Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Just näin:) jos on ollut oikeen onneton tulovuosi, niin 20% on nopeesti ylitetty:)
Hirvittää kyllä nämä raha-asiat, kun ollaan molemmat pienituloisia. Miehellä on vielä nollatuntisopimus, eli palkkaa vaihtelee ja huonompina kuukausina saa vain liiton päivärahaa. Miten tässä kotihoidon tuella pärjäisi?![]()
Samaa olen miettinyt. Tai kyllä me ihan ok pärjätään nykyisellään, mutta hoitovapaa tekisi tiukkaa. Mutta kun en ihan heti haluaisi töihinkään palata ja lasta pistää hoitoon.Edit. siis jos jäisi hoitovapaalle.
Mutta nainen puhelimes sanoi että jos tulot on oleellisesti muuttunut kahden vuoden takaisista niin sitten käsitellään erikseen. Ja tietenkin jos nykyisin on töissä ja v.2017 ei ollut töissä niin tietenkin se otetaan nykyisen palkan mukaan...Kun olet työssä, vanhempainpäivärahasi määräytyy yleensä edellisenä vuonna verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella (esim. vuonna 2016 vuoden 2014 tulot), ei siis tämänhetkisten työtulojen mukaan.
<-- kelan sivuilta:) just niiku sanoit! Mutta on se mulle ainaki ollu vaikee ymmärtää että onko ne viime vuoden tulot vai mitkä ku on lukenu jossai just et edellisenä vuonna vahvistettujen tulojen perusteel ja hups ei se tarkoittanutkaa edellisvuoden tuloja xD
Luulis että jostain sais jotain lisätukea?Edit. siis jos jäisi hoitovapaalle.
Kannattaa myös sit ottaa huomioon että voi mennä vuosia ennenkö saatte vauvan syliin asti yrityksen aloittamisesta. Välttämättä ei kannata lykätä kovin myöhälle kun hedelmällisyyskin laskee jonkin verran koko ajan kun ikää tulee. Ja jos oikein tottuu lapsettomaan arkeen niin aika menee hyvin nopeastiSamaa olen miettinyt. Tai kyllä me ihan ok pärjätään nykyisellään, mutta hoitovapaa tekisi tiukkaa. Mutta kun en ihan heti haluaisi töihinkään palata ja lasta pistää hoitoon.
Ja toisaalta tulee just mietittyä, että pitäiskö kuitenkin odottaa että saisi sen vakituisen työpaikan, saisi säästettyä omaan asuntoon.. vaikka onhan sitä aikaa sitten senkin jälkeen kun lapset on tehty. Valintoja valintoja..
Kannattaa myös sit ottaa huomioon että voi mennä vuosia ennenkö saatte vauvan syliin asti yrityksen aloittamisesta. Välttämättä ei kannata lykätä kovin myöhälle kun hedelmällisyyskin laskee jonkin verran koko ajan kun ikää tulee. Ja jos oikein tottuu lapsettomaan arkeen niin aika menee hyvin nopeastiMeillä on keskusteltu tästä aika paljon ja etenkin kun vauva ei tule kovin helpolla näemmä.
Ymmärrän tämän erittäin hyvin. Mulla on nyt menossa tn 4+0 eli hyvin alussa ja riskit keskeytymiseen/tuulimunaan/jne on ymmärrettävästi isot. Siltikin joissain töissä on pakko kertoa ajoissa. Nämä asiat on erittäin luottamuksellisia ja niiden perusteella ei saa syrjiä. Joten mä rohkaisisin sua ihan rohkeasti ilmoittamaan esimiehelle miten asia on tai että sun tarvii käydä verikokeessa. Eikä välttämättä tarvitse muuten sanoa mikä verikoe. Tai sitten kiltisti piinailet sen pari viikkoa jos se muuttaa tilannetta?"Hei, pomo. Meen lääkäriin ku oon raskaana."
.."Hups. En ookkaa"
salailuuni on syynsä
No te pääsisitte sitten jo tutkimuksiinkin että miksei ole tärpännyt (ellet ole plussanut tässä välissä).No joo.. tosiaan enskuussa tulee meillekin vuosi täyteen siitä kun ehkäisy jätettiin pois. Että ei kai se itsestäänselvyys siis tosiaan ole.
Syy todennäköisesti on se ettei mun kierrot ole vieläkään palautuneet normaaliin rytmiin :) viimekierto oli 122 päivää, sitä edellinen 133.. lääkkeet saisin kyllä tasaamaan kun vaan saisin aikaiseksi hakea. Että toisaalta tästä saa vaan itseään syyttääNo te pääsisitte sitten jo tutkimuksiinkin että miksei ole tärpännyt (ellet ole plussanut tässä välissä).
geleet nyt käytössä, toivon että niistä olisi jonkunlainen apu.Hoitovapaalla voi saada myös asumistukea Kelasta, ainakin vuokra-asuntoon. Kotihoidon tuki eli hoitoraha, hoitolisä ja mahdollinen kuntalisä ei kyllä pitkälle riitä, ellei toinen puolisko tienaa sitte reilummin.
Ja nykyäänhän ei vuosilomiakaan kerry vanhempainvapaalta muistaakseni ku vaan 6kk ajalta.
Samaa olen miettinyt. Tai kyllä me ihan ok pärjätään nykyisellään, mutta hoitovapaa tekisi tiukkaa. Mutta kun en ihan heti haluaisi töihinkään palata ja lasta pistää hoitoon.
Ja toisaalta tulee just mietittyä, että pitäiskö kuitenkin odottaa että saisi sen vakituisen työpaikan, saisi säästettyä omaan asuntoon.. vaikka onhan sitä aikaa sitten senkin jälkeen kun lapset on tehty. Valintoja valintoja..
mut kai sen lainan voi sit laittaa tauolle.. Mut mut saa nähä kauan vauvan kans voi olla kotona :/Meillä vakkarityöt mut ollaan ottamassa aika kovat lainat uutta asuntoa vartenmut kai sen lainan voi sit laittaa tauolle.. Mut mut saa nähä kauan vauvan kans voi olla kotona :/
Mulla inhottaa jo valmiiksi 3 kuukauden ikäinen jättää yksin niin oon sumplinut jutut et saan 3kk päälle tehdä etänä ni sais ees 6kk olla kotona ja jos mies vois sen 3kk olla
Meillä vakkarityöt mut ollaan ottamassa aika kovat lainat uutta asuntoa vartenmut kai sen lainan voi sit laittaa tauolle.. Mut mut saa nähä kauan vauvan kans voi olla kotona :/