Meillä neuvolassa se vakkaritäti ja tämä kivempi niistä ei marise painosta. Toki neuvoo, ettei se raskaus tosiaan tarkoita sitä, että tarvitsee syödä kahden edestä vaan ylipainoisilla usein voi aiheuttaa laihtumista ihan se, jos pitää huolen ettei syö ainakaan yhtään normaalia enempi ja sitä monipuolisuutta toki kehotti tarkkailemaan. Muistutti myös, että painohan on osittain geneettistä, kaikki ei vaan laihdu vaikka mitä tekis ja tämän tyyppisillä ihmisillä se vaan vaatii paljon enempi kun taas toiset saa syödä vaikka ja mitä ja eivät silti liho. Itse omaan huonon aineenvaihdunnan ja kamppailen painon kanssa. Tää vakkaritäti sanoikin, että se painosta stressaaminen ei ainakaan ole hyväksi, että oman halun mukaan toimii ja neuvoa saa kysyä. Ja se tosiasia, että monet laihtuu vauvan synnyttyä imettämällä ja vaunulenkkien avulla jopa alle lähtöpainon.
Toinen täti, sijainen, taas on just semmonen vähän marmattaja tyyppi. Mullekin huomautti, että aika korkea painoindeksi ja paasasi raskausdiabeteksasta lähtien kaikki ja että syytä olisi tarkkaan katsoa mitä syö odotusaikana, että ei tarvitsisi paljon lisää painoa tulla.
Nyt oon opetellu syömään kokoajan enempi salaatteja ja pitämään kiinni tietystä herkkumäärästä viikossa. Liikuntaa on ollut tapana harrastaa 4-5krt viikossa, mutta nyt on hurja tauko ollut sairasteluiden ja lapsenvahdin puutteen takia. Laihtumiseen kun vaaditaan sitäkin kehon herättämisliikuntaa, eli sykettä nostavaa liikuntaa. Itse kohotin ensin kuntoa ihan vaunulenkeillä lasten kanssa, nyt kun jaksaa hölkätä liki 3km välillä tosin kävellen, niin pitäis ottaa mukaan sellaisia juokse niin kovaa kuin pääset -pyrähdyksiä.
Mahdollisuutta kun ei ole mennä salille niin joutuu kehittelemään näitä kotikonsteja. Nyt pitäis vaan saada taas rytmi tähän touhuun ja aikaa käydä lenkillä, lasten kanssa se tosin on sitten vaan ylläpitokävelyä kun rattaiden kans hölkkääminen on ihan sika hankalaa!
Jos mulla olis ylimäärästä rahaa, niin mä haluaisin palkata jonkun ravitsemusihmisen kertomaan minkä verran päivässä ja mitä ihan arkipöperöä voi syödä. Ja sit jonkun personaltrainerin antamaan liikuntavinkit tehon ja keston suhteen, että laihtuu. Salille ei ole intoa mennä, ja sehän on sitten lähinnä jos haluaa kiinteytyä. Mulle riittää ihan kotona tehtävät perus vatsalihakset ja mitä pystyy esim. kahvakuulalla ja käsipainoilla tekemään. Hyppynarukin löytyy, eli tarvittais enää sitä omaa aikaa...
Mutta niin, itse siis pyrin seuraamaan ettei paino nousis aivan mahdottomasti ja tokihan se laihtuminen on tavoitteena kohtuuden rajoissa sitten odotusaikana. Eikoista odottaessa laihduinkin ensin pari kiloa ja osastolle jäi 14kg, että painoa ei silloin olisi tarvinnut saada pois kuin pari kiloa ja olisin ollut samoissa mitoissa kun ekassa neuvolassa. Kakkosesta sitten lähtöpainokin oli sen pari kiloa korkeampi ja osastolle jäi vain 10kg ja pudotettavaa oli 6kg lähtöpainoon. Niitä olen tässä sitten pudottanut jojotellen.
Nyt painan 80kg eli alkuvuodesta olen pudottanut 6kg pois ja olen siinä painossa mikä oli lähtöpaino tokan muksun ekassa neuvolassa.
Viimevuoden alussa oli yksiyritys painon kanssa, ja sainkin painon 73kg ja voitte uskoa että pikkusen harmittaa kun luovutin ja hups kilot tulikin takasin.
Nyt tavoitteena on aluks saada se 73kg ja sit pidetään siinä ja katsotaan vieläkö alan pudottamaan lisää.
Tämmönen romaani tällä kertaa