Raskaaksi 2017

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heidukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pahoittelut negasta Mangusti <3 Oon kans huomannut, että mulla menkat tai endo tai molemmat luo samat oireet kuin olis raskaana ja siks en uskalla enää luottaa mihinkään! :(

ON: Tänään vanhenin taas vuoden ja hedelmällisyys laskee laskemistaan ja jos tää mennyt viikko ei vielä ollut tarpeeksi niin synttärien kunniaksi alkoi ne menkat ja endokivut. Onnea minä 32-vuotias lapseton ikäloppu!
Onnittelut kuitenkin vanhenemisesta, perästä kohta tullaan samaan ruutuun! :)
 
Okei, mulla oli 24
Oliks sulla jotain oireita ja toedätkö jo, onko rautakuuri tehonnut? Mä toivoisin, että tää rautakuuri ainakin poistais tän jatkuvan väsymyksen, mitä mulla on ollut koko kevään. Olis kiva olla taas pitkästä aikaa pirteä, niin jaksais ehkä suhtautua positiivisemmin tähän yrittämiseenkin.
 
Heips, lueskelen tätä viestiketjua aina satunnaisesti ja oon joskus kommentoinutkin, mutta viime kuukaudet on mennyt keräillessä keskenmenon jäljiltä. Pakko kuitenkin myös sanoa tuosta ferritiinistä. Mulla mitattiin kyseinen arvo vasta keskenmenon jälkeen, kun olin jo syönyt yhden pakkauksen rautatabletteja huonon hemoglobiinin takia. Mun ferritiini oli yhden rautapakkauksen jälkeen 29 (en edes halua arvailla kuinka matala se oli silloin, kun keskenmeno tuli) ja lapsettomuuslääkäri sanoi, että kyseisen arvon olisi hyvä olla raskautta yrittäessä melkein puolet enemmän eli yli 50. Viitearvothan on muutoin 113-150 tjsp. Kannattaa siis käydä tsekkaamassa!
 
Heips, lueskelen tätä viestiketjua aina satunnaisesti ja oon joskus kommentoinutkin, mutta viime kuukaudet on mennyt keräillessä keskenmenon jäljiltä. Pakko kuitenkin myös sanoa tuosta ferritiinistä. Mulla mitattiin kyseinen arvo vasta keskenmenon jälkeen, kun olin jo syönyt yhden pakkauksen rautatabletteja huonon hemoglobiinin takia. Mun ferritiini oli yhden rautapakkauksen jälkeen 29 (en edes halua arvailla kuinka matala se oli silloin, kun keskenmeno tuli) ja lapsettomuuslääkäri sanoi, että kyseisen arvon olisi hyvä olla raskautta yrittäessä melkein puolet enemmän eli yli 50. Viitearvothan on muutoin 113-150 tjsp. Kannattaa siis käydä tsekkaamassa!
Mulla oli viime syksynä keskenmeno ja ferritiini mitattiin vasta nyt. Veikkaan, että tää mun raudanpuute on siis jo perua sieltä raskauden ja keskenmenon ajoilta, vaikka todennäköisesti mulla on aina ollut matalahkot rautavarastot. Hemoglobiini on joskus nuorempana ollut alle 120 ja mulle on suositeltu rautalisää, mutta en oo pystynyt syömään sitä, kun maha on mennyt ihan sekaisin. Nyt ostin kahta eri valmistetta testiin ja niistä onneksi toinen näyttää sopivan. Eiköhän tää tästä:rolleyes:
 
Oliks sulla jotain oireita ja toedätkö jo, onko rautakuuri tehonnut? Mä toivoisin, että tää rautakuuri ainakin poistais tän jatkuvan väsymyksen, mitä mulla on ollut koko kevään. Olis kiva olla taas pitkästä aikaa pirteä, niin jaksais ehkä suhtautua positiivisemmin tähän yrittämiseenkin.
Mulla on aina ollu matala hb, viimeksi mitatessa, se oli juuri viitearvossa (117?) ja välillä myös sen alapuolella ja välillä oon ollu tosi väsynyt ja kärsinyt palelusta ja levottomista jaloista. Söin yhden kuukauden rautakuurin, mutta maha ei oikein kestä sitä, mutta ehkä siitäkin oli apua, koska olen kokenut oloni pirteämmäksi enkä palele niin paljon. Syön kyllä myös mamavitskua, missä on rautaa, et ehkä sekin pidemmällä aikavälillä on auttanut.. ja olen alkanut syömään taas lihaa sekä tungen nokkosjauhetta joka paikkaan.. Mulla varmaan nuo runsaat kuukautiset aiheuttaa tuon, että hb ja rautavarastot pysyy koko ajan matalahkoina, tuntuu kyllä tosi haasteelliselle saada nuo rautavarastot huippulukemiin :banghead:
 
Mulla oli juuri ennen keskenmenoa hemoglobiini 104 ja aloin syömään rautaa. Keskenmeno saattoi johtua tästä tai jostain ihan muusta, mutta ainakaan arvo ei ennättänyt nousta, ennenkuin ikävä tieto ennätti jo tulla.

Itse oon nyt syönyt kaksi pakettia Ferrodan Fe2+ -merkkistä rautaa ja se ei ole ärsyttänyt juurikaan vatsaa, ainoastaan tummentanut ulostetta. Ensimmäistä plussaa odotin vuoden (joka meni kesken) ja nyt keskenmenon jälkeen tärppäsi uudelleen neljännellä yrityksellä. Kuvittelen, että tää rauta-arvojen korjaaminen auttoi tähän asiaan, vaikken voi tietää, jos nyt tulee taas uusi keskenmeno. On tää kyllä vaan niin ikävää, kun sitä omaa ensimmäistä lasta on saanut yrittää jo 1,5 vuotta. Hattua nostan kaikille, jotka ovat joutuneet yli vuodenkin yrittämään!
 
Pottu, olen hurjan pahoillani:sad001 Olen harvoin ilahtunut kenenkään plussasta niin paljon kuin sinun ja harvoin pettynyt kenenkään kemiallisesta näin paljon. Teille olisi todellakin saanut tulla jo se pysyvä plussa:Heartred

Pahoittelut Mangustille ja kaikille muillekin viime aikoina negoja testailleille:sad001

Mä oo hiljalleen toipunut taas viime kierron jälkeisestä negavitutuksesta. Tänään on kp 16 ja muutaman kerran oon mitannut lämpöä, mutta muuten en ole seurannut kiertoa. Tänään piti käyttää cb:n digiovistesti, mutta unohdin:wideyed: Ovis on todennäköisesti tällä viikolla, varmaan torstaina tai perjantaina.

Multa otettiin viime viikolla rauta-arvot. Olinkin jo pitkään pohtinut, voisko mulla raudan puutetta. Oon nimittäin ollut ihan hurjan väsynyt ja mun menkat on myös jostain syystä olleet keskenmenon jälkeen selvästi runsaammat. Oikeaan osuin, sillä olihan se ferritiini selkeesti alakanttiin. Nyt vetelen sitten sen 2-3 kk rautaa ja sitten arvot katsotaan uudestaan. Rautavarastojen tyhjyys saattaa myös vaikeuttaa raskautumista, joten ehkä tässä on syy siihen, ettei tärppiä ole meillä tänä keväänä näkynyt. Vähän ottaa päähän, että ne arvot tuli tutkittua vasta nyt, eikä esim. useempi kuukausi sitten, koska rautavarastojen täyttyminen voi viedä monta kuukautta.

Voi kiitos <3 Olipa ihanasti sanottu!

Mulla ei oo muuten tullut ees mieleen, että rauta-arvojakin voisi tarkkailla! Mullahan on myös väsymystä ollut koko kevään, mutta jotenkin koen sen jo niin tyypilliseks osaks mua, että helposti aina vaan aattelen, että se on normaalia :D

Toivottavasti rauta-arvot paranee pian ja sen myötä tulis myös se plussa <3 Oltais varmaan kaikki enemmän kun tyytyväisiä, jos saatais kärsiä pahoivoinnista kesän helteillä <3 :D
 
Pottu, ehkä ne rauta-arvot kannattaa tarkastuttaa, jos sulla on jatkuvaa väsymystä ja lisäksi esim. runsaahkot kuukautiset. Mulla on nyt jokseenkin positiivinen olo, kun alhainen ferritiini tuli todettua. Tuntuu siltä, että se voisi selittää niin paljon sekä sitä, miksi tää kevät on tuntunut niin ylivoimaisen raskaalta ja miksi tärppiä ei ole tullut.

Hiljanen, kiva kuulla, että keskenmenon jälkeen tärppäsi nopeammin, kun olit syönyt rautaa:) Mulle sopii kans toi Ferrodan Fe2+. Ostin kokeeksi myös Maltoferin purutabletteja, mutta niistä sain samanlaisia vatsanpuruja kuin Obsidanista joskus aikaisemmin. Kaikkein huonoin kokemus mulla on Retafferista, jota mulle määrättiin ehkä joskus vähän yli parikymppisenä. Siitä tulleet mahakivut ja ripuli oli jotain ihan kamalaa:hungover:
 
Ferritiinistä, mun lapsettomuuslääkäri määräsi rautakuurin samoin kuin D-vitamiinikuurin näillä perusteilla:
S-Ferrit 56 ug/l (viitearvot 13 - 150)
S-D-25 62 nmol/l (viitearvo > 50, Osteoporoosipotilaiden
tavoitetaso 75-120 nmol/l)
Hemppa mulla oli 133, mikä on itselle ihan ok taso. Usein ollut 128 tasolla. Rautaa esim. obsidania käski ottaa 2 kapselia pävässä, jos vain maha kestää, ja D-vitamiinia 100 mikrogr.
Mutta näissä taitaa enemmän olla parempi yritysaikana. Samoin, kun varmaan lähen pian ottamaan foolihappoa tuplaten 400+500, alkionsiirto olis noin kahden viikon päästä.
 
Mulle muuten lääkäri neuvoi, että voisin ottaa aina kuukautisten aikaan rautaa, jos en muuten saata käyttää:) Täytyypä kokeilla tuota Ferrodan Fe2+, jos se sopis tällekkin mahalle ja ottaa niitä ainakin menkkojen aikana.
 
Mielenkiintoista... itseä mietityttää myös d-vitamiinin taso ja ferritiini.
Mulla hb ennen lapsia oli 150 mut nyt ollu 130-140. Mulle se on matala...

Ja d vitamiinia oon nyt helmikuusta lähtien syöny 100-200ug päivässä :)
 
Katoin just, että syön minisunin vahvaa monivitamiinia ennen ovulaatioo ja sen jälkeen sitä mama-versioo, ettei tuu syötyä a-vitamiinia. Mutta tossa tavallisessa versiossa ei oo rautaa, mutta mamma-versiossa on. Hmmm..
 
Mäkin oon syönyt Multivitan raskaus- ja imetys -vitamiinia, jossa on 20 mg rautaa sekä Inofolicia, jossa siis myo-inositolia ja foolihappoa. Mulle ilmeisesti toi 20 mg rautaa on ollut ihan yhtä tyhjän kanssa, eikä se varmaan ole edes kunnolla imeytynyt. Nyt jatkan inofolicia ja syön 2x100 mg rautaa. Lisäksi kiinnitän huomiota siihen, että en syö tai juo maitotuotteita, teetä enkä kahvia kahta tuntia ennen tai jälkeen raudan ottamisen, koska ne huonontavat raudan imeytymistä.
 
Mä huutelen tähän väliin: mullahan tablettimuotoinen rauta ei oikein ole sopinut, mutta nestemäinen (Compiron) kylläkin ja sillä sai raudat nopeasti nousemaan. Eikä siinä ole väliä ottaako maitotuotteita tms. samalla.
 
Takaisin
Top