kiwibird9: Ihanaa, täti saapui! Nyt pääsette sitten kunnolla hommiin
Kyllä täälläkin talousasiat aina vähän vaivaavat, ja ketäpä ei vaivaisi tämmöisinä aikoina... Pitää vaan pitää mielessä että kaikki tulee järjestymään tavalla tai toisella, kunhan ei itse sotke enempää (pikavippejä meinaan, liian moni on elämäänsä pilannut semmosilla, onhan niitäkin jotka niitä "osaa" käyttää, mut ite en ikinä halua sortua). Mulla stressi on lähinnä siitä kun ei oo töihin itte päässyt nyt vielä, opiskellessa muutenkin kun tuet on mitä on ja nyt ei saa asumislisääkään kun teki päätöksen hankkia sen oman asunnon :) Mut kaikki järjestyy ja oon niin tyytyväinen kun on mies, joka osaa raha-asiansa hoitaa, ollut jo 3-v vakkarityöpaikka josta nyt tienaa ihan hyvin. Tosin tiukilla välillä miehen mukaan nyt kun remppaan on mennyt tosi paljon rahaa, ja mies joutuu mua elättelemään...
Mutta, eiköhän ne olot sullakin tasaannu kun nyt oot niistä pillereistä eroon päässyt kun kyllä ne aina vähän (tai enemmänkin) vaikuttaa mielialaan. :) Tsemppiä!! :)
melissae: Saanko udella, mihin perustat sen tiedon, että nainen ovuloisi usemman kerran kuukautiskierrossa? :) En nyt halua lytätä mitään mitä oot sanonut suorilta käsin, mut halusin tietää että mistä oot tuollaista tietoa saanut. :)
Pieni valaistus asiaan: keskimäärin kk-kierron pituus on 28vrk, mutta normaali kuukautiskierto voi olla n. 23-35 päivän väliltä niin epäsäännöllisenä kuin säännöllisenäkin. Estrogeenin ja gonadotropiinin erityksen poikkeavuuksien vuoksi anovulatorisia (eli ei ovulaatiota) tai pidentyneitä kuukautiskiertoja voi esiintyä hedelmällisessä iässä koska vain.
Kuukautiskierto jaetaan neljään vaiheeseen, 1) follikkelivaihe, 2) ovulaatiovaihe, 3) luteaalivaihe, 4) kuukautisvaihe.
1 Follikkelivaiheessa kehittyy follikkeleita, joista tavallisimmin yksi (tai kaksi) valikoituu ns. "johtofollikkeliksi", eli siis munarakkuloita kypsyy, joista yksi tai kaksi valikoituu kehittymään loppuun asti, josta seuraa sitten
2 Ovulaatiovaihe. LH-piikki näkyy plussana ovulaatiotestissä. LH-piikki kestää noin 48h jonka aikana LH nousee nopeasti, pysyy koholla noin 14h ja laskee hieman nousua hitaammin. Tarkkaa aikaa munasolun irtoamiselle eli ovulaatiolle LH-piikin havaitsemisesta ei ole, mutta noin 35-44h kuluttua tapahtunee.
3 Luteaalivaiheessa progesteronia alkaa erittymään munasolun irrottua munarakkulan muuttuessa keltarauhaseksi. Luteaalivaiheessa progesteroni tekee kohdun limakalvosta kykenevän ottamaan vastaan hedelmöittyneen munasolun. Jos kiinnittymistä ei tapahdu, keltarauhasen progesteronin tuotanto vähenee 4-5päivää ennen seuraavia kuukautisia.
4. Kuukautisvaihe. Ja kaikki alkaa alusta.
Ovulaatio tapahtuu vain kerran kuukautiskierron aikana, ja luteaalivaihe kestää 14-16päivää keskimäärin. Eli jos ovulaatio tapahtuu myöhemmin kierrossa, kuukautisten alkupäivä siirtyy myös. Ovulaation ajankohtaan vaikuttaa stressi, elämäntapamuutokset, flunssa ym.
Lähteenä. Duodecim. Naistentaudit ja synnytykset. Toim. Olavi Ylikorkala ja Juha Tapaninen. Painos v.2011.
melissae, älä jooko ota henk. koht tätä "valaistusta", mut kun alaa opiskelee niin kuulosti vaan aika erikoiselta mitä sanoit, ja jos oot sen jostain bongannut, mielelläni tutustuisin aiheeseen enemmänkin, kun ei noissa mun lääketieteen (tuo duodecimin kirja) ja kätilötyön kirjoissa mitään mainita asiasta. Useampi kuin yksi munasolu voi irrota yhden kierron aikana mut ne irtoaa yleensä hyvin samoihin aikoihin, eli ei oo "kahta" eri irtoamisaikaa kierrossa...