Raskaaksi 2015

Minttulaku, niinpä ei voikaan! Kyllä itse uskon, että pitkään imettäminen on varmasti lapselle hyödyllistä, mutta aina on kuitenkin pakko mennä lapsen ja tilanteen ehdoilla. Aina se imetys ei vaan syystä tai toisesta onnistu eikä siitä kannata varsinkaan etukäteen ottaa ressiä. Äiti on meillä imettänyt mua pisimpään (ton 3 vuotta :grin), mutta mun isosisaruksia paljon lyhemmän ajan (olikohan veljeä 6 kk ja siskoa 9 kk), mutta kaikilla meillä on allergioita. Äiti on kyllä siisteysfriikki ja eläimiä ei äidin työn takia voinut olla, joten olisiko siinä ja perimässä osasyytä :wink Meillä on koira ja villakoiratkin saa välillä juosta rauhassa eli steriiliä meillä ei ole :grin

Ihan sivukommenttina, meillä on aikamoiset ikäerot mun isosisarusten ja mun välillä enkä ole sitä ikinä sen kummemmin miettinyt. Veli on mua 9 vuotta vanhempi ja sisko 6 vuotta vanhempi. Juteltiin jouluna asiasta siskon kanssa ja ohimennen kysäistiin, että miksi näin. Kävi ilmi, että olin ollut vähän vahinko, hahaa :grin:grin:grin Mutta kuulemma hyvin iloinen sellainen, sillä muahan on aina sitten kohdeltu perheen pikku prinsessana sekä vanhempien että sisarusten puolelta :grin Hassua kuulla tälleen lähes 30-vuotiaana, etten ollut suunniteltu tapaus vaan jo aika sinnikäs yksilö pienestä pitäen :grin

Minunkin puolesta tervetuloa kaikille uusille tulokkaille ja pikaista plussausta toivottelen! :)

Larissa kp 20/27, dpo 1, tjot-k. 9

Mun on pakko vielä kommentoida tohon imetysasiaan sen verran, että äitejä ei oikeasti saisi syyllistää siitä ettei imetys onnistu. Jos kaiken mahdollisen tekee ja maito vaan ei riitä niin ei se pullo ja korvike saa olla mikään piru. Eikä myöskään se kuinka kauan sitä imetystä jatkaa. Jokainen tekee ne päätökset itselleen ja lapselle parhaaksi katsomallaan tavalla.

Luonto on ajatellut asian todella hienosti, ruoka aina mukana ja paljon parempaa ravintoa ei voisi olla mutta ei se luonto ihan aina muutenkaan täydellisesti toimi. Eihän raskautumistakaan luonnollisempaa asiaa voisi olla ja silti se on toisille erittäin hankalaa tai jopa mahdotonta. Eli mä väitän, että toisilta se maidon tulo voi todellakin loppua vaikka mitä tekisi eikä se ole mitenkään erikoisen harvinaistakaan. Nää imetysasiat on niin tunteita herättäviä asioita, että jos kaikki ei menekään putkeen niin niistä mielummin vaijetaan syylistämisen pelossa, kun puhuttaisiin avoimesti. Vähän samaa mentaliteettia kuin keskenmenoista puhuminen.

Mä lopetin yöimetykset 3 kk kohdalla ja siirryin pumppaukseen ja pulloon eikä se mulla vaikuttanut maidon tuloon mitenkään. Edelleenkin jatkettiin pelkällä rintamaidolla mutta täysimetykseksi sitä ei sitten enään lasketa. Ja meillä toimi aina rinta ja pullo rinnakkain oikein hyvin. Ja ihan yhtä hyvin toimi rinnakkain kiinteät ja imettäminen. Mutta ei se mikä meillä toimii välttämättä toimi muilla.

Mitä taas tulee allergioihin, mua on imettetty 6 kk ja mulla on ainoastaan laktoosi-intoleranssi (niinkuin aika monella muullakin suomalaisella). Mun miestä on imetetty melkein vuosi ja se on allerginen kaikelle mahdolliselle. Valitettavasti samaa perintöä taitaa olla meidän pienellä. Tällä hetkellä taistellaan atooppisen ihon kanssa.

Kiitos ja anteeks, silti se imettäminen oli musta kiva puuhaa :)

Tervetuloa Pippi!

Tuosta imetyksestä ja kiinteistä, mä olen noita viittä imettänyt vaihtelevasti 2-9kk:tta, kaksosien kanssa imetys aika rankkaa kun ite olin niin kipeä ja väsynyt hätäsektion jäljiltä ja öisin piti olla herätyskello soimassa 3h välein ja sitten herättelin syömään. Mutta oon aina yrittänyt niin pitkään kuin mahdollista, mutta en ole alkanut itseäni kiusaamaan ja stressaamaan imetyksestä. Ruokia on kaikki alkaneet maistamaan siinä 4-5kk iässä, mutta ainakin poikien kohdalla viimestään 6kk oli niitten jo pakko saada kiinteitä kun maito ei enää riittänyt ravintona ja isokokosia poikia molemmat.

Että niinkun Larissa tais sanoa, meillä mennään lasten mukaan, mitä useampi on tullut, sitä vähemmän oon välittänyt joistain yleisistä normeista tai suosituksista (ainoastaan d-vitamiinilisästä olen pitänyt tarkasti kiinni) ja mennyt sen mukaan mitä lapsi vaatii voidakseen hyvin.

Noista ylipaino-jutuista senverran, että musta on tärkeintä, että ihminen voi hyvin ja nauttii elämästään, on sitten ylipainoa tai ei. Tietysti kaikkien kannattaa syödä terveellisesti ja liikkua, mutta mielestäni kaikki laihdutus- "kuurit" on ihan syvältä! Mielummin sitten vaikka lisää liikuntaa vaikka hyötyliikunta-muodossa ja pitää sen herkkupäivän vaikka kerran viikossa. En usko että totaalikieltäytyminen vaikka herkuista joksikin aikaa laihduttaa pitkällä tähtäimellä. Ja kyllä ylipainoset ihan varmasti raskautuvat myös, ja synnyttävät alateitse terveitä lapsia, ärsyttää että jotkut lääkärit tms. pelottelevat synnytyksestä,ihan kun se ei muutenkin olis ihan riittävän pelottavaa!!!!!

Tällasta tänään :) Mukkis kp 16/26

Eiks se Mimmu ole täysimetystä jos pelkästään rintamaitoa saa? Sama kai se mun mielestä on saako sen maidon tissistä vai pumpattuna pullosta, mä käytin esikoisesta rintakumia,ja melkein tuttipulloltahan se varmaan suussa tuntui... :scratch

Mimmu, kuulostaa hassulta jako "oikeaan imetykseen" jos kuitenkin oli rintamaitoa pullossa. No, kai ne viisaammat tietää miksi päättää terminsä. :rolleyes:
Mukkis, oon ihan samaa mieltä laihdutuskuureista. Kai on joitakin joilla ne toimivat, mutta paljon enemmän kuulee, että paino pomppii kuurin jälkeen. Parempi olis ehkä valita sellainen ruokavalio, jolla voisi kuvitella elävänsä lopun elämänsä ajan. Joillekin se voi olla kurinalaisempi, vaikka "herkkupäivä viikossa" tms., joillakin väljempi muotoilu kuten annoskoon pohdinta ja kasvisten lisäys. No, noi on vaan yleisiä heittoja mutta ymmärrätte varmaan.
Allergioista vielä, korjatkaa perehtyneemmät jos olen väärässä, mutta laktoosi-intoleranssi ei taida olla allergia? (Maitoallergia on asia erikseen.) Allergiahan on elimistön hyökkäys tietynlaisia proteiineja kohtaan ja laktoosivaivaisilla taas ongelmana on maitosokeri. Ihmislajin tai minkään eläimen ei alunperin ole tarkoitettu juovan maitoa yli vauvaiän, mutta joillakin ihmisillä geenimutaatio mahdollistaa laktoosin pilkkomisen aikuisenakin. Eli tämä olisi nimenomaan geneettistä.

Itsellä nousi vain toiseen tissiin maitoa tarpeeksi vaikka molemmista koitin syöttää. Imettäminen oli mulle tuskaa, koska nännit oli heti rikki kun poika koitti imeä, oliko sit imemisote väärä vai mikä.. Sitten koitin vielä rintakumin kanssa imettää koska "hyvät äidit imettää"... Sen kanssa poika ei saanut mahaansa täyteen, yöllä herättiin kahen tunnin välein syömään. Ekan kuukauden sitä jaksoin sitten meni hermot. Korviketta peliin ja johan alkoi poika oleen tyytyväisempi ja äitikin pirteempi kun yöt sai vähän paremmin nukuttua.

Joten mulle jäi koko imettämistouhusta huono maku. Aion koittaa toisen kanssa jos sellanen käärö meille joskus suodaan, mutta en aio kiduttaa itseäni jos siitä ei mitään tule. Nyt pystyn itselleni sanomaan, etten oo huono äiti jos imetys ei onnistu :) Silloin joskus koin olevani epäonnistuja siinä touhussa..

Ja niin, ei allergioita ei mitään, vaikka olis voinut luulla periytyvän pojan isän puolelta :)

Pakko vielä tuohon imetysaiheeseen...
Ensinnäkin varmasti on sektio saattanut vaikuttaa siihen imetykseen, ainakin siihen ettei maito meinannut lähteä nousemaan. Mutta senpä takia se että puhutaan "ei se maito lopu jos vaan imettää" yms ihan ku se olisi AINOA totuus. Ei saisi yleistää.
Mä annoin työn olla rinnalla niin paljon ku halusi, se söi hyvin hetken, mut sit en tuntenut että maitoa tulisi, ei kuulunut nielemisääniä, ja sitten kun tyttö oli jonkun aikaa tyhjää imenyt niin alko huuto, ja ei, sitä maitoa ei tullut! Tämmöisiä päiviä oli muutama ja loppu tulos oli se, että mä olin ahdistunut ja itkin, tyttö oli ahdistunut ja itki, ja mies oli ahdistunut mut ei onneks itkenyt. Ja neuvolassa todettiin et paino ei kyllä nouse. Sit lakkasin stressaamasta, imetin sen minkä imetin ja jos tyttö oli edelleen nälkäinen niin annoin lisäksi korviketta. Ja kaikilla oli parempi olo.
Ja kyllä, mua loukkaa toi kun ihmiset sanoo et "kyllä se maito riittää ku vaan antaa imeä, on vaan omaa laiskuutta/mukavuudenhalua/tyhmyyttä/ihanmitävaan jos ei imetys onnistu, ei se maito lopu jos vaan jaksaa yrittää" yms. Mä yritin, oikeesti, mä annoin olla tissillä, mä tein kaiken mitä nää "maito ei lopu" ihmiset sanoi, mut tyttö ei silti saanu tarpeeks. Ilmeisesti mä olen sitten joko joku luonnon oikku, jonka ei olis kuulunut lisääntyä tai sit vaan laiska, itsekäs ja typerä ihminen, paska äiti. Sellasen olon ainakin nuo puheet mulle saa.
Ja jos miettii että ennen korvikeaikaa tai eläimillä, niin kuinka hirveesti niitä vauvoja on kuollut, verrattuna nykyaikaan, niin musta se oli aika huono puolustus tähän asiaan.
Mä osittain imetin tyttöä melkein 8kk asti, imetys loppui siihen kun ei tyttö enää kaivannut tissiä niin se jäi vähän huomaamatta pois.

Mutta kiitos ja anteeks, nyt tämä Tikru jättää tämän aiheen, koska tiedän ettei tästä pauhaaminen kuitenkaan mitään auta. Peace!

Paitsi se on vielä pakko kysyä, siis ihan täysin mielenkiinnosta, ilman riidan haastamista...
Miten se on tutkittu/todettu ettei se maito voi loppua jos antaa lapsen vain imeä? Tai siis mihin tuo "fakta" perustuu?

Mutta sitten topikin varsinaiseen aiheeseen.

Onnea kaikille plussanneille jos en ole muistanut onnitella kaikkia! Ihanaa odotusaikaa teille jokaiselle!

Uusille tervetuloa! Toivottavasti visiittinne tänne on lyhyt!

Ihana kuulla jo raskautuneiden kuulumisia! Ja Freja sinäkin jo noin pitkällä! Huikeeta!

On. Täällä ovistikku vähitellen vahvistuu, viime kierrossa tähän aikaan oli kyllä niin valkonen tikku ettei tarvinnu edes tihrustaa. Eli josko se ovis olis kohta puolin käsillä ja kiertokin taas normaalinpi. Kun vaan sais tuon miehen sänkypuuhuuhin. Alkaa ahdistaa ja masentaa. Edellisestä kerrasta on jo vähän päälle KUUKAUSI aikaa. :'(

-Tyttötiikeri kp 15/28-34 tjot-k 4-

Itse en halua osallistua tuohon imetys keskusteluun muuten kuin niin että itse ainenkin yritän saada mahdollisimman pitkään imettää kunhan vauva saadaan maailmaan <3

Tyttötiikeri sun täytyy saada mies nyt makuuhuoneen puolelle! Ja alkaa hyödyntää ovista. Toivottavasti tämä olis se teidän kierto :)

Plussatuulia nyt teille kaikille! Ketkä täällä piinailee nyt niin että voi tulla pian taas kurkkimaan testikuvia? Tervetuloa kaikki uudet toivottavasti visiittinne on lyhyt!

Täällä edelleen järjetön väsymys. Sain varattua ekan neuvolan. 13.4 silloin jo 8+6! Aluksi meinattiin alkuraskauden ultraa mutta tällä hetkellä odotellaan että mennäänkö vai ei. Jos jotain kovempia kipuja yms tulee niin sitten käydään. Nyt luotetaan kaiken olevan hyvin niinkuin varmasti onkin :)

Pepe 5+2<3

Huutelen taustalta tähän imetysasiaan että "ennen vanhaan" on ollut niitä imettäjiä jotka auttaneet niitä naisia joilla maitoa ei tule. Miehen mummo muistaa aina kehua kuinka hän on naapurin pojatkin imettänyt kun maitoa tuli niin hyvin :D nykyään katsottais kieroon jos vierasta lasta imettäisi :)

Mä imetin esikoista vaan 1,5kk mistä podenkin edelleen huonoa omaatuntoa. Mulla rintatulehduksen jälkeen maidon tulo väheni ja siinä väsymyksessä kun herättiin 1,5h välein öisinkin en jaksanut enää alkaa tappelemaan sen imetyksen kanssa. Silloin se oli kyllä oikein huojentava päätös ja oltiin kaikki onnellisempia, nyt mua kaduttaa hirveesti (hyvin nukkuneena :grin) etten vaan sinnikkäästi antanut imeä ja nostaa maidon tuotantoa taas ennalleen. No mutta korvikkeesta huolimatta meillä ei ole mitään allergioita ja kipeenä on tämän 1v 1kk aikana ollut tasan kerran ja sekin pari viikkoa sitten pieni flunssa. Kiinteät aloitettiin siis 4kk meillä.

Seuraava kunhan matkaan päättää pysyvästi jäädä haluan imettää kyllä vähintään sen 1v! Edellisestä viisastuneena ja pulloraivarit yms nähneenä oon nyt paljon fiksumpi myös imetyksen suhteen enkä pieniä lakkoilua jne säikähdä :)

Täällä tuntuu jo tosi monella olevan lapsia ja kokemusta imettämisestä. Mun on pakko tunnustaa et mä en ole tähän päivään mennessä pahemmin miettinyt miten mä aijon toimia tai mikä olis oikein ja mikä väärin. Mä teen niinkun sit tuntuu hyvältä enkä aijo kyllä yhtään miettiä tai kuunnella miten "pitäisi" tehdä. Mun mielestä jokainen äiti tietää mikä on OMALLE vauvalle parhaaksi :) en tiedä miten mieli muuttuu kun joskus on se ensimmäinen nyytti sylissä mutta sen aika on sitten. Voihan se olla et joskus minäkin poden huonoa omatuntoa jos imettäminen ei onnistukkaan tai sitten en. Täytyykin itseasiassa kysellä äitiltä miten mun imettämisen laita oli! Mulla ei ainakaan oo yhttäkään allergiaa!

Sekotampa omat sorkkani imetys puheluun ;)

Esikkoa yritin imettaa, tulos paino laski liikaa ja kasky antaa korviketta... vaikka yritin kuinka myos imettaa ei tullu tarpeeks... ja kylla sai roikkuu rinnalla paivat pitkat...

Kakkonen suoraan korvikkeelle.

Kolmosta yritin jalleen imettaa, taas paino tippui liikaa ja korvike maarays tuli. Jalleen yritin myos imettaa ja antaa korviketta lahinna illalla... maidon tulo loppui tyton ollessa 3 viikon ikanen vaikka mita tein.

Nelonen sama ku kolmonen :/

Mina en nakojaa vaa ole "lypsylehma" ei ole imettaminen...

Ykkonen ja kakkonen rupesivat saamaan kiinteita 4kk ikaisena (suositus taalla) eika kummallakaan mitaan allergioita.
Kolmonen ja nelonen aloitti kiinteet joku puolen vuoden paikkeilla kun eivat tuntuneen tarvitsevan ennen sita, ei allergioita.
Ite oon allerginen vaikka mille, en pahasti mut...

Kp?/26-28(30+) yk tauolla

Tyttötiikeri, oon aivan samaa mieltä tuosta syyllistämisestä. Miun mielestä se on täysin turhaa! Etkä sie ainka miun mielestä oo "paskamutsi" kun et pystynyt imettämään sitä "vähintään kahta vuotta".
Tiedän yhden äidin joka ei ole lääkityksensä takia imettänyt kertaakaan lastaan. Siis ei ensimmäistäkään kertaa. Eikä miun mielestä ole sen huonompi äiti kuin muutkaan. Pääasia ett äidillä pysyy sairaus kurissa ja vauva on kylläinen!
Toisaalta taas tiedän äidin, joka imetti melkein kolme vuotiaaksi asti lapsensa.
Molemmissa tapauksissa siis sekä äiti ja vauva ovat tyytyväisiä ja kylläisiä. Kummallakaan tapauksien lapsella ei ole allergioita. Mikä siis mättää ihmisten asenteissa?
Miun puolesta jokaisen pitäisi olla tyytyväinen omaan tilanteeseensa mikäli vauva kasvaa normaalisti, imetti eli ei :)

Tietysti itsekin tahtoisin imettää mahd. pitkään, jos edes sitä kääröä saan ikinä. Mutta en aio stressata jos ei onnistu syystä tai toisesta, eikä kenelläkään ole apuja/neuvoja enää siihen :)

Ja tuohon laktoosi-intorelanssiin, miulla on se :D ja olenpa ainut mein perheessä, kahdella serkulla on, muuten ei edes lähisuvussa ole kenelläkään. Ihmisen suolistossa laktaasipitoisuus vähenee (voi hävitä kokonaankin) ja ne laiskistuu eivätkä enää pilko laktoosia eli maitosokeria. Yleensä se tapahtuu lapsuusiällä, kasvaessa, mut kyllä kai joillain vasta aikuisenakin.
Lapsi kun olin, ei vielä kamalan suuren valikoimat ollut laktoosittomia maitotuotteita ja jäätelöt etenkin kesäsin oli ikävä juttu :( mutta onneksi on olemassa laktaasipillereitä, jotka sitten pilkkovat syödyt laktoosit :)
Jostain luin, ett laktoosi-intorelantikko voisi päivässä syödä/juoda n. 2 desiä huoletta normaalia maitotuotetta. Miulla meni kyllä ensimmäiset puolitoista vuotta aivan nolla toleranssilla, nykyään kyllä pystyn onneksi jo syömäänkin tolleen vähän normi maitotuotteitakin :)

Enkä todellakaan tarkoita loukata ketään tai kenenkään mielipiteitä omillani! En sano että miun mielipiteet ovat ainoat oikeat, ja varmasti tietovarastossani on havaittavissa puutteita. Kaikki ei ole niin mustavalkoista, mitä juuri kirjoitin.
Jos tuntuu ett oon aivan hakoteillä, elkää ottako itseenne, vaan ajatelkaa ennemmin ett on miun oma häpee kun ymmärrä/tiedä asioiden oikeaa laitaa :)

Kiitos ja anteeksi, peace! (toi oli vaan niin hyvä lopetus Tikrulta!)

Mä en usko, että imetyksen kestolla on mitään tekemistä allergioiden kanssa. Niitä joko on tai ei ole, ja se syy taitaa olla geeneissä ja ylihygieenisessä maailmassa jossa länsimaissa eletään. Jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee, kunhan vauva kasvaa ja voi hyvin.

Plussatuulia kaikille yrittäville ja nauttikaa keväästä!
Meidän esikoinen köllii tyytyväisenä masussa ja kasvaa ja kehittyy normaalisti. Rakenneultra neljän viikon päästä :)

Imettämiseen ei osaa vielä sanoa mitään kun pitäis saada ensin se lapsi :sad001
Mutta eikö kellään ole samankaltasta kokemusta menkoista miten ne muuttuu kun ne tulee myöhässä. Varmaan täällä on joitain joilla on alkuraskauden keskenmenoja ollut. Just alko menkat, että pääsiäisenä sitte uutta yritystä :angelic:

Takaisin