Raskaaksi 2014

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gatusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heh, tulipa nyt vielä mieleen,
Freyja: vinkkinä toimintaterapeutteja viikottain työnpuolesta tavanneena: otathan ystävällisen ja asiakaskeskeisen asenteen työhös ja kuuntelet välis mitä asiakas tahtoo :) nimimerkillä täällä jokainen tt kuvittelee et fyysisesti vammainen on myös henkisesti sitä :D mun työnantajan kertomia tarinoita :)

Kaikilla ei ole pahoinvointia tai se tulee vasta huomattavasti myöhemmin. Mitä tulee esimerkiksi toiseen raskauskolmannekseen, niin pahoinvointi yleensä katoaa melkeinpä kokonaan. Tätä aikaa sanotaan usein raskauden "kuherrusajaksi". Äiti voi hyvin ja hehkuu :) Ystäväni kehui tuossa taannoin, että pääsipä hän helpolla, kun ei mitään oiretta eikä pahoinvointia. Noh.. Viikosta 9 eteenpäin viettikin sitten päivänsä pää vessanpöntössä. :grin

Mullahan kävi ton kakkosen kanssa niin, että varhaisultrassa alkio oli kooltaan niin pieni, ettei mittaamaankaan pystytty. Pelkkä syke näkyi, mutta sekin oli aivan liian hidas. Siinä sitten 2vk oli aika pitkä aika miettiä lääkärin sanoja "kuolemassa olevasta alkiosta". Seuraavassa ultrassa kuitenkin löytyikin viikkoja vastaava alkio normaalilla sykkeellä. Nt-ultrassa oli taas 3vk jäljessä, kontrollissa vastasi viikkoja. Rakenneultrassa 2vk jäljessä, kontrollissa vastasi viikkoja. Eli niin ne nämä ihmisen alut kasvaa omaan tahtiinsa jo masussa. Muistan kyllä kuin eilisen päivän sen lääkärin ilmeen ja äänen, kun kertoi, että alkio on kyllä mutta että se todennäköisesti kuolee lähipäivinä. Kovasti voimia raskaaseen odottamiseen <3

Lume Kyllä vain. Positiivinen merkki! :) Kannattaa myös mittailla lämpöjä, sillä oviksen jälkeen parin päivän päästä keltarauhanen saa aikaan lämmön nousun puolella-yhdellä asteella. Aina puhutaan aamulämpöjen mittailusta, mutta itse olen ainakin huomannut, että kun ovis tapahtunut, lämpöni pysyy päälle 37 asteessa aina siihen asti kun menkat jälleen alkavat, mittailipa mihin aikaan päivästä tahansa.

Vapaapäivä menossa, joten mulla selkeästi on nyt aikaa täällä keskustella :laughing021Ja näin kohta valmistuvana terveydenhoitajana, aihe on mitä mielenkiintoisin!

Aurinkoinen mulla oli siis rv 5+6 kun vuoto alkoi. Ja testi on kyllä näyttäny jo negaa tosin en vuodon jälkeen heti enään testannu mutta 16.10 testi näyttänyt negaa ja tuolloin oli km vuodosta kulunut n. 3 viikkoa. Mulla nyt ei ihan hirveesti oo hajua kuinka pitkä kierto on kun on heitellyt siitä 25 sinne 35 mutta toivoa sopii että viimeistään sunnuntaina alkais niin silloin ois sit se kp 35 tyhmää kun on niin venyny nää kierrot :/ jospa mullakin vähän lyhenis :rolleyes:

Nuuhku Monilla tosiaan kierto lyhentynyt km:n jälkeen, tiedä sitten mistä johtuu. Ensimmäisenä tulisi mieleen, että keho on vielä hormonaalisesti sekaisin, mutta toisilla ei km:n jälkeen kierto koskaan palautunut ennalleen. Kannattaa varautua myös siihen, että kun ne menkat sieltä alkavat, vuoto voi olla tavallista runsaampaa ja menkat kestää pidempään. Ja jopa supistuksia saattaa esiintyä, kuten itselläni. Luulin jo vuodon loppuneen, kun kerran autossa (onneksi kyydissä olevana) supistukset saivat itseni vetäytymään kaksinkerroin ja särky oli hirveä! Tämän jälkeen vuoto alkoi uudelleen, joten kaipa se keho sitten vain poisti ne loputkin raskausjäänteet.

O ou.. Ei kai.. :/ mulla oli kyllä niin kivuton tuo km vuoto jo että veikkaan kyllä muutenkin runsaita menkkoja mutta ei en haluaisi kyllä kipuja :/

Mulla km tuli viikolla 7, seuraavat menkat alkoi ihan uskomattomasti 30pv kuluttua km vuodon alusta, vaikka väliin mahtui lievä kohtutulehduskin antibioottikuureineen. Ja siis seuraavasta kierrosta plussasin tuon kakkosen.

Eikä ollut kipuja km yhteydessä eikä seuraavien menkkojenkaan. Km jälkeen vuodon loputtua (kesti vain kolme päivää) n. viikon päästä alkoi kyllä kivut, mut ne johtuikin siitä kohtutulehduksesta :rolleyes:

Azalea Se on hyvä. Itsellänikin oli suht kivuton vuoto, ainoastaan nuo supistukset tuntuivat ilkeältä. Helpolla sinällään pääsin :) Voi, tärppäsipä sinulla nopeasti! Elättelin itse keskenmenon jälkeen samanlaisia toiveita, mutta haaveeksi jäivät. Ainoa asia mikä lohduttaa on se, että selkeästi pystyn raskautumaan.

Mulla oli km:n jälkeen ihan normikierto, 26 päivää. Km vuoto oli runsaampaa ja klönttisempää kuin menkat muttei mitenkään erikoisen kipeä. Yhdet menkat sen jälkeen ja nyt tuli plussa. Sinänsä kyllä ihan erilainen, koska km kierrossa oli tuhrua ja vaikka mitä ja tiesin ettei se jatku hyvin.

Mä en ole pessyt tänään tukkaa vaikka normaalisti teen sen joka päivä. Ja tiettekö mä haistan sen ettei tukka ole puhdas. Voisko tän laskea oireeksi? nimim. epätoivoinen

No joo, mä oon saanut neljä kertaa kaks viivaa tikkuun, jokanen niistä on ollut yk1 satoa. Raskaana pysymisen vaikeus vaivaa mulla, 2/4 meni kesken alussa, esikoinen syntyi etuajassa ja kakkosen syntymää esteltiin lääkkein rv 26-> :rolleyes: Mut hyvin on mulla silti mennyt, 2 tervettä lasta jo saanut <3

Niin joo, tuhruttelin myös tän kakkosen odotuksen alussa ja parina päivänä vuosin ihan kirkasta vertakin siteeseen asti. Siitä se kätilö epäili, että oli mahdollisesti toisen alkion kiinnittymisyritys, joka sai aikaan naarmun joka vuosi ja se toinen alkio tuli niiden vuotojen mukana pois.

Azalea, kyllä toi sun kakkosraskaus esimerkki silti nostattaa toivoa ja parempaa mieltä! Ainakin mulla...

Hmm...ei ollut menkkojen aikaan, olisko ollut viikolla 6 (eli reilu viikko menkkojen oletetusta alkupäivästä). Mutta siis ultralla näkyi myöhemmin istukan vieressä hematooma, jonka kätilö sanoi voivan olla jäänne toisen alkion kiinnitysyrityksestä. Se kohta vuoteli sillon tällön vielä pidemmälläkin raskaudessa (jos nostin jotain painavaa tai muuten ponnistelin jotain), mut ei ekaa kolmannesta pidemmälle. En enää vaan niin murehtinut sitä noiden kätilön sanojen ja sen terveen alkion löytymisen jälkeen, kun tiesin että on vaaratonta :) Nt-ultraan mennessä koko hematooma oli kuihtunut pois.

Takaisin