Inertia, mummuni oli kaksonen ja isäni puolella minulla on paljon pikkuserkkuina kaksosia. Lääkäriltä kysyin, että mikä todennäköisyys on toisiin monikoihin ja lääkäri oli sitä mieltä, että jos meidän tytöt ovat erimunaiset, on todennäköisyys merkittävä. Jos tytöt taas ovat identtiset, on todennäköisyys ihan sama kuin kaikilla muillakin. Todennäköisesti ovat epäidenttiset, mutta asiaa ei ole tutkittu ja on siis mahdollista, että ovatkin identtiset. Jos alkio jakautuu, olikohan se ensimmäisen 72h aikana, voi identtisillekin kaksosille tulla kummallekin omat istukat.. todennäköisyys identtisiin on kuitenkin paljon pienempi, kun kohdussa on kaikki ollut omaa. :) Kerran olen ollut aiemmin raskaana ja silloin odotin vain yhtä. Se raskaus meni kuitenkin kesken. Vaikka naiselta irtoaisi useimmiten kaksi munasolua, eivät ne välttämättä hedelmöity molemmat tai saattavat olla muuten viallisia. Yleensä kuitenkin kai irtoaa aina kaksi munasolua niillä naisilla, joilla siihen taipumusta on.
Toki toiset tuplat olisivat ihanat (kaikesta huolimatta, vaikka ensimmäinen vuosi oli helvetin läpi käymistä..), mutta onhan noissa toki työtä ja on ollut raskas vuosi ja raskaus sitä ennen. Nyt leikkivät tuossa keskenään legoilla ja on ihanaa, kun on paras leikkikaveri aina seurana. Kahden saman ikäisen kasvun ja kehityksen seuraaminen on kyllä huikea kokemus ja olen etuoikeutettu, kun sitä saan eturivin paikoilta seurata! Olisihan se tietysti hienoa kokea vain yhden lapsen raskaus ja synnytys. Jotenkin elän myös vaaleanpunaisessa haavemaailmassa ja kuvittelen, että yhden vauvan hoitaminen on paljon helpompaa kuin kahden.. :D :D
Toki toiset tuplat olisivat ihanat (kaikesta huolimatta, vaikka ensimmäinen vuosi oli helvetin läpi käymistä..), mutta onhan noissa toki työtä ja on ollut raskas vuosi ja raskaus sitä ennen. Nyt leikkivät tuossa keskenään legoilla ja on ihanaa, kun on paras leikkikaveri aina seurana. Kahden saman ikäisen kasvun ja kehityksen seuraaminen on kyllä huikea kokemus ja olen etuoikeutettu, kun sitä saan eturivin paikoilta seurata! Olisihan se tietysti hienoa kokea vain yhden lapsen raskaus ja synnytys. Jotenkin elän myös vaaleanpunaisessa haavemaailmassa ja kuvittelen, että yhden vauvan hoitaminen on paljon helpompaa kuin kahden.. :D :D

Se siitä sitte