Enkkumama: Minun käsittääkseni lyhyessä kierrossa (itselläkin oli pari 25-26vrk kiertoa juuri) pitäisi ovulaation tapahtua aiemmin ja siitä ovulaatiosta olisi sitten se kutakuinkin 14vrk menkkoihin. Ovulaatiosta hedelmöittymiseen menee hyvinkin yksi päivä ja sen jälkeen munasolu alkaa jakautua. Minä olen aikaisemmin tehnyt hommia alkiolaboratoriossa (tosin lehmänalkioita meillä siellä oli, mutta perusperiaatteet on kyllä samoja). Hedelmöitettiin siis munasoluja maljalla ja kasvatettiin siihen saakka kunnes olivat jakautuneet blastokystivaiheen alkioksi eli siihen kokoon jossa pystyy kiinnittymään kohtuun. Käytännössä ajoitus meni niin että 1vrk "ovulaatiosta" hedelmöitys ja siitä 6vrk myöhemmin suurin osa alkioista oli tarpeeksi kehittyneitä mutta ei edes vielä kaikki. Ja käytännössä ei yksikään tuota ennen. Ja ilmeisesti kiinnittymisestä hetki menee ennenkuin kroppa 'tajuaa" olevansa raskaana. Keltarauhanen toimii siinä vielä sen viikon, että istukka ehtii muodostua ja ottaa homman hoitaakseen.
Jos siis epäilet että luteaalivaihe on lyhyt niin sitä voi tosiaan lääkkeillä pidentää (tukea keltarauhasen toimintaa). Siitä täällä taitaa muutamilla olla kokemustakin.
Kiitos tuosta viestistä. Hiukan selkiytti asiaa. Nyt jos uudelle kierrokselle mennään niin täytyy kyllä tikuttaa niin tietää koska se ovis on. Esikoisen aikaan tärppi tuli yk3 ja ne kierrot mitä kerkes tulla oli 25-27pitusia ja silti ovuloin joka kerta kaikissa kierroissa kp14. Nyt siis pari päivää lyhemmät kierrot ollu. On mahdollista että kuukautiset tuleekin ennen kuin kiinnittyminen kerkeää tapahtua? Eli että hedelmöittyminen on tapahtunu mutta ei just kerkeä kiinnittyä. Sekö on ongelma jos luteaalivaihe on liian lyhyt?