Raskaaksi 2019

Oon miettinyt imetystä paljonkin vuosien varrella. Mua on 13-vuotiaana purrut hevonen toiseen rintaan ja sen kasvu loppui siihen. Myös nänni on erilainen, ei sellainen ulkoneva kuin tavallisesti ja toisessa rinnassa on. Lääkäri on todennut, että rintarauhaset on tallella, mutta mulla on huoli siitä pääseekö maito ulos. Epäilyttää myös voiko vauva imeä siitä erikoisesta nännistä. Oon ajatellut, että jos en saa raskausaikana asiallista tukea ja tutkimuksia tähän asiaan hankin reseptin maidonnousun estäviin lääkkeisiin vaikka kirveellä uhaten.
 
Tiedättekö, mä kävin lääkärissä kun selkä oikeesti sikakipee :blackeye: jalkaan vetää, että tuntuu.. Ei voi juosta kun niin kovaa kipua, mut tänään meinasin kävelyllä käydä :meh: treenihullulle tää viikonkin tauko pisti pään ihan sekasin, tekis niin kovasti mieli lenkkipolulle.

No se lääkäri määräs reumakokeisiin, johoki geenitestiin  :hilarious::nailbiting:
Selkärankareumaa tutkii, lapsena tutkittiin kans nivelreumaa mut eipä mitään löytyny, kivut oli kuulemma kasvukipuja :grin mut lääkäri sano et joku koe oli jätetty ottamatta, mikä kertois tilanteesta enemmän..
Et ite jotenkin luulen, että tää on nyt jotai välilevyperästä mut tiedä sitten, toisaalta koko suku selkäongelmaisia täys et :facepalm: Mulla myös koko veren Igg-vasta-aineet tutkittiin ku menin ihopolille kroonisen urtikarian ja allergioiden takia, niin se arvo oli 1400 vaik pitäs olla aikuisella alta 100 :hilarious: eipä siihe mitää sen selvempää syytä löytyny ku kova taipumus allergisiin sairauksiin ja autoimmuuni urtikaria, joka kuuluu näihin autoimmuunisairauksiin.. Mietin vaan et vaikuttaakohan jotenkin raskauteen ja kiinnittymiseen.. :bookworm:
 
Oon miettinyt imetystä paljonkin vuosien varrella. Mua on 13-vuotiaana purrut hevonen toiseen rintaan ja sen kasvu loppui siihen. Myös nänni on erilainen, ei sellainen ulkoneva kuin tavallisesti ja toisessa rinnassa on. Lääkäri on todennut, että rintarauhaset on tallella, mutta mulla on huoli siitä pääseekö maito ulos. Epäilyttää myös voiko vauva imeä siitä erikoisesta nännistä. Oon ajatellut, että jos en saa raskausaikana asiallista tukea ja tutkimuksia tähän asiaan hankin reseptin maidonnousun estäviin lääkkeisiin vaikka kirveellä uhaten.

Mä voin sitten kertoa, että varmaan aika paikkakunnasta riippumatta toi tuen saanti voi olla tosi heikoilla kantimilla, resurssijuttuja. Älytöntä oikeesti että on joku imetyspoli mihin ei meinaa kirveelläkään saada aikoja ja just neuvolassakin on usein liian kiire et olis riittävästi aikaa paneutua tähän. Toki sit on vapaaehtoisvoimin pyöriviä imetyksentuen ryhmiä ym.

Mutta se nyt on sellainen asia, että siitä ei kannata tässä kohtaa ihan valtavasti ahdistua. Ja mikä ihmeellistä, että se on niin alkukantaista, että voi oikeasti onnistua vaikka minkälaisilla rinnoilla, ellei just oo jotain tosi fysiologista syytä miksi ei onnistuis:Heartred
 
Mä voin sitten kertoa, että varmaan aika paikkakunnasta riippumatta toi tuen saanti voi olla tosi heikoilla kantimilla, resurssijuttuja. Älytöntä oikeesti että on joku imetyspoli mihin ei meinaa kirveelläkään saada aikoja ja just neuvolassakin on usein liian kiire et olis riittävästi aikaa paneutua tähän. Toki sit on vapaaehtoisvoimin pyöriviä imetyksentuen ryhmiä ym.

Mutta se nyt on sellainen asia, että siitä ei kannata tässä kohtaa ihan valtavasti ahdistua. Ja mikä ihmeellistä, että se on niin alkukantaista, että voi oikeasti onnistua vaikka minkälaisilla rinnoilla, ellei just oo jotain tosi fysiologista syytä miksi ei onnistuis:Heartred

Mulla on vaan pelkona, että maito ei mitenkään pääse ulos ruhjoutuneesta rinnasta, ees pumppaamalla. En tiiä voiko niin ees käydä, mutta mulle käy ja koko tissi räjähtää. :dontknow
 
Nyt ottaa päähän.. Nousi sitten se hemmetin kuumekin.. 37.4 on nyt. Toivottavasti ei ny kauheesti nouse enää. Miks kaikki menee aina näin vaikean kautta :mad: toinen kuumeellinen rintatulehdus ilman vauvaa :finger: :meh:
 
Tiedättekö, mä kävin lääkärissä kun selkä oikeesti sikakipee :blackeye: jalkaan vetää, että tuntuu.. Ei voi juosta kun niin kovaa kipua, mut tänään meinasin kävelyllä käydä :meh: treenihullulle tää viikonkin tauko pisti pään ihan sekasin, tekis niin kovasti mieli lenkkipolulle.

No se lääkäri määräs reumakokeisiin, johoki geenitestiin  :hilarious::nailbiting:
Selkärankareumaa tutkii, lapsena tutkittiin kans nivelreumaa mut eipä mitään löytyny, kivut oli kuulemma kasvukipuja :grin mut lääkäri sano et joku koe oli jätetty ottamatta, mikä kertois tilanteesta enemmän..
Et ite jotenkin luulen, että tää on nyt jotai välilevyperästä mut tiedä sitten, toisaalta koko suku selkäongelmaisia täys et :facepalm: Mulla myös koko veren Igg-vasta-aineet tutkittiin ku menin ihopolille kroonisen urtikarian ja allergioiden takia, niin se arvo oli 1400 vaik pitäs olla aikuisella alta 100 :hilarious: eipä siihe mitää sen selvempää syytä löytyny ku kova taipumus allergisiin sairauksiin ja autoimmuuni urtikaria, joka kuuluu näihin autoimmuunisairauksiin.. Mietin vaan et vaikuttaakohan jotenkin raskauteen ja kiinnittymiseen.. :bookworm:

Mulla nivelreuma (alkoi 10v.) Ja oli paljon lapsena urtikariaa! Oiskoha se liittynyt sit reumaan tai olis toi autoimmuuni urtikaria? En ollut tollasessa kuullutkaan. Ehkä selittäis Miks syksyllä tuli myös purppura ihottumaa, mahd letroista..?! Oon taipuvainen kaikenlaisille ihottumilleki.. reuman ei pitäis hoidettuna vaikuttaa raskautumiseen. Nythän mul lisäks nousee kilppariarvot koko ajan..
 
Oon miettinyt imetystä paljonkin vuosien varrella. Mua on 13-vuotiaana purrut hevonen toiseen rintaan ja sen kasvu loppui siihen. Myös nänni on erilainen, ei sellainen ulkoneva kuin tavallisesti ja toisessa rinnassa on. Lääkäri on todennut, että rintarauhaset on tallella, mutta mulla on huoli siitä pääseekö maito ulos. Epäilyttää myös voiko vauva imeä siitä erikoisesta nännistä. Oon ajatellut, että jos en saa raskausaikana asiallista tukea ja tutkimuksia tähän asiaan hankin reseptin maidonnousun estäviin lääkkeisiin vaikka kirveellä uhaten.

Auts, voin vaan kuvitella kuinka tuo on täytynyt sattua. Itseä on hevonen purrut olkpäähän, talvitakin läpikin sai ison jäljen ja arven tehtyä. Oli 5 sentin päässä ettei kaulavaltimoon ois mulla osunut, välillä puistattaa ajatella sitä. Kaula oli aivan paljaana mutta onneksi otti vaan olkapäästä.

Toivottavasti saat sitten siihen tukea, tai ainakin halutessas ne maidonnousun estäjät. Eiköhän sitä vois jotenkin tutkia etukäteen että onko ne tiehyeet auki?
Miettii kun monet pystyy rinnanpienennys leikkauksen jälkeen imettämään, vaikka siinä irrotetaan nänni ja laitetaan uuteen kohtaan, kroppa/hormonit tavallaan sit korjaa sen. Mutta eihän näistä voi ikinä tietää etukäteen :sorry:
 
Ja mun kuume laski. Se kävi vaan ylhäällä. Voi toki johtua mun pms oireistakin. Tosin nivelkivut ja kuumemainen päänsärky kertoo muuta. Mut kurkku on vähän arka myös ja aivastuttaa.
Pitäkää ny peukut pystyssä ettei taas mun tarvi lähtee tkhon. :sorry: oikeen kohtalon ivaa taas kaikki. :meh:
Mielummin olisin raskaana, mulla olis nyt jo rv 19 tai rv 20 :dead:
 
Mun tissit on kasvanut nyt km tm kemiallinen myötä ja mun rinnat on aina ollut jotenkin muhkeat vaikka pienet. Nyt ne on oudon isot ja kasvoi kaksi kuppikokoa. Mulla on ihan järkyttävän kipeet munikset ja kohtua viiltää. Siis, digin puolesta hymy tuli ja yöllä kova kipu. Seukki päivänä yhdyntää mutta suojattu ja sit tänään vaan makaan kivuissa kun kohtuun sattuu koskee ja rinnat on kipeet, naama kukkii ja digikin hymyilee totta kai. Mun hormonit nyt on niin Mullin mallin et ei jaksa. Ja juu testaan digil millon huvittaa eikä nyt kuulu miksi. Mulla on nyt joku ihme intuitio et kaikki ei ole hyvin ja tää on jatkunut siitä kun viimeksi täällä samaa sanoin..

En pysty kävelemään kun nää kivut alkaa. Alan epäillä endoa kun oireita on. Raskaus oikeasti on liki mahdoton asia. En siis raskaana oo mut ilmeisesti ovuloin ja nyt kysta tms mut ei kyl oo semmoinen kipu. Tissitki taas räjähtää kohta ja vv tursuaa. Mikä ihme mul on. Ja juu en pääse nyt gynelle.
 
Mulla nivelreuma (alkoi 10v.) Ja oli paljon lapsena urtikariaa! Oiskoha se liittynyt sit reumaan tai olis toi autoimmuuni urtikaria? En ollut tollasessa kuullutkaan. Ehkä selittäis Miks syksyllä tuli myös purppura ihottumaa, mahd letroista..?! Oon taipuvainen kaikenlaisille ihottumilleki.. reuman ei pitäis hoidettuna vaikuttaa raskautumiseen. Nythän mul lisäks nousee kilppariarvot koko ajan..

Oi really! Mä en oo ikinä kuullut et vois aiheuttaa tämmöstä, mut isukilla meni selkä nyt niin pahasti sököks et joutu 3 kerran elämänsä aikana magneettiin ja hermoratatutkimukseen et erikoislääkäri alkoi epäilemään sillä mm. reumaa selkäsairautena, kun sillä tulehtunut kaikki muutkin paikat, kuten polvet, sormet, olkapää..Nivelrikkoa sillä on, mut harvinaisen paljon ja nyt siks tutkitaan siltäkin tätä samaa tekijää kun multa :wideyed:

Mut siis tiedossa ei kyllä ole et ois reumaa suvussa..Mut ihmetyttää vaan kun tuo vasta-ainetaso oli törkeän korkea ja ihottumaa ollut varmaan koko elämän. Pienenä oli jotain polvikipuja, et en lapsena jaksanu kävellä edes portaita ylös kun koski niin paljon - ei kuulemma löydetty sillon mitään, vaik reumaa epäiltiinkin. Nyt mulla tähän liki 24v mennessä on tulehtunut olkapää jänteineen, molemmat polvet ja toi selkä.. Niin ihmeellistä, mut kai tää voi olla vaan jotain ylirasitustakin, kun aina oon liikkunut paljon..:facepalm:

On sullakin Jann, tilanne päällä siellä, kun nuo kilpparit..Taitaa kulkea aika käsi kädessä, ainakin meidän tuttavapiirissä monella reumaa sairastavalla on häikkää kilppareissakin..ja sehän taas voi vaikuttaa siihen raskautumiseen, jos ei oo hoitotasapainossa:nailbiting:
 
Jesbe Onko sulla tutkittu ettei olis joku piilevä kohtu-ja/tai munasarjatulehdus? Kipujen takia. Sehän aiheuttaa erityylistä kipua, ja vuodonkaan ei oo pakko haista miltään erityiseltä o_O
 
Oi really! Mä en oo ikinä kuullut et vois aiheuttaa tämmöstä, mut isukilla meni selkä nyt niin pahasti sököks et joutu 3 kerran elämänsä aikana magneettiin ja hermoratatutkimukseen et erikoislääkäri alkoi epäilemään sillä mm. reumaa selkäsairautena, kun sillä tulehtunut kaikki muutkin paikat, kuten polvet, sormet, olkapää..Nivelrikkoa sillä on, mut harvinaisen paljon ja nyt siks tutkitaan siltäkin tätä samaa tekijää kun multa :wideyed:

Mut siis tiedossa ei kyllä ole et ois reumaa suvussa..Mut ihmetyttää vaan kun tuo vasta-ainetaso oli törkeän korkea ja ihottumaa ollut varmaan koko elämän. Pienenä oli jotain polvikipuja, et en lapsena jaksanu kävellä edes portaita ylös kun koski niin paljon - ei kuulemma löydetty sillon mitään, vaik reumaa epäiltiinkin. Nyt mulla tähän liki 24v mennessä on tulehtunut olkapää jänteineen, molemmat polvet ja toi selkä.. Niin ihmeellistä, mut kai tää voi olla vaan jotain ylirasitustakin, kun aina oon liikkunut paljon..:facepalm:

On sullakin Jann, tilanne päällä siellä, kun nuo kilpparit..Taitaa kulkea aika käsi kädessä, ainakin meidän tuttavapiirissä monella reumaa sairastavalla on häikkää kilppareissakin..ja sehän taas voi vaikuttaa siihen raskautumiseen, jos ei oo hoitotasapainossa:nailbiting:

Ei mul varmaan tota autoimmuuniurtikariaa ole, googlasin sen, sehän on sellasta joka koko ajan päällä. Mulla tuli sitä vaan jos oli joku muu tulehdus kehossa esim kuumetta.
Joo Kilpparit viitteissä niin en saa lääkkeitä..Ehkä sit lapsettomuusklinikalta!
 
Ei mul varmaan tota autoimmuuniurtikariaa ole, googlasin sen, sehän on sellasta joka koko ajan päällä. Mulla tuli sitä vaan jos oli joku muu tulehdus kehossa esim kuumetta.
Joo Kilpparit viitteissä niin en saa lääkkeitä..Ehkä sit lapsettomuusklinikalta!

Joo mul on tätä tosiaan eriasteisena melkein päivittäin, usein suihkun jälkeen tai jos hikoilee kovasti esim. urheilun yhteydessä. En sentään oo siis koko aikaa näppylöillä :grin mut esim. just tulehdukset laukaisee mul tän kans pahemmaks ja vähän kausiluontostakin ilmeisesti et välil on enemmin ja välil tosi vähän :hilarious:

Tsemppiä Jannn tutkimuksiin! :angelic:
 
Moikka,

Täällä on oltu tosi aktiivisia, kahlasin kaikki viestit läpi ja myötäelin mukana :)
Tsemppiä tilanteisiinne!:angelic:

Me käytiin eilen perusteellinen pohdinta miehen kanssa tilanteestamme. Keskusteltiin uudestaan yrittämisestä ja käytännön asioista. Päädyttiin sitten siihen, että hetken vielä himmaillaan ja pidetään taukoa yrityksestä. Taustalla se, että mulla ollut nyt fyysistä vaivaa jonkun verran, joka olisi hyvä saada hoidettua tasapainoon ennen raskautta. Lisäksi omat opintoni voisivat olla hiukan pidemmällä, sillä jos raskaus onkin vaikea voi tuo arvioitu valmistumisaika siirtyä. Siksi päädyimme siihen, että hoidan kehoni vähän parempaan kondikseen ja suoritan kevään aikana mahdollisimman paljon kursseja opintoihini liittyen. Mies olisi valmis laittamaan pienen aluille heti, mutta tietää ja ymmärtää kyllä miten tärkeä on saada mm. opinnot eteenpäin. :angelic:

Lisäksi minä tyhmä menin sanomaan äidilleni varovasti tuosta keskenmenosta. En tiedä, mikä päähänpisto se oli, sillä ensin ajattelin, etten ikinä puhu äidilleni asiasta mitään. Puhelimessa sitten eilen juteltiin ja kerroin tapahtuneen. Äitini käytös oli suorastaan tyrmäävä ja töykeä - syyllisti minua siitä, miksi olimme edes ajatelleet hankkivamme lapsen tähän elämäntilanteeseen, että sen on täytynyt olla vahinko ja, että miten minusta ei olisi äidiksi, kun olisin varmasti jatkuvasti huolissani lapsesta tai itsestäni. Ilmoitti myös hyvin selvästi, ettei toivoisi meidän tekevän lapsia vielä vuosiin. Äitini ei edes pahoitellut tilannetta, hymähteli vain puhelimen päässä. Ahdistuin puhelun jälkeen niin paljon, että käteni tärisivät ja taas itkin. Mieheni sanoi, etten saisi välittää epätasapainoisten vanhempieni sanomisista, ettei kukaan voi toisen elämän ratkaisuja päättää tai niitä mitätöidä. Sanoi, että olisi pitänyt haistattaa pitkät - olisi pitänytkin, mutta hämmennyin liiaksi. :sorry:
Sanoin kyllä suoraan, ettei hänellä ole mitään asiaa kommentoida meidän elämää, ratkaisuja, yritystä tai yrittämättä jättämistä. Nyt mietin, miksi edes kerroin - mutta kai ajattelin, että äitini olisi osannut samaistua jotenkin tilanteeseen, kun yksi kohdun ulkopuolinen raskaus hänellä takana. Olisimpa ollut vaan hiljaa.

Niin ja yksi asia mikä häiritsee yrittämistä muutenkin on minun epäselvät ovulaatiot, oireita on hiukan, mutta tikkuun en kertaakaan ole saanut tasavahvoja viivoja, vaikka teen ohjeen mukaan ja markkinoiden herkimmillä..:sad001 en tajua, missä vika.
Näin täällä, toivottelen teille parempia päivänjatkoja!:)

Olin kyllä ihan :wideyed: :mad: kun sun äidin reaktiota luin. Todella ikävää :sad001
 
Auttakaas mua joku viisaampi :bookworm: mulla oli ma ja ti kirkasta limaa joka oli tiistaina parmman oloista ja enempi ja tuntu kevyt vihlasu vasemmalla kerran. Ajattelin että no nyt on se ovis. Tänään onkin sitten koko illan ihan karmeet jomotus alavatsakivut ollu mutta limaisuus loppunut jo viimeyön aikana. Mitä tää kipu vois oikeen olla:schoked025
Sunnuntai maanantai yönä siis puuhailtu eli vois olla mahdollisuus että on tärpännyt mutta jos ovis onkin vasta nyt niin höh :sorry: ukkeli ei oo siis kotona nii ei voi puuhailla lisää :meh:
 
Komppaan muita, käsittämätöntä käytöstä Zarar sun äidiltä! Kurjaa et oot joutunut sietämään tuollaista etkä saanut mitään empatiaa keskenmenosta. :sad001

Mulla jo kp31 eikä menkkoja. Alan jo vähän ihmetellä, mut jos se ovis oli kovin myöhässä niin sehän selittää et menkatkin on myöhässä. Testaan aamulla jos ei siihen mennessä ala, mut toiveita ei kyl juurikaan oo. Alkais vaan jo uus kierto, niin osais ennustaa paremmin koska seuraava ovis vois olla. Mies on ens kierrossa tosi paljon reissussa, saa nähdä saadaanko kunnollista mahista edes raskautua. :arghh:
 
Tohon imetys asiaan minäkin vähän osallistun. Mulla siis rinnat kasvoi ihan järkyn kokoisiksi esikoisen raskausaikana. Ja sit synnärillä sain tosi surkeaa ohjausta, että nänni suuhun vaan, vaikka siis lapsen nenä meni rinnan koon takia tukkoon siinä ja päästi aina irti samantien. Oli kuitenkin heittoa sokereissa ja sai lisämaitoa. Maito nousi vasta lähtopäivänä ja tissit kasvoi vielä entisestäänkin. Niistä tuli lisäksi ihan kivikovat. Ihan puhtaalla omalla aktiivisuudella sain imetyksen toimimaan, testaamalla eri asentoja mitä löysin netistä, kun pää ongelma oli se, että rinta tukki lapsen hengitystiet ja ote irtosi aina. Kotiin sit kun ekaa kertaa tuli neuvolasta työntekijä niin sain ihan mahtavaa ohjausta, mutta koen että olisin tarvinnut sen jo siellä synnärillä, eikä et epätoivoisena googlaan asentoja rätti väsyneenä.

Mut joo, nyt ton tuulimunan jälkeen on jäänyt maitovuoto, mikä oli siis ensin raskausoire ja nyt tiputtelee maitoa jatkuvasti. Kävin prloaktiini labroissa ja ihan hyvin viitearvoissa oli. Nyt sit tarkkailen et väheneekö vuoto vai miten ja jos ei niin uudet labrat vuoden kuluttua. Lähinnä huomaa menevän jotenkin käsikädessä hormoonejen kanssa pitkin kk kiertoa, mutta nousee myös kun lapsi pitkään rinnalla/kantorepussa. Lääkärin mielestä ei pitäisi vaikuttaa ovulaatioon, kun viitearvot ok, mutta sanoi että jos alkaa mennä epäsäännöllisemmäksi kierrot niin sit uudet labat jo ennen vuotta.
 
Auttakaas mua joku viisaampi :bookworm: mulla oli ma ja ti kirkasta limaa joka oli tiistaina parmman oloista ja enempi ja tuntu kevyt vihlasu vasemmalla kerran. Ajattelin että no nyt on se ovis. Tänään onkin sitten koko illan ihan karmeet jomotus alavatsakivut ollu mutta limaisuus loppunut jo viimeyön aikana. Mitä tää kipu vois oikeen olla:schoked025
Sunnuntai maanantai yönä siis puuhailtu eli vois olla mahdollisuus että on tärpännyt mutta jos ovis onkin vasta nyt niin höh :sorry: ukkeli ei oo siis kotona nii ei voi puuhailla lisää :meh:

Mun veikkaus et ovis eli dpo0 vasta tänään jos jomotusta. Mulla usein limat loppuu dpo-1.
 
Takaisin
Top