Raskaaksi 2014

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gatusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ei ei tullut :) yritin kerttoa kiertojen eroa/yhteläosyyttä mut mun,tekstistä öuuttuu oleellinen sano,sieöt,välistä :)

Pitäis kai huomen tilata testejä ensi viikkoa varten :) mistähän tilais..hmm...

Pampero: Näinpä..ei mies laittanut eilen ollenkaan pahakseen kun ehdottelin petipuuhia ;) että näillä mennään.

Chipmunk: Voi eiii.. :( *iso halaus* Täti on kamala kaveri kun se tulee kylään silloin kun sitä ei kaipaa..pöh! Tsemppiä ja jaksamista.

Tsemppiä kaikille jotka piinailee vielä sinne oikeaan päivään asti :) Niille jotka odottivat tätiä niin onnea uuteen kiertoon, siitä se lähtee ;) Ne jotka saivat tädin kylään vaikka eivät halunneet niin osanotot. Kyllä vielä onnistuu..nyt ei saa lannistua vaan leuka ylös ja uudella asenteella uuteen kiertoon :) Mä olen täällä kaikkien puolesta sormet ja varpaat ristissä. äh..noit hymiöitä ois hauska laittaa,mutta täällä työpaikalla ei noi toimi. Taino toimii, mutta se lykkää sen aina tonne ihan tekstin alkuun :( hmph. tyhmää!

ON: Kp 12/25-26 enkä viitsinyt tikutella eilen enkä aamulla ovista kun ei ollut tuntemuksiakaan. Mutta kun lähdin töihin niin alkoi vihlata hieman alavatsassa,että jospa sitten illalla testiä kehiin ;) hihiiii! Pupuilua tulee nyt harrastettua reilusti, halut kohdillaan.. oiskohan jokin merkki jostain ;) <----- too much information i know! xD Clomien vaikutus on muuttunut päinvastaiseksi..tänään ollut jotenkin niiiiin hilpeä olo. :D katotaa mihin se tässä päivän aikana muuttuu. tittidii!!

Bluerose: Mä tilasin Mammaksi sivuilta kun oli suht edullisia :) Toki voit lainata multa jos tarviit. Mulla niitä reilu 10 kpl :D

kiwibird9: Ihanaa, täti saapui! Nyt pääsette sitten kunnolla hommiin ;)
Kyllä täälläkin talousasiat aina vähän vaivaavat, ja ketäpä ei vaivaisi tämmöisinä aikoina... Pitää vaan pitää mielessä että kaikki tulee järjestymään tavalla tai toisella, kunhan ei itse sotke enempää (pikavippejä meinaan, liian moni on elämäänsä pilannut semmosilla, onhan niitäkin jotka niitä "osaa" käyttää, mut ite en ikinä halua sortua). Mulla stressi on lähinnä siitä kun ei oo töihin itte päässyt nyt vielä, opiskellessa muutenkin kun tuet on mitä on ja nyt ei saa asumislisääkään kun teki päätöksen hankkia sen oman asunnon :) Mut kaikki järjestyy ja oon niin tyytyväinen kun on mies, joka osaa raha-asiansa hoitaa, ollut jo 3-v vakkarityöpaikka josta nyt tienaa ihan hyvin. Tosin tiukilla välillä miehen mukaan nyt kun remppaan on mennyt tosi paljon rahaa, ja mies joutuu mua elättelemään...
Mutta, eiköhän ne olot sullakin tasaannu kun nyt oot niistä pillereistä eroon päässyt kun kyllä ne aina vähän (tai enemmänkin) vaikuttaa mielialaan. :) Tsemppiä!! :)

melissae: Saanko udella, mihin perustat sen tiedon, että nainen ovuloisi usemman kerran kuukautiskierrossa? :) En nyt halua lytätä mitään mitä oot sanonut suorilta käsin, mut halusin tietää että mistä oot tuollaista tietoa saanut. :)

Pieni valaistus asiaan: keskimäärin kk-kierron pituus on 28vrk, mutta normaali kuukautiskierto voi olla n. 23-35 päivän väliltä niin epäsäännöllisenä kuin säännöllisenäkin. Estrogeenin ja gonadotropiinin erityksen poikkeavuuksien vuoksi anovulatorisia (eli ei ovulaatiota) tai pidentyneitä kuukautiskiertoja voi esiintyä hedelmällisessä iässä koska vain.

Kuukautiskierto jaetaan neljään vaiheeseen, 1) follikkelivaihe, 2) ovulaatiovaihe, 3) luteaalivaihe, 4) kuukautisvaihe.
1 Follikkelivaiheessa kehittyy follikkeleita, joista tavallisimmin yksi (tai kaksi) valikoituu ns. "johtofollikkeliksi", eli siis munarakkuloita kypsyy, joista yksi tai kaksi valikoituu kehittymään loppuun asti, josta seuraa sitten
2 Ovulaatiovaihe. LH-piikki näkyy plussana ovulaatiotestissä. LH-piikki kestää noin 48h jonka aikana LH nousee nopeasti, pysyy koholla noin 14h ja laskee hieman nousua hitaammin. Tarkkaa aikaa munasolun irtoamiselle eli ovulaatiolle LH-piikin havaitsemisesta ei ole, mutta noin 35-44h kuluttua tapahtunee.
3 Luteaalivaiheessa progesteronia alkaa erittymään munasolun irrottua munarakkulan muuttuessa keltarauhaseksi. Luteaalivaiheessa progesteroni tekee kohdun limakalvosta kykenevän ottamaan vastaan hedelmöittyneen munasolun. Jos kiinnittymistä ei tapahdu, keltarauhasen progesteronin tuotanto vähenee 4-5päivää ennen seuraavia kuukautisia.
4. Kuukautisvaihe. Ja kaikki alkaa alusta.

Ovulaatio tapahtuu vain kerran kuukautiskierron aikana, ja luteaalivaihe kestää 14-16päivää keskimäärin. Eli jos ovulaatio tapahtuu myöhemmin kierrossa, kuukautisten alkupäivä siirtyy myös. Ovulaation ajankohtaan vaikuttaa stressi, elämäntapamuutokset, flunssa ym.

Lähteenä. Duodecim. Naistentaudit ja synnytykset. Toim. Olavi Ylikorkala ja Juha Tapaninen. Painos v.2011.

melissae, älä jooko ota henk. koht tätä "valaistusta", mut kun alaa opiskelee niin kuulosti vaan aika erikoiselta mitä sanoit, ja jos oot sen jostain bongannut, mielelläni tutustuisin aiheeseen enemmänkin, kun ei noissa mun lääketieteen (tuo duodecimin kirja) ja kätilötyön kirjoissa mitään mainita asiasta. Useampi kuin yksi munasolu voi irrota yhden kierron aikana mut ne irtoaa yleensä hyvin samoihin aikoihin, eli ei oo "kahta" eri irtoamisaikaa kierrossa...

Chipmunkille voimia. Onneksi aikainen vaihe mutta pahamieli silti, voin kuvitella.

On. Sieltähän se täti tuli niinku laskuri laski :) pitäiskö olla iloinen vai harmissaan.. No iloinen olen ainakin siitä että laskuri osas laskea oikein ja nythän alkaa vaikuttaa siltä että kierron pituus alkaa olla selvillä. Ja viimeksi ovis taisi olla ennen terojen aloitusta ja hyvä sen kannalta... Pitäisi vaan tuo mies saada puputtelu tuulelle... Olisi kiva jos jokatoisena päivänä sais sillon vähän ennen ovista mutta se onki vaikeeta kun isäntä antaa sillon ku haluu.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

iines86 hyvä jos on hilpeä olo! :D Piristää itseäkin kun jollain on pirteä olo :) Talletuksia vaan kehiin!! ;)

chipmunk voi ei :( Pahoittelut ja iiiiisoo tsemppirutistus!! Ootko käynyt jossain, niin että olis todettu kohdun tyhjentyneen? Nimittäin jos sinne jää raskausmateriaalia, niin tulehdusten ennaltaehkäisemiseksi kannattais tsekata asia vaikka kipeetä tekeekin. Yritä jaksaa <3 Kyllä se sieltä tulee se nyytti vielä vaikka nyt oliskin mennyt kesken. <3

peppipupu
Kiitos <3 Mulla vaan jostain syystä niitä ystäviä ei kovin montaa ole :( (enkä tosiaan tiedä miksi...) Mut kiitos ihanista sanoistasi <3 Piristi mieltä aika hiton paljon :) *hali*

omanapa
Mun piti eilen tulla kirjoittelemaan illalla, mut väsymys iski liian kovaa, enkä jaksanut ollenkaan. Nukuin jälleen hyvän pitkän yöunen eilen, ja silti jo kolmen aikaan olin ihan kuolemanväsynyt, ja pakko oli mennä peiton alle, nukuin 5h ja silti yöunille meno oli houkuttelevaa kun sinne asti päästiin... 2 terolutia jäljellä, ja sit odottelemaan tuleeko täti vai ei.
Olin eilen miehen siskon luona käymässä, ja kerroin hänelle että pillerit on jätetty pois. Innoissaan oli :) Tosin mies kielsi kertomasta :D Sisko (tuleva kälyni<3) totes vaan siihen että eikö se ole jo oppinut, että naiset juoruaa keskenään xD Hänen kanssaan sitten juteltiin kaikki nimistä synnytykseen asti xD Sanoi oppineensa enemmän sillä keskustelulla ylipäätään mistään kuin koulussa ikinä. Kai mä jotain tiedän jo... Olis aika hälyttävää jos kolme vuotta opiskelleena ei tietäis mitään :D

...ps... Jos uskoisin vähääkään näihin oireisiin, voisin kuvitella olevani jo raskaana. Ärh! Onneksi en ole päätynyt googlailemaan oireita. Valkkaria holahtelee, tissit kipeät, väsymys, päänsäryt... Noh, olkoon. :(

lucky87
Harmissaan saa olla, kun ei ollut tärppiä, mutta kyllä mä melkein iloinen sinuna olisin tavallaan, kun kierto on sentään suht säännöllinen, joten pääsee uudelleen yrittämään, ei tarvii kärsiä pitkistä kierroista ja negatesteistä... mutta. Pahoittelut tädin saapumisesta silti, ja nyt pää pystyssä uuteen kiertoon <3 *tsemppirutistus*
Mahdoitko olla sinä, jonka paria viestiä mietin, että välillä pääsee "murresanoja" jotka viittais ehkä siihen, että joko oot kotosin sieltä missä mää vietän aikaani nyt, tai asutko siellä päin missä mää :D

Anteeksi, jos jonkun mielestä vaikutan "kaikkitietävältä", joka jakelee tietojaan täällä... :smiley-ashamed005 tarkoituksena ei oo olla sit kenellekään ilkeä ja päteä asioilla, mut niinkuin kerran jo pääsin sanomasta, multa saa kysellä kaikkea liittyen raskauteen, kuukautiskiertoon ym, jotain koulutuksessani (kätilöksi) kai oppinut, ja kirjallisuutta löytyy vaikka muille jakaa josta voi tarkistaa jos tarve on. Anteeksi :smiley-ashamed008

chipmunkille voimia ja tsemppiä <3
MadH91 minust on ainakin kiva kun joku asioista paremmin tietävä jakaa tietojaan :notworthy

MadHD91 mä oon pohtinut et voiko kaksosraskaus aiheuttaa voimakkaampia oireita kuin yksösraskaus?

Mulla siis syyskuussa kaksosraskaus joka oli mennyt kesken nt-ultrassa. Silloin oli paljon voimakkaammat oireet kuin nyt. Siksi pohdin et tuleeko ne aiemmin ja voimakkaampana...

En tiedä onko jollain tietoa asiasta tai kokemusta :) Plussaa siis salaa täällä taas toivon... Vielä pitäisi tämä viikko piinailla! Tuskaa :D

MadH91: Hiihii...hyvä jos hilpeyteni saa jonkun ees myös hyvälle tuulelle :) Ja et sä mitään mun mielestä liika päde tj. Musta ainakin on kivaa ku joku tietää paljon aiheeseen liittyvistä asioista :) Saa ainakin vastauksia jos joku asia mietityttää. Jatka samaan malliin. ja noihin sun oireisiin niin mun mielestä kuulostaa aikast lupaavalta..täällä mukana jännäämässä olen mä :D

Freyja: Voi vitsi...testi päivä lähenee jo ;) jännääääää!!! plussaa niiin toivon sulle!

lucky: Tädistä pahoittelut. Mutta on positiivista kuulla,että kiertosi alkaa tasoittumaan :) mahdollisuudet raskautua kasvavat paljon. Itse vielä haaveilen säännöllisestä kierrosta, mutta jos joudun koko ikäni syömään jotain lääkkeitä siihen,että se pysyy tasaisena niin väliäkö tuolla :)

Muokattu viimeksi:
^ mä odotan itse kaksosia mutta eka raskaus joten en voi verrata.. sanon vaan että 3kk sängyssä maanneena ja pari kertaa tipassa käyneenä nää oireet on suht voimakkaat :D oksettaa väsyttää ja aina puutostila jostain (natrium, kalium, uutena rauta)
Mutta tulee joillain ihan "tavallisessakin" raskaudessa oireet voimakkaana.

Madh91: enpä ossaa sannoo ollaanko samoilta seuvuilta. Mutta savon sydämestä minä olen. :) eipä tuo haittaa että tietoa tänne tuodaan esille. Oman kehon tunteminen ainakin mulle alko eka synnytuksestä kun luomuna synnytin. En olisi voinut uskoa miten hienosti elimistö voi toimia esim. Kun elimistö tuottaa itse omat kipulääkkeensä hormonien avulla. Ja mikä voima ihmisestä lähtee sillon kun on tosi kyseessä. Nää raskauden suunnitteluun liittyvät jutut on selvinnyt vasta nyt mulle.
1kk kestävistä menkoista oon itsekkin kärsinyt ja menkattomuudesta. Mulla vasemman puoleinen munasarja täynnä helmimäisiä rakkuloita ja siltä puolen en ovuloi ollenkaan. Oikea on parempi puoli. Omena vartalo ja raskaus ajan diabeteksen kerrottiin osittain johtuvan tuosta oireyhtymästä. Verikokeita asiaan liittyen ei ole otettu, nekin otetaan jos homma ei hoidu teroluteilla lapsitoiveen takia. Aloitetaan clomit. Tuo kilpirauhas arvo oli mulle uus juttu että lasta haluavalla joissakin tapauksessa katsotaan joku yli 2 arvo liian korkeaksi. Se mulla on otettu mutta olivat viitearvojen sisäpuolella. En muista lukemia.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

satsa: kiitos <3 Ku en halua olla toiveiden lyttääjä :)

freyja: Tähän voin sanoa vaan että voi ja ei voi :) Jokainen raskaus on yksilöllinen, ja jokainen raskaus aiheuttaa oireita yksilöllisesti. Jotkut naiset kokevat voimakkaampia raskausoireita kaksosraskauksissa, jotkut eivät. Sama kuin yksösraskauksissakin, joillekin naisille tulee oireita, joillekin ei ollenkaan, jotkut saavat voimakkaita, ja joillain vain tissit kipeytyy tms. Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, kiva kun kysyit jos askarrutti :) Sori, kun en osaa (eikä kukaan muukaan) sanoa miten se menee 100% varmasti, koska sellaista asiaa ei ole. :)

iines86: Hihi :) Mä oon vähän semmonen myötäeläjä, kun jollain menee huonosti niin oma mielikin saattaa olla maassa, ja jos joku on onnellinen niin kyllä se omankin hymyn nostaa huulille :) Kiva kuulla et säkin oot sitä mieltä et en oo kauhia kun kerron asioista :)
Nimenomaan, se tässä mättääkin kun kuulostaa ja tuntuu itselle vähän liiankin "lupaavalta" nämä oireet ja voinee olla et vaikka kuinka ilo onkin että täti tulis käymään, niin kyllä se jollain tapaa pettymys varmaan on. Tätä tämä teettää :D

tiu: Kuulostaa kyllä tosissaan vahvoilta oireilta :) Mut tosiaan ei voi tietää olisko sulla samanlaiset oireet vaikka oottaisitkin yhtä. :) Ja jokainen nainen kokee oireet yksilöllisesti muutenkin. Mut se et oot tippaan asti joutunut niin kyllä on aika voimakkaat oireet ;) Onnellista tuplisten odotusta <3

lucky87: No ei sit ihan läheltä... :) Melkeen jo kerkesin innostua, et tuleppas kahville sieltä :D
Toivottavasti teille terot tuo toivotun tuloksen! <3

omanapa
Kyllä vähän kieltämättä tuntuu jännittävältä, kun oireet on mitä on... Jännempää oli laittaa kauppalistaan siteitä ostettavaksi! On siitä vuoden päivät kun viimeks tarvinnut. Melkeen iloiseks tekee että tietää et kohta vois tarvita...
Jonkinlainen pelonsekainen tunne kuitenkin nostaa päätään. Ilo ja onni siitä että pääsee yrittämään jos täti kurvaa paikalle odotetusti (jos ei raskautta ole niin mahdollisimman pian kiitos), mut sit pelko siitä, et kun nyt pääsee ekaa kertaa elämässä oikean oikeasti yrittämään, ei vaan seurailemaan kiertoja et kuinka pitkäks tämä venyy, niinkuin sillon pari vuotta sitten... Miks se sit muka pelottais et pääsee yrittämään...?
No lähinnä varmaan siksi, et kun "tietää liikaa", ja se parin vuoden yrityksen tuloksettomuus takana niin pelottaa et yrityksistä huolimatta sitä ei kuitenkaan saa lasta. Ehkä tää nyt on vaan tätä kun yrittää totuttautua ajatukseen et yritetään, pelot kuuluu siihen myös.
Jos en saakaan sitä positiivista testiä koskaan? Noh, nykylääketiede onneks mahdollistaa sen vaikkei luomusti onnistuiskaan, mut tuntuu et mun luotto omaan kroppaan valahtaa kankkulan kaivoon jos "luomuna" ei onnistukaan. Eikä tää nyt niin "luomua" ole, kun terolutit jo käytössä, mut mieluummin ne kuin piiiitkä epätietoisuus...
Ristiriitoja, ah...

Ekan kerran kuulin kun sain tädiltäni seksivalistusta teininä. Tätini on kätilö. Toinen on tutkimukset ja sen että moni kuumeila saanut tupla ovikset.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1126506/

http://www.newscientist.com/article/dn3927-women-can-ovulate-more-than-once-a-month.html

Suomessa tätä ei opeteta mutta hassua että Briteissä ja Yhdysvalloissa midwifet tietää asiasta. Erisoluiset kaksoset voi myös olla eri ovulaatiokerroista.

Ongelmana on että lääketiede toimii keskiverto tiedon mukaan ja poikkeavuudet ei huomioida.

MadH91, uteliaisuus heräsi kun murteisiin kiinnität huomiota, mistäpäin itse olet tai missä nykyään vaikutat?

Lucky87 murre kuullostaa kyl tutulle, itse puhun kans savolaisittain vaikka en savossa asukaan..

Chipmunkille pahoittelut, onneksi kuitenkin osaat olla näin positiivinen!

Itellä kp15 vissiin, eilen vihlasi oikeelta puolen pienesti mutta muuten ei mitään, joten mä tässä oottelen ystävänpäivää saapuvaksi, sillon sopii testata jos ei menkkoja satukaan kuulumaan...

Ja se piti vielä sanoa, että olen myös lukenut useammasta ovulaatiosta samassa kierrossa, se miten yleistä se on en tiedä ja miksi siitä ei Suomessa puhuta.

Kiwibird.Täytyy vissiin onnitella tädin tulosta vaikka kiva se ei oo mut sulle nyt tervetullut ja ihanaa sä pääset kans nyt kunnolla yritykseen mukaan..tsemppiä tähän kiertoon. :)

Bluerose.Onpa sulla ollut hassut oireet. :D

Melissae.Mä pidän peukut ylhäällä et olis nyt oikee viiva. :) mulla sama juttu just noitten testien kans et oon saanu paris kierros r-testiin toisen viivan ja silti se täti pirulainen tullu.nyt just tuli eilen postista eri merkkii.toivottavasti on parempia.mites sun gyne käynti meni?jos en väärin muista ni sul oli semmonen tänään..

Chipmunk.Voi ei.. :( erittäin suuret pahoittelut..ja paljon voimia mut mä uskon et te saatte kumminkin pian sen pikkusen pysymään matkassa.. HALI..

Lucky.Pahoittelut tädistä. :( mut kiva kun kierrot alkaa selkeentyy.. :)

Madh.Mä kyllä niin toivon et se täti nyt ei tulis lainkaan vaan saisit sen plussan..olis se aikas mahtavaa vai mitä.. :) mut jos ei sitä niin sit se täti äkkii..

on.nyt on itkut itketty.tänään ei oo meinaan enää itkettäny.. jeee.. kyllä sitä huomaa et nää hormoonit on aika kauheita välil kun ottaa vallan.tänään oli tikus jo vähän tummempi viiva.toivottavasti mies palaa pian kotiin työ reissultaan kun pelkään et ovis menee ennen..

Dawwe.Toivottavasti se täti ei tuu ja pilaa ystävänpäivää..pidän peukut ylhäällä et plussaat.. :)

Chipmunkille hali!

Mulla eilen 22/26 tuli vessapaperiin vähän sitkeetä vaaleenpunasta limaa, koskaan ennen muistaakseni tämmöseen törmännyt. Mahaa juilinu menkkamaisesti kolmisen päivää. Onko tää nyt tädin ennusmerkki vai mitä meinaa, onko jollain kokemusta. Mä en niin noista limoista ym mitään ymmärrä enkä ovistakaan ikinä oo limoista bongannut :)

Takaisin