Raskaaksi 2017

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heidukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Elisabeth, taidan olla ryhmän Nestori, eli varmasti vanhin äiti ketjussa. Oli tipalla, että ollenkaan saatiin lasta. Eli vaihtoehtona, jos tässä olis ikää jäänyt liikaa miettimään - olla lapseton pari. Se tuntui raskaalta vaihtoehdolta, siksi yritettiin maaliin saakka!
En usko, että olisin nuorenakaan tullut helposti raskaaksi. Jätettiin kumit pois vuonna 2006, enkä koskaan ole tullut luomuna raskaaksi ja hoidoillakin meni 6-7 vuotta ennenku tärppäs ollenkaan.
Vanhempana oon jaksanut ihan hyvin, joten älkööt ikä olko este!

Täällä 41v neljän lapsen äiti, nuorin 1v4kk. Ja unelmoin vielä yhdestä. Kun alettiin nuorinta yrittämään ajattelin et pitää olla alle 40v ettei sen jälkeen yritetä. No nuorin syntyi 10päivää ennen kuin täytin 40. Niin ja nyt mieli muuttunut kun tahdon pikkuselle vielä kaverin. SaaS nähdä.

Tänään folliultra ekassa letrokierrossa. Vähän jännittää miltä näyttää. Toivottavasti et tulis hommailukieltoa.

Me ollaan kai vielä nuoria. Minä 27 ja mies 30. Jotenkin aina ajttelin että haluan lapset joskus 19-21v. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että aika on täydellinen, nyt myös hyvässä suhteessa. Ja mikäjottei vielä iltatähti sitten joskus kun ollaan nyt ensin se esikoinenkin saatu :)

Meillä on kauhea riita sunnuntaina. Jotenkin molempien tunteet kkm purkautu ja siitä tuli hirveä soppa. Onneks eilen juteltiin ja todettiin et ehkä se oli hyväkin asia, nyt asia on puhuttu ja molemmat tietää toisensa tunteet.
Eilen päiväpissasta tehty testi oli myös nega, toivon et tää on viiminen kerta kun toivon raskaustestin näyttävän negaa. Vielä kun päästäisi tästä jälkivuodosta...

En oo jaksanut täällä kauheesti kirjoitella, kun suurista toiveista huolimatta viime kierrosta tulikin pelkkää negaa. Nyt siis menossa kp 6 uutta kiertoa. Mulla on nyt tässä kierrossa käytössä myo-inositol (Inofolic) ja oon nyt itteeni tsempatakseni googletellut kaikkia tutkimuksia sen vaikutuksista. Nyt on sitten toiveet korkeella, kun tutkimukset vaikutti niin rohkaisevilta:grin Epäilen siis, että mulla on pco-tyyppiset munasarjat, koska kierto on pitkä (n. 36-40 päivää) ja jonkinlaista akneakin on aina ollut. Erään tutkimuksen mukaan pcos:sta (monirakkulaiset munasarjat) kärsivät myo-inositolia syöneet naiset ovuloivat 14 viikon testijaksolla selvästi todennäköisemmin ja useammin kuin verrokkiryhmä ja jopa 70 % myo-inositolia syöneistä kierto lähti pyörimään normaalin (alle 35 päivää) pituisena. Mulla olisi siis toiveena, että kierto lyhenisi 5-10 päivää sinne noin 30 päivän hujakoille, jolloin sitä ovista ei aina siinä uudessa kierrossa tarvitsisi odottaa jopa neljää viikkoa.

Heitsu, ton sun äskön kirjoittaman perusteella, kokeile ihmeessä myo-inositolia:) Kuulostat just sen tyyppiseltä, jota toi voisi auttaa.

Joku kyseli lisäravinteista. Mulla siis nyt toi myo-inositol, foolihappo ja d-vitamiini.
Oot sitä mieltä että oikeasti voisi olla monirakkulaiset munasarjat kun on lievää ylipainoa,runsasta karvankasvua,ohut limakalvo ja olemattomat kuukautiset?

Onks kukaan käyttäny tai kuullu tyrosiinistä? Meidän äitillä on kilpparin vajaatoimintaa ja se suositteli mulle tota, kun on kans oiretta siihen suuntaan. Googlettelin ja lupailee pirteyttä ja muuta kivaa ja aattelin kysellä onks kellään mitään kokemusta? Onko vaikutusta tähän vauvaprojektiin?

Oot sitä mieltä että oikeasti voisi olla monirakkulaiset munasarjat kun on lievää ylipainoa,runsasta karvankasvua,ohut limakalvo ja olemattomat kuukautiset?
Sivusta huudan vain, että kyllähän nuo kuulostaa siltä että voivat olla oireita pco:sta.
Toivottavasti ei tietty olisi!

Onks kukaan käyttäny tai kuullu tyrosiinistä? Meidän äitillä on kilpparin vajaatoimintaa ja se suositteli mulle tota, kun on kans oiretta siihen suuntaan. Googlettelin ja lupailee pirteyttä ja muuta kivaa ja aattelin kysellä onks kellään mitään kokemusta? Onko vaikutusta tähän vauvaprojektiin?

Mulla on thyroxin ollu käytössä vuodesta 2010 kilpirauhasen vajaatoimintaan. Mulla se on auttanut ja ollut jo vuosia oireeton. Jos raskaaksi tulee nii silloin arvoja tulee seurata tarkemmin.

Kilpirauhasen vajaatoiminta toki vaikuttaa tähän projektiin, koska alkuraskauden keskenmenoriski on suurempi. Lääkäreiden mukaan ei ole kuitenkaan este raskaudelle millään muotoa jos hoitotasapaino on kunnossa :)

Sivusta huudan vain, että kyllähän nuo kuulostaa siltä että voivat olla oireita pco:sta.
Toivottavasti ei tietty olisi!
Onneksi vielä 6.3.ultrataan tilanne uudestaan.Onks nuo miun oireet lievää ylipaino,olemmattomat kuukautiset ja runsas karvankasvu juuri ehkäpä pco oireita?

Olemattomia kuukautisia,runsasta karvankasvu ja lievää ylipainoa tarkoitat?

Olemattomat ja epäsäännölliset kuukautiset.. ylipainoa ja vaikeuksia laihduttaa (ovat pcos kanssa käsikädessä..) , ovulaatiohäiriöt ja pitkät kierrot.. runsasta karvan kasvua ihan joka paikassa ja sheivaamassa saa olla joka päivä lähes.. siinä mun oireita..

Kp36 kääntyi kp1:ksi eilen ja yk 23 taisi startata, jos oon laskuissa mukana. Enää ei menkat ees masentanu ja nyt himmaillaan. Ovistikut on piilossa ja raskaustestejä en meinannut ostaa ennenko on _oikeasti_ tarvetta (lue: menkat viikon myöhässä max kiertopäivästä laskien (38) JA raskausoireita..) :D :D

Onneksi vielä 6.3.ultrataan tilanne uudestaan.Onks nuo miun oireet lievää ylipaino,olemmattomat kuukautiset ja runsas karvankasvu juuri ehkäpä pco oireita?

Kyllä tuo aika vahvasti pcos:lta kuulostaa. Kävin Terveyskirjaston sivuilta tarkistamassa ja liiallinen karvojen kasvu ja epäsäännölliset kuukautiset on tyypilliset oireet, yli puolella on myös ylipainoa.

Siihen liittyy myös aineenvaihduntaan liittyviä ongelmia -> kudosten herkkyys insuliinille on heikentynyt, jonka seurauksena insuliinipitoisuus veressä suurenee ja rasva-aineenvaihdunta muuttuu. Tää on varmaan se syy, miksi laihduttaminen on tosi vaikeaa tästä kärsiville? Ainakin näin maalaisjärjellä ajatellen, mulla on tosi vähä tästä tietoa ja kokemusta ei ollenkaan, mutta kiinnostaa paljon kaikki erilaiset lapsettomuuden syyt. Ja siis ilmeisesti tuo Mrs R:n vinkkaama myo-inositol vois auttaa just tähän aineenvaihduntaongelmaan? :)

Mulla ei oo nyt näkynyt tota pcota enään ultrassa, joulukuussa todettiin sen hävinneen. Sen huomaa, kun mulla oli tämä pco diagnoosi niin mulla kasvoi yksinäinen musta karva rintavakoon kokoajan. Oli tosi ällöttävä! Enään ei oo näkynyt, toi pco voi tulla ja mennä miten haluaa ainakin mulla. Mut toivon ettei se nyt enään tuu takasin kun paino kokoajan tippuu alas! Nyt se taas junnas/jojoili +-2 kg. Mutta vähän päälle 2kk etelänmatkaan niin pistän ison vaihteen päälle painon pudotuksessa jotta näyttäisi vähän paremmalta.

Soitin sairaalaan, että saisko endoleikkausta nopeutettua, kun aikaa ei ole vieläkään tullut. Oon kiirreellisyysmerkinnällä 3. Sain sitten soittoajan lääkärille, jonka kanssa keskustellaan voisko luokitusta muuttaa. Laittoivat mut myös lyhyen varotusajan leikkausjonoon, missä voin saada jonku peruutusajan päivän varotuksella! Ja pelkään sitä leikkausta ihan sikana. Vaikka en edes tiedä millon se on.

Nipsuliini kyllä sitä kiireellisyysluokkaa varmasti voi muuttaa, jos sulla on paljon kipuja. Ja noita peruutuksiakin tulee, joten voit päästä hyvinki pian leikkaukseen. Munkin kohdalla oli puhetta tuosta laparoskopiasta, mutta tehdään nyt ainaki yks IVF ennen sitä, jos vaan vielä pärjään kipujen kans huhti-toukokuulle.

Kyllä tuo aika vahvasti pcos:lta kuulostaa. Kävin Terveyskirjaston sivuilta tarkistamassa ja liiallinen karvojen kasvu ja epäsäännölliset kuukautiset on tyypilliset oireet, yli puolella on myös ylipainoa.

Siihen liittyy myös aineenvaihduntaan liittyviä ongelmia -> kudosten herkkyys insuliinille on heikentynyt, jonka seurauksena insuliinipitoisuus veressä suurenee ja rasva-aineenvaihdunta muuttuu. Tää on varmaan se syy, miksi laihduttaminen on tosi vaikeaa tästä kärsiville? Ainakin näin maalaisjärjellä ajatellen, mulla on tosi vähä tästä tietoa ja kokemusta ei ollenkaan, mutta kiinnostaa paljon kaikki erilaiset lapsettomuuden syyt. Ja siis ilmeisesti tuo Mrs R:n vinkkaama myo-inositol vois auttaa just tähän aineenvaihduntaongelmaan? :)
Kiitos vastauksesta.Tuon kuukautisten osalta itellä kestää vain 3pvää kuukautiset ja limakalvon kanssa ongelmia liian ohut se.Kierrot kuitenkin on säännölliset.

Takaisin