Mä oon ollu pois linjoilta niin oon vähän pihalla, mutta onnea kaikille plussanneille ja sympatiaa uuden kierron aloittaneille!
Mulla kp9. Tänään oli gynekologi. Hän oli oikein asiallinen ja perusteellinen, olen tyytyväinen. :) Hän esitti mun tiputtelujen ja muiden oireiden syyksi lievää endometrioosia. Kohtu ja munasarjat oli sinänsä kunnossa, hyvä limakalvo, useita munasoluja näkyi ja lupaava tarjokas täksi kuuksi, eikä kohdussa ollut endopesäkkeitä. Ilmeisesti kohdun ja peräsuolen välissä jotain on.
Gyne sanoi, että tiputtelut ei vaikuttaisi hedelmällisyyteen. Mainitsin, että oon kuullut et syy tiputteluun olisi keltarauhasessa ja se huolestuttaa mua. Hänen mukaansa sen keltarauhasen ei pitäisi korreloida hedelmällisyyden kanssa. Tai jotain. Ilmeisesti jotkut kuitenkin ovat saaneet hormonilääkitystä tiputteluvuotoon? Mistähän nämä näkemyserot sitten johtuu?
No, hyväksyin nyt kuitenkin endon selitykseksi tiputtelulle, joten ehkä keltarauhasessa ei ole edes mitään vikaa. Olen iloinen, että tämä gyne ylipäätään esitti jonkun pätevänkuuloisen selityksen. Oon nimittäin aika monella gynellä ravannut, ja yleensä reaktio on et "voipa siellä jotain endometrioosia ollakin tai voi olla olematta... Tehdäänpä jotain lisäkokeita joissa ei näy mitään tai määrätään erinäisiä emätinvoiteita".
Sain sellaisen lausunnon, et lapsettomuuspolille pääsee 6kk yrityksen jälkeen, kun yleensä aika on vuosi. Mulla on nyt aika toiveikas moodi menossa yleisesti ottaen. Nämä vaihtelee mulla tiheään, mut tällä hetkellä on olo et enköhän mä raskaudu ihan luomusti tässä lähiaikoina! Ja jos en, niin sit pääsen hoitoihin ja gynen sanoin "yritetään saattaa raskaaksi keinolla millä hyvänsä". :D