Raskaaksi 2017

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heidukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi miten paljon täällä on keskustelua, johon voin hyvin samaistua. Mullahan on myös vain yksi munanjohdin, mutta sen lisäksi olen läpikäynyt noita muitakin keskustelun ajatuksia muutamia vuosia sitten ja uudestaan nyt. Samaan aikaan useampikin ystävä/tuttava/naapuri tulee raskaaksi suunnilleen ajattelemalla asiaa. Omat hankaluudet raskaaksi tulemisessa tuntuvat epäreiluilta ja itsesäälissä on tullut pyöriskeltyä. Ei ehkä enää niin paljon, koska elämä on antanut mulle jo enemmän kuin koskaan uskalsin toivoa, mutta kyllä ne kipeät teemat helposti edelleen nousevat pintaan.

Mä myös täytän tänä vuonna 34. Olen yrittänyt olla ajattelematta asiaa, mutta kyllä mä välillä mietin kuinka kauan on järkevää yrittää. Mutta samaan aikaan ymmärrän, ettei aika ole mitenkään mennyt ohi vielä. Jaksetaan vaan yrittää elää toivossa!

Toive kolmannesta lapsesta on elänyt nyt yli kaksi vuotta. Tässä alkuvuodesta on vähän haikeakin mieli kun pohtii tapahtuneita asioita. Mutta kiitos teille tästä ketjusta, täällä on tosi asiallista, fiksua ja lämmintä keskustelua. Vielä kun saisin tuon nimimerkkini muutettua vähän kivemmaksi :D

Pissailetko tikkuun vai mittaatko vaan lämpöjä?

Mulla loppui testit tässä kierrossa kesken ja ylipäänsä koen niiden tulkitsemisen tosi vaikeaksi. Ehkäpä niitä kuitenkin olisi hyvä hankkia ainakin pariin kiertoon, että pääsisi vähän kärryille.

Hienoa kyfi!! Mikä kp ovis oli?

Mä ootan jo ihan intopinkeenä taas ovista. Nyt kp12 ja arvaan et se vois olla 14-16.
Tuntuu (edelleen) uskomattomalta tää 30pvn kierto ovulaatiolla :) :) ihan luksusta!

Ovis oli kp29. Jos oli. Mä en jotenkin tiedä olisko voinut olla, koska samaan aikaan oli pms-oireet tosi selkeät. Ja on edelleen kp35.

Oon kade sun säännöllisestä kierrosta!! Mutta oot sen ansainnut kyllä <3

Kävin tänään follikkeli ultrassa, lima kalvo oli ohut (ylläri pylläri kun vuotanu kaks viikkoa) ja johto follikkeli sillä puolen, missä ei johdinta tallella.. Vähän aavistelinkin näin olevan, mutta jospa sitä vois ottaa nyt vähä etäisyyttä tän kierron osalta ja ens kiertoon jotain "järempiä" aseita :)
Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Osasiko lääkäri sanoa mistä tiputtelu johtuu? Ja mitä järeämpiä aseita seuraavaan kiertoon tulee mukaan?

Ja vielä jatkan...

Mulla alkoi kuukautiset 11 vuotiaana. Ne olivat jo silloin runsaat, kipeät ja sen myötä tosi kiusalliset. Kehityin muutoinkin tosi varhain. Tissit yms naiselliset jutut ilmestyivät keskelle lapsuutta.

Aloitin e-pillerit jo 12 vuotiaana, koska se kuukautishomma oli niin jäätävää tuskaa. Söin niitä yli kymmenen vuotta kunnes selvisi, ettei mulla olekaan migreeniä vaan painepäänsärkykohtauksia, jotka taas aiheutuvat hormonaalisesta ehkäisystä. Phuuh. Sitten alkoikin melkoinen taival erinäisten ehkäisyvalmisteiden kanssa. Enkä tietty olis niistä mitään tarvinnut :D

Moi :) oon lukenut osan keskustelluista ja liityn joukkoon :) itse poistin kierukan syyskuussa ja nyt hormoonit ja kierto sekaisin ja ovulaatio löytynyt vain kerran .. kierto vaihtelee 27-33 välillä yleensä.. Nyt viime kuussa oli kierto 33 ja nyt 23 !!! Ärsyttäää! Haluaisin niin kovaa vauvan <3

Moi :) oon lukenut osan keskustelluista ja liityn joukkoon :) itse poistin kierukan syyskuussa ja nyt hormoonit ja kierto sekaisin ja ovulaatio löytynyt vain kerran .. kierto vaihtelee 27-33 välillä yleensä.. Nyt viime kuussa oli kierto 33 ja nyt 23 !!! Ärsyttäää! Haluaisin niin kovaa vauvan <3

Heippa! Löytyy raskaaksi 2019 ketju, sinne vaan kirjoittelemaan samassa tilanteessa olevien kanssa. Tässä ketjussa kirjottelee pitkään yrittäneet. Osa hoidossa, osa ilman hoitoja. Nimimerkillä hoidosta plussattu, yritystä oli takana 2v9kk.. :)

Osasiko lääkäri sanoa mistä tiputtelu johtuu? Ja mitä järeämpiä aseita seuraavaan kiertoon tulee mukaan?
Ei, sanoi, että joskus vuodot vain pitkittyy, toki yhdistettynä siihen, että olin syöny tupla annoksen letrozolia, tilanne ei ollut optimaalinen.. Lääkäri ehdotti niitä pistoksia, täytyy vielä tässä harkita kokeileeko niitä :)

Meillä on huomenna nyt se hoidon suunnittelukäynti. Oon edelleen rikki tästä meidän saamasta kohtelusta ja siitä, että hoidot ei vieläkään alkanut.

Luin melkein yhdeltä istumalta endosta kertovan kirjan (joka kymmenes nainen) ja itkin täällä kaikkia niitä tarinoita, koska ne on niin just sitä mitä itekin oon kokenut! Mutta yks mikä pisti oikein vihaks oli se, että Ruotsissa endolääkärit ja lapsettomuuslääkärit palaveeraa kerran viikossa ja suunnittelee potilaiden hoidon ja että endon hoidon ja lapsettuushoitojen väliin ei jätetä yhtään väliä, jotta endo ei leviä. Tätä määkin oon koko ajan kyseenalaistanu meidän kohdalla! Kun sanotaan, että katotaan puoli vuotta ja sen jälkeen laitetaan jonoon lapsettomuudesta ja odotellaan et kuukausia kuluu. Ja koko ajan endo vaan leviää. Saa nähdä mitä huomisestakin tulee.

Selvis myöskin tän meidän ystävän kuolinsyy. Sydänkohtaus. 31-vuotiaalla. Mun on vaan niin vaikea nähdä tän elämän tarkoitusta kaiken tän paskan keskellä.

Parempaa sunnuntaita kaikille <3

En voi ymmärtää... väärässä kohdassa kyllä ”säästetään”, kun jonotutetaan ihmisiä, ja mahdollisuudet raskauteen millään hoidolla voi hiipua silmissä. Sitte on mukava vaan todeta, että nou kän duu, ei kannata yrittää :/
Murr!
Eilen sattumalta kohtasin ihmisen, jolla on yllättäen kohtusyöpä 37-vuotiaana, ja lapsitoive. Suomessa ei saa mitään apua, jos kohtu viedään. Silti hän oli riskeistä huolimatta etenemässä hoidoissa mahdollisimman pian. Ei tarvi jälkikäteen jossitella ettei yrittänyt.

Pottu, kuulostaa kyllä erikoiselle, että teille ei voitu suunnitella sitä hoitoa sillä ensimmäisellä käynnillä, mitä resurssien haaskausta!
Niin ja osanotot vielä kaverin vuoksi :sad001

En voi ymmärtää... väärässä kohdassa kyllä ”säästetään”, kun jonotutetaan ihmisiä, ja mahdollisuudet raskauteen millään hoidolla voi hiipua silmissä. Sitte on mukava vaan todeta, että nou kän duu, ei kannata yrittää :/
Murr!
Eilen sattumalta kohtasin ihmisen, jolla on yllättäen kohtusyöpä 37-vuotiaana, ja lapsitoive. Suomessa ei saa mitään apua, jos kohtu viedään. Silti hän oli riskeistä huolimatta etenemässä hoidoissa mahdollisimman pian. Ei tarvi jälkikäteen jossitella ettei yrittänyt.

Vetää kyllä hiljaseks...

Meilläkin kyllä naikkarilla meni ainakin 3kk ennenkun edes päästiin aloittaa tabletti hoidot suun kautta, niitä oli 2 kiertoa ja sit lähdettiin välikierron jälkeen pistoshoitoihin..

Kattelen teidän kaikkien kuulumisia vaikka itse en tänne kuuluu.Meillä ei mennyt yhtään ylimääräistä kiertoa ennen kun saatiin ekat hoidot naikkarilla.Loppupuolella oli suunnitteluajalla kierto ja kun vuoto alkoi alkoi inssit.

Pottu, otan osaa. Mä olen joutunut kahden viime kuukauden aikana käsittelemään myös kuolemaa. Osittain työni kautta ja osittain "siviilissä". Tsemppiä asian käsittelyyn... <3

Oon huomannut, että endon suhteen on myös paikkakuntakohtaisia eroja. Yksi ystäväni, jolta leikattiin endoa ja toinen munasarja, ohjattiin suoraan raskautta tukeviin hoitoihin vaikkei hänellä ollut koskaan ollut ongelmia raskautumisessa ja hänellä oli jo kaksi lasta. Mutta oli raskaustoive ja rönsyilevä endo. Hän tuli kyllä heti raskaaksi ilman hoitoja. Ja vielä uudestaankin. Mutta se oli eri paikkakunnalla kuin missä itse esimerkiksi asun. Täällä päin toinen ystäväni ei päässyt endon ja toistuvien keskenmenojenkaan "ansiosta" kuin hoitojonon hännille.

Meillä on huomenna nyt se hoidon suunnittelukäynti. Oon edelleen rikki tästä meidän saamasta kohtelusta ja siitä, että hoidot ei vieläkään alkanut.

Luin melkein yhdeltä istumalta endosta kertovan kirjan (joka kymmenes nainen) ja itkin täällä kaikkia niitä tarinoita, koska ne on niin just sitä mitä itekin oon kokenut! Mutta yks mikä pisti oikein vihaks oli se, että Ruotsissa endolääkärit ja lapsettomuuslääkärit palaveeraa kerran viikossa ja suunnittelee potilaiden hoidon ja että endon hoidon ja lapsettuushoitojen väliin ei jätetä yhtään väliä, jotta endo ei leviä. Tätä määkin oon koko ajan kyseenalaistanu meidän kohdalla! Kun sanotaan, että katotaan puoli vuotta ja sen jälkeen laitetaan jonoon lapsettomuudesta ja odotellaan et kuukausia kuluu. Ja koko ajan endo vaan leviää. Saa nähdä mitä huomisestakin tulee.

Selvis myöskin tän meidän ystävän kuolinsyy. Sydänkohtaus. 31-vuotiaalla. Mun on vaan niin vaikea nähdä tän elämän tarkoitusta kaiken tän paskan keskellä.

Parempaa sunnuntaita kaikille :Heartred

Siis tätä mä sillon ihmettelin, kun jouduitte leikkauksen jälkeen noin pitkään vielä yrittämään luomuna :mad: Vaikka kuinka saatais endoa hyvin leikattua ja kaikki vaikuttas siltä, että voi tärpätä, niin tuo oli mun mielestä tosi vastuutonta lääkäriltä, joka päätöksen teki.

Mun kohdalla leikkauksen jälkeen on toimittu nopeasti ja ei tarvitse sen kummemmin jonottaa, mutta leikkausta edeltävä viivyttely ja vähättely johti siihen, että ei ole enää munanjohtimia eikä toista munasarjaa.. :sad001

Meillä oli tänään se suunnittelukäynti. Vihdoin löytyi lääkäri, joka otti meidät tosissaan. Mutta. Meidän hoidot siirtyy syksylle. Tää ivf-lääkäri oli palaveerannu meidän tapauksesta viime viikolla toisen erikoislääkärin ja ylilääkärin kanssa ja niiden mielestä me mennään suoraan ivf-hoitoihin, eikä kokeilla inssiä ollenkaan. Hän oli myös sitä mieltä, että mun endon takia odotetaan ensin leikkaus, sit annetaan kehon toipua 2-3kk, jonka aikana hormonilääkitys, sen jälkeen ivf pitkällä kaavalla. Ennen leikkausta ivf:n onnistuminen kuulemma epätodennäköistä ja tulehdusriski olisi kova munarakkuloiden keräämisessä.

Nyt heillä oli niin selkeä näkemys siitä, että endon kanssa hoidot alkaa suoraan leikkauksesta ja vielä syödään hormonilääkityksetkin alle, mutta kun kyseenalaistin kesäkuun leikkauksen jälkeen miks meitä ei heti hoideta niin sanottiin vaan, että ei se niin nopeesti leviä.

Ultrassa sanoi nyt myös, että näkyy selkeitä endomuutoksia. Kohdun takaseinä on paksumpi ja vasemmassa munasarjassa on endometriooma, josta se ei osannut sanoa onko se sen sisällä vai kyljessä vai missä, mutta sanoi että oikea toimii tällä hetkellä varmemmin. Oikealla näkyikin follikkeli 16mm ja sanoi, että kasvaa nyt 2mm päivä ja kehoitti talletteleen :D

Mulla tuli sit vihdoin se seinä vastaan ja koko päivän itkettyäni kävin illalla työterveydessä ja sain tän viikon saikkua. Tuntuu että nyt on vaan niin paljon pettymystä ja surua ja ajatus siitä, että kaks vuotta lapsettomuutta takana ja yritys jatkuis vasta syksyllä on musertava.

Voi pottu.... toi on todella.... julmaa.

Olen todella sanaton.

Olihan tuossa positiivistakin mutta kyllä tuntuu julmalta tuo jatkuva lykkääminen.

Voimia <3

No voi hitto pottu. Ihan varmasti tuntuu musertavalta. Hyvä että kävit työterveydessä. Ei mullakaan ole mitään lohduttavia sanoja. Tuntuu epäreilulta, että asiat ovat edenneet noin takkuisesti ja sitten vielä täytyy odottaa. Suuren suuri virtuaalihalaus sulle. Yritetään yhdessä saada aika kulumaan nopeammin!

Pahoittelut Pottu, raskaita asioita nuo hoitojen lykkääntymiset :( Onko sulla tietoa milloin leikkaus on? Saitte kuitenkin jatkaa siihen asti ilman e-pillereitä, niin onhan sitä kuitenkin mahdollists, että tärppäis vielä ennen niitä hoitoja :) Oliko sulla muuten kummalla puolella se ku raskaus?

Takaisin