Raskaaksi 2019

Tuntuu että sosiaalinen media on taas täynnä vauvauutisia :finger005yks sun toinen ilmottaa oottavansa...

NO JEP
ollu huonompi ja sellainen epätoivoinen ei tästä tule yhtään mitään päivä ja tämmöisenä itkupillinä oon purskahdellu pitkin päivää itkuun ku tuntuu et joka paikasta saa lukea raskausuutisia
 
NO JEP
ollu huonompi ja sellainen epätoivoinen ei tästä tule yhtään mitään päivä ja tämmöisenä itkupillinä oon purskahdellu pitkin päivää itkuun ku tuntuu et joka paikasta saa lukea raskausuutisia

Samat fiilikset täällä :sorry:

Pakko vain uskoa, että vielä tulee se päivä, kun sylissä on elävä vauva :Heartred
 
Tänään meni mulla taas jännäks.
ortopedi pisti lähetteen kunnallisen puolelle leikkausjonoon (joka ei ole kuulemma pitkä) et sais vihdoin kuntoon tuon eturistisiteen joka meni siis poikki kun odotin esikoista jolloin sitä ei voitu leikata (leikkaus oltaisiin tehty heti). saa nähdä kumpi tulee eka: uus raskaus vai leikkauspöytä.

ihmeellisesti on hormoonit pitäny suht hyvänä ton polven ilman fyssareita. täytyy toivoa, jos se raskaus SATTUIS tulemaan ennen leikkausta et se pysyis vielä toiset pari vuotta hyvänä.
eiköhän sitä kohta köpötellä kepeillä koska raskaus tuskin tulee niin pian.
 
NO JEP
ollu huonompi ja sellainen epätoivoinen ei tästä tule yhtään mitään päivä ja tämmöisenä itkupillinä oon purskahdellu pitkin päivää itkuun ku tuntuu et joka paikasta saa lukea raskausuutisia
Mä haluun uskoa että meillä kaikilla on se aika, toisilla enemmin kun toisilla...

Mulla olis vikat viisurit jotka poistetaan kuun vikapäivä, mietin koko ajan mistä toi mun juiliminen tai paine alavatsassa johtuu ja jos jotain niin jääkö viisurit suuhun kun tarviin sen esilääkkeen...
 
Joo vois todellaki. Onneks täs keskustelussa on lähinnä meitä jotka ei oo yk1 raskaana anteeks vaan :hilarious: ei tänne varmaan uudet uskalla tai viitsi tullakaan :hilarious: veikkaan et smoothie eka raskaana kun hoidot lähimpänä tai sit joku yllättää luomuna, luultavammin joku joka alle 1v yrittänyt :)

Ihana kuulla et joku ajattelee että minä voisin olla seuraava :hilarious: :shy: mut varmaan arvaatkin et mä en siihen kyllä usko et ihan seuraava olisin :rolleyes: mä laittaisin vedot juuri alle vuoden yrittäneille ja/tai teille joilla km ollut. Ja tietty esim Aida sullahan on inssi nyt lähellä :woot:

Mä hyvinhyvin mielelläni maksaisin vaikka tuplamaksut neuvoloista ym jos vaan sinne asti joskus pääsen vs tämä et saa laittaa tonneja tutkimuksiin, hoitoihin, lääkkeisiin ja kaikenmaailman testeihin ilman takuuta mistään. Yhtä ärsyttävää ja turhauttavaa varmasti myös maksella km liittyviä kuluja.
 
Mua jurppii toi viivanpaikka. Se on leveä ja sit väriä näyttää olevan mut semmoset on tullut viime kuussa myös. Huomen jos ei oo viiva viiva niin lopetan proget. Blääh mä vihaan mun kehoo
 
Mä haluun uskoa että meillä kaikilla on se aika, toisilla enemmin kun toisilla...

Mulla olis vikat viisurit jotka poistetaan kuun vikapäivä, mietin koko ajan mistä toi mun juiliminen tai paine alavatsassa johtuu ja jos jotain niin jääkö viisurit suuhun kun tarviin sen esilääkkeen...
minulle ainakin sanottiin et viisureita ei poisteta jos raskaana. yksityisellä poistatin.
alavatsan juiliminen toivottavasti tarkoittaa jotain kivaa :p itselläkin juilii kivasti ja luulen et dpo 2 tai sit on vain kierto sekaisin.
 
minulle ainakin sanottiin et viisureita ei poisteta jos raskaana. yksityisellä poistatin.
alavatsan juiliminen toivottavasti tarkoittaa jotain kivaa :p itselläkin juilii kivasti ja luulen et dpo 2 tai sit on vain kierto sekaisin.
Okei tuota en tiennykkään, ajattelin että sit jäis vaan se esilääke saamatta. Täytyy varmaan siis testata, menkat pitäs alkaa silloin samana päivänä..
 
Jos on tullut laskuja terveydenhuollosta tai sosiaalipalveluista, mutta rahat on tosi vähissä sosiaalisista tai terveydellisistä syistä (esim. työttömyys, työkyvyttömyys, pienet tulot kotivanhemmuuden aikana) niin asiakkaalla on oikeus hakea ns. asiakasmaksulain mukaan maksun perimättä jättämistä tai alentamista (L 734/1992, Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista, 11 §). Jokaisen sairaanhoitopiirin nettisivuilta pitäisi löytyä ohje tähän, tai neuvoa voi kysyä myös sairaanhoitopiirin potilasasiamieheltä/sosiaaliasiamieheltä (tai keneltä tahansa sosiaali/terveyspalveluiden työntekijältä, koska heillä kaikilla on velvollisuus ohjata asiakasta tuen tarpeessa). Toimeentulotukiasiakkailla on toki toinen tilanne, laskut voi käsitellä sitä kautta. Käyttäkää oikeuksianne :)

Täällä dpo 10, tuhrua eilisestä alkaen. *huokaus* :sad001


Onkohan nuo henkilökohtaisia nuo korvattavuudet o_O tai siis kun avomiehen palkkatulot taas on kyllä hyvät. Eli meillä talous ei kaadu, mutta veetuttaa silti nuo laskut, kun menetyksestä pitää maksaa, tuli sellanen rahastus fiilis, ku viimeisestä ultrasta kieltäydyin, koska pidin turhana, mutta tavallaan pakotettiin, koska nuori lääkäri oli epävarma, kun hän halus sulkea kohdunulkoisen vielä kerran pois, vaikka mikään ei enää viitannut siihen, en olis saanu ees antibiootteja, jos en ultraan olis suostunut.. (joista lääkäri määräs vielä kalliimman annoksen, eli 2 x 10tbl pakkaukset maksoi yli 30€ ei kelakorvattavia,kun 30tbl pakkaus olis ollu kelakorvattava ja maksanut n. 8€, vaikka suositus on kohtutulehdukset kohdalla se pidempi 30tbl kuuri, kun selvitin asiaa. ) mut sainpa mä sieltä sen raskaustestin mukaan :grin 41€ testi, parempi on sit kans olla positiivinen kun sen joskus teen :grin
Mies tosin eilen tuumas että hän tietysti hoitaa sairaalaskut, kun mä olin se fyysinen kärsijä.
Ollaan pidetty omat tilit, ja maksetaan omat menot, ja yhteiset sen mukaan mitä tili näyttää. Mulla ku ei edes töissä olles palkka oo ollut miehen palkan tasolla, nii tästä syystä ei oo yhteistä tiliä tai muuta :D paljon parempi jotenkin niin, ihan omantunnon kanssakin jo, että saa käyttää omat rahat ilman toisen lupia :D
 
Kiitos Smoothie kun ajattelet, että minä voisin saada plussan lähiaikoina.:Heartred Kieltämättä toiveet ovat korkeammalla näin inssikierrossa verrattuna luomukiertoihin. Mutta tietäähän sen miltä ensi viikolla sitten tuntuu kun menkat alkaa.:sorry: Nyt siis dpo5. Vielä ei oireita suuntaan eikä toiseen.

Meillä ei mies ole vielä hoksannut mitä nämä hoidot saattaa tulla maksamaan. Yritin joskus selittää, mutta ei oikein ottanut onkeensa kun "ilmaisiahan ne on". Eihän niistä lääkkeistä ja polimaksuista niin paljoa kuluja kuulemma tule. Saa nähdä missä vaiheessa havahtuu. Toki toivottavasti ei pitkään jouduta hoidoissa olemaan.
 
Okei tuota en tiennykkään, ajattelin että sit jäis vaan se esilääke saamatta. Täytyy varmaan siis testata, menkat pitäs alkaa silloin samana päivänä..
niin en tiedä kyl tuosta. minulle sanottiin näin. ei ollut siis kiire poistoillani. ilman esilääkettä en kyl varmaan ees olis pystyny siihen.
suosittelen kysymään asiaa.
 
Mulla kun ei tapahdu mitään jännää raskausrintamalla tällä hetkellä (kp 48) niin yritän pölistä muista jutuista.

Miten te muut pariskunnat ootte raha-asiat sopineet? Onko tiukasti omat rahat, kokonaan yhteiset vai jotain siltä väliltä? Miten lapsen kulut katetaan, entä hoidoista tulevat laskut?

Oon huomannut että me taidetaan olla jotain muinaismuistoja oman käytäntömme kanssa. Meillä on ihan aidosti täysin yhteiset rahat. Nimellisesti myös omat tilit ja yksi yhteinen, mutta rahaa siirrellään niiden välillä aina sinne minne on tarpeellista. Kummallekaan maallinen omaisuus ei ole tärkeää tai raha muutenkaan, joten ei ole tullut stressattua siitä. Olen yksin elättänyt meidät kun mies oli työtön, nyt puolestaan miehellä on huomattavasti suurempi vastuu kun mä opiskelen ja teen vaan ihan satunnaisesti töitä.

Joskus perhekerhossa oli hyvin hämmentävä tilanne, kun yksi kolmen lapsen kotiäiti kohkasi varmaan pari tuntia siitä, kuinka hänen miehensä oli ostanut yhdelle lapselle uudet kengät. Kyseinen mies siis on myös lasten isä ja ihan naimisissa ovat. Kuitenkin se, että isä laittoi omista rahoistaan parikymppiä yhteen lapseen, oli joku maailman kahdeksas ihme. Omaan korvaan ei kyllä tollanenkaan järjestely ihan terveeltä kuulosta, vaikka ymmärrän ettei tämä meidänkään ratkaisu kaikille sovi.
 
Meillä on ollut eri rahat mut ukko on maksanut eniten...

Dpo13 negaa, menkat saa tulla.. noh, kohti uusia pettymyksiä mut olis ollut kiva saada ne letrot kuitenkin.
 
Niin joo mut mä pidän yrityksestä nyt taukoa ja yritän päästä yhteen hoitoon jolloin saisi tietyn sairauden pois ja se kestää 3 kk niin ylläpidon menkat sen aikaa ja sitten jos yrittää uusiksi.

Hassua ettei oo rinnat kipeet ei ees arat ja lämmöt koholla ja vilkkaat unet. Liekö sitten kuitenkin anovulatorinen kierto
 
Mulla kun ei tapahdu mitään jännää raskausrintamalla tällä hetkellä (kp 48) niin yritän pölistä muista jutuista.

Miten te muut pariskunnat ootte raha-asiat sopineet? Onko tiukasti omat rahat, kokonaan yhteiset vai jotain siltä väliltä? Miten lapsen kulut katetaan, entä hoidoista tulevat laskut?

Oon huomannut että me taidetaan olla jotain muinaismuistoja oman käytäntömme kanssa. Meillä on ihan aidosti täysin yhteiset rahat. Nimellisesti myös omat tilit ja yksi yhteinen, mutta rahaa siirrellään niiden välillä aina sinne minne on tarpeellista. Kummallekaan maallinen omaisuus ei ole tärkeää tai raha muutenkaan, joten ei ole tullut stressattua siitä. Olen yksin elättänyt meidät kun mies oli työtön, nyt puolestaan miehellä on huomattavasti suurempi vastuu kun mä opiskelen ja teen vaan ihan satunnaisesti töitä.

Joskus perhekerhossa oli hyvin hämmentävä tilanne, kun yksi kolmen lapsen kotiäiti kohkasi varmaan pari tuntia siitä, kuinka hänen miehensä oli ostanut yhdelle lapselle uudet kengät. Kyseinen mies siis on myös lasten isä ja ihan naimisissa ovat. Kuitenkin se, että isä laittoi omista rahoistaan parikymppiä yhteen lapseen, oli joku maailman kahdeksas ihme. Omaan korvaan ei kyllä tollanenkaan järjestely ihan terveeltä kuulosta, vaikka ymmärrän ettei tämä meidänkään ratkaisu kaikille sovi.

Me maksetaan kaikki yhteiset kulut 50-50 ja yhteinen tili sitä varten. Tai toki joskus tulee tilanteita et toinen maksaa toisen kuluja ettei nyt jokasta senttiä puoliteta. Tää sopii meille nyt ainakin lapsettomina vaikka oonkin tällä hetkellä vielä opiskelija. Olin kuitenkin töissä aiemmin niin ihan ok pärjätty tää lyhyt opiskeluaikakin. Jos lapsi tulee ja minä oon äitiyslomalla niin sillon kyllä mies ottaa vastuuta enemmän raha-asioista.
Mut tuo on kyllä myös mielestäni hyvin outoa että on tosiaan perheitä joissa toinen ei maksa mitään esim lapsiin liittyvää jne vaikka molemmilla ois tulojakin. Ja dimou ette te nyt iha muinaisjäänne oo, tiedän muitakin joilla yhteiset rahat :)
 
Onkohan nuo henkilökohtaisia nuo korvattavuudet o_O tai siis kun avomiehen palkkatulot taas on kyllä hyvät. Eli meillä talous ei kaadu, mutta veetuttaa silti nuo laskut, kun menetyksestä pitää maksaa, tuli sellanen rahastus fiilis, ku viimeisestä ultrasta kieltäydyin, koska pidin turhana, mutta tavallaan pakotettiin, koska nuori lääkäri oli epävarma, kun hän halus sulkea kohdunulkoisen vielä kerran pois, vaikka mikään ei enää viitannut siihen, en olis saanu ees antibiootteja, jos en ultraan olis suostunut.. (joista lääkäri määräs vielä kalliimman annoksen, eli 2 x 10tbl pakkaukset maksoi yli 30€ ei kelakorvattavia,kun 30tbl pakkaus olis ollu kelakorvattava ja maksanut n. 8€, vaikka suositus on kohtutulehdukset kohdalla se pidempi 30tbl kuuri, kun selvitin asiaa. ) mut sainpa mä sieltä sen raskaustestin mukaan :grin 41€ testi, parempi on sit kans olla positiivinen kun sen joskus teen :grin
Mies tosin eilen tuumas että hän tietysti hoitaa sairaalaskut, kun mä olin se fyysinen kärsijä.
Ollaan pidetty omat tilit, ja maksetaan omat menot, ja yhteiset sen mukaan mitä tili näyttää. Mulla ku ei edes töissä olles palkka oo ollut miehen palkan tasolla, nii tästä syystä ei oo yhteistä tiliä tai muuta :D paljon parempi jotenkin niin, ihan omantunnon kanssakin jo, että saa käyttää omat rahat ilman toisen lupia :D

Puolison tulot voi vaikuttaa siihen, saako hakija maksuihin alennusta tai jätetäänkö ne kokonaan perimättä. Kuitenkin tulee huomioida myös esim. elatusvelvollisuus lapsiin. Sairaanhoitopiirit on eri linjoilla näissä korvattavuuksissa ja usein valitettavan nihkeitä myöntämään maksualennuksia tms. Aina kannattaa kuitenkin yrittää, jos siihen vaan on energiaa.

Henkilökohtaisesti olen raivoissani siitä, miten Suomen terveydenhuoltoa ja sosiaalipalveluita on ajettu alas. Hoitoa tai palveluita ei saa, tai jos saa, ne ovat kalliita.

Mulla meni satoja euroja viime kesänä raskauden hoitoon, joka päättyikin sitten keskenmenoon (oli niukkoja verenvuotoja jatkuvasti). Enimmillään yksityinen gyne maksoi kelakorvauksen jälkeen reilut 240 €, tähän kuului ultra. Terveyskeskukseenkin pääsin, mutta sieltä ei muuta apua saanut, kuin lähetteen labraan. Lopulta kyllä pääsin polille, mutta vasta sitten kun yksityisellä oli ensin ultrassa todettu elävä kohdunsisäinen alkio, jolla lyö sydän. Polilla sitten todettiin kkm.
 
Mulla kun ei tapahdu mitään jännää raskausrintamalla tällä hetkellä (kp 48) niin yritän pölistä muista jutuista.

Miten te muut pariskunnat ootte raha-asiat sopineet? Onko tiukasti omat rahat, kokonaan yhteiset vai jotain siltä väliltä? Miten lapsen kulut katetaan, entä hoidoista tulevat laskut?

Oon huomannut että me taidetaan olla jotain muinaismuistoja oman käytäntömme kanssa. Meillä on ihan aidosti täysin yhteiset rahat. Nimellisesti myös omat tilit ja yksi yhteinen, mutta rahaa siirrellään niiden välillä aina sinne minne on tarpeellista. Kummallekaan maallinen omaisuus ei ole tärkeää tai raha muutenkaan, joten ei ole tullut stressattua siitä. Olen yksin elättänyt meidät kun mies oli työtön, nyt puolestaan miehellä on huomattavasti suurempi vastuu kun mä opiskelen ja teen vaan ihan satunnaisesti töitä.

Joskus perhekerhossa oli hyvin hämmentävä tilanne, kun yksi kolmen lapsen kotiäiti kohkasi varmaan pari tuntia siitä, kuinka hänen miehensä oli ostanut yhdelle lapselle uudet kengät. Kyseinen mies siis on myös lasten isä ja ihan naimisissa ovat. Kuitenkin se, että isä laittoi omista rahoistaan parikymppiä yhteen lapseen, oli joku maailman kahdeksas ihme. Omaan korvaan ei kyllä tollanenkaan järjestely ihan terveeltä kuulosta, vaikka ymmärrän ettei tämä meidänkään ratkaisu kaikille sovi.

Meillä on omat tilit ja sitten erikseen yhteinen taloustili, josta menee kaikki yhteiset jutut. Molemmat laittaa sinne joka kuukausi rahaa. Mies laittaa enemmän, koska tienaa huomattavasti enemmän. Meille tämä on hyvä ratkaisu: kun on makseltu yhteisiä asioita, ei tarvitse jälkikäteen miettiä, kumpi on maksanut mitäkin eikä ole vaaraa siitä, että jommalle kummalle tulisi tunne epäreilusta kulujen jaosta. Toisaalta voi sitten omia rahoja käyttää huoletta mihin haluaa, ilman että tarvitsee miettiä sitä yhteistä taloutta tai toisen mielipidettä.

En tiedä muuttuisiko asia vaikka niitä lapsia (tai tulis nyt edes yksi) siunaantuisi. Miehellä on halu olla myös pitkään vanhempainvapaalla, niin ei ehkä olisi tarvetta kompensoida niitä tulonmenetyksiä kovin paljoa. Mutta saa nähdä jos sinne asti päästään.
 
Ainiin piti viel sanoa et hoidot ja lääkkeetkin maksetaan puoliksi. Ihan ekat käynnit lapsettomuuspolilla maksoin ite kunnes tajusin et niin näähän on meidän yhteisiä kuluja vaikka mua tutkitaankin enemmän ja joudun ottaa lääkkeet. Tähän mennessä lapsettomuus on vieny kaikkinensa arviolta noin 2500e. Toki onhan se oma valinta et lähettiin yksityiselle missä maksaa. Mut oon iloinen siitä koska julkisen kautta jos oltas menty kaikki tutkimuksista alkaen niin ivf olis varmaa vasta vuoden päästä edessä jos sillonkaan. Mut kylhä julkisella toho yhtee ivfään tulee menemään joku 800-1000e mut tietty se on paljo vähemmän vs yksityinen ~3000e.
 
Meillä on miehen kanssa omat tilit, mutta rahat on aina ollut yhteiset. Itellä on nyt tosi pienet tulot kun oon kotona taaperon kanssa, niin luonnollisesti mies maksaa enemmän menoja.
 
Takaisin
Top