Heitsu, kyllä sä luettelit ihan niitä klassisia pcos:n oireita. Tuohon limakalvon ohuuteen en osaa sanoa, mutta pitkät kuukautiskierrot, ylipaino ja ylimääräinenkarvoitus todella viittaavat siihen suuntaan. Pcos tosiaan liittyy aineenvaihduntahäiriöihin, mutta siitä ei ole ihan täyttä varmuutta, onko se niiden syy vai seuraus. Sen takia just pcos:tä kärsivien voi olla vaikeaa tiputtaa painoa, mutta toisaalta pienikin (5-10 %) painonpudotus voi helpottaa pcos:n oireita ja auttaa ovuloimaan. Toisaalta aina painon pudotus ei yksin auta ja pcon lisäksi taustalla voi olla myös muita hormonihäiriöitä. Tää on ilmeisesti siis ainakin
alinahin tillanne, eli pcos on kadonnut, mutta oviksen kanssa on silti ongelmia. Myo-inositolin on joka tapauksessa tutkimuksissa todettu jotenkin auttavan ovuloimisessa ja jonkinlaisia viitteitä siitä, että se saattaisi auttaa myös pudottamaan vähän painoa, on havaittu.
Mua vähän jännittää, että toimiiko toi myo-inositol mulla mitenkään, kun mulla ei ole todettu sokeriaineenvaihdunnassa mitään häiriöitä (työterveydessä pari vuotta sitten mun sokeriaineenvaihdunta oli suorastaan erinomainen) ja olen normaalipainoinen. Mutta sitäpä tässä nyt testailen