaan ihan varutoimina.

Testiä??

Niihin joutuu odottamaan kauemmin, kun lokakuussa alkoi viimeisin raskaus. Nyt evättiin verikokeita, joita erikoissairaanhoidosta suositeltiin (kuuluvat kutenkin perusterveydenhuollon alle...) , jotta voitaisiin sulkea "helpot" keskenmenon aiheuttajat pois. Ja näillä ei siis olisi mitään tekemistä painon kanssa. Mut ei. Lihava mikä lihava. Lihavuus oli kirjattu silloinkin, kun oli angiina. Ihan erikseen toisaalta etsitty BMI, joka ei silloinkaan paikkaansa pitänyt.

Sammie todella tylyä ja epäammattimaista minusta. Mulle sanottiin kerran että mun kohdalla ei nyt aleta hoitoihin kun olen "alipainoinen".. painoin siis 47 kiloa ja pituutta sama 163 kuin aina mut en ollut liian laiha.... Siis BMI n mukaan joo mutta kun ei vain paino noussut ja paino on muutenki herkkä asia (sairastettu on syömishäiriö joten ymmärrän täysin)

Miks mun menkat ei tunnu omilta? Viime kierrossa tuli pari tippaa ja nyt nää alko rytinällä mut vain ruskeaa ja mustaa. Ei siis punaista. Kertaakaan. Ne tyrehtyi toka päivänä, eilen tuli vähän, tänään ei. En tiedä miks mut mul on olo että kaikki ei oo ihan ookoo nyt.. toki mulla on muitakin ongelmia eli reuma kettuilee ja näin mutta tuntui kuin joku olisi liikkunut kohdussa. Siis tiedän, hullua, mutta siltä se tuntui. Sit iski kipu mut panttaa menkkoja eli tunne on et pitäisi vielä tulla mut ikään kuin tulppa olis tukittu. En osaa paremmin kuvailla mut mussa on nyt jokin vika

Niihin joutuu odottamaan kauemmin, kun lokakuussa alkoi viimeisin raskaus. Nyt evättiin verikokeita, joita erikoissairaanhoidosta suositeltiin (kuuluvat kutenkin perusterveydenhuollon alle...) , jotta voitaisiin sulkea "helpot" keskenmenon aiheuttajat pois. Ja näillä ei siis olisi mitään tekemistä painon kanssa. Mut ei. Lihava mikä lihava. Lihavuus oli kirjattu silloinkin, kun oli angiina. Ihan erikseen toisaalta etsitty BMI, joka ei silloinkaan paikkaansa pitänyt.

Voisitko ottaa ne yksityisellä? Todella törkeetä tommonen :(

Tsemppiä Sammie. :Heartred Painon kanssa kamppailu on muutenkin paskaa, ei siitä tarvis kaikissa asiaankuulumattomissa yhteyksissä mainita.

Voisitko ottaa ne yksityisellä? Todella törkeetä tommonen :sad001

Mutta ehdotti samaa, mutta ehkä nyt vain yritetään muutama kuukausi ja jos ei tärppää, niin sitten yksityiselle. Ovat vaan sitä kautta ilmeisen kalliita :sad001 Ja sitä kolmatta keskenmenoahan tässä terveydenhuolto odottaa :sad015

Takaisin