Raskaaksi 2017

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heidukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihana juttu tuo ensikäynti Pottu! Tiedän nuo fiilikset. Kun viisi vuotta sitten yllättäen tulinkin raskaaksi ennen hoitojen suunnittelua ja ensikäyntiä naikkarilla, ensimmäinen ajatukseni olikin "voi ei! nyt me tiputaan hoitojonoista pois!".

Ihana juttu tuo ensikäynti Pottu! Tiedän nuo fiilikset. Kun viisi vuotta sitten yllättäen tulinkin raskaaksi ennen hoitojen suunnittelua ja ensikäyntiä naikkarilla, ensimmäinen ajatukseni olikin "voi ei! nyt me tiputaan hoitojonoista pois!".

Joo nyt sopii toivoa, että tämä ”kun pääsee hoitoihin niin tärppääkin luomuna” -taika toimis meilläkin! :D

Olipahan pitkät päivät odotellessa kierron päättymistä, mutta nyt kp1. Viimein. Eli se ovulaatio tosiaan oli ehkä siinä kp20 tai jotain. Tässä kierrossa voisin nyt testailla ovulaation ajankohtaa, jotta pääsisin kärryille.

Mitenkäs toi lämpöjen mittailu? Mua vähän kiehtois se systeemi kierron seuraajana. Eikös Mrs. Smith sitä menetelmää käytä? Mittaatko lämmön suusta? Käytätkö jotain sovellusta?

Olipahan pitkät päivät odotellessa kierron päättymistä, mutta nyt kp1. Viimein. Eli se ovulaatio tosiaan oli ehkä siinä kp20 tai jotain. Tässä kierrossa voisin nyt testailla ovulaation ajankohtaa, jotta pääsisin kärryille.

Mitenkäs toi lämpöjen mittailu? Mua vähän kiehtois se systeemi kierron seuraajana. Eikös Mrs. Smith sitä menetelmää käytä? Mittaatko lämmön suusta? Käytätkö jotain sovellusta?

Suosittelen lämpimästi!!
Aloita sillä että hankit kunnon mittarin: tilaa netistä kahden desimaalin tarkkuudella toimiva mittari. Ne ei maksa paljon mitään ja on huomattavasti parempia kuin yhden desimaalin mittarit. Saat siis lukemaksi 36.38 etkä 36.4.

Sitten suosittelen fertility friend- nettisivua. Niillä on myös hyvä mobiilisovellus jota siis itse käytän ainoastaan. Kirjaudu, tirauta itku ja maksa haluamasi aika ja nauti :D
On myös ilmaisia appeja mutta tämä on minusta paras. Siinä on tekoäly joka tulkitsee dataa ja nyt niillä on jo 200 000 (ainakin!) lämpökäyrää tietokannassa joiden avulla ohjelma tekee johtopäätöksiä.

Laita mittari yöpöydälle ja herätyskelloon kestohälytys: mittaa joka aamu suunnilleen samaan aikaan. Mittari kielen alle, samaan kohtaan joka kerta. Tosi proot mitta hanurista tai hulahuusta, mutta tossa kulkee mun raja :D suusta mitattu on riittävän tarkka.

Virhelähteitä on monia esim. nukut suu auki, heräilet yöllä, oot pämpänny vähän pidemmän kaavan kautta jne jne mutta silti hyvä menetelmä, suosittelen!

Ainoa miinus: kertoo totuuden elämästä päivän myöhässä! Eli lämpö nousee vasta kun on liian myöhäistä eli oviksen JÄLKEISENÄ päivänä! On kuitenkin muita merkkejä joista pystyt päättelemään oviksen olevan käsillä: matala lämpö, kohdunkaulan korkeus, valkovuoto jne.

Mrs. Smith, kiitos älyttömästi tuosta kattavasta vastauksesta!! Todella, todella kiehtovaa. Pitääkö lämpö mitata heti herätessä vai voiko mitata vähän myöhemmin? Tiedätkö kuinka tarkkaa on mitata just samaan aikaan, siis tunnilleen...?

Tarkoitan siis, että herään arkisin klo 6, mutta viikonloppuisin vähän myöhemmin (tuurilla vasta 8).

Lämpö on hyvä mitata heti kun olet saanut edes toisen silmän auki ja makaat edelleen sängyssä.
Lämpö alkaa nousta kun keho herää. Siksi lämpö pitää mitata heti.

Mitä tulee kellon aikaan niin suositus on että pitäisi mitata aina samaan aikaan. Mulle on itseasiassa käyny niin et kun jännitys alkaa kasvaa ja seuraavan aamun tulos ratkaisee suunnilleen olenko raskaana vai en niin herään ihan ilman kelloja oikeaan aikaan :D

Rakaus voi näkyä siis lämpökäyrällä monellakin eri tavalla: implantaatio dippinä eli käyrässä notkahdus kiinnittymisen aikaan, triphasic pattern eli lämmöt nousee ensin kerran ovulaation merkiksi ja sitten implantaation aikaan vielä toisen kerran ja pysyy korkealla ja sitten tietty myös jos menkkojen alkupäivänä lämmöt on edelleen koholla voi olla lähes varma että menkat ei ainakaan ala ja raskaus on todennäköinen :)
Ennen menkkoja lämmöt putoaa ovulaatiota edeltäneelle tasolle. Raskaus taas pitää lämmöt koholla :)

ImageUploadedByVau Foorumi1541011130.456734.jpg

Tässä vielä mun viime kierto. Ovulaation huomaa selvästi ja ohjelmakin sen merkitsee punaisella pystyviivalla. Punainen vaakaviiva on vain hahmottamisen helpottamiseksi. Sitä sanotaan perusviivaksi. Mulla putos dpo12 lämmöt ja menkat alko seuraavana päivänä :)

ImageUploadedByVau Foorumi1541011314.265396.jpg

Tämä on raskauskäyrä joka tosin päättyi keskenmenoon.
Dpo8 on dippi ja itse epäilen että se oli kiinnittyminen.

Sen jälkeen lämmöt nousivat entistä korkeammalle.

Tässä on kuitenkin hyvä muistaa että kaikissa raskauskäyrissä ei 100% varmasti näy näitä merkkejä. Mutta ne ovat kuitenkin suuntaa antavia :)

Mä aloitin kans nyt tuon lämpöjen mittauksen, mutta tein virheen, että nukuin ekan yön kahden peiton alla ja se varmaan nosti lämmöt korkeammalle sekä lauantaina lähden juhlimaan eli se tietää sunnuntaille korkeampia lämpötiloja, mitä luulette, vaikuttaako lauantain alkoholipitoinen juhliminen vielä maanantain lämpötiloihin? Tänään tuli ekat "egg white" tyyliset limat, mutta ovistesti oli ihan haalea.. Eilen taas tuli aika tumma viiva, muttei kuitenkaan plussa.

Se voi vaikuttaa jos heräilet su-ma yönä tai muuten nukut rauhattomasti. Jos nukut suht normaalisti en usko sen vaikuttavan.

Ja se jäi sanomatta että peitto, yökkäri ja makkarin lämpötila on hyvä koittaa pitää mahdollisimman samanlaisina. Jos nukut alasti/käytät pyjamaa niin sitten tee niin joka yö.

Saiskohan semmosta kahden desimaalin kuumemittaria ihan apteekista...? Mä nyt vallan tästä innostuin enkä malttais odottaa enää yhtään :D Oon kyllä lähdössä viikonlopuksi lasten kanssa reissuun, että mahdollisesti mittaukset olis heti vähän erilaisia, mutta alkais se rutiini ainakin. Ja nyt on kuitenkin vasta kp2 niin siinäkin mielessä hyvä.

Mun täytyy myöntää, etten ihan noita kaavioita tajua, mutta siis mä oon aivan tosi innoissani kaikenlaisesta tollasesta datasta :D Siis, alkukierto voi olla tosi vaihtelevia lämpöjä ja pointti on nimenomaan se pysyvästi kohonnut lämpö.

Joo! Oikeestaan vasta kun menkat on kunnolla ohi, lämmöt ”rauhottuu” alemmalle tasolle :) jos päädyt fertility friendiin siellä on ihan semmonen pieni alkukoulu jossa kerrotaan tästä käyrän tulkinnasta.

Ehkä jossain hyvin varustellussa apteekissa saattaisi olla...

Pottu, jee ensikäynnille! Meillähän kävi just heinäkuussa niin, että maanantaille oli varattu yksityiselle lapsettomuusklinikalle ensikäynti, mutta edellisenä lauantaina plussasin:) Syitä plussalle oli varmaan useita, mutta kyllä mua rauhotti ja rentoutti se ajatus, että nyt lähdetään tutkimaan asioita ja saadaan apua.

Suosittelen kans tuota lämpöjen mittailua. Jos elää säännöllistä elämää, niin ovis näkyy siinä tosi hyvin. Meidän lähiapteekissa ei aikanaan myyty kahden desimaalin mittaria, joten tilasin netistä. Kannattaa vaikka vähän googlettaa etukäteen, mistä niitä voisi löytyä.

Pottu, jee ensikäynnille! Meillähän kävi just heinäkuussa niin, että maanantaille oli varattu yksityiselle lapsettomuusklinikalle ensikäynti, mutta edellisenä lauantaina plussasin:) Syitä plussalle oli varmaan useita, mutta kyllä mua rauhotti ja rentoutti se ajatus, että nyt lähdetään tutkimaan asioita ja saadaan apua.

Just näin! Tuntuu kans paljon kevyemmältä nyt, kun on joku selkee steppi edessä. Katotaan näkyykö plussana tikussa :D

Takaisin