Heippa!
Täällä yksi kuumeilija, jolla ollut vähän kivikkoinen tämä yrityksen aloitus. Mulla on ikää 30 vuotta ja miehellä 31. Esikoiselle lupa tulla 06/13, jonka jälkeen mulle ei tullu menkkoja viiteen kuukauteen. Mulla todettiin juuri endometrioosi ja pcos, joten terolutit käytössä ja clomifenia kokeiltu.
Enimmäkseen positiiviset fiilikset ja kovasti on toiveissa tulla raskaaksi tänä vuonna! :) Pari ystävää ja sisko tietää meidän tilanteesta, mutta olisi kiva päästä tällaisen vertaistuen pariin
Kun ehkäisyn poisjättö tuli ajankohtaiseksi, niin neuvolasta sanottiin että jos ei kolmeen kuukauteen ala menkat, niin pitää ottaa yhteyttä (taustaa epäsäännölisistä). Kun kolmen kuukauden jälkeen soitin neuvolaan, niin aikoja ei ollut pariin kuukauteen ja sanoivat, että soita puolen vuoden jälkeen.
Katsoivat mun papereista että viisi vuotta sitten menkkakipulääkkeitä määrättäessä on kirjattu että ”endometrioosi-viitteitä” mutta mulle ei ollu sanottu mitään!
Itse olin sitä kyllä epäillyt kovien menkkakipujen takia. Noh, siinä aloin miettimään, että millonkohan sen ajan sitten saa? Ahdistus alkoi kasvaa kasvamistaan… Ei muuta kun yksityiselle! Sieltä selvisi seuraavaa:
11/13 Endometrioosi-diagnoosi
-Terolut- kuuri aloituksena heti ensimmäisestä gynelläkäyntipäivästä lähtien 10pv ja jatkossa kp 15-24
-Clomifen kp3-7, ultra kp10-12, ensimmäinen kierto 1tabl, toinen kierto 2tabl
-Verikokeet ensimmäisen kierron 3-5 päivinä (tyreotropiini (kilpirauhanen), luteinisoiva hormoni, s-follikkelia stim. hormoni ja s-prolaktiini), joissa kaikki ihan ok, kilpirauhasarvoista tsh olisi gynen mukaan hyvä jos 1-2 ja mulla oli 2,18 eikä sitä tarvitse lähteä korjaamaan
12/13 Pcos-diagnoosi – eli kuukautisten poisjäännin syy
01/14 Lähete naistenklinikalle ja seuraavaksi pistoshoidot, koska clomifenit eivät tehonneet
ja miehelle lähete simppatutkimuksiin
Ylipainoa mulla on kymmenisen kiloa ja aiemmin gyne sanoi ettei se haittaa, mutta nyt kehoitti pudottamaan painoa ihan varmuuden vuoksi. Pcos kun aiheuttaa ylipainoa ja ylipaino sit taas pahentaa munasarjojen tilaa. Painonpudotus olisi tässä nyt jo aloitettuna projektina :)