Raskaaksi 2015

Vihdoin ja viimein!!!
Vihdoin pääsen tänne teidän joukkoon :smiley-bounce013!!!
ite oon potenu vauvakuumetta kuutisen vuotta mutta sain VIHDOIN ukon innostumaan.. okei, ehkä ennemmin tajuamaan ettei kumpikaan enää nuorruta :dance011...
eli kunhan täti pääsee tänne (toivottavasti viimeistä kertaa) kylään voi yk1 alkaa!!! :happy093
miten ihmisellä voi olla hymy herkässä noin pienestä "kyllä" sanasta.. hymyilen vaan ku hangon keksi.. :)

Anteeks ku en nyt mitenkään kommentoi teidän kertomuksiin, piti vaan äkkiä päästä tänne kirjottamaan asiasta ku ei viitti lähteä pihalle huutamaan riemusta (vaikka haluja oliski myös siihen) :happy090

Tuohon imetyslinkkiin on pakko kommentoida allergisten äitinä ja itsekin allergisena, että taipumus allergioihin periytyy melko vahvasti ja siihen ei vaikuta imetys eikä sen poisjättäminen. Tuo koskee siis enemmänkin niitä joilla ei tällaista taipumusta ole jaettavana. Meillä molemmat lapset on reagoinut alle kuukauden ikäisestä äidinmaidon välityksellä osaan allergianaiheuttajista. Esikoisen kanssa sitä ei julkisella uskottu ja ripuli ja 24/7 itku pistettiin mm vanhempien kokemattomuuden piikkiin. Aloitimme kiinteät 4kk:n iässä kuten suositus silloin oli. Lopputulos: Koko perhe oli 4kk myöhemmin niin rikki että menin itkien lapsen kanssa yksityiselle lääkärille ja pyysin itse päästä hoitoon jos lapsessa ei ole vikaa. Minun ja lapsen ruokavalio karsittiin nolliin (imetin siis edelleen) ja kas kummaa kun lapsen vointi parani. Siitä alkoivat allergiat selviämään.

Nuoremman kanssa osasin itse jo vaatia enemmän ja oireilut tunnistettiin jo lääkärinkin taholta parikuisena. Karsimalla ruokavalioni saatiin tyttö vähäoireiseksi 4kk:n ikään mennessä ja aloitettiin varovaiset maistelut ruokien kanssa. Ensimmäinen sopiva ruoka löytyi 10kk:n iässä ja sopiva erityiskorvike 1v1kk:n iässä kun oltiin kokeiltu seitsemän muuta ensin ja oli jo hätä kun piti aloittaa työt kuukauden päästä. Nyt yli 3v iässä sopivia ruokia on reilu 15..

Olen siis imettänyt molempia Suomen suosituksen mukaan ja kiinteitäkin ovat maistelleet pienestä ja allergisia silti ;) Meillä ei siis vaan osata! Mutta seuraavan kanssa aion toimia melko samaan tapaan kuin tuon nuorimmaisenkin, tosin meillä kiinteiden maisteluita ei aloiteta tietyssä iässä vaan silloin kun on oireeton aika.

Tervetuloa uusille! Olkoon vierailunne lyhyt!

Tuohon nennaan linkkaamaan lehtijuttuun: (Anteeksi, nyt tulee tulevan tutkijan mielipide) Kysymys on kesken olevasta tutkimuksesta ja hypoteesista. Mitään tietoa tuon tekniikan toimivuudesta ei ole. Nyt vasta kokeillaan, saadaanko jotain tilastollisesti merkittäviä tuloksia antamalla 4kk eteenpäin kiinteitä. Lopulliset tulokset näkyy vasta vuosien päästä. Tässä vaan toimittajat yrittää taas saada jutun näyttämään siltä, kuin kaikki olisi selvää ja suositukset muuttumassa ensiviikolla. Ja kuten edellä mainittu, vauva sen lopulta päättää, mitä suostuu syömään.

Imettämisestä... Mulle oli jo esikkoa odottaessa se selvää, että tottakai imetän, jos maitoa vaan tulee ja se muutenkin onnistuu. Esikko syntyi kuukauden etuajassa eikä jaksanut tissistä imeä juuri mitään. Mut multa tulikin maitoa niin paljon, että jo ekan (sairaalassa vietetyn) viikon aikana mies kantoi ylimääräsiä maitoja kotiin pakkaseen ja poika söi siis kyllä lähinnä vaan pullosta (annoin sairaalassa ollessa joka kerta ensin imeä harjotuksen vuoksi tissiä ja sitten annoin maidot perään pullosta, kotona jätin tuon pelleilyn öistä pois ja annoin sillon vaan suoraan pullosta ja harjoteltiin päivisin tissittelyä ), mutta silti kaikki oli mun omaa maitoa. 1kk iässä poika alkoi jo saada tarpeeksi tissistäkin, mutta se oli vielä niiiiin hidasta, että yöllä annoin edelleen pullosta. 2kk iässä lopetti yösyönnit, joten siitä alkaen sai pelkkää tissiä. Kuitenkin sen alun hitauden takia mulle jäi epämukavaksi muualla kuin kotona imettäminen, joten aika usein kotoa lähtiessä nappasin pakkasesta maitoa mukaan, sitä kun tuli niin paljon ylimäärästä, että pakkasessa sitä todellakin oli. 4kk iässä alotettiin kiinteät, kun poika alkoi roikkua tississä koko ajan. 7kk iässä tuo poika sitten vaan lopetti imemisen, ei kelvannut tissi eikä pullo. Monta päivää yritin, mutta sain vaan verta vuotavia hampaankuvia nänneihin yrittäessäni väkisin tunkea sitä toisen suuhun :D Se loppui siis kertaheitolla siihen ja pakastimen tyhjennyttyä (en enää viitsinyt ylläpitää msidontuloa pumppaamalla, kun pojan ollessa 8kk menin töihin ja mies jäi kotiin) siirryttiin korvikkeeseen.

Kakkonen syntyi täysaikasena ja imuvoima oli ihan hirvittävä :D Maitoa tuli taas, luovutinkin 30 litraa. Sitten tytölle tuli 1,5kk iässä refluksi, mikä luonnollisesti vaikeutti syömistä. Oli rintaraivareita ja tissilakkoja...kuitenkin taisteltiin täysimetyksellö 6kk asti. 7kk tapahtui taas jotain mystistä, tuokin yritti kieltäytyä. Välillä molemmat itkien taisteltiin ja sitten päätin, että olkoon, tarjoan tissiä ja jos ei huoli, olkoon huolimatta. Tuo ei vaan juonut hyvin mukistakaan (pullosta ei siinä vaiheessa enää ollenkaan), joten sekottelin korviketta ruokiin niin paljon kuin sain menemään. 10kk asti huoli tissiä suunnilleen joka aamu ja ilta, sitten loppui iltaimetykset. 10-12kk ikä mentiin pelkällä aamuimetyksellä ja sitten en enää tarjonnut. Eikä tuo yhtään kertaa pyytänyt, joten se imetys loppui siihen. Ei oo siis olleet mitään tissiposkia nämä mun lapsoset :D

Muokattu viimeksi:
Niin tuosta piti sanomani, että sekä 6kk täysimetetty että 4kk kiinteät alottanut ovat molemmat allergisia kalalle, eivät muulle. Iho-ongelmia ei ole ollut kummallakaan ja kummankin maha on kestänyt uudet ruoka-aineet ihan ilman oireita :)
Muoks. Tuo kala-allergia kulkee meillä suvussa. Mun isopappa oli pahasti allerginen ja mun äiti on allerginen. Mä en ole eikä mun äidin äiti. Hyppää siis aina yhden sukupolven yli.

Hei itse asiassa muakaan ei ole imetetty kun pari kuukautta ja veljeä taas vuoden päivät noh veli on kaikelle mahdolliselle allerginen minä en.. Liekö sitten olla yhtäläisyyksiä imetyksen kanssa..

Toisen veljen nuorin kun syntyi oli jo valmiiksi allerginen kaikelle myös rintamaidolle joten häntä ei ole imetetty olenkaan. Pari vuotiaana kaikki allergiat hävisi.

Likkaa en imettänyt kun parikuukautta kun se ei vaan enään imenyt tissiä.. Ei niin millään.. Noh nyt ehkä haluaisin vähän pidempään sitten imettää jos tämä vain kyydissä pysyy mutta jos hänkään ei halua imeä niin sitten ei.. En ota mitään hirveitä paineita asiasta vaan katotaan mitä tulevan pitää :)

minun mielestä tuohon imetykseen on hirveän vaikea ottaa mitään pitävää kantaa ja esikoisen kanssa en sen kummempia suunnitelmia tehnytkään, imetin kyllä täysimetyksellä sinne noin 4kk saakka ja siitä eteenpäin sai sitten soseita lisäksi kun osoitti kiinnostusta. äitiysloman loppupuolella ajattelin sitten että kokeillaan noista päivä syötöistä vieroittaa ja sitä ennen yösyötöistä, ajatuksena siis että olisi kuitenkin saanut rintaa aamuin-illoin mutta tyttöpä ei sitten enää viihtynytkään tissillä joten meillä imetys jäi pois siinä 8kk iässä. ja noh, minulla ei sinänsä ollut "kiire" töihin tai etenkään ryyppäämään, yksinkertaisesti taloudellinen tilanne on sellainen että ei ole varaa olla kotona plus minä myös nautin työnteosta. ja ei ole tähän mennessä normaaleja flunssia lukuunottamatta sen kummemmin sairastellut:) jos tästä joskus toinen suostuisi kyytiin lähtemään niin samalla tavalla lapsen ehdoilla katsottaisiin sittenkin tuo imetys ja kiinteät :)
kyfi86 kp22/28-32 dpo6?

Muokattu viimeksi:
Tervetuloa uusille ja pikaista plussaa teille. :)

Tuosta imetyksestä, pidän sitä tärkeänä asiana ja tahtoisin ainakin vuoden imettää. Esikoista imetin 1-vuotiaaksi asti ja täysimetystä oli 7kk. Aloitettiin kiinteät 7kk ikäisenä ja vasta parin kk päästä ne alkoi mennä kunnolla alas. Mulla oli maitoa tooodella paljon, minkä takia tuota täysimetystä oli pitkään ja vauva oli tyytyväinen. :)

Kun lopetin imetyksen, esikoinen sairasti vuoden aikana 7-korvatulehdusta. :( En tietenkään tiedä oliko sillä mitään tekemistä imetyksen kanssa, mutta flunssat ja korvatulehdukset alkoivat vasta lopetuksen jälkeen. Muistaakseni yksi korvatulehdus oli imetyksen aikana.

Tilanteen mukaan mennään, jokainen vauva on erilainen eikä sitä tulevaa voi tietää. Siskoni lapsi kieltäytyi kokonaan 4kk ikäisenä rintamaidosta ja vaikka kuinka siskoni yritti niin se maito vaan alkoi loppua itsestään ja piti siirtyä korvikkeisiin.

Aion ainakin yrittää parhaani, että imetys onnistuisi myös tämän toisen kanssa. :) Esikoisen kanssa sain tehdä alussa paljon töitä ennen kuin maitoa alkoi tulla kunnolla. Piti syödä usein ja juoda vähintään joka tunti lasillinen mehua/vettä. Teetä myös join paljon.

Be rv 5+1

Muoks. Esikoisella ei ole mitään allergioita.

Imetyksestä, itel lakkas maidon tulo about 10 päivää synnytyksestä. Oltiin vielä osastolla sen takia kun vauva ei saanut tarpeeks painoa. Et pullosta vedeltii suurimmaks osaks kun joskus maitoa tuli jotain 2 ml tai ei sitäkään :( ja pojalla ei ole allergioita :)

Mä en kyllä usko siihen että "jokaiselta tulee maitoa tarpeeksi jos vaan imettää, ei se maito kesken lopu, jaadi jaadi jaa." Mä pääsi kotiin 4 päivää synnytyksen jälkeen, meillä tyttö syntyi suunnitellulla sektiolla, ja olin koko ajan sanonut että ei tuu rinnoista tarpeeksi maitoa. "Anna vaan olla rinnalla, kyllä sieltä tulee". Vikana yönä sairaalassa vihdoin tekivät syöttöpunnotuksen, Kappas, eipä lapsi saanut yhtään mitään vaikka tunnin oli rinnalla. Mulla alko maito nousta vasta kun olin jo useamman päivän ollu kotona. Vaikka annoin tytön olla rinnalla ja vaikka oli maidon herumista lisäävä lääke. Ja annoin kyllä tytön olla rinnalla niin paljon kuin se halusi, mutta sitä ei tullut tarpeeksi että tyttö olisi ollut kylläinen. Se on vain fakta.

Radamsa, hyvä että täti tuli vihdoin. Toivottavasti seuraava kierto olis normaali.

Katapultti, hyvä että ultra meni hienosti, vaikka tyyppi pitikin salaisuutensa. :)

Muurahainen, kuulostaa lupaavalta. Säkin pääset pian piinailemaan! :)

Sydänpylly, en ikävä kyllä osaa sanoa mitä krampit on - kumpa osaisinkin! Musta tuntuu että yrityksen alettua tulee pitkin kiertoa jotain nippailuja, lieviä kramppeja ja tuntemuksia. En tiiä eikö niitä tosiaan tullut ennen, vai enkö vaan kiinnittänyt huomiota. En tiiä josko sun kroppa vaan valmistautuu kierron alkamiseen?

Miilia, kuulostaa inhottavalta tuo kuvaus. Onneksi on sentään ohi!

Larissa, kumpa sulla vehnis auttais ja luteaalivaihe pidentyis, lyhyeltä kuulostaa tosiaan.

Be varmasti oot raskaana, jos ei mitään vuotoakaan ole ollut. Nyt vaan nautit hyvästä olosta, vielä se kerkeää muuttua. :wink

Pippi, tervetuloa ja harmi kun sun kuukautiset on menneet niin oudoksi. En kyllä osaa sanoa mistä voi johtua, outoa ettei lääkärillä ole mitään sanottavaa. Onko sun mahdollista kysyä joltain muulta lääkäriltä?

Catja, tervetuloa! On kyllä loistava tunne kun jotain vihdoin alkaa tapahtua! Itsekin podin vauvakuumetta muutaman vuoden ajan ennenkuin puoliso suostui yritykseen. Oli kyllä harvoja kertoja elämässä kun olin iloinen menkkojen alusta. :grin

Aphrael, on teillä tosiaan ollut rankkaa allergioiden kanssa. Toivon kovasti, että kolmas päästäisi teidät helpommalla.

Imetyksestä ja kiinteistä ollut puhetta. Niinkuin Liliina sanoi, koko tutkimus on vasta aluillaan. Mitä allergioihin tulee, ympäristöllä on kyllä suuri merkitys, mutta ei imetys ole ainoa joka siihen vaikuttaa, vaan totta kai tekijöitä on paljon. Eikä täällä muutaman ihmisen tilasto vielä kerro mitään suuntaan tai toiseen imetyksen merkityksestä. No, itse pidän merkityksellisenä ympäristön hygienisyyttä: liikaa puhtautta ja allergiat lisääntyvät. No, en tosiaan ole mikään hygieniafriikki muutenkaan, ja välttelen mahdollisuuksien mukaan kaikkea missä lukee "antibakteerinen".
Kun itsellä ei lapsia vielä ole, en ole hirveästi perehtynyt tuohon kiinteiden aloitukseen. Mutta jos nyt pitäis jotain arvailla, niin haluaisin kyllä imettää pitkään jos se onnistuu. Vauva voi sitten maistella eri ruokia siinä iässä kun tuntuu hyvältä/lasta kiinnostaa. Se voi olla 4kk tai myöhemmin, mutta niin että alussa on (pitkään?) ruokaan totuttelua ja maistelua, ja ravinto tulee maidosta. (Omasta tai korvikkeesta, jos ei imetys onnistu.) Joka tapauksessa näin ensikertalaisena en ainakaan halua nyt päättää että "kyllä iässä x muksu aloittaa kiinteät!"
Tajusin nyt että mulla ei ole aavistustakaan, kuinka pitkään mua ja siskoa on imetetty. Kellään meidän perheessä ei ole allergioita.

On. kp20/29, dpo7. Edelleen tosi oireetonta. Ei kyllä oikein tunnu siltä, että jotain olis tarttunut mukaan. Eilen sattui pitkään alavatsaan kohdun tietämille, mutta etovasta olosta ei ole enää ollut merkkiäkään.

Muokattu viimeksi:
Onnea plussista ja tsemppiä piinailijoille!

Imetyksestä: Ymmärrän sua Tyttötiikeri . Mulla ollut samoin, esikoisen kanssa maitoa ei vain tullut tarpeeksi ja onneksi tajusin siirtyä pulloruokintaan kun hän oli pari kk, koska sen jälkeen hän muuttui iloiseksi ja tyytyväiseksi vauvaksi. Toisen kohdalla maidontulo lähti kyllä hyvin käyntiin mutta sain pahan rintatulehduksen, jota korkean kuumeen takia hoidettiin antibiootilla. Se sitten vaikutti maidontuloon ja imetys taas loppui lyhyeen. Lisäksi stressi vaikuttaa minuun todella voimakkaasti ja vähensi maidontuotantoa. Nyt seuraavaa (mikäli onnistun raskautumaan) haluan kovasti imettää kuten näitä kahta ensimmäistäkin halusin, mutta olen realisti. Onneksi tuttipullot ovat kehittyneet, eli niistä reistä ei tule kerralla niin paljon niin imetys saattaa pystyä jatkumaan pulloruokinnan ohella. Mutta mulle aiheutti hirveää syyllisyydentunnetta kun en pystynyt oikein imettämään. Sitä koko ajan ajatteli olevansa huono äiti.

Täällä yk 5 ja kp 8. Ovista alan kohta tikuttelemaan, saa nähdä pystymmekö hyödyntämään kunnolla, kun mies lähdössä työmatkalle kp 14.

Enpäs kyllä miekään tiedä kauanko äite on meitä imettänyt :o no eipä ainka allergisia olla :)
Ite meen aika samoilla linjoilla Beislan kanssa noista allergioiden mahdollisuuksista. Eli jos on liian hygieenistä, eipä silloin paljon vastustuskykyäkään varmaan tule..
Ja ympäristötekijät vaikuttaa varmasti myös. Samoin geenit (en tiedä faktatietoa, mutta voisin uskoa, koska tiedät perheitä joissa vanhemmat ovat kaikelle allergisia, ja sitten myös lapset ovat).. En usko ett pelkkä imettäminen niihin allergioihin vaikuttaa :)

Liliina ja Beisla, luin kyllä jutun ja tiedän mitä luin, tein ehkä vähän väärät sanavalinnat kiireessä, mutta tiesin kyllä ett kyse on vasta hypoteesista eikä tutkimus ole valmis :) ja uskon, että sen ymmärsi myös jokainen, joka uutisen luki :) kyseinen uutinen siis ei ollut ainut samaan tutkimukseen viittaava.
Lähinnä siis kyse oli kuitenkin siitä, ett miten toimisitte itse ja vaikuttaisiko (mahdollisesti muuttuvat) suositukset :)

Nennaa, kyllä mäkin luotan ihmisten lukutaitoon, eikä toi mun purkaus ollut mitenkään suunnattu sulle vaan toimittajille :grin Ehdin jo eilen vetää herneen nenään tuosta uutisoinnista. Mun mielestä on väärin, jos lehdissä kerrotaan työn alla olevista tutkimuksista uusina totuuksina.

tuo minun kirjoitus oli vaan miten meillä on mennyt tuon imetyksen suhteen:) heh, aika huonoja tilastoja tulis jos näiden kirjotusten perusteella mitään johtopäätöksiä tekis minkään suhteen mistääno_O:laughing021noh, se siitä minun osalta:) voi kyllä olla että täällä tulee testailtua jo ennen tuota virallista testipäivää:oops: jos näkis ees että yrittääkö mitään edes tapahtua:sorry:

Nennaa mullakin sama, en tarkoittanut kohdistaa sanoja sulle vaan, no, Liliina sanoikin jo saman mitä ajattelin: itseäni ärsyttää kun nykyään jopa laatulehtien otsikoinnista pitää tehdä jokin "sensaatio", aina on "kohu" tai "katso kuvat" tms. Tuossakin otsikossa on käytetty sanoja "pitäisi aloittaa" vaikka tutkimus vasta kesken. :rolleyes:

Larissa, sitähän ei voi tietää olisko sulla vielä enemmän allergioita ilman imetystä ;)

Nennaa imetyksen tuki ryn sivuilta voit lukea aiheesta ja varmaan kiintymysvanhemnuusperheidenkin sivuilta löytyy tietoa ja linkkejä jos kiinnostaa perehtyä. Jokainen on varmasti yksilö tässä asiassa sekä lapsi että äiti ja tilanteita löytyy varmasti yhtä montaa sorttia kuin on perheitäkin.
Tyttötiikeri taisi sanoa ettei imetys onnistunut niin olisko osittain voinut olla kyse sektiosta kun imetyksen onnistumiseen vaikuttaa aika paljon myös synnytystapa. Sektiossa ei samalla tavalla lähde hormonit käyntiin kuten varmaan tiesitkin. Tosin mun siskolla esim. On molemmat tulleet sektiolla ja imetys on silti sujunut. Enemmän työtähän siinä on ollut mutta lopulta onnistunut kuitenkin. Pääasia minusta että jokainen tekee omalle perheelle sopivalla tavalla. Ei stressikään hyvää tee.

Oma mielipiteeni silti on ettei maito niin vaan lopu paitsi ehkä todella harvinaisissa tapauksissa.Miten ihmiskunta olisi ikinä selviytynyt hengissä jos niiden maito vain loppuisi yhtä äkkiä? En sellaista muillakaan lajeilla ole kuullut olevan. Mutta se että moni lopettaa juuri tuossa parin kolmen neljän kuukauden iässä ei kerro muusta kuin että juuri siinä iässä vauvalle tulee tieheänimunkausi joka usein tulkitaan maidon loppumiseksi. Ja kun yöimetyksestä halutaan päästä eroon mahd. äkkiä aiheuttaa se myös "maidon loppumista" kun maidon tilaus tapahtuu nimenomaan yöllä. Ihminen muiden lajien joukossa evoluutiokehityksen kannalta katsottuna luonnollinen vieroittumisikä on vasta 2-7 vuodeniässä.

Mie kans vihaan suorastaan noita harhaanjohtavia otsikointeja, joita näköjään valitettavan usein myös "laatulehdet" kylvävät..
Ja kiireessä kun joutuu kirjoittamaan, tulee vähän huonosti mietittyä sanavalintoja..
Mutta onneksi kaikki kuitenkin tuntui ymmärtävän mistä halusin kysyä :D :)

Ainiin ja unohtu edellisestä viestistä, tervetuloa uusille ja pikaista plussaa! :)

Ja aurinkoista päivää kaikille! :)

Ja jotta nyt ei ihan eksyisi aihe tältä palstalta ni imetän 3 vuotiastani ja toinen tulossa. Ei siis ole imetyksestä ollut haittaa raskautumiseenkaan. Saattaa olla että imetys loppuu raskauden aikana mutta esikoinen sitten palaa taas tandemina vauvan synnyttyä rinnalle jos tahtoo. Kuulemma suuri apu kun isompi juo ensin suihkuavat maidot ja vauva saa sitten juoda tasaisempana virtaavaa maitoa. Tämäkin varmaan ihan harkittu juttu luotoäidin suunnitelmissa. :)

Takaisin