Kerrotko @sukki vähän lisää tosta,että millasia arvoja sait kun ne oli normit,mitä tutkittii ja millä perusteella erkkari oli eri mieltä.
Näistä kirjoitetaan nykyään niin paljon että asiastuntemusta ei oikeen oo...
Kiinnostaa koska itse menossa ko.tutkimuksiin
Siis olen vuodesta 2008 käynyt erinäisissä arvauskeskuksissa valittamassa oireita laidasta laitaan. Ensin meni ruokahalu, jonka seurauksena laihduin rajusti 10 kg. Tämän jälkeen alkoi erinäiset ongelmat: ihossa, limakalvoissa, hiuspohjassa, mielialassa, jaksamisessa yms... Kävin tk:ssa, jossa minulta otettiin allergiatestit, verikokeet yms... Nämä sisälsi nuo kilppari arvot. Mitään allergioita tai syytä ei löydetty. Jatkoin terveyskeskuksessa ravaamista aina välillä, mutta useista testeistä huolimatta syytä oireille ei löydetty. Vuonna 2011 lopussa minulla alkoi töissä flunssakierre, joka päättyi yleensä keuhkoputkeen. Jälleen kävin erinäisissä tutkimuksissa ja epäiltiin jopa sisäilmaongelmia. Taas minulta otettiin myös kilpirauhasarvot, mutta lääkäreiden mukaan tulokset olivat normaalit. Missään vaiheessa en kuitenkaan tajunnut pyytää lääkäreiltä näitä arvoja itselleni. Tyhmää!?
Nuo arvot otettiin myös minulta esikoista odottaessa neuvolassa, nekin olivat heidän mukaansa normaalit. Raskaus tuntui minun kohdaltani helpottavan oireita tai sitten olin vain niin keskittynyt tulevaan pienokaiseen, että sivuutin mahdolliset oireet. Raskaus sujui ongelmitta, vaikka painoa kertyikin huimalla tahdilla. Vauva oli normaalin kokoinen 3700g ja syntyi viikoilla 40+6.
Kaksi kuukautta synnytyksestä olin kuitenkin niin väsynyt, että nukuin yhtä paljon kuin vastasyntynyt tyttäremme. Silti olin väsynyt. Äidilläni on myös vajaatoiminta, joten hän passitti minut lopulta erikoislääkärille. Arvot mitattiin ja ne olivat asteikoiden alarajoilla, kuitenkin niiden sisäpuolella. Lääkäri kuunteli oireeni ja sanoi, että hoidettaessa laboratoriota arvoni olisivat kunnossa, mutta koska potilas on ihminen ja hänellä on kaikki taudin oireet niin aloitettiin kokeilulääkitys. Muistaakseni T4V oli tällöin 12. Lääkitys aloitettiin ja nyt sitä on säädetty 2 kk välein koko tämä vuosi. Tällä hetkellä voin sanoa voivani hyvin jos T4V:ni on 20-22 eli asteikon ylärajoilla ellei hieman ylikin. Paino on nyt tippunut 10 kg synnytyksestä, kun imettäessä se ei liikahtanut lainkaan alaspäin ja vointi on muutenkin hyvä. Kesällä kokeilin lääkityksen alentamista, joka johti taas iho-oireisiin ja väsymykseen kohdallani.
Jännityksellä odotan kuinka tuo lääkityksen taso saadaan seuraavassa raskaudessa pidettyä sopivalla tasolla ja olen päättänyt käydä raskauden ajan säännöllisesti erikoislääkärillä ja jättää nuo arvauskeskuksien ohjeet huomioimatta.