Raskaaksi 2015

Mun on pakko nyt tulla kertomaan mun tuttavan tarina liittyen ylipainosta johtuvaan lapsettomuuteen. Ylimääräistä oli n.30kg ja oma hormonitoiminta ei enää menkkoja antanut. Laihdutusyrityksistä huolimatta kilot oli ja pysyi, lääkärit pudisteli päätään ja syyttelivät että noista kiloista se johtuu, syö vähemmän ja liiku enemmän. Lopulta hän omatoimisesti pudotti sen 10kg ottamalla itseään niskasta kiinni, ja lopulta sai kuukautiskiertonsa takaisin. N.puoltoista vuotta kului siitä, eikä lasta edelleenkään näkynyt. Kävivät tutkituttamassa molemmat osapuolet, mitään syytä ei löytynyt lapsettomuudelle. Lääkärit käski laihduttaa lisää... Siitä taas 10 kiloa pois ja yritys jatkui, naisella tässä vaiheessa ikää 38v. Kuinka ollakaan tärppi kävi vihdoin.

Nyt heillä on 10 vuotias ihana tytär, ja äiti on hoikka, melkein 50v hotti tapaus ;)

Eli ne kilot... Tiedän ettei ole helppoa, mut pitkällä aikavälillä kilo kerrallaan vaan. Ei mitään pussikeittoja, vaan suuret määrät puhdasta ja ravinnerikasta tavallista ruokaa. Ja päivittäin hyötyliikuntaa. :) Tiedän kyllä miltä tuntuu kun vaaka jumahtaa ja suklaata tekee mieli, mutta josko se lapsi olis se motivoiva palkinto...? :) Tsemppiä naiset! :)

Kun alkaa syömään tiheästi ja terveellisesti, niin hetkellisesti se paino nouseekin, kun kroppa haluaa ravintoaineita. Yleensä kun se lihottava ruokavalio on ollut ravintoköyhempää ruokaa.

Eli kun kroppa on saanut tarpeekseen ravintoaineita (hyvin imeytyvät monivitamiinit vois olla tukena), niin keho voi alkaa toimimaan paremmin ja laihtuminen tapahtua. Mutta pahaltahan se tuntuu jatkaa syömistä, jos kilot lisääntyy. Siinä vaan tarvis sitä kuuluisaa malttia. Lisäravinnepuolelta myös maitohappobakteerit ja entsyymit auttaa monia. :)

Samaa mieltä tähtityär. Ekan kuukauden aikana kannattaa oikeestaan vaaka pitää piilossa. Saattaa yllättyä positiivisesti muutaman viikon jälkeen :)
Nämä on kamalan henkilökohtaisia asioita, enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä.
Mä työskentelin aiemmin aiheen parissa ja olen nähnyt monenlaisia tarinoita. Haluan vaan tsempata teitä kilojen kanssa kamppailevia! :)

Täällä kans yks jolla olis pudottavaa ainakin 10kg enemmänkin saisi tippua. Pidemmän aikaa olen taistellut kiloja vastaan, pari kun saa pois ei mene pitkään kun ne tulee takaisin. Ruokavalio tarkistettu hoitajalla, siinä ei ole muutettavaa, ruokarytmi enemmänkin ongelmana.

Mulla myös 25-30kg ylimäärästä, kierto on kuitenkin aina ollut säännöllinen ja raskaaksi tuleminen on käynyt suunnilleen sormia napsauttamalla. Mulla nää kilot kertyi, kun muutama vuos sitten tapahtui elämässä kaikenlaista rankkaa ja sillon se liikunta jäi ja tilalle tuli "mä niin ansaitsen tän" -syöminen. Eka raskaus vei 12kg, jotka lihoin takas imetysaikana (kun kaikki syötävä ällötti koko raskausajan ja alkupuoliskon oksensin kaaressa, teki niin paljon mieli kaikkea ruokaa, kun sitä vihdoin pystyi syömään). Toinen raskaus vei myös sen 12kg ja imetysaikana laihduin vielä 5kg lisää, mutta ne tuli kyllä kohisten takas, kun mies oli kevään ja kesän koko ajan tosi sairas (syyksi lopulta paljastui se diabetes) ja stressasin siitä ihan hurvittävästi. Sen jälkeen sainkin syömiset (mulla suurin ongelma oli se, että muka ehdin syödä aamupalan vasta klo 12, seuraavaks söin lounaan klo 17 ja kun lapset meni nukkumaan, alkoi se iltasyöminen, kun oli ihan tajuton nälkä ) kuntoon ja nyt on taas 3kg lähtenyt kuukaudessa. Mun tarvis vaan repiä itelleni aikaa liikkua, pulkka-/vaunulenkit kävellen lasten ja koiran kanssa ei vaan riitä :/ Kunto mulla on kokooni nähden hyvä, kun ruumiillista työtä oon koko ikäni tehnyt ja nytkin kolme kertaa viikossa käyn töissä (mun vanhempien emolehmätilalla, eli talikko ja lapio heiluu vinhasti niinä päivinä ;) ). Varmaan osittain siksikin se kuukautiskierto on pysynyt tikissään, kun kuitenkaan fyysinen kunto ei oo ihan miinuksella painosta huolimatta.

Ehkä se mahdollinen kolmaskin raskaus taas vie multa kiloja ja oon taas lähempänä tavotetta, kun joskus poistun synnäriltä :D

Mulla kans paino-ongelmia. 4 vuoden sisällä olen lihonut 20 kg.
Mulla äiti ja sisko ihan samankokoisia ja äidin siskot jne.... ateria rytmiä en voi saada nykyisessä vaihtelevassa työssäni tasaiseksi. Ja sitten sitä on niin nälkäinen iltaisin, että syö varmaan liikaa ja mitä sattuu. Noh nyt olen päättänyt että en liikaa stressaa asiaa, se ei ainakaan helpota. :)

Tsemppiä kaikille muillekin painon kanssa kamppaileville!

Kyllähän ylipainoinenkin voi olla terve ja hyvässä kunnossa! Ei kilot kaikkea määritä. Kyllähän se oma hyvä olo on (ehkä) paras mittari.

Mulla oli ennen esikoisen raskautta n 25 kg ylipainoa, tokasta yrityskierrosta tärppäs, lihoin järkyttävästi raskausaikana ja oli insuliinihoitonen radi ja kaikkea. Mut vauvan sokerit oli ihan priima heti syntymästään asti. Nyt on vielä +10 kg tuosta mitä painoin ennen esikoisen raskautta, eli 35kg(ainakin) ylimäärästä. Kierto nyt käynnisty syksyllä raskauden jälkeen, eka kierto 30 päivää, toka 34 päivää, samoissa kun ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Tällä hetkellä kuitenkin oon fyysisesti paremmassa kunnossa ja syön terveellisemmin kun ennen esikoisen yritystä...

lucky tytöllä on hyvä ruokahalu ja siitä se johtuu. lastenlääkäri meinaa katto tytön eilen sairaalas. torstaina ois sit rutiini röntgen tytöllä jolla katotaa et kaikki on normaalia. juu hyvin tyttö kasvaa alhamdulillah.

beisla ei ollu neuvolan ohje vaan sairaalan lastenlääkärin ohje mitä mä en tietenkää noudata.

siis tyttö viime yönä hereillä ollessaa sano sylissä äiti ja ukko oli iha tohkeissaa ja toki minäki. en ois ikinä uskon et tyttö alkaa ääntelee sanoja päristelyn ja jokeltelun sijasta.

Gatusa, vauvoilta kyllä tulee välillä ihan oikealta kuulostavia sanoja! Se on hassua kun eihän ne ihan pienet oikeasti mitään puhu/osaa sanoa tietäen mitä tarkoittaa :)

Ylipainokeskusteluun et osaa ottaa kauhean suurta kantaa. Tiedän laihduttamisen olevan tosi vaikeeta..
Itellä +7kg raskausajasta, mutta ylipainoinen en sinänsä ole ikinä ollu, hoikka ennen raskautta jopa. Esikoisesta alko kilot lähtemään vasta imetyksen loputtua kun pysty säätelemään enempi omaa syömistään, eli syömään paljon vähempi. En tiiä jumittaako tää imetys myös syömiset vararavinnoks/imetysvaraks, mut tuntuu et vaikka kuinka syön 2-3h välein, paljon rahkamössöä, hedelmää, tummaa leipää, salaattia ja tavan ruokaa,ni paino eivaan tipu,! Ärsyttää.

Mulla ei vuoto oo alkanu vieläkään ihan kunnolla, mut enempi jo silti. Omituista tämmönen kun yleensä vuotaa kun hanasta alettuaan. Pöh.
Just aamusella laskin, että jos tää kierto on yhtä pitkäkun edellinen, niin kierron vika päivä ois just kuopuksen syntymäpäivä eli jos testaamaan pääseepi, niin on sit jo vuoden täyttäny :D

Onnea ovulaatioihin! :)
Ja onnea ja superliimaa plussanneille :) <3
Tikulle paranemista. Aika parantaa haavat vaikka muistot säilyy. Sinä ja mies saatte vielä pikkusen ja toi sun suunnitelma kuulostaa hyvältä että otatte rauhallisesti seuraavan yrityksen <3

Taalla odotellaan sairaalassa tarkastusta, eilen illalla ja tanaan pyyhkiessa tullu verta. Digi anto vaan 1-2vk vaikka pitas kylla jo sen 3+ antaa :(

Voi perssuti sanon minä! Cytoteceistä ei mitään apua..tilanne ei etene. Lääkäri ultrasi ja sanoi sisällä olevan vielä runsaasti materiaalia :( Ja tämäkin lääkäri, jo kolmas, joka sanoi, että sinulla on ihan hyperpaljon munarakkuloita ja ovat todella suuria, useimmat 10mm! Ja niitä on vierivieressä! Kyseli samat asiat, onko aiemmat lapset tullut hoidoilla ymym.. Ja hän epäilee nyt minulla kilpirauhasen liikatoimintaa! (jota sairastaa vain 1% suomen väestöstä). Neuvoi, että ei saa hyppiä, mitään hirveitä tömähdyksiä, ei ratsastusta ei tankotanssia Ym, koska tällöin munarakkula pyörähtää ympäri ja aiheuttaa valtavan kivun, jolloin äkkiä sairaalaan vatsaontelon tähystykseen jossa kiepsauttavat rakkulan takaisin paikoilleen! Huhhuh sanon minä! Luulenpa, että meikäläisen lapsenteko loppui tähän :(

voi ei DarkMimosa :( eihän vaan sinullakin... :( kumpa olisikin vain vaaratonta vuotoa ja hcg nousee hitaasti..? Tsemppiä ihan hirveesti <3

Eikä mitä tilanteita teillä nyt on siellä DarkMimosa ja Tikku :sad015 Kummallekkaan en mitään järevää osaa nyt sanoa, joten *halaus* teille molemmille!!!

Muoks. DarkMimosa, oisko laimeaa pissaa ollu digissä? tai testi viallinen? paleltunut? ja veri vaan jotain harmitonta?

DarkMimosa tsemppiä ja voi että toivon että kaikki olisi hyvin!♥

Tikku pahoittelut huonoista uutisista. :( voimia kaiken sulatteluun vielä surun keskellä ♥

Kertooko ne mitään hoito vaihtoehdoista? Et kai sinä koko elämää voi hyppyjä ja tömähdyksiä välttääkkään. :( halaus ja jaksamista!

ja mä kun aattelin tulla kertomaan, että päätin nyt että tässä kierrossa minä olen raskautunut! Sanoin äsken mahallenikin, että parempi olis nyt solurykelmä kuule pitää siellä kohdunseinämästä kiinni, että ulos ei oo asiaa! Laskeskelin, että tänään olisi 3+2. Ehkä ois vaan parempi alkaa imuroimaan, kun pohtia tälläisiä, mitkä ei kuitenkaan toteudu...

Sabetti: nyt vaan toivotaan, että hcg:n laskun myötä lähtisivät myös munarakkulat pienenemään..seuranta ultra rakkuloille on 4-6 viikon päästä. Tämä aika ainakin Pitäs ottaa "iisisti". Ja sehän on helpommin sanottu kuin tehty! ..elämä lykkää näköjään yllätyksiä :/

Kiitos tsempeistä taas miljoonannen kerran :)

Voi ei, DarkMimosa! Kumpa kaikki olisi kunnossa kuitenkin. Onneksi pääsit sentään pian tarkastukseen.

Tikku, tosi rankan tuomion kyllä sait. :( Ei muka hyppimistä ja muuta... hurjalta kuulostaa. Ja pitkä aika sulla odottaa seurantaultraa. Voimia.

Takaisin