Raskaaksi 2014

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gatusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ImageUploadedByVau Foorumi1400127241.767522.jpg


Tältä näyttää lämpökäyrät :) Aamulla siis just ennen ku nousee sängystä, tökkään pikkumyy kuumemittarin suukkiin ja mittaan. Selkee ero ainakin mun mielestä alemmassa ylempään. (alempi siis nyt menossa oleva kierto ja ylempi edellinen)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Alavatsassa tuntui alkuviikosta kipua, nyt ehkä kolmatta päivää rinnat hieman kipeät. Mistä lie johtuu? Ovis olisi tällä viikolla. Hedelmällisin aika alkoi 14.5 ja Ovis olisi 17. Päivä. :) liekkö ovis kipuja sitten. Rinnat ovat myös kasvaneet tällä viikolla.

Sent from my LG-E610 using Vau Foorumi mobile app
 
Muokattu viimeksi:
Huomenia hunajaiset :)
Aamu aloitettiin oviksen katselmuksella ja jes jes ei kahta viivaa enää :gen053 Kaikki menneet viivat on hyödynnetty :p
Varmistukseksi vielä tilasin sika bagin uusia testejä :rolleyes:
Madh: Paremmalta käyrä näyttää nyte :)
 
Tiarella, kivut alavatsalla kierron aikana tod näk ihan vain siitä et kohdun limakalvo kasvaa ja munarakkulat kypsyy. Tissit reagoi hormonituotantoon joten voi olla arat ihan vaan sen takia et ovis lähestyy. Kullakin yksilöllistä :)

Diku, mistä tilasit ja kuin pal? :)
Joo omaankin silmään vaikka tulkinnassa en olekaan mestari niin tässä kierrossa näyttää paremmalle lämpökäyrä. :)
Tsemppiä sit piinailuun! ;)



Kierto 26-29
4. Terokierto
1. Clomikierto
 
Diku, jep samat tilasin itekkin sillon pari-kolme kk sitten :D Hyvä paketti ja toimivat ainakin mulla ja just ebaysta! On muuten tosi söpöjä ovistestit ku on räikyvän pinkkejä ;)
 
Madh; on varmasti haasteellista ja vaikeaa laihduttaa. Itse olen sivusta tsempannut useampaakin siinä projektissa ja olen tehnyt liikunta ja ruokavalio-ohjelmia. Mutta ne vaatii suurta sitoumusta. Ja sillon kun siinä arjessa on ylimääräisiä kuormittavia asioita niin se on todella vaikeaa. Jos nyt sunkin tilannetta ajttelee kun kerroit että remonttia, opiskelua, töitä, vauvaprojektia ja muut arjen haastavuudet niin siinä on aika paljon. Sitten kun susta tuntuu että riittää energiaa ja aikaa laihduttamiseen niin sitte ryhdyt siihen ja muutean älä stressaa. Ei kai ne nyt neuvolassa kovin kovasti tuommosesta marmata, riippuu mimmonen työntekijä. Jotku on niin pipo kireällä että jokaisesta asiasta sanotaan.

Samaa miesltä Dawwen kanssa että normaali järki mukana odotusaikana ja sillon ku lasta yritetään. Tuo kertomani tapaus oli ikävä mutta niillä on velvollisuus tutkia kaikki lastensuojeluilmoitukset, oli ne sitte kuinka typeriä tahansa.
 
Myyh, onko sulla sit ammatillinen tausta tuohon ohjelmien tekoon? :)

Remontti on onneks jo ohi, syksyn aikana väsättiin okt tähän kuntoon missä nyt on :) Onneksi on takanapäin. Nyt ei oo kuin tuo vauvaprojekti ja koulua tällä hetkellä. Selkäkin on jo ihan ok. Töitä kesäksi :)

Oon mä nyt pyrkinyt syömään kuitenkin "Oikein", juuri sain valmiiksi lounaan jonka otan kouluun mukaan: parsakaalia ja lohta. Eilinen meni syömisten mukaan kans ihan ok, mut vaaka kammoksuttaa ja tuntuu et laihduttaminen on niiiiin pitkäpiimäinen projekti et vaikea ottaa ns. "päivä kerrallaan" vaikka niin se parhaiten onnistuisi. Varsinkin kun tiputettavaa on enemmän kuin tarttis olla. Yritetään nyt edes pitää paino niin ettei nousis liikaa ja syödä oikein et sit osaa raskaudenkin aikana tehdä niin.... :)

Tuntuu etten vaan saa aikaiseksi lähteä liikkumaan (kuukauden vuodelevossa tottui kroppa liiaksi siihen ja nyt tuntuu et ei mitään muuta jaksa/tahdo tehdä vaikka tietää et pitäisi. :/ Salille menokin pelottaa, ehkä siksi et sain salilla ne välilevytyrätkin viime syksynä aikaiseksi. :D
 
Juu, olen aiemmin tehnyt työni puolesta niitä ja mun miehellä on myös ammattitaito tehdä niitä. Mies taitaa olla siinä mua parempi mulla kun on pidempi aika siitä kun olen tehnyt niitä. On siis varmasti tullut uusia juttuja joita en käytännössä ole kokeillut vaikka eihän ne perusasiat mihinkään muutu :)

On; menkkaoireet jatkuu ja on vaan voimistuneet eilisestä. Laitoin jo siteenkin kun on olo että ihan koska tahansa alkaa. Laskeskelin tuossa että ehditään vielä yks luomu kierto ennen mahdollista inssiä kun ei ne nyt heti sinne inssiin voi laitaa. pakostakin menee jonku aikaa ku täytyy eri kokeita ottaa ennen sitä. Jos olisi kaukaa viisas ja kävis miehen kanssa omassa terveyskeskuksessa ottamassa pakolliset hiv ja hepatiitti kokeet niin ne olis valmiina kun mennään Väestöliittoon.
 
Madh: sul on aika monta projektia menossa niin ei ihme että on vähän haasteellista. Mulla oli yövuoroja tuossa niin yhden yön aikana paino nousi yli 2kiloo pelkkää turvotusta :) vuorotyö on kyllä paha. Itse olen kans päättänyt ottaa niskasta kiinni ja lähtee useammin ees sille pikku lenkille pojan ja koiran kans. Ja jättää herkut pois mutta on melkein mahdoton yhtälö tupakan polton lopettaminen ja laihduttaminen :) en kuitenkaan liian vakavasti ota laihduttamista ;)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä neuvolassa se vakkaritäti ja tämä kivempi niistä ei marise painosta. Toki neuvoo, ettei se raskaus tosiaan tarkoita sitä, että tarvitsee syödä kahden edestä vaan ylipainoisilla usein voi aiheuttaa laihtumista ihan se, jos pitää huolen ettei syö ainakaan yhtään normaalia enempi ja sitä monipuolisuutta toki kehotti tarkkailemaan. Muistutti myös, että painohan on osittain geneettistä, kaikki ei vaan laihdu vaikka mitä tekis ja tämän tyyppisillä ihmisillä se vaan vaatii paljon enempi kun taas toiset saa syödä vaikka ja mitä ja eivät silti liho. Itse omaan huonon aineenvaihdunnan ja kamppailen painon kanssa. Tää vakkaritäti sanoikin, että se painosta stressaaminen ei ainakaan ole hyväksi, että oman halun mukaan toimii ja neuvoa saa kysyä. Ja se tosiasia, että monet laihtuu vauvan synnyttyä imettämällä ja vaunulenkkien avulla jopa alle lähtöpainon.

Toinen täti, sijainen, taas on just semmonen vähän marmattaja tyyppi. Mullekin huomautti, että aika korkea painoindeksi ja paasasi raskausdiabeteksasta lähtien kaikki ja että syytä olisi tarkkaan katsoa mitä syö odotusaikana, että ei tarvitsisi paljon lisää painoa tulla.

Nyt oon opetellu syömään kokoajan enempi salaatteja ja pitämään kiinni tietystä herkkumäärästä viikossa. Liikuntaa on ollut tapana harrastaa 4-5krt viikossa, mutta nyt on hurja tauko ollut sairasteluiden ja lapsenvahdin puutteen takia. Laihtumiseen kun vaaditaan sitäkin kehon herättämisliikuntaa, eli sykettä nostavaa liikuntaa. Itse kohotin ensin kuntoa ihan vaunulenkeillä lasten kanssa, nyt kun jaksaa hölkätä liki 3km välillä tosin kävellen, niin pitäis ottaa mukaan sellaisia juokse niin kovaa kuin pääset -pyrähdyksiä.
Mahdollisuutta kun ei ole mennä salille niin joutuu kehittelemään näitä kotikonsteja. Nyt pitäis vaan saada taas rytmi tähän touhuun ja aikaa käydä lenkillä, lasten kanssa se tosin on sitten vaan ylläpitokävelyä kun rattaiden kans hölkkääminen on ihan sika hankalaa!

Jos mulla olis ylimäärästä rahaa, niin mä haluaisin palkata jonkun ravitsemusihmisen kertomaan minkä verran päivässä ja mitä ihan arkipöperöä voi syödä. Ja sit jonkun personaltrainerin antamaan liikuntavinkit tehon ja keston suhteen, että laihtuu. Salille ei ole intoa mennä, ja sehän on sitten lähinnä jos haluaa kiinteytyä. Mulle riittää ihan kotona tehtävät perus vatsalihakset ja mitä pystyy esim. kahvakuulalla ja käsipainoilla tekemään. Hyppynarukin löytyy, eli tarvittais enää sitä omaa aikaa...

Mutta niin, itse siis pyrin seuraamaan ettei paino nousis aivan mahdottomasti ja tokihan se laihtuminen on tavoitteena kohtuuden rajoissa sitten odotusaikana. Eikoista odottaessa laihduinkin ensin pari kiloa ja osastolle jäi 14kg, että painoa ei silloin olisi tarvinnut saada pois kuin pari kiloa ja olisin ollut samoissa mitoissa kun ekassa neuvolassa. Kakkosesta sitten lähtöpainokin oli sen pari kiloa korkeampi ja osastolle jäi vain 10kg ja pudotettavaa oli 6kg lähtöpainoon. Niitä olen tässä sitten pudottanut jojotellen.

Nyt painan 80kg eli alkuvuodesta olen pudottanut 6kg pois ja olen siinä painossa mikä oli lähtöpaino tokan muksun ekassa neuvolassa.
Viimevuoden alussa oli yksiyritys painon kanssa, ja sainkin painon 73kg ja voitte uskoa että pikkusen harmittaa kun luovutin ja hups kilot tulikin takasin.
Nyt tavoitteena on aluks saada se 73kg ja sit pidetään siinä ja katsotaan vieläkö alan pudottamaan lisää.

Tämmönen romaani tällä kertaa :oops:
 
Omaa kokemusta painosta,ennen painoin yli 20kg enemmän,aloin puputtamaan salaattia ja porkkanoita. Viljat ja punainen liha pois. Niin paino tippui melkein itsestään
 
elya: Minulla ainakin ovistikkujen (sofi) ohjeessa sanottiin, että kannattaa tehdä klo 10-20 välisenä aikana. Eli tuon mukaan voisit tehdä töistä kotiin tullessa ja näyttäisi ihan hyvin. Ovisplussaonnea!

myyh: Pidän peukkuja, että sun menkkaoireet olisikin raskausoireita ja päästäisiin yhdessä plussaamaan viikonloppuna! Mutta tsempit, jos täti ehtii ilmestyä sitä ennen! Onneksi teillä on jo jatko sovittuna, jos nyt ei tärpännyt.

lucky: Tosi fiksua tuo, ettet yritä ottaa kahta noin isoa asiaa (tupakan lopettaminen ja laihduttaminen) liian vakavasti yhtä aikaa. Minä ainakin saan oman pääni ihan rikki aina jos on liikaa tärkeitä "pakko tehdä" asioita yhtäaikaa ja sitten ne jää kaikki tekemättä tai tulee tehtyä huonosti. Hyvä siis vähän vuorotella. Tsempit kuitenkin molempiin projekteihisi!

MadH: Tsempit sullekin! Mulla on kanssa tässä ollut ruokavalion parantamisprojekti menossa, mutta tälä hetkellä vähän huonolla menestyksellä. Kesällä olisi tarkoitus tsempata kun saa tuota koulua vähennettyä. Anoppi on ihan loistava kokki ja on luvannut opettaa meille jotain helppoja/nopeita mutta hyviä ja terveellisiä reseptejä. Niille on kyllä tarvetta, kun minun iltatöiden takia meidän iltaruoka syödään aina joskus klo 22->. Ei kovin kummallisia siinä enää jaksa vääntää. Mulla tulee onneksi työissä liikuttua sen verran, että paino ei kauheasti ole päässyt nousemaan, mutta mieheen ne tarttuukin sitten herkemmin. Olenkin tätä projektia vähän sillä silmällä meinannut, että tulisi samalla tsempattua häntä laihduttamaan.
Oletko muuten harkinnut muita liikuntamuotoja kuin tuo salilla käynti? Esim. uiminenhan olisi sellainen, joka ei ainakaan tuota selkääsi rasittaisi. Mulla mies yritti lenkkeillä, mutta jalka ei kestänyt niin rajua aloitusta (piti sitten heti lähteä juoksemaan...:rolleyes:) ja se jäi siihen. Nyt olenkin kannustanut kaikkeen mahdolliseen liikuntaan, josta vain tykkää. Eiköhän kaikki ole kuitenkin eteenpäin.

on: kp 25/26-33, dpo 10. Ihan virallisesti elävien kirjoissa ja töihin menossa tänään. Vihdoinkin! :) Pää hajoaa täällä kotona piinaillessa. :p Toivon kovasti, että työt pitää ajatukset kurissa ja malttaisin jättää testaamisen sunnuntaille tai maanantaille vaikka testit taitaa tulla jo tänään. Nyt on helppo ajatella, ettei ihan vielä huomenna testaisi, kun on melko oireeton olo. Nännit on kyllä kevyesti arat, mutta alamahan paineen tunne on lievempi. Tosin niin se oli eilenkin välillä ja välillä taas niin pinkeä että vaikea oli rappuja kävellä suorana.
 
Mun äiti laihtui vuodessa 30 kg kun jätti ruokavaliosta pois leivät, perunan ja pastat, makkarat ja joi rasvatonta maitoa sekä vaihtoi käytettävät rasvat esim. ruoan valmistuksessa öljyihin. Luopui myös herkuista kuten leivokset ja pullat. Söi pieniä annoksia mutta säännöllisesti jotta keho ei mene tilaan jossa alkaa säästellä kulutusta. Kävi lisäksi noin 4 krt viikossa noin 40 min reippaan kävelylenkin. Annoin nuo ohjeet hälle kun tiesin että puputtaa leipää paljon ja söi rasvasia ruokia eikä olisi jaksanut mitään kovaa treenaamista. Että noinkin pienillä muutoksilla on vaikutusta.
 
Meillä ei onnistu tuo viljojen ja varsinkaan punasen lihan jättäminen.
Mies kun käy hirvimetsällä ja syksyllä lihaa tulee 45kg niin senhän tietää mitä meillä pääasiassa syödään..
Viljat taas on minulle hankala, kun olen nirso ja kun pitää syödä nopea aamupala niin leipähän se tahtoo olla. Lisäks kaikki nopeat, helpot ja vaivattomat ja lisäks lapsille kelpaavat ruuat on peruna ja pastaruokia...

Itse olen pyrkinyt vähentämään viljan osuutta ja syömään enempi lihaa ja salaattia. Myös ihan annoskokojen pienentäminen auttoi laihtumaan eli syön tyyliin leipälautaselta enkä ota ruokaa lisää..

Ja kun haluan tän homman pysyvän mielekkäänä niin en ala pingottamaan karppaamisella kun sekään ei vaan toimi kaikilla.
Ehkä sitten joskus kun lapset kasvaa ja on oikeesti enempi aikaa niin voi kokeilla jotain erikoista, mutta tässä vaiheessa pakko ajatella omaa jaksamista ja asioiden tärkeysjärjestystä. Ja etusijalla on kyllä lapset ja omat hermot :grin
 
Hirvenliha on hyvää lihaa ja todella vähärasvaista. Äidin mies kuuluu myös hirviporukkaan ja siellä syödään paljon riistaa, ei niitä jättänyt pois ruokavaliosta. Söi lihaa ja korvas perunat esim salaatilla :)
 
Onpas tänne tullut taas paljon tekstiä :)

Painonpudotuksesta: Itse pudotin tuossa marras-helmikuu 20kg, Söin lihaa ja kanaa sekä kalaa, kasviksia, salaattia ja maitotuotteita. Leivät, herkut, peruna, riisi ym.. jäi pois, kerta kahteen viikkoon sallin itteni yhtenä päivänä syödä mitä mieli teki. Hyvin paino tippui mutta ei se kyllä kovin mukavaa aikaa ollut :/ Nyt oon tyytyväinen tietenkin että tuli tehtyä, mutta sillon kyllä olin välillä kun perseeseen ammuttu karhu :D Vielä ei oo tullu takasin, onneksi.

Madille edelleen kovasti ovisonnea! Selkeä ero kyllä noilla sun lämpökäyrillä!

Aidalle r-testiin plussaa!:love7

Myyh: Jospa ei täti tulekkaan ja saatkin tilalle plussan!:love7
 
Joo, me ostetaan kaupasta lihaa vasta tälleen kesällä kun pelkästään hirvenlihalla pärjätään reippaasti yli talven. Siihen lisäksi jänis, metsäkanalinnut, kyyhky, sorsa niin eipä tartte ihan vähässä kaupasta lihaa kantaa. Vaihtelun vuoksi kanaa ja kalkkunaa silloin tällöin.

Mä myös aika paljon käytän öljyä rasvan tilalla, kermaa harvoin ja silloinki mielellään vähärasvaista. Ruualla juodaan rasvatonta maitoa ja salaattia on aina ruualla. Joko hernemaissipaprikaa, pikkuporkkanoita tai itsetehtyä salaattia.

Välipaloina on hedelmät, aamupalana jogurtti ja leipä, iltapalana leivät. Mä oon aina ollu iltasyöjä, eli mä pärjään kevyellä aamupalalla, mutta illalla on syötävä semmonen hyvä iltapala. Leipänä meillä on ruisleipä tai joku runsaskuituinen monivilja, eli ei mitään vehnäjuttuja. Omalla kohdallani käytössä usein kauraleipä, koska mun maha toimii kun syön kauraleipää..

Herkkupäivä nykyään sisältää 300kcal max herkkuja eli käytännössä suklaapatukka tai pala jäätelöä. Toki erikseen on sitten sellaiset illanistujaiset jos tulee vieraita tms. merkkipäivät. Ja tässäkin herkkupäivässä on se, että mun pitää vaan saada jotain hyvää nauttia lauantaina saunan jälkeen kun lapset nukkuu ja on rauhallista. Ja yleensä herkut kompensoituu joko enemmällä ulkoilulla tms.

Eli mun vaan pitäis saada elimistö käyttämään nyt hyväkseen tätä vararengasta. Ärsyttävintä ikinä, kun laihtuu ja maha on ja pysyy! Siks pitäski lisätä vielä keskivartalotreeniä kahvakuulan ja muun treenin avulla.

On se ihanaa kun teoria on hallussa mut käytäntö ei :p

Ja tässä siis minun tottumukset, lapsilla on tietenkin vähän erilaiset eväät ja saavat kyllä syödä niin paljon kun jaksaavat jne.
 
madh kiitos onnitteluista, mulla on 6.6 seuraava ultra ja se on nt ultra mut mies on alkan miettiin jos menis ens viikolla kysäseen lääkäriltä et oisko se nt mahollisest sittenki kuun lopussa jolloin tosin vasta rv 10+4 muistaakseni vai ootetaako sinne 6.6 jolloin on rv 11+4, mies ei malttas enää oottaa et päästäs käymään ultrassa. hän ku ei pääs ultraushuoneesee (mikä on ilkeetä mun mielestä) ni aattelin et otan videota kännykällä miehelle inshaAllah :)
onnittelut sairaanhoitajan nimikkeestä madh mashaAllah ja varmasti on mukavaa kun saa kunnon palkkaa vihdoin ja kohtaha sinä olet kätilöki inshaAllah :) toi työ ja opiskelu kyllä tuo stressiä ja siihe ku lisäät tuon rempan sun muut ni ei ihmekää jos on huono olo ja selkä reistaa. jaksamista ja muistahan levätä tarpeeks. :)

plussatuulia kaikille sekä ovis että raskaustesteihin :)

on: täällä väsyttää, yöllä noustu vessaan jälleen kerran, kohtu painaa jo rakkoa. huimaa todella usein. nyt sit kaik kasvu-ja liitos kivut on lisääntyn ku aloin ihmetteleen jopas on helpottan olo.
 
Gatusa: Sain ekan neuvola ajan 17.6 :Heartred Sillon ois rv 8+2 .Lupasivat että ultraavat jos musta siltä tuntuu! Ihanaa, taas tästä tuli asteen verran todellisempaa. Täällä huimaa myös aina äkkiliikkeissä, inhottavaa kun tuntuu että tulee samalla oksu kun velloo...

Dawwe: Sulla on kyllä siellä hienot aseet painonpudotukseen, tsemppiä!:hello2
 
Takaisin
Top