Raskaaksi 2019

Täällä sit kp1. Mulla loppui se tiputtelu ihan kokonaan pari päivää sit, mikä oli tosi outoa ja herätti tietysti kaiken maailman toiveita, vaikka yritin sanoa itselleni et teroluteista tää vaan johtuu. Mitään menkkaoireitakaan ei oo ollut, mut tänä aamuna silti heräsin karuun todellisuuteen. :banghead: Tiedän että oon tässä joukossa ihan raakileyrittäjä vielä, mutta kyllä tää vaan pistää masentamaan.
 
:Heartred:Heartred:Heartred

Kohtu on herttamainen, eli anomalia on syntynyt, kun vielä itse olen äitini kohdussa ollut. Vaikuttaa siihen, että raskaaksi tulo on/voi olla vaikeampaa ja lisää erityisesti toisen ja kolmannen kolmanneksen keskenmenoriskiä, ennenaikaisen syntymän riskiä ja lapsen synnytyskomplikaatioita. Lapsi ei välttämättä mahdu kasvamaan täysi aikaiseksi, eikä kääntymään loppuraskaudessa raivotarjontaan... :sad001
 
Tulipa kivat laskut sairaalanmäeltä könttäsummana. :nailbiting: viimeinen ultrauski oli sinällään turha, mut tk lääkäri puoli pakotti, koska hänen mielestä pitää ultrata, jos sielä munanjohtimessa onki vielä raskausmateriaalia, vaikka se oli jo todettu kerran tyhjäksi, ja olin tasan hakemas antibioottia vaan. Että ei tuu ees vauvaa, mutta rahat revitään :sad001 poliklinikka maksu nimittäin jokaisesta ultrasta ja päivästysmaksu erikseen.
Ok, ehkä nää olis jossai maassa kalliimpi ku Suomes mut kyllä tuo 300€ kirpaisee tyhjästä, plus vielä yli 50€ lääkkeet. Oon tällä hetkellä työtön/sairaspäivärahalla. Saa vaan surua ja laskuja. Raskausaikana neuvolan kautta ultrat polillakin olis ilmasta. Vaikka tämänkin ajan olin raskaana, mut ku neuvola ei ottanu mua vielä vastaan rv 7. Piti sit mennä päivystyksen kautta mikä maksaa. Jessus sentäs.
 
Vähän samoissa tunnelmissa kuin TiinuLiinu. Meidän auto sanoi nyt lopullisesti kaput. Voi sillä vielä ajaa, mutta ei tule menemään katsastuksesta läpi. Mies ja isänsä yrittivät sitä viikonlopun ajan korjata, mutta ei onnistunut. Appiukolla on autokorjaajan koulutus ja välineet, joten tuskin kukaan muukaan saa sitä korjattua.

Meillä on pari tonnia säästössä, ja nyt mies haluaa käyttää KAIKEN uuteen autoon :banghead: itsehän olen säästänyt sillä ajatuksella, että on sitten hoitoihin ja lääkkeisiin rahaa.

Mut joo en mäkään mitään romuautoa halua, sillä kun jossain vaiheessa toivottavasti kuskataan myös kahta lasta.
 
Kyllä meillä kaikki polikäynnit vaikka menis neuvolan kautta, maksaa. Ylimääräiset lääkärikäynnit maksaa. Polimaksu on sen nelisen kymppiä ja lääkäri maksaa sen 3 kertaa jonku 36€ jonka jälkeen virka-aikaan se on ilmaista. Mut päivystys maksaa vaikka ois neuvolan asiakas ja raskaana :sad001 kuopuksesta 3 kertaa synnytysvastaanotolla ja kerran äitipolilla ja niistä tuli jo 150€ laskua. Mulla on toki se hyvä puoli et vakuutuskassa korvaa 450€ asti per vuosi.
 
Kyllä meillä kaikki polikäynnit vaikka menis neuvolan kautta, maksaa. Ylimääräiset lääkärikäynnit maksaa. Polimaksu on sen nelisen kymppiä ja lääkäri maksaa sen 3 kertaa jonku 36€ jonka jälkeen virka-aikaan se on ilmaista. Mut päivystys maksaa vaikka ois neuvolan asiakas ja raskaana :sad001 kuopuksesta 3 kertaa synnytysvastaanotolla ja kerran äitipolilla ja niistä tuli jo 150€ laskua. Mulla on toki se hyvä puoli et vakuutuskassa korvaa 450€ asti per vuosi.

Päivystykseen (kiirevastaanotto/tk täälä) meno tietysti maksaa kaikille, mutta mulla ei maksanut esikoisesta, kun neuvola on määrännyt naistenpolille ylimääräistä ultraa. (pieni kokoinen vauva) Käytännöt toki voinu melkein 8 v aikana muuttua tai sitten sairaalakohtaista.
Synnytysvastaanotto on täälä ilmainen, ainoistaan osastolla olo ja yöpyminen olo maksanut. Esim. Viikko ennen synnytystä, Käyrillä olo/käynti ja ultraus ei oo maksanut (kaverilla) oli ensin soittanut neuvolaan ja sieltä laitettu lähetettä naistenpolille.

Ennen kuului tk maksuun, jos tk lähetti esim. Ultraan sairaalan puolelle (polille) tai tarkistus röntgeniin, koska oli jälkihoitoa ja jos lääkäri halus varmistaa jotain. Mut nykyää ei tuo ultrakaan näköjään kuulunut samaan tk maksuun, niinku ennen. Siis tämä viimeisin käynti, missä mun mielestä ultraki oli ihan turha, ku se oli jo tehty monesti ja kohdunulkoisen todettu kadonneen itsekseen:grumpy:
 
Muokattu viimeksi:
Oho, on kyllä eri käytänteet sitten eri puolella Suomea. Tampereella tosiaan Taysin synnytysvastaanotolla käynti maksaa joka kerta. Ja tosiaan äitipoli oli vielä erikseen. :O kun kävin svo:lla ja sieltä sitten laitettiin lähete äitipolilla niin kummastakin meni lasku, kun ei saanut sitä aikaa samalle päivälle.
 
Tulipa kivat laskut sairaalanmäeltä könttäsummana. :nailbiting: viimeinen ultrauski oli sinällään turha, mut tk lääkäri puoli pakotti, koska hänen mielestä pitää ultrata, jos sielä munanjohtimessa onki vielä raskausmateriaalia, vaikka se oli jo todettu kerran tyhjäksi, ja olin tasan hakemas antibioottia vaan. Että ei tuu ees vauvaa, mutta rahat revitään :sad001 poliklinikka maksu nimittäin jokaisesta ultrasta ja päivästysmaksu erikseen.
Ok, ehkä nää olis jossai maassa kalliimpi ku Suomes mut kyllä tuo 300€ kirpaisee tyhjästä, plus vielä yli 50€ lääkkeet. Oon tällä hetkellä työtön/sairaspäivärahalla. Saa vaan surua ja laskuja. Raskausaikana neuvolan kautta ultrat polillakin olis ilmasta. Vaikka tämänkin ajan olin raskaana, mut ku neuvola ei ottanu mua vielä vastaan rv 7. Piti sit mennä päivystyksen kautta mikä maksaa. Jessus sentäs.
jep samaa tässä pohtinu.
(minun kohdallani) eka puhutaan neuvolassa paskaa että kaikki on hyvin varmasti ja kaikki on normaalia. sit hakeudun ite kunnallisen lääkärin kautta päivystykseen ja siellä kyllä rahat ryövätään. ei kuuluisi näiden maksaa.
tsemppiä sinulle. 300€ on kyllä ihan liikaa!
 
Jotenkin sitä raskaana ollessaki mielummin maksais, kuhan sais sen vauvan syliin asti, tai jotenkin tuo keskenmeno ja menetys ja sit vielä laskut päälle.
Mulla tuli nii monta käyntiä ultraan ja lääkärille tuosta kohdunulkoinen ja sisäinen raskaus ja sit tuo hematooma juttu, plus kohtutulehdus pelko/epäilys, nii oli kaikki maksanut erikseen. Siksi näin kiva summa. Kerrytti tietty jotain maksukattoa viime vuodelle, mutta ku en ollu käynyt ku kerran viime vuonna tkssa, ni en saanu ees siitä hyvityksiä, ja nuo kaikki meni nyt sit taas nollille, kun vaihtui vuosi :cool: että kannattaa sairastaa alkuvuonna nii saa loppuvuodelle mahdollisesti hyvityksiä jos tarttee käydä :D en tiedä miten tuo polin maksukatto menee,(sieläki jonkinlainen tuon laskun mukaan on) taitaa olla aina korkea, mutta tk puollella on 3 käyntiä eli 28€/käynti ja loput ilmaisia. Mulla tuli 2 käyntiä viime vuonna.
 
Samoin mulla Tampereella kaikki käynnit äitiyspolilla maksaneet, vähän yli 40€ per kerta. Ja siellä pitäny käydä rv 16 asti 2-4 viikon välin.
Lisäksi mun mielestä on hullua, että verenpainelääke, mitä pystyy käyttään raskausaikana, ei ole Kela-korvattava?!? Onneksi syntymättömän vakuutukseen menee noi puolenvälin jälkeiset polikäynnit ja verenpainelääkkeet.
 
Dpo12 en testannut turhaa. Vikat luget illalla, nyt tuikkii jo hitusen ja alavatsa on kuin pallo. Turvonnut ja sit semmonen pyörryttävä olo oli aamulla ei muuta. Jano onkin ainut oire jos sitä voi oireeks sanoo ja sitten on tietysti väsy ja lämmöt kohosi ihan taivaaseen eikä oo kipeä olo edes.. 37,1 astetta ja ennen ovista 35,8 ja oviksen aikana 35,5 ja ekat progesteroni päivät oli tasan 36 sit toki toi käyrä flunssan takia heitti mut nyt on noussut ihan kunnolla.
 
Jos on tullut laskuja terveydenhuollosta tai sosiaalipalveluista, mutta rahat on tosi vähissä sosiaalisista tai terveydellisistä syistä (esim. työttömyys, työkyvyttömyys, pienet tulot kotivanhemmuuden aikana) niin asiakkaalla on oikeus hakea ns. asiakasmaksulain mukaan maksun perimättä jättämistä tai alentamista (L 734/1992, Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista, 11 §). Jokaisen sairaanhoitopiirin nettisivuilta pitäisi löytyä ohje tähän, tai neuvoa voi kysyä myös sairaanhoitopiirin potilasasiamieheltä/sosiaaliasiamieheltä (tai keneltä tahansa sosiaali/terveyspalveluiden työntekijältä, koska heillä kaikilla on velvollisuus ohjata asiakasta tuen tarpeessa). Toimeentulotukiasiakkailla on toki toinen tilanne, laskut voi käsitellä sitä kautta. Käyttäkää oikeuksianne :)

Täällä dpo 10, tuhrua eilisestä alkaen. *huokaus* :sad001
 
Dpo12 nega CB early tai no se *itun viivanpaikka. Noh, huomenna aamulla pakko tehdä ku sit on dpo13 ja loppuukin proget.. kun kerta on nega
 
Jos on tullut laskuja terveydenhuollosta tai sosiaalipalveluista, mutta rahat on tosi vähissä sosiaalisista tai terveydellisistä syistä (esim. työttömyys, työkyvyttömyys, pienet tulot kotivanhemmuuden aikana) niin asiakkaalla on oikeus hakea ns. asiakasmaksulain mukaan maksun perimättä jättämistä tai alentamista (L 734/1992, Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista, 11 §). Jokaisen sairaanhoitopiirin nettisivuilta pitäisi löytyä ohje tähän, tai neuvoa voi kysyä myös sairaanhoitopiirin potilasasiamieheltä/sosiaaliasiamieheltä (tai keneltä tahansa sosiaali/terveyspalveluiden työntekijältä, koska heillä kaikilla on velvollisuus ohjata asiakasta tuen tarpeessa). Toimeentulotukiasiakkailla on toki toinen tilanne, laskut voi käsitellä sitä kautta. Käyttäkää oikeuksianne :)

Täällä dpo 10, tuhrua eilisestä alkaen. *huokaus* :sad001

Onpas sitä vaihdettu pirteä profiilikuva:thumright kevättä hulahti heti rintoihin:hilarious:

Tänään tuli muistutusviesti polikäynnistä. Piti oikeen kattoo et elänkö jotenkin väärää viikkoa:hilarious::hilarious::hilarious: mut en elä. En kyl tajua, kuin pitää jo viikkoa aikaisemmin muistuttaa, kun yleensä aina kaikista tulee päivää ennen. Ihan niinku tän nyt edes unohtaisi, kun on odotettu kun kuuta nousevaa:hilarious:
 
Huomaan kyl jo nyt olevani hieman helpottunut että apua on tulossa. Tosin kenties vasta syksyllä mutta kuitenkin. Ei ole enää niin epätoivoista. Ja vielä mahdollisuus saada sitä ennen sit luomuna :angelic: vaikka varmaan tosi pieni. Rupeen itse jo uskoon et "se tulee sit kun on tarkoitettu" :hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::finger:
 
Takaisin
Top